Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogun-r:

När tror ni vi kommer få se en helt passivt kyld NUC. Vore ju suveränt om denna blir verklighet. Nu när Broadwell Core-M har släppts så borde det ju faktiskt vara möjligt att göra en sådan nu. Eller behöver man vänta till Skylake eller blir det inte av då heller.

Lite nyfiken på vart dom fått tag på bilden och om det ligger någon som helst verklighet i bilden...

Du kan ju få en helt passivt kyld i5 om du vill... http://www.fanlesstech.com/2013/03/fanless-nuc-roundup.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Lite nyfiken på vart dom fått tag på bilden och om det ligger någon som helst verklighet i bilden...

Det står ju "Art by Benjamin Sohn" med en länk hit:
http://www.benjaminsohn.de/project/intel-nuc-concept-design/

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Du kan ju få en helt passivt kyld i5 om du vill... http://www.fanlesstech.com/2013/03/fanless-nuc-roundup.html

Sant men då måste jag ju bygga själv Men visst jag gillar ju Akasa's NUC-chassi så det är ju en möjlighet.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

När tror ni vi kommer få se en helt passivt kyld NUC. Vore ju suveränt om denna blir verklighet. Nu när Broadwell Core-M har släppts så borde det ju faktiskt vara möjligt att göra en sådan nu. Eller behöver man vänta till Skylake eller blir det inte av då heller.

Lite nyfiken på vart dom fått tag på bilden och om det ligger någon som helst verklighet i bilden...

"Art by ...."
D.v.s det är inte ett foto utan nånting som någon drömt ihop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slapinator:

Oh.. så jäkla mycket problem som uppstår. Jag har en Logitech My Harmony touch fjärr, jag la till Intel Nuc i aktiviteter & enheter. Jag har fixat så den startar upp när jag kör den aktiviteten, men när jag vill stänga av nuc:n så kör den endast på sleep-mode och stänger helt enkelt inte av datorn.

Försökte kringå detta genom att stänga av datorn manuellt via Start för att sedan byta till TV aktiviteten men då kör ju "stäng av" funktionen i NUC:n (som egentligen ska köra den till stäng av men kör sleep mode) -- vad händer? Jo, den startar upp datorn som jag precis stängt av.

1) Stänger manuellt.
2) Byter aktivitet till titta på TV.
3) Den tror att nuc:n är på och den kör "stäng av" -- vilket leder till att den startar nuc:n.

Någon som vet hur detta kan lösas? Försökte googla lite på om det gick att ersätta "Sleep mode" till shut down, kom bara några länkar som var win 7 & endast till bärbara, inget om Intel NUC. Börjar tyvärr bli frustrerande att den ska krångla på såna fjantiga saker.

Känner igen mig så in i helv... !

Tycker personligen programvaran är bland de konstigaste jag upplevt. Byt MCE mot någon annan påhittad enhet så kan du stänga av och på manuellt. men då kan du inte bluddra i Windows 8 och XBMC. Jag löser detta med en MCE-remote (suck, två fjärrisar).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Tänkte kolla om ni kan hjälpa mig här.

Funderar på att köpa NUC I5 4250U 2.5". Har komponenter liggandes hemma och undrar om dessa fungerar ihop med tänkta NUC'en

Minne 4gb http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=750527
WiFi http://www.ebay.com/itm/WIFI-WIRELESS-EM306-54-03345-021-QEM3...

Båda suttit i en Acer 3820TG

mvh

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Tänkte kolla om ni kan hjälpa mig här.

Funderar på att köpa NUC I5 4250U 2.5". Har komponenter liggandes hemma och undrar om dessa fungerar ihop med tänkta NUC'en

Minne 4gb http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=750527
WiFi http://www.ebay.com/itm/WIFI-WIRELESS-EM306-54-03345-021-QEM3...

mvh

Minnet måste vara 1.35V. Hittar inte vad ditt minne är, men är det lite äldre så är det nästan garanterat 1.5V coh då fungerar det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

När tror ni vi kommer få se en helt passivt kyld NUC. Vore ju suveränt om denna blir verklighet. Nu när Broadwell Core-M har släppts så borde det ju faktiskt vara möjligt att göra en sådan nu. Eller behöver man vänta till Skylake eller blir det inte av då heller.

Det finns ju en fläktlös Brix med Bay Trail.

Minnet fungerar som ovan sagt inte. Nätverkskortet kanske fungerar, jag försökte med ett RTL8188CE som suttit i en ThinkPad men det fungerade inte trots rätt drivrutiner... Sen fungerade det med Intel AC 7260.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

Minnet måste vara 1.35V. Hittar inte vad ditt minne är, men är det lite äldre så är det nästan garanterat 1.5V coh då fungerar det inte

Hittar heller ingen info mer än det som står i länken.

Någon som har lust att länka till vettiga minnen? Behöver inte värsting grejer, 4gb räcker gott.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Hittar heller ingen info mer än det som står i länken. Lust å länka till vettiga minnen? Behöver inte värsting grejer, 4gb räcker gott.

Ser ut att finnas i både 1.5 och 1.35 V versioner. Dock verkar CH9 som det länkas till vara 1.5V

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/product/...

