AU Optronics på gång med IPS-liknande skärmpanel i 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur är det värdelöst? Att höja upplösningen är endast meningslöst när den når gränsen för att vi inte kan se enskilda pixlar längre, finns ju inget specifikt och beror på hur långt ifrån man är men skulle tippa på att det krävs minst 300 ppi för en 24-27" skärm när man sitter på 50-60cm avstånd

Värdelöst så syftar jag för mina ändamål. Talar inte för alla

Värdelöst i den mening att driva 120-144hz fullt ut, dvs 120-144fps i 4k är inget jag någonsin kommer vara intresserad utav.
1440p i 144hz är mer än tillräckligt tungdrivet.

Sen tycker jag 1440p räcker mer än väl för allt jag gör, vill inte behöva försöka zooma in spel osv och vill inte ha allt minimalt.

Enda anledningen jag ens bryr mig om 1440p är för jag vill ha 27" för serier,film och 1080p är lite för pixligt på 27", 1440p är en bra sweetspot.

Permalänk

köpte en skärm på elgiganten med tn-panel när doom 3 va nytt .. den sög ruttet getarsel.. lämnade tillbaks den samma dag .. alla skuggor va kolsvarta samtidigt som dom lyste blått.. sen dess har jag inte petat på tn-skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Släng in G-Sync också, så är detta ett givet köp!

Priset lär hamna på 7-9000 kr gissningsvis.

Nvidia g-sync kan dra nånstans, en sån teknik SKA inte vara låst till en grafikkortstillverkare eller specifika skärmar. Det är fult så in i helvete. Väntar hellre tills freesync/g-sync eller bättre är standard för alla skärmar och kort.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ähh ! Tvek till detta. Blir att köpa AoC's 34 tum 21:9 , så fort den kommer ut. för hoppningsvis kommer den ha samma panel som LGn, vilket redan många tror ( vet?). Så länge skärmenkvaliten och bilden inte är av någon anledning makalöst sämre, så ser jag ingen anledning att skaffa LGs bara för thunderbolt och vad nu det var för sak som jag inte bryr mig om som ändå bara spelar.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Varför en "IPS liknande" skärm? När överklockade IPS paneler klarar 120hz borde det vara lätt för tillverkarna att göra 120hz IPS byggda för att klara det. Visst kommer dom aldrig vara lika snabba som TN paneler men ändå.

Permalänk
Medlem

Kostar den lika mycket som ROG Swiften kommer jag att gråta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kostar den lika mycket som ROG Swiften kommer jag att gråta.

Då bör du nog gråta http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/203252-a...

Permalänk
Medlem

Det där är inte skärmen från diskussionen..

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

YÄÄÄÄS f*n va man har väntat på detta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JagdKatzen:

Släng in G-Sync också, så är detta ett givet köp!

Priset lär hamna på 7-9000 kr gissningsvis.

Eventuellt göra så man kan installera G-sync separat däremot att redan ha G-Sync på skärmen och få priset höjt med 1500 utan egentlig orsak skulle vara som att skjuta sig själv i foten.

Skrivet av murklor:

Varför en "IPS liknande" skärm? När överklockade IPS paneler klarar 120hz borde det vara lätt för tillverkarna att göra 120hz IPS byggda för att klara det. Visst kommer dom aldrig vara lika snabba som TN paneler men ändå.

"När överklockade IPS skärmar klarar.." Långt ifrån alla (ens majoriteten) klarar av att klocka sina IPS skärmar ALLS. Observera att få når 120Hz utan att ha ökat latenserna så pass mycket att det blir eftersläpningar. Det som hållit tillbaka IPS panelerna från att nå en uppdatertingsfrekvens på 100Hz+ har längre varit en fråga om det är värt det och inte tekniska problem i sig. Skulle tex. Dell börja exprementera med sina paneler och överklocka dessa så skulle det sluta med att de skulle bli värdelösa som spelskärmar och då är den uppdateringsfrekvensen helt bortslösad.

Skrivet av BadNewsBrod:

Det där är inte skärmen från diskussionen..

Kan fortfarande jämföras och användas i spekulation om vad ett ev. pris kan landa på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

"På gång".

Betyder det att de finns i butik om några månader eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pesh:

Tror att du kanske tar i något när du säger 300 ppi ( det skulle vara 4K vid 14" ). Sen vet jag inte om 50 cm är normalt om man nu inte har ett otroligt litet skrivbord. Har själv 1440 och ser inte mycket skillnad alls mot 2160 på ca 80 cm ifrån vid spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte så speciellt litet skrivbord och en halvmeter eller lite mer är ungefär det dom flesta har som jag varit hos i alla fall. Kan ju inte säga något exakt mått givetvis. Sedan så är det nog lättare att se skillnad i text osv när det gäller upplösning en spel, mest därför jag vill ha en högre upplöst skärm än min 1080p 24". Vore nice att ha en skärm som hade lika bra bild som dom nya lurarna idag som är på 400ppi+ där man absolut inte ser pixlar och det är skönt att läsa på dessa skärmar

Skrivet av JimmieSan:

Värdelöst så syftar jag för mina ändamål. Talar inte för alla

Värdelöst i den mening att driva 120-144hz fullt ut, dvs 120-144fps i 4k är inget jag någonsin kommer vara intresserad utav.
1440p i 144hz är mer än tillräckligt tungdrivet.

