Microsoft kan köpa Mojang för 14 miljarder kronor

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer få skylla sig själva om de lyckas köpa det. Minecraft var en one hit wonder - Jag vet inte vad MS skulle göra för att tjäna tillbaka dem pengarna.

Visa signatur

Liten och knottrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Kommer nog inte att ske. Notch har enligt han själv tidigare tackat nej till $2 miljarder. Han har ju tillräckligt mycket med pengar idag, vad ska han göra med ännu mer pengar?

Förresten är Minecraft inte bara ett spel. Skulle ni säga att Super Mario är bara en spelserie? Det är ju ett otroligt stort varumärke, och det är Minecraft också. Det är där värdet ligger.

Hahaha jag kan ge ett antal anledningar till varför man ALLTID vill ha mer pengar! Vet du hur dyra båtar det finns att köpa eller hur många länder man kan ha hus i i världen?

Båt:
http://www.hamnen.se/artiklar/vaerldens-stoersta-lyxyacht-sjoesatt.html

Lägenhet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19395666.ab

Hus:
http://www.expressen.se/leva-och-bo/bilder-lyxhusen-som-var-dyrast-2013/

Bil:
http://www.svd.se/naringsliv/motor/lista-varldens-dyraste-bilar_3800448.svd

Listan kan göras HUR lång som helst så ett par miljarder är inga problem alls för någon (och framförallt inte mig) att sätta sprätt på!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Detta hade varit en sorgens dag för mig om det går igenom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Snälla gör det inte Notch! Om Microsoft får ägande rätt till Minecraft så innebär det slutet för spelet. Vi kan ju kyssa det underbara mod-stödet adjö vid en eventuell uppföljare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Är nog svårt att nobba 14 miljarder (4.6 om dom ska splitta mellan dom 3 ägarna).
Jag hade då fan inte nobbat, men jag skulle sälja min mamma för rätt pris :P.

Hmm.. Ja det är klart. Om han blir ekonomiskt oberoende behöver han kanske inte bry sig om att hans varumärke och cred blir kört i botten, men det känns ändå helt fel

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer snart: "Minecraft 2.0, exlusive title for Xbox two"

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Microsoft förväntar sig i så fall att se en ganska snabb återbäring på minst 2 miljarder dollar. Det luktar DLC och licensbråk.

Permalänk
Entusiast

Smart av Notch att casha in nu. De andra projekten från Mojang har ju inte direkt gått bra. Notchs lilla rymdspel lades ner och Scrolls blev helt glömt när Hearthstone släpptes. Så det är nog helt rätt att sälja av det nu och sen vara ekonomiskt oberoende resten av livet. Så kan han spendera sin tid med att flumma runt på diverse mässor och hålla föredrag om spelutveckling. Samt fortsätta med sina pyttesmå udda spel i diverse små tävlingar.

Minecraft lade en väldigt intressant grund för framtida spel. En hel generation gamers är nu uppvuxna med att grafik inte är allt och att enorma sandlådor är sjukt kul. Vad kan inte det betyda för framtida spel? Det finns ju en del tydliga kopplingar där spelutvecklare utgår från vad de spelade och upplevde när de var unga. Vi ser ju även mer kortsiktiga effekter, hade Everquest Next haft Landmarks och så mycket möjligheter att bygga egna slott och sånt om inte Minecraft blivit en så stor succé?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Aldrig lirat Minecraft och vet inte vilka plattformar det finns på eller "hur" det spelas. Men det finns ju helt klart potential med microsofts ekosystem. Jag ser framför mig att man kommer kunna lira och interagera på allt ifrån dator till xbox, surfplatta och telefon.

Eller så kan man redan det?

Anyway. Microsoft har väl troligtvis en plan. Har svårt att tro att den bara sträcker till rättigheterna till varumärket etc.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

14 MILJARDER? Har svårt att se microsoft någonsin få tillbaka dom pengarna.

Finns ju inget nyskapande av värde där, Notch hade tur när han lekte med en kul idé och lyckades bli poppis med den lilla prislappen och gratis marknadsföring över 4chan/reddit etc.

