Apple lanserar nya, större Iphone 6 och Iphone 6 Plus med NFC och mobilbetalningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hur konkurerar de istället då?

Genom bra optik, slow mo och batteritid för just de två sakerna jag skrev om.
Sedan kan man ju hoppas att priset för konsumenten kan ha blivit lite lägre pga av att man inte har en kamera med 41 Mpix (behövs 5 st (!) 4k skärmar för att se hela bilden på enskilda pixlar) eller 4k skärm

Värdelöst men förståeligt att företag visar upp luft specifikationer för att sälja

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Intressant att de ökar skärmstorleken ändå om det nu var så optimalt med 4". Betyder det att de erkänner att de hade fel angående det påståendet?

För egen del så är det här den enda Iphonen på pappret som jag skulle kunna tänka mig köpa, oavsett om det skulle vara den lilla eller den stora.

Människor var mindre förr i tiden. 4 tum var optimalt då.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Retina HD...snacka om att uppfinna hjulet på nytt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guos89:

30fps äv väll standard på filmer så om du spelar in i 240fps så betyder det att du kan spela en sådan film 8ggr så långsamt och ändå få ett flyt på 30fps.

Eller som vi gamlingar säger, ultrarapid !

Permalänk

Fick ett akut skrattanfall när han visade klockan, inte en chans att man hittar någon app man behöver i den där osorterade höstacken

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Datavetare

2 miljarder transistorer!!! Undrar vad de använder den extra miljard de lagt från A7, en del lär ju var cache och nya GPUn men resten?

Ingen kan ju alla fall inte säga att Apple inte lägger resurser på HW, faktum är att de (tvärt om vad många hävdar) faktiskt lägger betydligt mer resurser på kraftig HW i Iphone/Ipad än vad någon annan telefon/pekplatte-tillverkare gör. Android-enheterna må ha fler kärnor och högre frekvens, men antal transistorer som används till CPU/GPU är långt färre.

För att sätta 2 miljarder i perspektiv, just presenterade Core M som även det är en systemkrets med en desktop CPU, har 1.3 miljarder transistorer. i7-4960X har ca 1.9 miljarder transistorer, i7-5960X ligger på ca 2.6 miljarder transistorer.

Gissar att 25% snabbare CPU och 50% GPU är upp till siffror. Om det inte kommer en A8X eller något sådant så borde Nvidia kunna hålla prestandakronan på GPU-delen denna generation. Ska bli väldigt intressant att se hur Denver står sig mot A8 på CPU-sidan, vore ju totalt osannolikt om Nvidia lyckas få till något som ens kan matcha A7 på deras första försök med tanke på hur länge Cyclone faktiskt varit under utveckling (kommer från P.A. Semi som initialt jobbade på en PowerPC design).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Retina HD...snacka om att uppfinna hjulet på nytt.

Det är deras term på en funktion som dom har på sina telefoner. Inte något dom uppfunnit. Gör inte en höna av en fjäder.

Vore konstigt om det inte var fullhd-upplösning på 5.5 tummaren. Finns ju flera lika stora som har fullhd liksom. Note 4 har ju till och med 1440p Det är ju vad jag har på min Dell 27-tummare!

Så det var väntat, dock är namnet deras. Roligt? Ja, men inte förvånande då TV-världen lider av exakt samma sak med roliga formuleringar

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Fick ett akut skrattanfall när han visade klockan, inte en chans att man hittar någon app man behöver i den där osorterade höstacken

Var ju astydligt? Fast det är klart. har du 100+ appar, då är det kanske inte klockans fel att du inte hittar ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Inaktiv

Dessutom, upp till nästan 10 lakan för topp modellen ! Tror äpplet har bitit sig lite i svansen där !

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt nöjd med vad dom visade. Blir ingen + dock skulle jag tro hade gärna sett stabilisering i den "lilla" 6an. Klockan var helt okej kan nog bli en sån med smutt med notiser när man sitter i möte eller har viktiga kalender påminnelser .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Man kan uppenbarligen beställa telefonerna från 26:e september
iPhone6 från 6396 och iPhone6+ från 7395
http://store.apple.com/se/buy-iphone/iphone6

Måste nog hålla i dem först för att se vilken det blir men det blir nog en guld "Only the best for me Raffi!!!!"