Permalänk
Medlem

Uppstår mer små problem med NUC:n. Vet inte varför, men NUC:n tycks sättas på av sig själv lite då och då.

Stängde ner den innan jag stack till jobbet, kontrollerade också att den var i viloläge -- när jag kom hem så var NUC:n på. Någon som haft samma problem eller? Det är inte en dealbreaker, men vill ju gärna att den ska fungera felfritt utan att det ska uppstå små problem som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Uppstår mer små problem med NUC:n. Vet inte varför, men NUC:n tycks sättas på av sig själv lite då och då.

Stängde ner den innan jag stack till jobbet, kontrollerade också att den var i viloläge -- när jag kom hem så var NUC:n på. Någon som haft samma problem eller? Det är inte en dealbreaker, men vill ju gärna att den ska fungera felfritt utan att det ska uppstå små problem som denna.

En katt som kliver på en fjärr ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En katt som kliver på en fjärr ?

Det vore jätteläskigt med tanke på att jag inte har någon katt ;p
Men testade den igen efter att jag skrivit inlägget, bytte aktivitet till TV, vilket innebar att NUC:n skulle gå i viloläge - vilket den gjorde. Gick ner för att hämta nåt att dricka, kom tillbaka & NUC:n var på igen. Samma sak hände 5min efter att jag kört "power toggle" på NUC-enheten i Harmony touch. Var tvungen att stänga av hela NUC:n genom "stäng av" på Start-menyn för att den skulle förbli avstängd.

Permalänk
Avstängd

Vad kör ni med för minnen? Länka gärna.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Uppstår mer små problem med NUC:n. Vet inte varför, men NUC:n tycks sättas på av sig själv lite då och då.

Stängde ner den innan jag stack till jobbet, kontrollerade också att den var i viloläge -- när jag kom hem så var NUC:n på. Någon som haft samma problem eller? Det är inte en dealbreaker, men vill ju gärna att den ska fungera felfritt utan att det ska uppstå små problem som denna.

Kan vara massor med saker som aktiverar den från viloläge, tex windows update. Min slutade väckas efter jag stängde av den funktionen.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Kan vara massor med saker som aktiverar den från viloläge, tex windows update. Min slutade väckas efter jag stängde av den funktionen.

Trodde det var det från början, men iomed (kolla mitt tidigare inlägg) att datorn sattes på under tiden jag gick för att hämta dricka & samma sak efter 5min så kan man nästan utesluta det? Kan dock vara meddelandet/varningen jag får angående upplösningen jsg kör på NUC:n.

Ska ta & testa det imorgon!

Permalänk
Medlem

Vilka minnen tror ni blir bra? Tänkte skaffa mig 16 gig.

Har gjort en liten lista på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2640242&view=c

Behöver inte vara några av de. Men letat upp några som är DDR3L.

Btw: vad är ECC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Vilka minnen tror ni blir bra? Tänkte skaffa mig 16 gig.

Har gjort en liten lista på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2640242&view=c

Behöver inte vara några av de. Men letat upp några som är DDR3L.

Btw: vad är ECC?

http://en.wikipedia.org/wiki/ECC_memory

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Uppstår mer små problem med NUC:n. Vet inte varför, men NUC:n tycks sättas på av sig själv lite då och då.

Stängde ner den innan jag stack till jobbet, kontrollerade också att den var i viloläge -- när jag kom hem så var NUC:n på. Någon som haft samma problem eller? Det är inte en dealbreaker, men vill ju gärna att den ska fungera felfritt utan att det ska uppstå små problem som denna.

Vet inte vilken version du har, men kolla om det finns en nyare BIOS.
Jag hade problem med att min D54250WYKH startade upp igen efter att jag stängt av den. En BIOS-uppdatering (0026) som kom för några månader sen löste det. Nu finns 0028.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slapinator:

Det vore jätteläskigt med tanke på att jag inte har någon katt ;p
Men testade den igen efter att jag skrivit inlägget, bytte aktivitet till TV, vilket innebar att NUC:n skulle gå i viloläge - vilket den gjorde. Gick ner för att hämta nåt att dricka, kom tillbaka & NUC:n var på igen. Samma sak hände 5min efter att jag kört "power toggle" på NUC-enheten i Harmony touch. Var tvungen att stänga av hela NUC:n genom "stäng av" på Start-menyn för att den skulle förbli avstängd.

Som sagt, känner igen mig. Kan hjälpa ibland när man går in i enhetshanteraren och stänger av energisparfunktionerna på nåtverkskort mm. Tar det som en bugg som hängt med sedan Windows Vista och ren lathet att Microsoft inte fixat det.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Kommer den här nuc:en funka utan problem? Jag har inte råkat välja något som inte kommer passa?
Har jag allt jag behöver nu? (kommer skaffa blåtandstangentbord med)

Intel Wireless AC 7260 - Trådlös Mini PCI-E Dual Band AC+BT HMC

SODIMM DDR3 8GB 1x8GB 1600 CL11 - Kingston DDR3L

Intel NUC D54250WYKH2 - i5-4250U BOX

SSD 512GB - Crucial MX100

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Kommer den här nuc:en funka utan problem? Jag har inte råkat välja något som inte kommer passa?
Har jag allt jag behöver nu? (kommer skaffa blåtandstangentbord med)

Intel Wireless AC 7260 - Trådlös Mini PCI-E Dual Band AC+BT HMC

SODIMM DDR3 8GB 1x8GB 1600 CL11 - Kingston DDR3L

Intel NUC D54250WYKH2 - i5-4250U BOX

SSD 512GB - Crucial MX100

Ser fin fint ut de där.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ser fin fint ut de där.

