Asus prispressade Eeebook X205 tar upp netbook-konceptet på nytt

Permalänk
Melding Plague

Asus prispressade Eeebook X205 tar upp netbook-konceptet på nytt

Det är inte bara mobila enheter och påkostade bärbara datorer på årets IFA-mässa. Asus siktar även på budgetsegmentet med en ny prispressad dator för endast 2 000 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ingen super dator men billig fast frågan är om folk ändå inte kommer att köpa en tablet istället... Netbooks hade ju visst genomslag för att de var så portabla och billiga, nu finns ju tablets som är billiga och portabla...

Permalänk
Medlem

Vikt 980 g? Jag har ingen koll på prestandan i nya Atom, men det här skulle kunna vara en het kandidat för rollen som enkel resedator.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ge mig högre upplösning! (typ 1080p) så köper jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med m-sata ssd och 4gb minne hade det varit grymt Ska bli kul att titta på iaf och se vad de lyckats med sedan de gamla netbooks som såldes.

Permalänk

Ni borde göra ett test på denna datorn

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

En sån här med Ubuntu förinstallerat. Det hade varit något.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CTH:

ingen super dator men billig fast frågan är om folk ändå inte kommer att köpa en tablet istället... Netbooks hade ju visst genomslag för att de var så portabla och billiga, nu finns ju tablets som är billiga och portabla...

Eller bara en Transformerbook T100 istället så får man både surfplatta och netbook i ett.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Ge mig högre upplösning! (typ 1080p) så köper jag

Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat det? 1920x1080 på 13-tumsskärm blir helt sjukt. Man måste köra windows uppskalningsfunktion på text för att se ett skit, och då ser många hemsidor och program totalt bajs ut. Dock häftigt i spel med sån pixeldensitet.

X205:ans svaghet lär knappast vara upplösningen, den bör vara nästan perfekt för den lilla skärmen. Det som kommer ställa till mest lär vara endast 2GB minne med tanke på att många browsers äter det dubbla idag om du har lite flikar...

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Har du provat det? 1920x1080 på 13-tumsskärm blir helt sjukt. Man måste köra windows uppskalningsfunktion på text för att se ett skit, och då ser många hemsidor och program totalt bajs ut. Dock häftigt i spel med sån pixeldensitet.

X205:ans svaghet lär knappast vara upplösningen, den bör vara nästan perfekt för den lilla skärmen. Det som kommer ställa till mest lär vara endast 2GB minne med tanke på att många browsers äter det dubbla idag om du har lite flikar...

Det går att öka på textstorlek på dom flesta ställen i windows utan att röra skalning, inget av sätten är perfekt kanske, speciellt inte på webbsidor, men i övrigt inga större problem.
Jag rör bara skalning PGA dom nackdelar som du nämnde i andra hand, i första hand ändrar jag textstorlek ikoner osv utan skalning av dessa.

Skulle vilja se att upplösning 1600x900 kom tillbaka för små skärmar och att 1366x768 fasades ut helt, är faktiskt en plåga att använda så låg upplösning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det går att öka på textstorlek på dom flesta ställen i windows utan att röra skalning, inget av sätten är perfekt kanske, speciellt inte på webbsidor, men i övrigt inga större problem.
Jag rör bara skalning PGA dom nackdelar som du nämnde i andra hand, i första hand ändrar jag textstorlek ikoner osv utan skalning av dessa.

Skulle vilja se att upplösning 1600x900 kom tillbaka för små skärmar och att 1366x768 fasades ut helt, är faktiskt en plåga att använda så låg upplösning.

Så du tycker att 1366x768 ska fasas ut bara för att inte du gillar den upplösningen?!?

Permalänk
Inaktiv

1366x768 är väl alldeles utmärkt på 11,6".

Permalänk
Medlem

Verkar vara en vettig dator för det priset. Är lite sugen på att se en review på denna. De nya atom-cpuerna känns kvicka i windows 8, och man sitter ju inte direkt och multitaskar fyrtioelva flikar i browsern på en sån här dator. Har inte upplevt varken upplösning eller RAM som någon större begränsande faktor på T100. Upplösningen är lagom för storleken, så man slipper skala i windows. Jämfört med netbooks för några år sedan är det ljusår emellan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal laptop (Core Duo) med 14.1" skärm och 1024x768 upplösning, ganska låg dpi jämfört med det mesta moderna datorer.
Men satt man på 3-4m avstånd såg man knappt vad som hände på skärmen ändå.

Permalänk
Medlem

Sååå nära Asus.
Bygg nu bara en dator i samma chassi.
Fast med 128GB SSD, Core M (broadwell) och riktigt. Sen om ni känner för det en 1080 skärm.
Är redo att betala 2,5ggr så mkt som ni tycker är lagom

Det perfekta är: 11,6", 980 gram och färgerna.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Så det enda Windows 8.1 Bing gör är att Internet Explorer använder Bing som standardsökmotor? Jag använder ändå Chrome, så det lär väl inte spela någon roll? Eller är det något mer lurt med detta OS?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Sååå nära Asus.
Bygg nu bara en dator i samma chassi.
Fast med 128GB SSD, Core M (broadwell) och riktigt. Sen om ni känner för det en 1080 skärm.
Är redo att betala 2,5ggr så mkt som ni tycker är lagom

Det perfekta är: 11,6", 980 gram och färgerna.