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

det har dem alltid gjort, en ny telefon gör ingen skillnad

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Förmodligen min nästa telefon, väldigt nöjd med min Iphone 5 (Om ingen annan släpper något bättre) Då är frågan, Plus eller vanliga? hm

plusen har ju betydligt bättre batteritid och full hd upplösning på skärmen o bättre ppi men skärmen är löjligt stor enligt mig annars hade ju plusen varit given...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för det förskräckliga operativsystemet, knapparna och Itunes så hade 4.7"modellen varit ett starkt alternativ till uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

VARFÖR ska mobilerna bara bli större o större för?

Har en HTC One nu som jag varit trött på under en längre tid... men det är ju mest bara stora klumpiga mobiler som finns idag.

Även om de numera är supertunna så är skärmarna på tok för stora för att man ska kunna ha dem bekvämt i fickan.

Klumpiga? Små händer kanske.. Tycker att 5" är max för mig, större än det blir man tvungen att använda båda händerna som en platta. iPhone 6 verkar nice, men kommer antagligen aldrig skaffa iPhone om iOS fortsätter vara efter Android. På hårdvaru fronten leder ju Android också (inte specifikt prestanda för där är det ingen enorm skillnad). Nu kan man ju skaffa högkvalité Android-baserade lurar som kanske inte var lika vanligt för några årsedan

Skrivet av tetrisGOAT:

Hade det inte varit för det förskräckliga operativsystemet, knapparna och Itunes så hade 4.7"modellen varit ett starkt alternativ till uppgradering.

Japp, iOS och iTunes är dom största anledningarna att jag inte vill ha iPhone. Sedan har man ju blivit galen i den överlägsna ljudkvalitén på HTCn nu så tror faktiskt jag skulle ha svårt att byta till en telefon som inte har det

Permalänk
Medlem

Bra då man inte är sten rik kanske kan få en 5/5s för en vettig peng.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Priserna finns uppe

Blev lite chockad över att svenska hemsidan blev uppdaterad så snabbt...

Priserna finns uppe och beställningsdatum, länk här: http://store.apple.com/se/buy-iphone/iphone6

För den som inte orkar kolla följer priserna, beställnings datum är 26e september.

Iphone 6:
16gb: 6395
64gb: 7395
128gb: 8395

Iphone 6 plus är det bara plussa på en tusenlapp för varje hopp i minnesstorlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Klumpiga? Små händer kanske.. Tycker att 5" är max för mig, större än det blir man tvungen att använda båda händerna som en platta. iPhone 6 verkar nice, men kommer antagligen aldrig skaffa iPhone om iOS fortsätter vara efter Android. På hårdvaru fronten leder ju Android också (inte specifikt prestanda för där är det ingen enorm skillnad). Nu kan man ju skaffa högkvalité Android-baserade lurar som kanske inte var lika vanligt för några årsedan

Japp, iOS och iTunes är dom största anledningarna att jag inte vill ha iPhone. Sedan har man ju blivit galen i den överlägsna ljudkvalitén på HTCn nu så tror faktiskt jag skulle ha svårt att byta till en telefon som inte har det

Ni är medvetna om att iTunes inte längre är ett krav va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Vad spelar det för roll om kameran sticker ut lite grann? 99% av användarna kommer ju vara smarta nog att ha ett case runt telefonen...

THIS...is not my cup of tea...
Vad är det som är så oerhört bra med att först vilja ha så smala och vackra telefoner som möjligt, för att sedan lägga på minst 50g och ett par millimeter på tjockleken samt förstöra utseendet totalt, genom att köpa ett skal? Om man är "tvungen" att ha ett skal på telefonen för att den ska hålla så är något väldigt fel!

Kameran kommer få ta väldigt mycket stryk och bli repig när den sticker ut sådär. Det spelar stor roll...

I övrigt.