Sen tycker jag 1440p räcker mer än väl för allt jag gör, vill inte behöva försöka zooma in spel osv och vill inte ha allt minimalt.

Enda anledningen jag ens bryr mig om 1440p är för jag vill ha 27" för serier,film och 1080p är lite för pixligt på 27", 1440p är en bra sweetspot.

Bryr mig inte om någon specifik upplösning, vore bara bra om jag hade en skärm där jag inte såg pixlar på det avstånd jag sitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har inte så speciellt litet skrivbord och en halvmeter eller lite mer är ungefär det dom flesta har som jag varit hos i alla fall. Kan ju inte säga något exakt mått givetvis. Sedan så är det nog lättare att se skillnad i text osv när det gäller upplösning en spel, mest därför jag vill ha en högre upplöst skärm än min 1080p 24". Vore nice att ha en skärm som hade lika bra bild som dom nya lurarna idag som är på 400ppi+ där man absolut inte ser pixlar och det är skönt att läsa på dessa skärmar

Bryr mig inte om någon specifik upplösning, vore bara bra om jag hade en skärm där jag inte såg pixlar på det avstånd jag sitter

Fast om nu just detta är prio nr1 finns det ju andra skärmar som är 4k? Vet inte varför du sitter o kollar på 144hz skärmar då.
Om din sign stämmer dessutom kommer du ju aldrig kunna spela något vettigt spel i närheten av 144fps i 4k.

Precis därför jag tycker 4k är meningslöst på spelskärmar, för det är helt befängt o driva det om man inte vill spendera en sopsäck med pengar

Ska man bara ha det som arbetsdator så fine, 4k away. Men för mig iaf på spelskärm aldrig i livet.
Kommer aldrig spendera tiotusentals kronor på skit för att driva mina spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Varför en "IPS liknande" skärm? När överklockade IPS paneler klarar 120hz borde det vara lätt för tillverkarna att göra 120hz IPS byggda för att klara det. Visst kommer dom aldrig vara lika snabba som TN paneler men ändå.

Fast det gör dom inte, långt ifrån alla som klarar 120hz stabilt utan artefakter i diverse applikationer etc.
Om koreaskärmarna hade klarat 120hz felfritt så hade dom marknadsförts som just det.

Sen det faktum att det är direktkopplat utan OSD på dom flesta osv, något en tillverkare aldrig skulle kunna sälja en skärm med för generella marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fast om nu just detta är prio nr1 finns det ju andra skärmar som är 4k? Vet inte varför du sitter o kollar på 144hz skärmar då.
Om din sign stämmer dessutom kommer du ju aldrig kunna spela något vettigt spel i närheten av 144fps i 4k.

Precis därför jag tycker 4k är meningslöst på spelskärmar, för det är helt befängt o driva det om man inte vill spendera en sopsäck med pengar

Ska man bara ha det som arbetsdator så fine, 4k away. Men för mig iaf på spelskärm aldrig i livet.
Kommer aldrig spendera tiotusentals kronor på skit för att driva mina spel

Kollade bara på denna artikeln för att det är intressant, sedan började man väl svara på någon osv.

Blir ny burk senare i år/början av nästa år antagligen för mig, och då blir det mer hästkrafter

Permalänk
Medlem

144hz och så vidare. Hur är det med responstid? Eller har jag gravt missuppfattat något i
marknadsföringen av t.ex. swift-skärmen?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

tur att man såg detta var påväg att skaffa mig en rog swift lol

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

YES! Och sen ska den va matt, och ha G-sync eller motsvarande

Skrivet av JagdKatzen:

Släng in G-Sync också, så är detta ett givet köp!

Priset lär hamna på 7-9000 kr gissningsvis.

Skrivet av TheTarpZ:

G-Sync är smutt som fan!

Inte G-synk, inlåst och dyrare än standardtekniken kommer bli.

Skrivet av Luminous:

Nvidia g-sync kan dra nånstans, en sån teknik SKA inte vara låst till en grafikkortstillverkare eller specifika skärmar. Det är fult så in i helvete. Väntar hellre tills freesync/g-sync eller bättre är standard för alla skärmar och kort.

Håller med. Måste vara standardlösning, annat vore dumt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Grymt nöjd med min Korea Qnix men när det kommer en "riktig" skärm med 144Hz eller liknande för en billig pening blir det nog en uppgradering, när denna pajjat

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Atlas Tasume:

Och jag som väntar en Korea-skärm vilken dag som helst nu

Men men, kanske dröjer innan denna kommer i butikerna i alla fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Nyheten gäller bara en skärmpanel och inte en hel skärm som många verkar tro så det krävs ju att nån tillverkare väljer att använda panelen i sin skärm först. Det är frågan om skärmtillverkarna fått veta i förväg om att panelen skulle komma, hade de det borde väl de gått ut med det samtidigt som panelen nu blivit känd.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Nvidia g-sync kan dra nånstans, en sån teknik SKA inte vara låst till en grafikkortstillverkare eller specifika skärmar. Det är fult så in i helvete. Väntar hellre tills freesync/g-sync eller bättre är standard för alla skärmar och kort.

