Dropbox prisvärdhet? 1tb för 9€ i månaden

Permalänk
Medlem

Dropbox prisvärdhet? 1tb för 9€ i månaden

Hej!
Är det värt priset om man nu tycker tjänsten är smidig och problemfri?
eller är det ett rån att de ska ha 99€ för 12 månader 1tb lagring?

dela gärna era åsikter

Permalänk
Medlem

Synology NAS och skapa dig ett eget moln istället? Jag köpte precis en 214se, vilken tycker jag är väldigt prisvärd (1200kr). Har dock inte hunnit starta mitt eget moln ännu men det skall vara sjukt enkelt, och du får samma funktionalitet som dropbox. Skulle aldrig betala 99 euroids för 1tb dropbox.

214se överblick: https://www.youtube.com/watch?v=amkdWd153u0 (dock kör inte gröna diskar som han utan kör röda)

Jag landade på strax över 3000kr med 214se och 2 st 3TB WD RED. Om du bara behöver 1TB så gissar jag att du landar på ca 2000 kr.

Sen är det så klart kul med huvuduppgiftern för en NAS som vanlig nätverksfilserver, FTP osv. Molnet och annan funktionalitet är en trevlig bonus.

Permalänk
Medlem

Jag använder Dropbox och jag tycker det funkar perfekt. Definitivt värt pengarna.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Hade inte velat lägga 1tb av min data hos en tjänst i dagens läge... oavsett skicket på mjölet i påsen.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Oavsett molntjänst:
1) Kryptera
2) Backup

Permalänk

Jag betalar runt 80:-/månaden för 1TB hos Google Drive. Dropbox ligger väl något över det priset tror jag.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Hej!
Är det värt priset om man nu tycker tjänsten är smidig och problemfri?
eller är det ett rån att de ska ha 99€ för 12 månader 1tb lagring?

dela gärna era åsikter

Jag skulle säga att det är värt det. Jag funderar på att börja prenumera på tjänsten så jag slipper kånka på alla externa hårddiskar och säkerhetskopiera o s v.

Permalänk
Medlem

testa gratis först så får man väl 2GB... hade "Pro" hos dropbox, men betalar inte längre pga det är alldeles för slött för min smak...
Google Drive har helt ok hastigheter tycker jag, fick 200GB på OneDrive men uploaden där e ju slöare än att flyga till USA med hdd & ladda upp på nåt internetfik

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag betalar runt 80:-/månaden för 1TB hos Google Drive. Dropbox ligger väl något över det priset tror jag.

Ja. Google Drive kostar runt 86 SEK per månad. Dropbox kostar runt 92 SEK per månad för samma lagringsutrymme, så är man fattig, så är Google Drive ett mycket bra val Då får man en burk med krossade tomater mer per månad, eller något annat gott.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Crashplan , kostar 5.99$/mån (billigare om man köper längre tid) för obegränsat utrymme. Funkar perfekt som backup med klienter för både Win, Mac och Linux, men är väl kanske inte lika smidigt som Dropbox om man tänker använda det som primärlagring.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig också av Google Drive och tycker att det är väldigt smidigt. Att ha en egen NAS eller liknande har aldrig varit aktuellt för mig då 110% av syftet är att lagringen ska vara off site.

Sedan tar jag en extern backup av detta lite då och då, som även den förvaras utanför hemmet.

Dator + Google Drive + Extern backup = jag känner mig hyffsat säker på att min data inte kommer att försvinna.

/Erik

Permalänk
Medlem

Köp en extern 1TB hårddisk för ett par hundralappar

Permalänk
Medlem

Använder du MS Office så ingår 1TB Onedrive-lagring vid köp av Office 365 prenumeration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Använder du MS Office så ingår 1TB Onedrive-lagring vid köp av Office 365 prenumeration.

Exakt, 65:-/månad så får du hela Officepaketet + 1TB på Onedrive. Är ni flera i hushållet så får du samma deal upp till fem användare för 89:-
Tveklöst bättre än Dropbox! http://office.microsoft.com/sv-se/products/jamfor-microsoft-o...

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Exakt, 65:-/månad så får du hela Officepaketet + 1TB på Onedrive. Är ni flera i hushållet så får du samma deal upp till fem användare för 89:-
Tveklöst bättre än Dropbox! http://office.microsoft.com/sv-se/products/jamfor-microsoft-o...