Jag tror att deras mål enbart var att få ut en laptop till så billigt pris som möjligt för de som inte har pengar/användning av en bättre laptop. Skulle dock åtminstone vilja ha möjlighet att sätta in en egen SSD i den.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Så det enda Windows 8.1 Bing gör är att Internet Explorer använder Bing som standardsökmotor? Jag använder ändå Chrome, så det lär väl inte spela någon roll? Eller är det något mer lurt med detta OS?

Sweclockers skrev detta tidigare om Windows 8.1 med Bing.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18413-windows-81-with-bing-a...

"Förutom att enheten måste säljas för under 250 dollar åtar sig tillverkarna att ha Bing som förvald sökmotor. Med andra ord får de inte slå avtal med tredje part, exempelvis Google, och installera deras sökmotorer och verktygsfält. Den här begränsningen finns dock inte hos konsumenter, som fortfarande kan ändra sådana inställningar fritt"

Det verkar som det är tillverkarna som får begränsa sig till Bing men konsumenterna kan ändra det själva.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Permalänk

http://www.popgadget.net/2009/02/india_to_develo.php <-- en laptop till för 10 dollar .. men från 2009 iofs.

Permalänk
Medlem

Köper nog hellre en Chromebook om jag skulle köpa något i denna prisklassen tbh.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av riktigninja:

http://www.popgadget.net/2009/02/india_to_develo.php <-- en laptop till för 10 dollar .. men från 2009 iofs.

Den som designade den där sidan ska ha stryk. Det gick ju knappt att läsa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sgtspiff:

Sååå nära Asus.
Bygg nu bara en dator i samma chassi.
Fast med 128GB SSD, Core M (broadwell) och riktigt. Sen om ni känner för det en 1080 skärm.
Är redo att betala 2,5ggr så mkt som ni tycker är lagom

Det perfekta är: 11,6", 980 gram och färgerna.

Så nära? "Ändra bara på allt så blir det bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Så du tycker att 1366x768 ska fasas ut bara för att inte du gillar den upplösningen?!?

Ja, det är en upplösning som bara kan passa telefoner

För en dator med 10" eller större är det nästan omöjligt att göra nått vettigt med den låga upplösningen, är speciellt den låga upplösningen på höjden som är ett problem för vem som helst.

1994 kanske det fungera med 768, men inte idag...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReactoR:

Köper nog hellre en Chromebook om jag skulle köpa något i denna prisklassen tbh.

Själv ser jag inte ens chromebooks som ett alternativ.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Så nära? "Ändra bara på allt så blir det bra"

Näe bara prolle o ssd egentligen.

Jämför med asus andra datorer skulle jag säga att resultaten liknar X205 bra mkt mer än tidigare datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sgtspiff:

Näe bara prolle o ssd egentligen.

Jämför med asus andra datorer skulle jag säga att resultaten liknar X205 bra mkt mer än tidigare datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

och RAM och skärm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara en värdig ersättare till min gamla netbook. 1366x768 är kanske inte den fetaste upplösningen, men 1024x600 kan vara en riktig pina, funkar nätt och jämt om man kör webbläsaren i fullskärm alt. avskalat GUI.

Lutar åt att det blir en sån här, en chromebook eller en begagnad 13"-laptop. I den här storleken och prisklassen är det inte världens konkurrens (om man nu inte vill skaffa en tablet) så det är kul att Asus fortsätter på konceptet. Hade dock varit roligare om de skeppades med Linux istället, eller utan OS (men det lär ju aldrig hända).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Har du provat det? 1920x1080 på 13-tumsskärm blir helt sjukt. Man måste köra windows uppskalningsfunktion på text för att se ett skit, och då ser många hemsidor och program totalt bajs ut. Dock häftigt i spel med sån pixeldensitet.

X205:ans svaghet lär knappast vara upplösningen, den bör vara nästan perfekt för den lilla skärmen. Det som kommer ställa till mest lär vara endast 2GB minne med tanke på att många browsers äter det dubbla idag om du har lite flikar...

Nä, men har en 11,6" dator med denna (enligt mig skitupplösning). Surfa är horribelt, använda word är också en tråkig upplevelse. Jag iallafall lider mer utav för låg upplösning. Har man 1080p på 5" så ska man ju utan tvekan ha det på det dubbla tycker jag.

Sen är ju minne överlag lätt att uppgradera. En skärm i en bärbar till högre upplösning..svårt eller omöjligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

Jag vet inte om detta är sant men det låter väldigt fejk. En dator med 2 GB RAM, kan drivas med solceller, har WiFi och USB-portar, stödjer webbkonferenser, har en tillräckligt högupplöst skärm osv. Det verkar helt enkelt inte möjligt för samma pris som en hamburgare. Kanske om de har barnarbetare som jobbar gratis.

PS. Jag vet att saker är billigare i Indien, men detta verkar lite väl billigt.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money