Om man bortser från den ovanligt dåliga streamen så var det ett ganska vanligt Apple-event.
Det jag blir imponerad av är att de är oerhört bra på att sälja in sina produkter och få alla onödiga, icke originella funktioner att verka spännande och revolutionerande.
Men mig lyckas de inte sälja nåt till!

iPhone 6 och 6 plus: Inget oväntat här, snarare att de har uppgraderat sina telefoner för att vara ikapp Android. "En fantastisk telefon med 'hög' upplösning och NFC samt blixtsnabbt AC nätverk..."

Apple Watch: Vad jag tänkte på genom hela presentationen av Apple Watch är att Apple visade helt och hållet vad den stora skillnaden mellan iOS och Android är. I princip det enda de visade upp och skröt med var vilka fantastiska appar och funktioner (helt skapade med mjukvara) som fanns. Skillnaden mellan iOS och Android är alltså, Apple säljer klocka+färdig mjukvara medan Android säljer en plattform som är tänkt att utveckla på.
Allt som Apple visade upp om Apple Watch finns på, går att installera på eller kommer garanterat att komma till motsvarande Android-klockor.
Twitter och Facebook, pleasee...
Träningsapp, mhm
SOLSYSTEM på din "hemskärm". (Är det något fantastiskt att skylta med egentligen?)

Jag är alltså imponerad av hur de gång på gång lyckas sälja in någonting icke speciellt på ett professionellt sätt. Men jag ser inte det unika och fantastiska med Apple Watch, tyvärr.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

Blev lite chockad över att svenska hemsidan blev uppdaterad så snabbt...

Priserna finns uppe och beställningsdatum, länk här: http://store.apple.com/se/buy-iphone/iphone6

För den som inte orkar kolla följer priserna, beställnings datum är 26e september.

Iphone 6:
16gb: 6395
64gb: 7395
128gb: 8395

Iphone 6 plus är det bara plussa på en tusenlapp för varje hopp i minnesstorlek.

Jäkligt konstigt att den blev dyrare här. Om jag minns rätt så kostade väl 5S 16GB 5800 när den var ny? Borde inte 6 också kosta 5800 nu då, då den fick samma pris i USA?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

tykcer den är otroligt lik Nokia Lumia 925

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Jäkligt konstigt att den blev dyrare här. Om jag minns rätt så kostade väl 5S 16GB 5800 när den var ny? Borde inte 6 också kosta 5800 nu då, då den fick samma pris i USA?

Jaoo, blev väl lite förvånad över priserna jag med, men... Tittade lite snabbt på Elgiganten och hittade priset på 5s länk(http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...)

Permalänk
Avstängd

Titta där, ännu en överprisad iphone som jag inte kommer köpa!
Förresten, kan Samsung stämma apple nu för att dom använder 4.7 och 5.5 tum på sina mobiler?
Samsung var väl ändå före med det? (före, inte först)

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem

Hur kan ni vara så nöjda?
För stor.
Inget saphire glas.
En kamera som sticker ut (va i HELLVETTE!??!)
Kass batteritid.
Snabb som fan, men vem bryr sig? det är en telefon, inte en speldator.

Va helt inställd på att köpa en 6a men nu blir de ingen, SÄMST!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Om man bortser från den ovanligt dåliga streamen så var det ett ganska vanligt Apple-event.
Det jag blir imponerad av är att de är oerhört bra på att sälja in sina produkter och få alla onödiga, icke originella funktioner att verka spännande och revolutionerande.
Men mig lyckas de inte sälja nåt till!

Jag är alltså imponerad av hur de gång på gång lyckas sälja in någonting icke speciellt på ett professionellt sätt. Men jag ser inte det unika och fantastiska med Apple Watch, tyvärr.

Lol! +1 Kan man lungt säga du.

Skrivet av lambdan:

Jäkligt konstigt att den blev dyrare här. Om jag minns rätt så kostade väl 5S 16GB 5800 när den var ny? Borde inte 6 också kosta 5800 nu då, då den fick samma pris i USA?

inflation och högre arbetskostnader för snyltar-EU.