Skrivet av Tumnus:

Eventuellt göra så man kan installera G-sync separat däremot att redan ha G-Sync på skärmen och få priset höjt med 1500 utan egentlig orsak skulle vara som att skjuta sig själv i foten.

Bra poänger faktiskt.

För min del så vore en separat modul för självmontering en bättre lösning för de som inte vill tvingas betala extra.

En sak som fortfarande stör mig gällande skärmtekniker är att man fortfarande inte får lika fin svärta som på t.ex en modern plasma-TV. Hoppas att skärmtillverkarna kan lösa problemet med "IPS-glow" så att man kan njuta av mer atmosfäriska spel i stil med kommande Alien Isolation.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av riktigninja:

köpte en skärm på elgiganten med tn-panel när doom 3 va nytt .. den sög ruttet getarsel.. lämnade tillbaks den samma dag .. alla skuggor va kolsvarta samtidigt som dom lyste blått.. sen dess har jag inte petat på tn-skärmar

Det är skillnad på en random TN-skärm från 2004 och till exempel Swift.

Skrivet av orginallinus:

144hz och så vidare. Hur är det med responstid? Eller har jag gravt missuppfattat något i
marknadsföringen av t.ex. swift-skärmen?

Swift har låg responstid, varför den fixar rätt bra rörelseskärpa även utan ULMB. Skillnaden är stor jämfört med en Catleap Q270 2B (IPS) @ 110 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Allting som driver utvecklingen framåt är trevligt, men just den här produkten är inte för mig.
EIZOs teknik med "240 Hz" är skojigare (vilken artikeln antingen glömmer i första stycket - alternativt glömmer att lägga till "på högre än 1200p"). Om man nu måste ha så många bilder per sekund.
Egentligen är det 3440x1440 som jag är sugen på.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Allting som driver utvecklingen framåt är trevligt, men just den här produkten är inte för mig.
EIZOs teknik med "240 Hz" är skojigare (vilken artikeln antingen glömmer i första stycket - alternativt glömmer att lägga till "på högre än 1200p"). Om man nu måste ha så många bilder per sekund.
Egentligen är det 3440x1440 som jag är sugen på.

Eizos Turbo 240-teknik är deras implementation av vanlig s.k "blur reduction" som har funnits ett tag. Om inte själva skärmtekniken omöjliggör något liknande för artikelns nya skärm så lär vi få se detta. Själv tycker jag att minskad rörelseoskärpa ett måste för snabba FPS-spel.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Kass svärta?
Helt klart ett steg i rätt riktning hur som helst.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Eizos Turbo 240-teknik är deras implementation av vanlig s.k "blur reduction" som har funnits ett tag. Om inte själva skärmtekniken omöjliggör något liknande för artikelns nya skärm så lär vi få se detta. Själv tycker jag att minskad rörelseoskärpa ett måste för snabba FPS-spel.

Tack så mycket för svaret, men det är jag redan medveten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Bra poänger faktiskt.

För min del så vore en separat modul för självmontering en bättre lösning för de som inte vill tvingas betala extra.

En sak som fortfarande stör mig gällande skärmtekniker är att man fortfarande inte får lika fin svärta som på t.ex en modern plasma-TV. Hoppas att skärmtillverkarna kan lösa problemet med "IPS-glow" så att man kan njuta av mer atmosfäriska spel i stil med kommande Alien Isolation.

Jag nämnde det i en annan tråd att jag inte fattar att local dimming inte kommit till monitorer. Tillverkarna fattar inte att folk spelar/kollar på film på dem och förväntar sig att det ska se bra ut.

"Va? men skaffa en tv då?"

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"När överklockade IPS skärmar klarar.." Långt ifrån alla (ens majoriteten) klarar av att klocka sina IPS skärmar ALLS. Observera att få når 120Hz utan att ha ökat latenserna så pass mycket att det blir eftersläpningar. Det som hållit tillbaka IPS panelerna från att nå en uppdatertingsfrekvens på 100Hz+ har längre varit en fråga om det är värt det och inte tekniska problem i sig. Skulle tex. Dell börja exprementera med sina paneler och överklocka dessa så skulle det sluta med att de skulle bli värdelösa som spelskärmar och då är den uppdateringsfrekvensen helt bortslösad.

Kan berätta att latensen i stort sett är densamma vid 120hz när det gäller QX/DP2710, det är min subjektiva och bestämda uppfattning.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

vill ha mer pixlar över huvud taget, två skärmar tar för mycket plats, en stor med mycket space blir bättre här

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Det där är inte skärmen från diskussionen..

Plus att den saknar G-sync

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9