Härligt! Kom å tänka på en sista sak. Behöver jag trådlöst nätverkskort när det bara är ett trådlöst tangentbord som kortet skall användas till. Kommer ansluta nuc:en med kabel.
Tänkte blåtandstangentbord. Men nuc:en stödjer ju IR, men det måste väl vara rätt kasst att ansluta via det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Härligt! Kom å tänka på en sista sak. Behöver jag trådlöst nätverkskort när det bara är ett trådlöst tangentbord som kortet skall användas till. Kommer ansluta nuc:en med kabel.
Tänkte blåtandstangentbord. Men nuc:en stödjer ju IR, men det måste väl vara rätt kasst att ansluta via det?

Trådlösa t-bord skickar ju alltid (?) med en liten USB sak.
Så du behöver inte handla separat blåtand.

Permalänk

Hej, har sneglat på denna lilla söta dator ett tag som HTPC, min mediaspelare från WD har börjat göra sitt tyvärr.

Frågan jag har är följande, räcker det med Celeron versionen för att spela upp 1080p filmer osv eller är den för klen?
Hade tänkt mig denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.engberg:

Hej, har sneglat på denna lilla söta dator ett tag som HTPC, min mediaspelare från WD har börjat göra sitt tyvärr.

Frågan jag har är följande, räcker det med Celeron versionen för att spela upp 1080p filmer osv eller är den för klen?
Hade tänkt mig denna

Om du inte har så jättebråttom så skulle jag faktiskt råda dig till att vänta lite, den där modellen med Celeron kommer komma ut med en lite "bättre" CPU, dock går den nya med samma betäckning som den gamla så det är lite småklurigt det där. Håll dig uppdaterad med hjälp av tråden så kommer det nog komma inlägg som berättar mer om och när den nya finns i lager.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Om du inte har så jättebråttom så skulle jag faktiskt råda dig till att vänta lite, den där modellen med Celeron kommer komma ut med en lite "bättre" CPU, dock går den nya med samma betäckning som den gamla så det är lite småklurigt det där. Håll dig uppdaterad med hjälp av tråden så kommer det nog komma inlägg som berättar mer om och när den nya finns i lager.

Tack för tipset, hoppas min mediaspelare lever så länge bara

Permalänk

Inte NUC 2820

Hejsan. Har nu fått hem min Intel Nuc 2820 och precis byggt ihop den. I sitter nu en 4gb Ram och en 120GB ssd hårddisk.
Har skapat en boot-USB med XBMC och det fungerade perfekt. Kopplade in en nätverkssladd under installationen för att komma åt uppdateringar.

Har nu några frågar som någon kanske vet svaret på.

1. Vilket är det enklaste sättet att föra över filer (filmer/musik) till min NUC? Kopplar jag in en usb/extern hdd, kan jag kopiera filer från den till disken in Nucen direkt i XBMC?
2. Någon mer som haft problem med ljudet 5.1 DTS? Behövs en uppdatering av ljuddrivrutiner perhaps?
3. --- raderat ----

Edit: Lyckades få igång wifi genom att formatera om disken och lägga in OpenELEC istället och köra XBMC via det. Hittade wifi direkt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Är i tankarna på att köpa en Nuc. Är så trött på min trötta Boxee box! Tänkte använda den till Netflix, Viaplay och klara den 1080 utan problem?

Funderar på denna: http://www.inet.se/produkt/1406913/intel-nuc-i3-4010u-haswell

Det jag behöver är ju då minne och hårddisk.. SSD är ju att föredra. Taket går på 5000:-.

Nån som har lite tips på det?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1ngen:

Hej!

Är i tankarna på att köpa en Nuc. Är så trött på min trötta Boxee box! Tänkte använda den till Netflix, Viaplay och klara den 1080 utan problem?

Funderar på denna: http://www.inet.se/produkt/1406913/intel-nuc-i3-4010u-haswell

Det jag behöver är ju då minne och hårddisk.. SSD är ju att föredra. Taket går på 5000:-.

Nån som har lite tips på det?

Tack på förhand.

För under 5kkr kan du få bra med grejer. Jag fixade i5:an med en 120gb Samsung mSATA ssd, ac7260 wifi-kort & 8gb ram. Gick på runt 4500kr.
Då var också en mSATA SSD 150-200kr dyrare än vanlig 2.5" ssd. Det är typ 800kr skillnad mellan en i3:a & i5:a, så du kan nog få en 256gb ssd o då kanske nå 4500kr strecket. Sen lär 8gb ram räcka gott o väl (går för runt 750-800kr)