Om man vill ha med dokumentfunktioner, så medföljer kalkyl, dokument, tillägg för att även kunna redigera filmer och bilder, och mycket, mycket mer, hos Google Drive, och då vinner man cirka 4 SEK per månad, om man ska ha grupp-paketet. 4 SEK räcker gött och väl till en portion burkmat eller vanlig mat. Men om man inte är fler än en person som ska ha Microsofts erbjudande, så är ju deras lösning mycket billigare.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Exakt, 65:-/månad så får du hela Officepaketet + 1TB på Onedrive. Är ni flera i hushållet så får du samma deal upp till fem användare för 89:-
Tveklöst bättre än Dropbox! http://office.microsoft.com/sv-se/products/jamfor-microsoft-o...

En dum fråga - hur funkar detta. Om jag installerar mitt Office 365 + Onedrive på mina två datorer (dvs med samma användare)... Får jag då 2TB eller 1 TB?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

En dum fråga - hur funkar detta. Om jag installerar mitt Office 365 + Onedrive på mina två datorer (dvs med samma användare)... Får jag då 2TB eller 1 TB?

Som jag har förstått det är det 1TB per användare, du skulle alltså få 1TB.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Exakt, 65:-/månad så får du hela Officepaketet + 1TB på Onedrive. Är ni flera i hushållet så får du samma deal upp till fem användare för 89:-
Tveklöst bättre än Dropbox! http://office.microsoft.com/sv-se/products/jamfor-microsoft-o...

Värt att tänka på är att Microsoft kan RADERA hela ditt konto om man bryter mot någon av deras regler för vad som kan/får sparas i molnet.

Rätt absurt att få kontot raderat om de scannat infon och t ex funnit en bild på dig och tjejen i badkläder (ja det har hänt)..

För mig blev det www.jottacloud.com med obegränsad lagring för drygt 600kr per år pga deras Privacy-regler där USA inte har något i deras servrar att göra men hade även https://www.sugarsync.com/ och https://www.zipcloud.com/ som alternativ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Som jag har förstått det är det 1TB per användare, du skulle alltså få 1TB.

Tack. Om jag då registrerar dator #2 på min hustru, då skulle vi alltså få totalt 2 TB... Men poolas lagringsutrymmet så att vi bägge har access till hela utrymmet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Tack. Om jag då registrerar dator #2 på min hustru, då skulle vi alltså få totalt 2 TB... Men poolas lagringsutrymmet så att vi bägge har access till hela utrymmet?

Skickades från m.sweclockers.com

enligt: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Office-36...

[4] Varje person du delar din prenumeration med får ytterligare 1TB OneDrive-lagring, plus PC/Mac- och mobilinstallationer (upp till 5 per hushåll).

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Värt att tänka på är att Microsoft kan RADERA hela ditt konto om man bryter mot någon av deras regler för vad som kan/får sparas i molnet.

Rätt absurt att få kontot raderat om de scannat infon och t ex funnit en bild på dig och tjejen i badkläder (ja det har hänt)..

För mig blev det www.jottacloud.com med obegränsad lagring för drygt 600kr per år pga deras Privacy-regler där USA inte har något i deras servrar att göra men hade även https://www.sugarsync.com/ och https://www.zipcloud.com/ som alternativ..

Det där är en risk med så gott som alla tjänster, oavsett hur trevlig deras TOS ser ut. Självklart bör man vara medveten om att ingenting är privat om man outsourcar sin molnlagring till tredje part.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tornex:

Hej!
Är det värt priset om man nu tycker tjänsten är smidig och problemfri?
eller är det ett rån att de ska ha 99€ för 12 månader 1tb lagring?

dela gärna era åsikter

Testade just nu One Drive och Dropbox. Dropbox dubbel så snabb på att skicka upp en 500 Mb ISO. Kanske därför Dropbox är dyrare än OnDrive?
PS - Mer än dubbel så snabb än Dropbox var billiga BitCasa. Gjorde även ett konto på www.jottacloud.com och synkhastigheten där är runt 10 Mbps men går nog bort tills de gjort en app för Windows Phone eller orkar göra en mobilanpassad hemsida.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)