egen nas för hembruk - C2x50 - Verkar faktiskt fungera nu med nya UEFI 2.xx och BMC 19.0

Permalänk
Skrivet av Kuufukuji:

Det går dock att få ned priset en hel del på den dyrare varianten. Exempelvis har jag följande i min NAS:
* Moderkort: SuperMicro H8SML-7F-O
* Processor: AMD Opteron 3350 HE

Nuvarande pris inkl. moms 4256:- (ca 350:- mer än när jag köpte dem mars 2013). Med dessa komponenter fick jag stöd för det jag behövde i form av 6 SATA + 8 SAS, IPMI, virtuell konsol, dubbla 1 GBit, ECC, låg strömförbrukning. I dagsläget kanske det dock konkurerar mer mot att köpa ett snarlikt moderkort för Xeon E3 istället då även de har dygt upp (iallafall hos mullet) med integrerad LSI-krets. Någon direkt konkurrent till Avaton kan jag inte riktigt se dock, men hoppas det kommer

den där såg ju ut att vara najs, men för dom pengarna så skulle jag nog vänta på Asus P9A-I c2750 med 16x SAS, skulle tippa på att dom ligger i samma priskategori..

ja man kan ju alltid hoppas ju fler alternativ ju bättre priser och tävlande företag brukar vara bra för konsumenten

Skrivet av Broken-arrow:

Innan 2005 så gav AMD bäst prestanda. Men intel mutade OEM med bonus system, om dom lät bli att använda AMD. Det är bara på senare år dom fått göra mer budget grejer. Helt enkelt dom har inte resurser att göra något likvärdigt som intel. Men Fm 2+ cuperna är faktiskt rätt bra för surf och enklare spel. Även som Htpc funkar dom bra.

Jo. Det är just det som är synd att dom inte har något enkelt och hyfsat välutrustad som Avaton.men kan vara svårt att sälja det till konsument.

det stämmer säkert kommer faktiskt inte ihåg.. misstänker om avaton slår så lär amd komma med en konkurrent..

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

den där såg ju ut att vara najs, men för dom pengarna så skulle jag nog vänta på Asus P9A-I c2750 med 16x SAS, skulle tippa på att dom ligger i samma priskategori..

ja man kan ju alltid hoppas ju fler alternativ ju bättre priser och tävlande företag brukar vara bra för konsumenten

det stämmer säkert kommer faktiskt inte ihåg.. misstänker om avaton slår så lär amd komma med en konkurrent..

Även gigabyte är med i leken http://www.servethehome.com/gigabyte-ga-9sisl-released-intel-..., men aktiv kylning är dock ett mysterium ihop med 8 pins kontakten (kanske tänkt att klocka eller köra ett beräkningsgrafikkort?):)

Jo, AMD har sagt att dom har tänkt släppa atom cpu:er för serverbruk (verkar ha gjort det, men inget liknande avaton), men för konsumenter har intel varit lite enklare att få tag i server cpu/moderkort än amd (i alla fall vad jag sett dom senaste åren i alla fall), till bra pris.

Ja det kan ju komma om det blir tillräckligt populärt. är om inte annat en inkomstkälla om dom kan köpslå med OEM nas tillverkarna. Kan genom detta komma till vanliga konsumenter med som löst paket (har ju hänt förr, när det är överskott):)

mer konkurrens är ju bra för hos som köper bättre pris och mer funktioner.

Intel har en del böter att betala i alla fall http://www.sweclockers.com/nyhet/18930-eu-faststaller-intels-...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

tillbaka till brottsplatsen..

ubuntu server 14.04 får helt enkelt bara stänga av automatiska uppdateringar.. så man slipper reboot hela tiden pga nya kernels..

centos 7 funkade sådär.. zfsonlinux har haft mkt konstigt för sig.. haft sjukt hög load även fast det igentligen borde vara mindre än 1.00 på en quadcore.. iaf som mest låg den runt 12-16.00 vilket inte funkar i längden..

sen blev det massor med ipmi log errors, nu när ja lessnade sa ipmi att ingen av fläktarna funkade, men alla tre snurrar för glatta livet..
och massa voltbaserade errors som jag även dom tvivlar på att dom är sanna.. då dom inte uppkommer i ubuntu..