Permalänk
Medlem

Nu börjas det... på samma sätt som när steve jobs lämnade apple, tiden innan imac lanserades. Dyrt, mindre uppgraderingar för varje ny lansering.
i det här fallet kan de inte ens hålla jämna steg med konkurrenterna och erbjuda 4k video. Troligen pga att det vore ologiskt med 16gb utan möjlighet till minneskort.
Avsaknaden av 4k video blir tyvärr dealbreaker för mig. Gått och väntat i onödan :/ kommer nog bli en Z3 istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Micke O:

Var inte för säker. 2012 ringde och ville ha tillbaka NFC

Det har länge pratats om att Apple har hållit tillbaks utvecklingen av NFC. Trots att deras marknadsandelar har rasat de senaste åren så står de fortfarande för en rätt stor andel av de aktiva användarna på många marknader. Så många har inte vågat satsa på NFC om inte Apple också var med på tåget för de var rädda att det skulle vara en för smal marknad. Nu kanske bussbolagen äntligen ger oss möjligheten att betala direkt med telefonen. Vore riktigt trevligt att kunna ha en kopia av busskortet i telefonen. Jag har redan allt som behövs, de skulle bara behöva skriva en app som kan skicka rätt textsträng till deras apparater. Något som inte kan kräva många rader kod. Det öppnar också upp för betalsystem. Swish har ju nyligen lanserat sina tjänster mot företag så att man ska kunna betala direkt i affären med Swish och inte bara flytta pengar mellan privatpersoner som det var tidigare. Det är ju ett lysande tillfälle att använda NFC. Bara att slänga upp telefonen på en platta i kassan och sedan acceptera betalningen. Vet att Swedbank är sugna i alla fall. De hade ju sitt misslyckade system Barts som var baserat på QR-koder och optisk kommunikation genom mobilens kamera. Ett omotiverat klumpigt system.

Skrivet av Yoshman:

2 miljarder transistorer!!! Undrar vad de använder den extra miljard de lagt från A7, en del lär ju var cache och nya GPUn men resten?

Ingen kan ju alla fall inte säga att Apple inte lägger resurser på HW, faktum är att de (tvärt om vad många hävdar) faktiskt lägger betydligt mer resurser på kraftig HW i Iphone/Ipad än vad någon annan telefon/pekplatte-tillverkare gör. Android-enheterna må ha fler kärnor och högre frekvens, men antal transistorer som används till CPU/GPU är långt färre.

För att sätta 2 miljarder i perspektiv, just presenterade Core M som även det är en systemkrets med en desktop CPU, har 1.3 miljarder transistorer. i7-4960X har ca 1.9 miljarder transistorer, i7-5960X ligger på ca 2.6 miljarder transistorer.

Gissar att 25% snabbare CPU och 50% GPU är upp till siffror. Om det inte kommer en A8X eller något sådant så borde Nvidia kunna hålla prestandakronan på GPU-delen denna generation. Ska bli väldigt intressant att se hur Denver står sig mot A8 på CPU-sidan, vore ju totalt osannolikt om Nvidia lyckas få till något som ens kan matcha A7 på deras första försök med tanke på hur länge Cyclone faktiskt varit under utveckling (kommer från P.A. Semi som initialt jobbade på en PowerPC design).

Vad i hela vida världen har Apple gjort med alla extra transistorer? Bytet till en kraftigare GPU från PowerVU (Anandtech gissar GX6650 vilket verkar rimligt då Apple ofta använt deras värstingmodeller tidigare) förklarar ju en del men resten? Får väl sitta och vänta på att det dyker upp lite mer uppgifter. Anandtech har ju tidigare gjort rätt djupa analyser av Apples processorer och skakat fram så mycket information som är möjligt utan att ta till industrispionage.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den har bättre vatten-skydd än iPhone 5?

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk

Telen ser snyggare ut än klockan i alla fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen att de gör telefonerna större, de har ingen chans i stora delar av Asien annars. Jag har ratat iPhone av flera anledningar, men en av de tyngsta är just att de är så fruktansvärt små. Blir ingen iPhone nu heller, men ändå bra att de "fixat" storlekarna.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED