Permalänk

Bästa AMD cpun?

Som titeln säger så är jag ute efter den "bästa" amd cpun på marknaden. Menar inte någon nasa processor för 42000 men låt oss säga under 3000kr.

Är det 9590 eller är det någon annan?

Tack för svar.

Visa signatur

RTX 3070 • 34GK950F

Permalänk
Medlem

Det är den nyaste fx 9550 eller vad den heter. Nyaste amd fx processorn.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Entusiast

FX 9590 är det, ha i åtanke att du behöver en ordentlig kylare till den och att det inte medföljer en med processorn.
Sen så tycker jag att det är dumt att köpa processorer efter märke och inte efter faktiskt behov och pris/prstanda men det är ju ditt val.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

FX 9590 är det, ha i åtanke att du behöver en ordentlig kylare till den och att det inte medföljer en med processorn.
Sen så tycker jag att det är dumt att köpa processorer efter märke och inte efter faktiskt behov och pris/prstanda men det är ju ditt val.

Okej tack! Fast nu är det ju så också att AMD gör dom mest prisvärda processorerna på marknaden.

Visa signatur

RTX 3070 • 34GK950F

Permalänk

Finns väl egentligen ingen anledning att köpa FX 9000 serien om man kan klocka själv för de är i grunden samma som FX 8000 processorerna som är betydligt billigare också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooljeppe3:

Okej tack! Fast nu är det ju så också att AMD gör dom mest prisvärda processorerna på marknaden.

det vet jag inte... dem har högsta "värdena" och mest kärnor... ja, men det betyder inte att dem är bättre.

tänk dig skilldnaden på bilar, en gammal bil med 150 hästar är fortfarande seg jämfört en ny bil med dissel och 150 hästar.

Det handlar om hur dem är byggda, hur den arbetar mer än klockhastighet nummera.

Jag skulle argumentera att i5 är nog de bästa när det kommer till prisvärda, mycket billigare än i7, och ofast liknande resultat. de slår amd på fingrarna

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooljeppe3:

Okej tack! Fast nu är det ju så också att AMD gör dom mest prisvärda processorerna på marknaden.

Nej (nuff said)

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Athlon är det bästa de någonsin gjort.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cooljeppe3:

Okej tack! Fast nu är det ju så också att AMD gör dom mest prisvärda processorerna på marknaden.

Vad har fått dig att tro att det är så?

Skrivet av Nivius:

det vet jag inte... dem har högsta "värdena" och mest kärnor... ja, men det betyder inte att dem är bättre.

tänk dig skilldnaden på bilar, en gammal bil med 150 hästar är fortfarande seg jämfört en ny bil med dissel och 150 hästar.

Det handlar om hur dem är byggda, hur den arbetar mer än klockhastighet nummera.

Jag skulle argumentera att i5 är nog de bästa när det kommer till prisvärda, mycket billigare än i7, och ofast liknande resultat. de slår amd på fingrarna

Den gamla bilen har inte ens 150hk längre då bilar förlorar prestanda med åren, men annars förstår jag din jämförelse och är helt rätt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Den gamla bilen har inte ens 150hk längre då bilar förlorar prestanda med åren, men annars förstår jag din jämförelse och är helt rätt

spelar ingen roll, även om den gammla 150hz var sprillans ny så stämmer jämförelsen.

amd har inget att komma med längre på CPU marknaden.

men jag tycker om deras GPUer

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk

fan jag missade TS fråga i början vilken som var den bästa processorn överhuvudtaget, här satt jag och trodde han ville veta vilken den bästa AMD cpun var..

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av cooljeppe3:

Okej tack! Fast nu är det ju så också att AMD gör dom mest prisvärda processorerna på marknaden.

Njae, alltså det beror helt på vad du ska ha den till. Är det rendering och/eller videokomprimering du ska ha den till så visst. Då ger AMDs FX processorer mer prestanda än Intels processorer i samma prisklass. Är det däremot spel som är datorns huvudsakliga användningsområde så är en i5 från Intel betydligt kraftfullare än AMDs FX processorer vid samma pris.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Athlon är det bästa de någonsin gjort.

.

Phenom*

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

fan jag missade TS fråga i början vilken som var den bästa processorn överhuvudtaget, här satt jag och trodde han ville veta vilken den bästa AMD cpun var..

Inteltrollen är så osäkra på sin egen hårdvara att de måste trasha AMD-trådar. Välkommen till SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

det vet jag inte... dem har högsta "värdena" och mest kärnor... ja, men det betyder inte att dem är bättre.

tänk dig skilldnaden på bilar, en gammal bil med 150 hästar är fortfarande seg jämfört en ny bil med dissel och 150 hästar.

Det handlar om hur dem är byggda, hur den arbetar mer än klockhastighet nummera.

Jag skulle argumentera att i5 är nog de bästa när det kommer till prisvärda, mycket billigare än i7, och ofast liknande resultat. de slår amd på fingrarna

"Uppgraderade" mig från en FX-8350 till en i7-4790k får ett par veckor sedan nu, märker knappt någon skillnad i spel, möjligtvis i Dayz samt Arma som gillar singeltrådad prestanda, om man endast ska spela på sin dator så fungerar en FX-8350 från AMD alldeles utmärkt enligt min mening.

Permalänk
Medlem

Ja det är sällan man läser om nån amd nisse som klagar i tex bf4

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Athlon är det bästa de någonsin gjort.

.

Athlon hade otroliga värmeproblem och var knappast ett flaggskepp, Phenom och FX är betydligt bättre alternativ

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adrimur:

"Uppgraderade" mig från en FX-8350 till en i7-4790k får ett par veckor sedan nu, märker knappt någon skillnad i spel, möjligtvis i Dayz samt Arma som gillar singeltrådad prestanda, om man endast ska spela på sin dator så fungerar en FX-8350 från AMD alldeles utmärkt enligt min mening.

Att du inte märker någon skillnad beror på att du har för dåligt grafikkort. Hade du suttit med SLI/CF, R9 290X eller GTX 780 Ti så hade du märkt stor skillnad. Till ditt grafikkort behövs egentligen inte mer än en överklockad Pentium Anniversary Edition. Så visst kan en FX-8350 funka alldeles utmärkt, men om du bara ska spela så kommer du att ha betalat mer pengar än du skulle behövt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

ja 9590fx är snabbast men blir snorvarm och funkar inte med alla moderkort då den drar så mycket ström. fx 8350 däremot funkar i betydligt fler moderkort och är i mina ögon ett betydligt bättre val:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att du inte märker någon skillnad beror på att du har för dåligt grafikkort. Hade du suttit med SLI/CF, R9 290X eller GTX 780 Ti så hade du märkt stor skillnad. Till ditt grafikkort behövs egentligen inte mer än en överklockad Pentium Anniversary Edition. Så visst kan en FX-8350 funka alldeles utmärkt, men om du bara ska spela så kommer du att ha betalat mer pengar än du skulle behövt.

Ska faktiskt uppgradera till 290(X) snart, så det var därför jag tyckte det var lika bra att skaffa en i7:a, samt att jag ville bygga en mitx-rigg, vilket det inte finns några AM3+ moderkort till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Athlon hade otroliga värmeproblem och var knappast ett flaggskepp, Phenom och FX är betydligt bättre alternativ

Ha! Ja de var så varma när de kom utan IHS och låg kring 50W. Det var inga otroliga värmeproblem någonstans, de var riktigt skitkalla jämfört med P4.

Skrivet av phixip:

Då var du inte med på Athlon-tiden.

Skrivet av cooljeppe3:

Okej tack! Fast nu är det ju så också att AMD gör dom mest prisvärda processorerna på marknaden.

Ja, AMD är överlag prisvärda. Mem det betyder inte att alla deras modeller är det. 9590 är definitivt inte bland deras prisvärdaste modeller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Ha! Ja de var så varma när de kom utan IHS och låg kring 50W. Det var inga otroliga värmeproblem någonstans, de var riktigt skitkalla jämfört med P4.

Beror helt på vilken P4 du jämför med, Northwood var inga problem och var mycket populär bland överklockare, Prescott var den som hade stora värmeproblem, men till skillnad mot Athlon så dog de inte och brann upp ifall du tog bort kylaren så de hade ett bättre värmeskydd

old Pentium vs. AMD test without heat sink

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

FX 9590 är det, ha i åtanke att du behöver en ordentlig kylare till den och att det inte medföljer en med processorn.
Sen så tycker jag att det är dumt att köpa processorer efter märke och inte efter faktiskt behov och pris/prstanda men det är ju ditt val.

Visst följer det med kylare om man väljer modellen som inkluderar slutet vattenkylningssystem;)

http://cdon.se/hemelektronik/amd/amd-fx-9590-8c-4-7ghz-16mb-a...

eller så väljer man modellen som är utan kylare:
http://www.inet.se/produkt/5308726/amd-fx-9590-8c-4-7ghz-am3

och kompletterar med denna luftkylare:
http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Beror helt på vilken P4 du jämför med, Northwood var inga problem och var mycket populär bland överklockare, Prescott var den som hade stora värmeproblem, men till skillnad mot Athlon så dog de inte och brann upp ifall du tog bort kylaren så de hade ett bättre värmeskydd

Northwood var betydligt varmare än konkurrensen också.
Och ja, grattis att du låter dig luras av dumheter. Toms Hardware kör ett test då de plockar bort kylaren under drift just när Intel alldeles precis infört ett överhettningsskydd som reagerar snabbt nog för att hantera sådant(på grund av Willamettes hotspots och värmeproblem), AMD hade i det tidiga skedet inte fått ut en liknande funktion i alla moderkort så deras processor brändes vid testet.

Att man implementerat en sådan funktion (strax innan testet) säger ingenting om vem som har värmeproblem eller inte. Det hoppas jag du förstår?

Permalänk
Medlem

FX-8370 är nog den jag skulle säga är "bäst" för tillfället. Visst får du mer prestanda med en FX-9370 och en FX-9590, men de drar så otroligt mycket ström och kräver rejäla moderkort och kylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en prisvärd amd så kör du ju 8350/8320 sen klockar du den, 9590 är väl inte direkt prisvärd

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

att köpa en fx processor för 2000kr är ju fruktansvärt meningslöst i mina ögon.
Du får ju tex en I7 3820 för 1499kr hos netonnet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/intel-...
för 2500kr får du en 4770K.
1150 eller 2011 moderkort kan hittas för 1000-1500kr, dvs samma pris som am3+

edit: Inte ens 8320 för 1150 känns ju meningsfullt när du får 3820 för 350 mer..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kraniet:

att köpa en fx processor för 2000kr är ju fruktansvärt meningslöst i mina ögon.
Du får ju tex en I7 3820 för 1499kr hos netonnet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/intel-...
för 2500kr får du en 4770K.
1150 eller 2011 moderkort kan hittas för 1000-1500kr, dvs samma pris som am3+

edit: Inte ens 8320 för 1150 känns ju meningsfullt när du får 3820 för 350 mer..

Det beror lite på vad man ska använda datorn till. De flesta här håller nästan bara på med spel och då håller jag med dig fullständigt. De flesta spel på marknaden lägger störst belastning på en tråd, och de hanterar en Pentium G3258 till och med bättre än en FX-8350. Det är bara BF4 och några andra titlar som kan utnyttja flera kärnor någorlunda bra, men även i de spelen så kommer inte Pentiumen långt efter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

att köpa en fx processor för 2000kr är ju fruktansvärt meningslöst i mina ögon.
Du får ju tex en I7 3820 för 1499kr hos netonnet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/intel-...
för 2500kr får du en 4770K.
1150 eller 2011 moderkort kan hittas för 1000-1500kr, dvs samma pris som am3+

edit: Inte ens 8320 för 1150 känns ju meningsfullt när du får 3820 för 350 mer..

Du jämför med en utförsäljning. Och nej, du får inte 2011-kort för "1000-1500:-" i några pålitliga butiker, snarare närmare 2000:- för de billigare, men AM3+ moderkort kan du få för 700-1000:- utan problem.

Permalänk
Skrivet av cooljeppe3:

Okej tack! Fast nu är det ju så också att AMD gör dom mest prisvärda processorerna på marknaden.

Nja.

MEN

I flertrådade applikationer och under multitasking så skulle jag säga att en överklockad 8350 är en mycket prisvärd processor. Speciellt om man räknar med moderkorts kostnad.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/