Intel Skylake till andra hälften av 2015

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake till andra hälften av 2015

Endast dagar efter lanseringen av Broadwell diskuterar Intel nästkommande Skylake, som bolaget hoppas ska bana väg för sladdfria datorer med trådlös laddning och dockning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning vore inte dumt redan smidigt med telefonen

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hur mycket energi går förlorad med dagens trådlösa laddningstekniker?

Permalänk
Medlem

Najs! Blir väl bara att stå ut med min två år gamla bärbara i ett år till. Den fungerar iofs ypperligt men det kliar som vanligt i uppgraderingsnerven

Redigt lång batteritid känns som en sån där sak som man inte kommer kunna leva utan när man väl har det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Datavetare

Gissar att förbättring i prestanda är på modeller med TDP <=4.5W (fläktlösa plattor/ultratunna), TDP ~15W (ultrabooks) samt servers när Xeon modellerna kommer. Har inte sett något som skulle kunna påverka prestanda speciellt mycket för "vanliga" desktop, men har i.o.f.s. inte sett speciellt mycket information om Skylake överhuvudtaget.

Finns däremot lite siffror på Haswell baserade Xeon E5 att gotta sig åt, upp till 18-kärnor!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nya prylar men har för min egen del inget behov av en laptop. Blir intressant att se vad det innebär för prestandasegmentet. Men har svårt att tro att jag kommer att pensionera min 2600K under överskådlig framtid. Spelar knappt längre och den räcker till mer än väl. Kanske borde Intel börja propsa för att utvecklare ska skapa mer CPU-tunga spel, merparten verkar ju idag skrivas för att kunna rulla på snudd på uråldrig hårdvara för att nå en så bred kundbas som möjligt.

Och herregud vad skönt det skulle vara att slippa sladdar. Men lär ju knappast skapas en enhetlig standard utan olika tillverkare kommer nog att skapa egna icke-kompatibla varianter för att de vill fortsätta tjäna pengar på laddare.

Permalänk
Medlem

Börjar äntligen se ljuset i tunneln för min 2600K. Skylake bör bli då uppgraderingen sker. DDR4, PCI-E 4.0, Thunderbolt 3.0....Alla större förändringar i ett och samma svep. Ett år kvar, min kära 2600K, ett år kvar till pension....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thes:

Hur mycket energi går förlorad med dagens trådlösa laddningstekniker?

Enligt termodynamikens första huvudsats: absolut ingenting!

Men du har rätt, skulle vara intressant att veta vad verkningsgraden är för denna teknik idag. Tandborsten laddas ju trådlöst utan större problem...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Börjar äntligen se ljuset i tunneln för min 2600K. Skylake bör bli då uppgraderingen sker. DDR4, PCI-E 4.0, Thunderbolt 3.0....Alla större förändringar i ett och samma svep. Ett år kvar, min kära 2600K, ett år kvar till pension....

Räkna dock inte med att få en monsterprocessor, då de siktar på energieffektivitet, inte rå desktop prestanda. Tror du sitter på den sista generationen som verkligen var värsting för gemene man (dvs inte -E).

Permalänk
Avstängd

Så... När kommer Apple Macbook Air respektive Macbook Pro skeppas med dessa processorer? Augusti?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thes:

Hur mycket energi går förlorad med dagens trådlösa laddningstekniker?

Jag har bara grävt lite i det men det verkar som om verkningsgraden på Qi, den standard som många mobiltelefoner har, ligger på 70-80 %. Det är alltså bara den trådlösa biten, verkningsgrad för AC-DC och sånt är samma som för en vanlig laddare, det vill säga någonstans runt 90%. Nu handlar det inte om några stora effekter i en telefon och Qi är för tillfället begränsad till maximalt 5 W laddning. Fast det är ju fortfarande en förlust.

Ser inte riktigt den stora nyttan med trådlös laddning för en laptop. Du flyttar sladden ett steg från laptopen till plattan som den står på istället. Sladden måste fortfarande finnas kvar. Så det man sparar är att man slipper dra ur sladden när man ska bära iväg den. Nackdelen är ju att det blir mindre smidigt att flytta laddaren för man tar ju inte med sig en trådlös laddare, det tar ju bara massa plats. En trådlös länk för en docka verkar däremot smidigt. Med den bandbredden borde man kunna driva en skärm utan problem plus nätverk och lite USB-prylar. Vore ju rätt smidigt med en skärm med inbyggd dockfunktion och USB-hubb. Koppla ett tangentbord och en mus till skärmen så är det bara att lägga ifrån sig laptopen och köra med minimalt med andra saker på skrivbordet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Räkna dock inte med att få en monsterprocessor, då de siktar på energieffektivitet, inte rå desktop prestanda. Tror du sitter på den sista generationen som verkligen var värsting för gemene man (dvs inte -E).

Visserligen har du rätt, men jag förväntar mig ändå att Skylake ska få en K-version, och ska ge en runda slängar 40-50% bättre prestanda än en 2600K (resonerar så att varje generationshopp mellan Sandy Bridge och Skylake borde ha gett minimum 10% prestandaökning runda slängar). Detta tillsammans med att det äntligen blir lite förändringar på andra sidor (PCIE 4.0 och DDR4) gör att det ändå känns som att det äntligen kan bli dags.

Sedan är det ingen omöjlighet att jag skaffar mig -E versionen av Broadwell, som jag gissar släpps ungefär samtidigt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Fördelen med trådlös laddning och WiGig ligger i att man bara kan sätta ner ens bärbara på sin plats och allt blir uppkopplat per automatik - nätverk, externa skärmar och försörjning - utan att behöva fippla med kablar. Knappast revolutionerande, men ett stort steg i bekvämlighetsfaktor som jag tror många främst i kontorslandskap kommer att uppskatta.

Kabeltrassel har man svurit över nog med gånger...

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mithras:

Visserligen har du rätt, men jag förväntar mig ändå att Skylake ska få en K-version, och ska ge en runda slängar 40-50% bättre prestanda än en 2600K (resonerar så att varje generationshopp mellan Sandy Bridge och Skylake borde ha gett minimum 10% prestandaökning runda slängar). Detta tillsammans med att det äntligen blir lite förändringar på andra sidor (PCIE 4.0 och DDR4) gör att det ändå känns som att det äntligen kan bli dags.

Sedan är det ingen omöjlighet att jag skaffar mig -E versionen av Broadwell, som jag gissar släpps ungefär samtidigt

Nja det är nog lite väl optimistiskt och beror på vad för prestanda du tittar på. Den enkeltrådade prestandan har ökat med 20-40 % ungefär mellan 2600K och 4790K. Då står den ökade frekvensen med 17 % för en del av det. De stora förändringarna med Skylake verkar vara plattformen. Framförallt DMI 3.0 som ger fler PCIe-lanes. Det är viktigt för M.2. DDR4 känns inte som det är så jätteviktigt direkt. PCIe 4.0 verkar bli Skylake-E och inte vanliga Skylake.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Antar att den trådlösa teknik som avses är den utvecklad av Marin Soljacic på MIT under 2000-talet.

Artikel från 2007:
http://m.sciencemag.org/content/317/5834/83

Genom magnetisk resonans uppnås ca 45% verkningsgrad på 2 meters avstånd.

Der bildades ett bolag, Witricity, som nu äger patentet tror jag. Teknikens demonstrerades på ett TED talk 2009:

http://www.ted.com/talks/eric_giler_demos_wireless_electricity

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser fram mot Skylake-E allt innan ær bærbart fjoll eller ointressant nær man sitter på Sandy-bridge-E.
Men blir ju att vænta ett år

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nja det är nog lite väl optimistiskt och beror på vad för prestanda du tittar på. Den enkeltrådade prestandan har ökat med 20-40 % ungefär mellan 2600K och 4790K. Då står den ökade frekvensen med 17 % för en del av det. De stora förändringarna med Skylake verkar vara plattformen. Framförallt DMI 3.0 som ger fler PCIe-lanes. Det är viktigt för M.2. DDR4 känns inte som det är så jätteviktigt direkt. PCIe 4.0 verkar bli Skylake-E och inte vanliga Skylake.

DDR4 är tämligen viktigt för mig eftersom jag vill alltid köpa plattformar som håller en längre period, att då inte vänta in DDR4 när det är runt hörnet är i mina ögon idiotiskt, istället för att köpa det (DDR4) som kommer att bli standard en lång tid framöver

Den info som jag har kunnat ta till mig säger inget om att PCIe 4.0 kommer vara Skylake-E endast, utan visar på att det är vanliga Skylake som kommer att få det. Däremot kan du mycket möjligt ha rätt ändå, och då får det helt enkelt bli Skylake-E då för mig Jag har ju inte precis bråttom att uppgradera, och som jag nämnde precis så vill jag inte uppgradera i onödan utan skaffa det som blir standard över en lång tid framöver. DDR4, PCIe4 och M2 kommer nog bli den standarden och därför väntar jag till att jag kan skaffa allt det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det blir Broadwell för egen del, vill ha en fläktlös laptop och trådlös laddning kan jag nog leva utan tills nästa uppgradering. Antingen med Win 7 eller Win 9, om det nu blir ett OS för mus och tangentbord. Absolut ingen jämlans touchskärm på min laptop.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mithras:

DDR4 är tämligen viktigt för mig eftersom jag vill alltid köpa plattformar som håller en längre period, att då inte vänta in DDR4 när det är runt hörnet är i mina ögon idiotiskt, istället för att köpa det (DDR4) som kommer att bli standard en lång tid framöver

Den info som jag har kunnat ta till mig säger inget om att PCIe 4.0 kommer vara Skylake-E endast, utan visar på att det är vanliga Skylake som kommer att få det. Däremot kan du mycket möjligt ha rätt ändå, och då får det helt enkelt bli Skylake-E då för mig Jag har ju inte precis bråttom att uppgradera, och som jag nämnde precis så vill jag inte uppgradera i onödan utan skaffa det som blir standard över en lång tid framöver. DDR4, PCIe4 och M2 kommer nog bli den standarden och därför väntar jag till att jag kan skaffa allt det

PCI-SIG själva räknar med att specifikationerna för PCIe 4.0 blir klara i slutet av 2015. Det är svårt för Intel att implementera något som inte är färdigt. Skylake måste designas nu och inte precis innan det släpps. Så det verkar rätt långsökt att de får stöd för PCIe 4.0.

https://www.pcisig.com/news_room/faqs/FAQ_PCI_Express_4.0/
http://www.theregister.co.uk/2014/06/10/cheap_backwardscompat...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

PCI-SIG själva räknar med att specifikationerna för PCIe 4.0 blir klara i slutet av 2015. Det är svårt för Intel att implementera något som inte är färdigt. Skylake måste designas nu och inte precis innan det släpps. Så det verkar rätt långsökt att de får stöd för PCIe 4.0.

https://www.pcisig.com/news_room/faqs/FAQ_PCI_Express_4.0/
http://www.theregister.co.uk/2014/06/10/cheap_backwardscompat...

Såg nu att samtliga källor jag hade var över ett år gamla, inkl. SweCs artikel. Inte mycket att gå på, med andra ord.

Aja, för mig blir det som sagt att vänta på en uppgradering tills att jag får en plattform med stöd för samtliga nya standarder som kommer att komma. Till dess får nog 2600K fortsätta att kötta i 4.5 ghz, i värsta fall skrämma den till 5 ghz

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mithras:

Såg nu att samtliga källor jag hade var över ett år gamla, inkl. SweCs artikel. Inte mycket att gå på, med andra ord.

Aja, för mig blir det som sagt att vänta på en uppgradering tills att jag får en plattform med stöd för samtliga nya standarder som kommer att komma. Till dess får nog 2600K fortsätta att kötta i 4.5 ghz, i värsta fall skrämma den till 5 ghz

Ska du få med alla nya standarder kommer du få vänta väldigt väldigt länge. När väl PCIe 4.0 är släppt så ska du nog se att det finns nya standarder som du behöver vänta på. Då kanske USB 4.0 ligger runt hörnet så det bara är att vänta ett år till på det. Sen var det en ny version av SATA som bara är ett år bort. Så kan det fortsätta in absurdum.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska du få med alla nya standarder kommer du få vänta väldigt väldigt länge. När väl PCIe 4.0 är släppt så ska du nog se att det finns nya standarder som du behöver vänta på. Då kanske USB 4.0 ligger runt hörnet så det bara är att vänta ett år till på det. Sen var det en ny version av SATA som bara är ett år bort. Så kan det fortsätta in absurdum.

Ja, det beror på var man själv vill dra linjen. Jag gjorde samma sak med PCIe 3.0 och DDR3, och tänker göra samma med PCIe 4.0 och DDR4. Det finns i mina ögon "större" och "mindre" nya standarder att vänta på. Ungefär som med TV, man inväntade 1080p på TVn innan man gick över till LCD-LED (hade en tjockis innan det) och hoppade över hela dravlet med HD-ready etc. och inväntar nu 4K OLED. Däremellan fanns och finns det tusentals små finesser och standarder som har kommit och gått.

Själv tycker jag att jag gjorde ett bra hopp från Q9550 (Yorkfield) till 2600K, där förra moderkortet (Striker II Formula) var DDR2 PCIe 2.0, och tror att hoppet från 2600K till Skylake-E blir ett lika lagom bra hopp

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mithras:

Ja, det beror på var man själv vill dra linjen. Jag gjorde samma sak med PCIe 3.0 och DDR3, och tänker göra samma med PCIe 4.0 och DDR4. Det finns i mina ögon "större" och "mindre" nya standarder att vänta på. Ungefär som med TV, man inväntade 1080p på TVn innan man gick över till LCD-LED (hade en tjockis innan det) och hoppade över hela dravlet med HD-ready etc. och inväntar nu 4K OLED. Däremellan fanns och finns det tusentals små finesser och standarder som har kommit och gått.

Själv tycker jag att jag gjorde ett bra hopp från Q9550 (Yorkfield) till 2600K, och tror att hoppet från 2600K till Skylake-E blir ett lagom bra hopp

Jag hoppade själv från Q9450 till 3770 och känner att det var ett bra hopp. För mig är det enda intressanta med Skylake DMI 3.0 och M.2. Fast tror inte kan kan motivera en ny dator bara för det. Men tillsammans med de ständigt sjunkande priserna på SSD betyder det nog att min nästa dator kommer bli ett väldigt kompakt bygge helt utan HDD. Jag ser framför mig ett system med två SSD, en M.2 för system och mina dokument och sedan en 2,5" för spel och övrigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enligt termodynamikens första huvudsats: absolut ingenting!

Men du har rätt, skulle vara intressant att veta vad verkningsgraden är för denna teknik idag. Tandborsten laddas ju trådlöst utan större problem...

Kallas induktions laddning.

http://www.wich.se/wp-content/uploads/2013/01/Energioverforin...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Så broadwell bör undvikas med andra ord.
Den hinner ju knappt lanseras innan den blir utbytt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thes:

Hur mycket energi går förlorad med dagens trådlösa laddningstekniker?

Mellan 3 och 10% med dagens teknologi, men troligtvis inte utanför labbet.

Teoretiskt sett, nästan så nära 0 du vill komma, men det kräver supraledande spolar och vakum. Samt att du placerar dem väldigt exakt. Inget av det är speciellt troligt för laddning av en laptop i verkligheten(tm).

Permalänk
Avstängd

Wikipedia stämmer alltså inte:

Citat:

Skylake Will be desktop/workstation exclusive and Skylake EX for server/mainframe/workstation. no mobile line will be available in this generation as mobile line will continue use broadwell.

http://en.wikipedia.org/wiki/Skylake_(microarchitecture)

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning känner jag mig inte särskilt begeistrad inför. Dels p.g.a. mycket dålig verkningsgrad (Vem skulle idag acceptera ett nätaggregat med <80% effektivitet?) men även dels för att det involverar trådlös strålning. Jag skulle inte vilja sitta nära en sådan sändare med risk för att något resonerar i kroppen till skadliga nivåer. Det räcker med den mobilstrålning som finns runt oss överallt vare sig vi vill eller inte. Den är dessutom liten i jämförelse med detta.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2