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

tillbaka till brottsplatsen..

ubuntu server 14.04 får helt enkelt bara stänga av automatiska uppdateringar.. så man slipper reboot hela tiden pga nya kernels..

centos 7 funkade sådär.. zfsonlinux har haft mkt konstigt för sig.. haft sjukt hög load även fast det igentligen borde vara mindre än 1.00 på en quadcore.. iaf som mest låg den runt 12-16.00 vilket inte funkar i längden..

sen blev det massor med ipmi log errors, nu när ja lessnade sa ipmi att ingen av fläktarna funkade, men alla tre snurrar för glatta livet..
och massa voltbaserade errors som jag även dom tvivlar på att dom är sanna.. då dom inte uppkommer i ubuntu..

Hur funkar stabiliteten med 450 watts agget, blivit av med frysningar och instabilitet nu (förutom du har problem med ipmi och zfsonlinux)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Hur funkar stabiliteten med 450 watts agget, blivit av med frysningar och instabilitet nu (förutom du har problem med ipmi och zfsonlinux)?

hade du frågat kl 20:45 när jag sist kollade datorparken, så hade jag sagt ja, men nu imorse så hade nasen frusit helt...
komiskt nog är att den här gången som jag kör ubuntu 14.04 lts så får jag diverse ipmi errors..
så vette fan hur man ska ställa sig till det här.. antingen är det moderkortet som strular, eller så vette fan..

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

hade du frågat kl 20:45 när jag sist kollade datorparken, så hade jag sagt ja, men nu imorse så hade nasen frusit helt...
komiskt nog är att den här gången som jag kör ubuntu 14.04 lts så får jag diverse ipmi errors..
så vette fan hur man ska ställa sig till det här.. antingen är det moderkortet som strular, eller så vette fan..

Okej, låter som lite barnsjukdomar Får du inte igång den igen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, låter som lite barnsjukdomar Får du inte igång den igen?

jodå det var bara en reboot.. men sedan jag installerade ubuntu sist, kan de va 4dagar sedan hade jag nästan 50 inlägg i ipmi loggen, inte direkt mycket jämfört med förut.. men mer än jag tycker är acceptabelt..

nu när ja startade om så nollade ja ipmi loggen och hittils har ja 4st inlägg, två st OEM timestamp, vilket ja avfärdar som nån form av log på vid inloggning och utloggning, verkar dyka upp ingefär vid sånna tillfällen.. kan vara nått helt annat oxå..

sen har det varit två inlägg på +12V en asserted, en diasserted.. och det är 1sekund som de händer.. sen inget mer?!

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

jodå det var bara en reboot.. men sedan jag installerade ubuntu sist, kan de va 4dagar sedan hade jag nästan 50 inlägg i ipmi loggen, inte direkt mycket jämfört med förut.. men mer än jag tycker är acceptabelt..

nu när ja startade om så nollade ja ipmi loggen och hittils har ja 4st inlägg, två st OEM timestamp, vilket ja avfärdar som nån form av log på vid inloggning och utloggning, verkar dyka upp ingefär vid sånna tillfällen.. kan vara nått helt annat oxå..

sen har det varit två inlägg på +12V en asserted, en diasserted.. och det är 1sekund som de händer.. sen inget mer?!

Okej. Låter som det går lite stabilare då. Kanske agget inte gillar den låga lasten kanske. Verkar svårt att hitta agg som klarar det.

Funderar på om seasonic G klarar av detta

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hittat information angående Seasonic G- serie?
Har nämligen en Seasonic G-360 360W till ett framtida bygge.

Skrivet av Broken-arrow:

Okej. Låter som det går lite stabilare då. Kanske agget inte gillar den låga lasten kanske. Verkar svårt att hitta agg som klarar det.

Funderar på om seasonic G klarar av detta

Permalänk
Skrivet av martinmurra:

Hittat information angående Seasonic G- serie?
Har nämligen en Seasonic G-360 360W till ett framtida bygge.

Det jag hittat är http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&... ska i teorin klara låga last under 20 watt. Men vet inte om det blir något strul i praktiken eller funkar bra. Funderat själv på när jag får råd med nas,köpa detta agg. Är det ett hyfsat tyst agg?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Det jag hittat är http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&... ska i teorin klara låga last under 20 watt. Men vet inte om det blir något strul i praktiken eller funkar bra. Funderat själv på när jag får råd med nas,köpa detta agg. Är det ett hyfsat tyst agg?

http://www.silentpcreview.com/article1297-page1.html

At the super low 20W load, efficiency was pretty good at just under 70%.

So the G360 is not the ideal PSU for a system that has low ventilation or airflow and sustained peak power higher than 150~200W. Still, the high efficiency makes very low fan noise possible at lower loads.

Håller man systemet under 150W så verkar den vara relativt tyst. Men jag har inte provkört agget.

Permalänk
Medlem

Qnap

Själv kör jag QNAP och tycker det funkar sjukt bra. Vad tycker ni om QNAP?

Visa signatur

Om ni vill kontakta eller veta mer om mig: Mikael Jenkler.

Permalänk
Skrivet av martinmurra:

http://www.silentpcreview.com/article1297-page1.html

At the super low 20W load, efficiency was pretty good at just under 70%.

So the G360 is not the ideal PSU for a system that has low ventilation or airflow and sustained peak power higher than 150~200W. Still, the high efficiency makes very low fan noise possible at lower loads.

Håller man systemet under 150W så verkar den vara relativt tyst. Men jag har inte provkört agget.

Okej. För mig lär inte ventilation bli något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Haft semester ett tag nu så varit borta en hel del. Tänkte bara säga att ASRock släppt en ännu nyare Bios/BMC till C2750 och de släppte samtidigt Bios/BMC till C2550 också.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Haft semester ett tag nu så varit borta en hel del. Tänkte bara säga att ASRock släppt en ännu nyare Bios/BMC till C2750 och de släppte samtidigt Bios/BMC till C2550 också.

de där skulle ja inte gett mig på...

updaterade först BMC till 0.19.00, startade om, och så fort jag hade skickat reboot på ssh, blev console redirecten svart.. sen har ja inte fått bild via den igen.. nu har ja flashat tillbaka 0.14.00 för att prova den igen men den ville inte console redirect hoppa igång med, säger bara att den inte kan ladda hem jar filen från bmc'n och så skulle ja försöka flasha 0.19.00 igen, då fick ja IPMI error 15.. va fan de nu betyder.. så ja men vafan asrock.. om du gillar strul..

får se om ja får igång skiten igen..

edit: efter en norsk reset av bmc'n så nu flashar den 0.19.00 bmc.. de ja märkte med den direkt.. va att den gav betydligt mindre ipmi eventloggar...

edit: fortfarande bara svart ruta i IPMI interfacet.. får väl trolla lite o se om ja kan få liv i skiten ikväll annars blir det nog att felanmäla skiten.. eftersom så länge den va igång ca 20dagar uptime vid reboot, så funkade den som den skulle sedan blev det samma grej som dom andra korten ja haft dvs att den inte bootar, för den här startar inte heller.. den verkar kunna stå utan att de händer nått o ja kommer inte in i oset så ja har kontakt med ipmi, ja den tar inte ens nätverksadresser så ja vet att den troligen kajkat ur innan den ens visar postbilden för grafikdelen som dom andra två korten åtminstonde gjorde innan dom frös...

så just nu börjar jag allvarligt fundera i andra moderkortsbanor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

de där skulle ja inte gett mig på...

updaterade först BMC till 0.19.00, startade om, och så fort jag hade skickat reboot på ssh, blev console redirecten svart.. sen har ja inte fått bild via den igen.. nu har ja flashat tillbaka 0.14.00 för att prova den igen men den ville inte console redirect hoppa igång med, säger bara att den inte kan ladda hem jar filen från bmc'n och så skulle ja försöka flasha 0.19.00 igen, då fick ja IPMI error 15.. va fan de nu betyder.. så ja men vafan asrock.. om du gillar strul..

får se om ja får igång skiten igen..

edit: efter en norsk reset av bmc'n så nu flashar den 0.19.00 bmc.. de ja märkte med den direkt.. va att den gav betydligt mindre ipmi eventloggar...

edit: fortfarande bara svart ruta i IPMI interfacet.. får väl trolla lite o se om ja kan få liv i skiten ikväll annars blir det nog att felanmäla skiten.. eftersom så länge den va igång ca 20dagar uptime vid reboot, så funkade den som den skulle sedan blev det samma grej som dom andra korten ja haft dvs att den inte bootar, för den här startar inte heller.. den verkar kunna stå utan att de händer nått o ja kommer inte in i oset så ja har kontakt med ipmi, ja den tar inte ens nätverksadresser så ja vet att den troligen kajkat ur innan den ens visar postbilden för grafikdelen som dom andra två korten åtminstonde gjorde innan dom frös...

så just nu börjar jag allvarligt fundera i andra moderkortsbanor..

Snabb fråga... Lade du in den nya Biosen innan du uppdaterade Bmc?

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Snabb fråga... Lade du in den nya Biosen innan du uppdaterade Bmc?

nä men jag flashade tillbaka 0.14 när ja misstänkte att det var något sådant.. men det hjälpte inte hellet..

edit: anledningen till vilken jag tog först va på deras manual sida när ja sökte på instant flash, så första tabben handlade om ipmi, sen efter det flashade dom bios, då tänkte ja att då gör ja oxå så.. men vette fan..

Permalänk

på fullt allvar.. vad ska man ha för pci-e kontrollerkort för 8st diskar, antingen 8st sas-kontakter eller 8st sata kontaker.. ska funka med pci-e så ja kan börja kolla på andra moderkort för ja är extremt less på motgångar med detta förbannade skitkort...

så länge man inte startar om va det ju stabilt.. sen godnatt..

funderar allvarligt på nån valfri processor på 25-35w tdp med 2-4 kärnor och moderkort med hdmi istället för ipmi..
ecc är ju ett krav då ja har 2x 8gb ecc DDR3 1600mhz liggandes.. samt antingen pci-e för ett hba kort eller minst 9st sata på kortet helst inga marvel strulkontrollers

...ett till asrock kort blir det förövrigt inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

på fullt allvar.. vad ska man ha för pci-e kontrollerkort för 8st diskar, antingen 8st sas-kontakter eller 8st sata kontaker.. ska funka med pci-e så ja kan börja kolla på andra moderkort för ja är extremt less på motgångar med detta förbannade skitkort...

så länge man inte startar om va det ju stabilt.. sen godnatt..

funderar allvarligt på nån valfri processor på 25-35w tdp med 2-4 kärnor och hdmi istället för ipmi..

...ett till asrock kort blir det förövrigt inte...

IBM M1015 är ju ganska poppis.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

IBM M1015 är ju ganska poppis.

det är väl dom där man måste flasha om för dom ska funka?

1500 för ett hba kort, sen nån billig vanlig hem mobo och prolle med ecc stöd så borde man klara sig på nasfronten..

misstänker att det är pci-e x8 på dom korten, fanns en uppsjö med olika artnr.. hehe

men sen är det ju det där med full längd osv på pci-e...

men de som verkar dra ner antalet möjliga moderkort är ecc stödet.. ramlar bort en 60st kort bara på det.. kan man köra ecc minnen i ett moderkort utan eccstöd eller start inte skiten?

lutar ju klart åt att det åter igen blev jäkligt struligt pga befintliga minnen inköpta på olika ställen.. kanske blir att man får köpa minnen igen.. suck just nu känns det bara som att det är sak på sak på sak.. nä ska sluta klaga här.. men rätt irriterad just nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

det är väl dom där man måste flasha om för dom ska funka?