Skulle vara kul om kunnigt och kreativt folk tagit över utvecklingen dock, gjort Minecraft 2 från grunden, då hade vi kunnat få ett riktigt bra spel för Mojang å Notch klarar inte av det.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

14 Miljarder är nog ganska svårt att tacka nej till. Speciellt med tanke på att det inte ser ut som att Mojang kommer få till något nytt spel som minecraft. (hur fan toppar man det?) Och skulle man känna sig sugen på att göra spel så kan man nog starta ganska många indie-stugor för 14 Miljarder. , så ganska förståeligt att man säljer.

Jag undrar dock vad MS tänker göra?
Känns ju lite som att det enda steget som Minecraft kan ta, är att få en bättre grafikmotor.
Det som gör att Minecraft fortfarande är kul att köra är ju Moddarna. Utan modpacks skulle nog de flesta tappat intresset för länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Silverlight har lagts ner av Microsoft så det känns inte så troligt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Silverlight#Silverligh...

Yepp, supporten och utveckligen är nerlagd. Dock så finns det fortfarande produkter (även från M$) som kräver Silverlight. (Tänker i förstahand av SCCM som använder nått bibliotek från Silverlight). Vilket bara är jävligt konstigt. Skjut av Silverlight och gräv ner skiten i trädgården så Netflix får använda sig av nått annat SkitDRMskydd.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

har en känsla av att microsoft kommer förstöra minecraft. i hope not. men vem vet.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Om Notch och Mojang vill komma vidare och om man vill att Minecraft skall gå ännu längre och förvaltas på ett "mer affärsmässigt" sätt är det nog en vettig affär. Även tidpunkten känns vettig.
På det här sättet frigör man sig den boja som man nästan kan läsa in att Notch upplever Minecraft som.
Minecraft, som varumärke kommer att växa ännu mer. På gott och ont.
Microsoft skulle kunna använda detta för att blåsa liv i Xbone, Windows Phone och Windows på ett helt annat sätt skulle jag tro.

Permalänk
Avstängd

Minecraft 2,0 exklusivt till xbox 1 och några månader senare släppas som app till windows 9 med dx 12 nu med köpa sig bra saker och rejäl månadskostnad

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Minecraft håller inte på att dö riktigt än. Det folk inte riktigt verkar förstå är att målgruppen har ändrats. När 'vi' spelade det för några år sedan var det primärt tonåringar/unga vuxna som köpte spelet. Nuförtiden är det små barn (5-12 åringar) som tvingar sina föräldrar till att köpa. Bara PC/Mac versionen såldes i 8000 kopior senaste dygnet, och konsolversionerna säljer ännu bättre. Så 5 år efter att utvecklingen började så säljs fortfarande någonstans mellan 15000-20000 kopior per dygn (lågt räknat intäkter på 60 000 000 SEK i månaden).

Om du dessutom lägger till alla framtida intäkter ifrån Minecraft Realms, Mojangs officiella server-hosting som riktar sig till okunniga (läs: föräldrar) personer som ändå vill kunna köra online med sina vänner, så får du nog in ytterligare några miljoner i månaden.

Sist men inte minst så cashar Mojang även in licenspengar från merchs och liknande. Med tanke på hur populärt Minecraft är bland småbarn är det nästan garanterat att det kommer komma barnfilmer inom en snar framtid, och dessa kommer också håva in cash.

Med det sagt så tror (och hoppas) jag inte att Mojang kommer sälja. Om de gör det så är det förmodligen inte Markus beslut, utan de andra två som han nyss släppte in som ägare (Carl och Daniel?). Det rimmar inte direkt fint med Markus tidigare hat mot alla stora uppköp (Facebook/Oculus)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som tycker det är smart och bra att sälja när någon slänger upp fetbörsen:

Hur tror ni Sverige sett ut om våra tidiga pionjärer och uppfinnare lagt sig platt med drömmar om fulla kassakistor när utländska företag kom knackande på dörren?

Tänk om Ingvar Kamprad sålt IKEA till Walmart på 1960-talet, som ett exempel.

Hur har spelarna tjänat på att EA köpte upp Dice och slapp utveckla en ny spelmotor samt kan införa sina älskade mikrotransaktioner överallt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast

Smart för Microsoft, men jag förstår inte hur xbox exklusivt innehåll skulle vara bra för Minecrafts spelare på andra plattformar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ni som tycker det är smart och bra att sälja när någon slänger upp fetbörsen:

Hur tror ni Sverige sett ut om våra tidiga pionjärer och uppfinnare lagt sig platt med drömmar om fulla kassakistor när utländska företag kom knackande på dörren?

Tänk om Ingvar Kamprad sålt IKEA till Walmart på 1960-talet, som ett exempel.

Hur har spelarna tjänat på att EA köpte upp Dice och slapp utveckla en ny spelmotor samt kan införa sina älskade mikrotransaktioner överallt?

Amen to that

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av holmberg:

Aldrig lirat Minecraft och vet inte vilka plattformar det finns på eller "hur" det spelas. Men det finns ju helt klart potential med microsofts ekosystem. Jag ser framför mig att man kommer kunna lira och interagera på allt ifrån dator till xbox, surfplatta och telefon.

Eller så kan man redan det?

Anyway. Microsoft har väl troligtvis en plan. Har svårt att tro att den bara sträcker till rättigheterna till varumärket etc.

Finns redan på Xbox, Playstation, Windows och Android så svårt att se hur spelet ska kunna nå fler plattformar om de inte satsar på Nintendo också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Linus82:

Är nog svårt att nobba 14 miljarder (4.6 om dom ska splitta mellan dom 3 ägarna).
Jag hade då fan inte nobbat, men jag skulle sälja min mamma för rätt pris :P.

Är du en gavat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Hahaha jag kan ge ett antal anledningar till varför man ALLTID vill ha mer pengar! Vet du hur dyra båtar det finns att köpa eller hur många länder man kan ha hus i i världen?

Båt:
http://www.hamnen.se/artiklar/vaerldens-stoersta-lyxyacht-sjoesatt.html

Lägenhet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19395666.ab

Hus:
http://www.expressen.se/leva-och-bo/bilder-lyxhusen-som-var-dyrast-2013/

Bil:
http://www.svd.se/naringsliv/motor/lista-varldens-dyraste-bilar_3800448.svd

Listan kan göras HUR lång som helst så ett par miljarder är inga problem alls för någon (och framförallt inte mig) att sätta sprätt på!

Det finns ju faktiskt annat att använda pengar till än prylar.

Ingen vet vad snubben har för planer så jag tycker folk på Sweclockers ska sluta gnälla. Ingen av er hade tackat nej till 14 miljarder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills Minecraft 2 kommer

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

lol 14 mijlarder.

han kan gå i pension.

här sitter man å vänder på hundralapparna

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Jag var förbannad när EA köpte DICE för kaffepengar (i sammanhanget) och förstörde bl.a. Battlefieldserien men i detta fall säger jag bara sälj. Sälj NU innan Microsoft ändrar sig!

Mojang och Minecraft är förbi sin peak med råge, det är nedförsbacke från och med nu. Sälj till microsuck, ta ut vinsten ur detta one-time-only-project och lev livet som en j*vla kung (vilket de iof redan kan).

DO IT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det stämmer så bevisar det att allt och alla kan köpas för pengar. FAN!

Jag som tyckt så bra om Notch efter hans kritik av Windows 8, och nu säljer han sig?

Jag hoppas verkligen att det inte stämmer.

Bara en skelögd dåre skulle säga nej till sådana belopp, Notch är klok vilket han visar återigen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Kommer snart: "Minecraft 2.0, exlusive title for Xbox two"

Även om det är ett skämt, så kan jag inte låta bli att säga;
Minecraft 2.0 är i princip omöjligt att skapa. det enda som går att "förbättra" i minecraft är grafiken, men att göra det vore att förstöra minecraft totalt.

allt annat som man kan önska sig kan man ändå hitta i mods, så som sagt, minecraft 2.0 är omöjligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hmm.. Ja det är klart. Om han blir ekonomiskt oberoende behöver han kanske inte bry sig om att hans varumärke och cred blir kört i botten, men det känns ändå helt fel

Som jag förstått det är han redan ekonomiskt oberoende med råge (såg något om personliga tillgångar på 700 miljoner SEK, men det kanske inte stämmer).

Jag hoppas att han inte är lika lättköpt som de flesta andra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag tror det har och göra med att de inte vill att PS4 versionen ska släppas