1500 för ett hba kort, sen nån billig vanlig hem mobo och prolle med ecc stöd så borde man klara sig på nasfronten..

misstänker att det är pci-e x8 på dom korten, fanns en uppsjö med olika artnr.. hehe

men sen är det ju det där med full längd osv på pci-e...

men de som verkar dra ner antalet möjliga moderkort är ecc stödet.. ramlar bort en 60st kort bara på det.. kan man köra ecc minnen i ett moderkort utan eccstöd eller start inte skiten?

lutar ju klart åt att det åter igen blev jäkligt struligt pga befintliga minnen inköpta på olika ställen.. kanske blir att man får köpa minnen igen.. suck just nu känns det bara som att det är sak på sak på sak.. nä ska sluta klaga här.. men rätt irriterad just nu..

Jag köpte två stycken från ebay, 1387:- inkl gratis frakt exkl kablar.
Begagnade förvisso och ja, du måste lägga in den s.k. "IT"-mjukvaran i dem.
Men det verkar vara alldeles för mycket strul med de där på pappren trevliga Atom-korten tycker jag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

måste dock lägga in lite creds till dustin home.. det är fasen inget snack om rma ärenden mm, det sköter dom klockrent..

får se hur länge moderkortet är borta den här gången... och om det blir kreditering på kortet efter kontrollen.. frågan är bara vad det blir för grejer då...

Permalänk
Skrivet av backspace:

Jag köpte två stycken från ebay, 1387:- inkl gratis frakt exkl kablar.
Begagnade förvisso och ja, du måste lägga in den s.k. "IT"-mjukvaran i dem.
Men det verkar vara alldeles för mycket strul med de där på pappren trevliga Atom-korten tycker jag.

låter ju riktigt bra prismässigt på ebay.. men ITmjukvaran där gick inte att flasha på alla moderkort vad jag såg någonstans i forumet?

atomkorten är gryma både va dom uträttar i effekt och vad dom drar... men satan va det strular...
litegrann som en storbystad 15årig blondin.. ingen ordning och reda..

effektförbrukningsmässigt, en prolle som drar ca 35-40w tdp, så borde inte strömförbrukningen bli så extremt mkt högre.. även om den tråkigt nog kommer minst dubblas..

synd att det inte finns någon billig typ atom/ion med pci express full längd.. som klarar 16gb ram hade ju annars varit ett alternativ tills vidare..

Permalänk
Medlem

Jag beställde korten den 31a augusti (söndag) och idag den 8e september anlände de.
Så det tar ju inte speciellt lång tid att transportera ifrån Kina.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

de där skulle ja inte gett mig på...

updaterade först BMC till 0.19.00, startade om, och så fort jag hade skickat reboot på ssh, blev console redirecten svart.. sen har ja inte fått bild via den igen.. nu har ja flashat tillbaka 0.14.00 för att prova den igen men den ville inte console redirect hoppa igång med, säger bara att den inte kan ladda hem jar filen från bmc'n och så skulle ja försöka flasha 0.19.00 igen, då fick ja IPMI error 15.. va fan de nu betyder.. så ja men vafan asrock.. om du gillar strul..

får se om ja får igång skiten igen..

edit: efter en norsk reset av bmc'n så nu flashar den 0.19.00 bmc.. de ja märkte med den direkt.. va att den gav betydligt mindre ipmi eventloggar...

edit: fortfarande bara svart ruta i IPMI interfacet.. får väl trolla lite o se om ja kan få liv i skiten ikväll annars blir det nog att felanmäla skiten.. eftersom så länge den va igång ca 20dagar uptime vid reboot, så funkade den som den skulle sedan blev det samma grej som dom andra korten ja haft dvs att den inte bootar, för den här startar inte heller.. den verkar kunna stå utan att de händer nått o ja kommer inte in i oset så ja har kontakt med ipmi, ja den tar inte ens nätverksadresser så ja vet att den troligen kajkat ur innan den ens visar postbilden för grafikdelen som dom andra två korten åtminstonde gjorde innan dom frös...

så just nu börjar jag allvarligt fundera i andra moderkortsbanor..

Vet inte om det har något med saken att göra, men börja inte moderkortet strula efter varje flashning du gjort (alltså dom två tidigare moderkorten du lämna tillbaks)?

Kan vara så att du bricka kortet, när du flashar, kanske för att det går så lågt i ström.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Trist läsning detta, då min min burk med samma modermodem, rullar på utan att hicka.
Dock så kör jag inga diskar på marvell kontrollern, utan bara 2st på intels egna. Resten på ett lsi 8 portars kort.
Läste lite i andra forum, och de verkar som vissa batchar av korten är direkta måndags ex.

Korrigering, det är 8-cores varianten jag har.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte om det har något med saken att göra, men börja inte moderkortet strula efter varje flashning du gjort (alltså dom två tidigare moderkorten du lämna tillbaks)?

Kan vara så att du bricka kortet, när du flashar, kanske för att det går så lågt i ström.

inget av korten innan detta har jag varken flashat bios eller bmc på, så det är det inte, bmc flashade okej eftersom maskin va igång samtidigt kunde logga in och använda nya interfacet 0.19 bmc har fått små estetiska upp piffningar..

bios han jag inte komma in i efter jag rebootade maskine.. dvs precis som förut, fast förut kom jag iaf fram så jag såg ast2300 logon o de i post infon.. den här blev bara kolsvart... och startar inte..

Permalänk
Skrivet av MojoStorage:

Trist läsning detta, då min min burk med samma modermodem, rullar på utan att hicka.
Dock så kör jag inga diskar på marvell kontrollern, utan bara 2st på intels egna. Resten på ett lsi 8 portars kort.
Läste lite i andra forum, och de verkar som vissa batchar av korten är direkta måndags ex.

ja körde dom 6 lagringsdiskarna till zfs på intelkontrollern, och osdisken på 2portars marvelkontrollern.. funkade bra någon månad eller två.. men efter ca 20dagar uptime ville den inte längre..

ja de känns som riktiga måndagsex.. dom två första var bara ett par serienr ifrån varandra, och va troligen en problembatch.. den här levde lite längre iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

nä men jag flashade tillbaka 0.14 när ja misstänkte att det var något sådant.. men det hjälpte inte hellet..

edit: anledningen till vilken jag tog först va på deras manual sida när ja sökte på instant flash, så första tabben handlade om ipmi, sen efter det flashade dom bios, då tänkte ja att då gör ja oxå så.. men vette fan..

Jag fick själv problem när jag uppdaterade BMC förra gången men det löste sig när jag lade in nya Bios också. Så jag gissar på att det är viktigt att uppdatera båda. Synd att du inte hann testa det.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

inget av korten innan detta har jag varken flashat bios eller bmc på, så det är det inte, bmc flashade okej eftersom maskin va igång samtidigt kunde logga in och använda nya interfacet 0.19 bmc har fått små estetiska upp piffningar..

bios han jag inte komma in i efter jag rebootade maskine.. dvs precis som förut, fast förut kom jag iaf fram så jag såg ast2300 logon o de i post infon.. den här blev bara kolsvart... och startar inte..

Okej, svår nöt att knäcka Måste vara under test fortfarande detta mobo (vad det verkar). All heder till dig, som försöker få det att funka. Riktigt synd att du ska få sådant strul. Du kan inte få tag i annat agg för att utesluta det?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar