Hitachi gör heliumfylld hårddisk på 10 TB

Permalänk
Melding Plague

Hitachi gör heliumfylld hårddisk på 10 TB

Med ädelgasen helium och tekniken Shingled Magnetic Recording når Western Digital-ägda Hitachi nya höjder, med en hårddisk på rekordhöga 10 TB för datacenter och arkivlagring.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nyss va Seagate ute med 8TB, vart är detta påväg!?!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan aldrig få för mycket lagringskapcitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tufft, tur att vi har så mycket helium att vi kan stoppa diskarna fulla...javisst ja det hade vi visst inte riktigt http://www.decodedscience.com/helium-shortage-situation-updat...

Permalänk

Daaaamn ! Jag har inte ens lyckats fylla 1000GB och nu kommer diskar med 10000GB ?!

Permalänk
Entusiast

Äh, kom tillbaka när vi är uppe i Petabyte.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Helium används ju i ballonger ...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Limpanax:

Tufft, tur att vi har så mycket helium att vi kan stoppa diskarna fulla...javisst ja det hade vi visst inte riktigt http://www.decodedscience.com/helium-shortage-situation-updat...

Då diskarna i huvudsak kommer vara fyllda med snabbt roterande metallskivor kommer det bara behövas några få gram helium för att hålla annat ute. Det är större bristvara på strömmen som krävs till att driva för att inte nämna producera hårddiskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Tufft, tur att vi har så mycket helium att vi kan stoppa diskarna fulla...javisst ja det hade vi visst inte riktigt http://www.decodedscience.com/helium-shortage-situation-updat...

om så är fallet, så tycker jag att vi bör prioritera hårddiskar före ballongerna på gröna lund...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Limpanax:

Tufft, tur att vi har så mycket helium att vi kan stoppa diskarna fulla...javisst ja det hade vi visst inte riktigt http://www.decodedscience.com/helium-shortage-situation-updat...

Fast det enda det betyder är att helium kommer vara lite dyrt ett par år tills de nya fabrikerna är i full produktion. Det är ju en förhållandevis liten volym helium som går åt här jämfört med många andra tillämpningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderstruck:

Helium används ju i ballonger ...

Skickades från m.sweclockers.com

"This server is for lightweight operation."

I alla fall, imponerande kapacitet, för en stund tills nästa milstolpe. Inget prestanda monster till disk men det vore riktigt nice i en NAS.

Permalänk
Avstängd

Två stycken sådana här diskar speglade med mjukvaru RAID med ZFS eller Btrfs som filsystem och köra ownCloud. Det vore nice!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Då diskarna i huvudsak kommer vara fyllda med snabbt roterande metallskivor kommer det bara behövas några få gram helium för att hålla annat ute. Det är större bristvara på strömmen som krävs till att driva för att inte nämna producera hårddiskarna.

Tror inte mängden helium per disk är ett så relevant mått. Snarare hur mycket helium som kommer gå åt till hårddisktillverkningen generellt.
Sedan finns det såklart fler problemfrågor som du säger. Men skillnaden mellan energifrågan och råvarufrågan i detta fallet är att vi får ett rätt skapligt tillskott på energi varje dag från solen. Helium däremot får vi inte mer av.

Skrivet av morxy49:

om så är fallet, så tycker jag att vi bör prioritera hårddiskar före ballongerna på gröna lund...

Låter ju vettigt egentligen. Men heliumet som används exempelvis på nöjesfält för ballonger med mera är tydligen en ganska oren form. Går inte att använda till forskning utan det är spillhelium från tillverkningen av mer rent helium tydligen. Pratades en del om det här i vetenskapsradion i p1 för ett litet tag sedan. Så tydligen är det skillnad på helium och helium ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Tufft, tur att vi har så mycket helium att vi kan stoppa diskarna fulla...javisst ja det hade vi visst inte riktigt http://www.decodedscience.com/helium-shortage-situation-updat...

Om du läser artikeln du länkade till så framgår det att Qatar har öppnat en ny fabrik som producerar 60 miljoner kubikmeter helium om året och med det blir näst största producenten i världen. Så det råder ingen brist på helium. Det var brist på fabriker som utvinner helium under några år, men det handlar bara om priset i en marknadsekonomi. Så när priset på helium går upp så byggs det fler fabriker som utvinner helium. Det är precis som med oljan, den kan inte ta slut i en marknadsekonomi. Priset blir tillslut så högt att den inte kan användas som vi gör idag.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror inte mängden helium per disk är ett så relevant mått. Snarare hur mycket helium som kommer gå åt till hårddisktillverkningen generellt.
Sedan finns det såklart fler problemfrågor som du säger. Men skillnaden mellan energifrågan och råvarufrågan i detta fallet är att vi får ett rätt skapligt tillskott på energi varje dag från solen. Helium däremot får vi inte mer av.

Låter ju vettigt egentligen. Men heliumet som används exempelvis på nöjesfält för ballonger med mera är tydligen en ganska oren form. Går inte att använda till forskning utan det är spillhelium från tillverkningen av mer rent helium tydligen. Pratades en del om det här i vetenskapsradion i p1 för ett litet tag sedan. Så tydligen är det skillnad på helium och helium ;).

Mjo, men det är därför jag sedan barnsben förordat att mänskligheten fokuserar på att kolonisera rymden istället för att försöka förinta varandra med allehanda uppfinningar. Då hade heliumbrist varit en icke-fråga. Förr eller senare är jorden ändå slut och vi behöver andra områden för att säkra vår överlevnad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Thunderstruck:

Helium används ju i ballonger ...

Skickades från m.sweclockers.com

betyder det att våra datorer kommer att börja sväva i framtiden???

Permalänk

imponerande, men helt ärligt, jag har inga problem att sitta på 1TB lagring. men det är såklart bara jag och i skrivande stund, i framtiden kommer jag sitta och skratta åt mig själv som skriver detta inlägg!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Snart kan man ju få plats med heeeeela Internet på en hårddisk

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Undrar hur många här som vill kännas vid tidigare profetior med en hårddiskfri marknad om 5-10 år till förmån för SSD?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyzed:

Om du läser artikeln du länkade till så framgår det att Qatar har öppnat en ny fabrik som producerar 60 miljoner kubikmeter helium om året och med det blir näst största producenten i världen. Så det råder ingen brist på helium. Det var brist på fabriker som utvinner helium under några år, men det handlar bara om priset i en marknadsekonomi. Så när priset på helium går upp så byggs det fler fabriker som utvinner helium. Det är precis som med oljan, den kan inte ta slut i en marknadsekonomi. Priset blir tillslut så högt att den inte kan användas som vi gör idag.

Nja. Att jämföra olja med helium är inte helt lätt. Helium är kanske inte lika samhällskritiskt viktigt men heliumbristen i sig är allvarligare.
Dels så finns det inte så många områden där man kan producera helium. Inget alls i Europa exempelvis så det är en högst strategisk resurs. Och den allmänna upfattningen är väl att det finns rätt snålt med helium på vår planet. Men viktigare är att olja kan vi göra mer av. Oljan har vi inte för dess grundämnesegenskap utan för energitätheten och enkelheten att konvertera energin. Ja och så plaster och liknande förstås men även där kan vi göra om andra ämnen som ex stärkelse redan idag till plastprodukter. Dels så finns det substitut för oljan och så kan vi faktiskt göra mer olja även om vi saknar teknik att göra det superbilligt idag.
Helium däremot drar ut i stratosfären (och vidare) när den använts och där kan vi inte återvinna den. Och vi kan inte göra mer helium heller. Och det finns ingen direkt ersättare i det periodiska systemet i vissa fall. När heliumet är slut så är det slut. Och det gör ju slöseriet mer allvarligt på ett sätt.

Skrivet av MultiMan:

Mjo, men det är därför jag sedan barnsben förordat att mänskligheten fokuserar på att kolonisera rymden istället för att försöka förinta varandra med allehanda uppfinningar. Då hade heliumbrist varit en icke-fråga. Förr eller senare är jorden ändå slut och vi behöver andra områden för att säkra vår överlevnad.

Oj vad positivt ändå ;). Själv är jag tveksam om vi är kapabla att ta oss ifrån vår lilla planet. Eller, ja. Mars går väl att kolonisera men mars löser nog inga heliumproblem.
Men jag håller med dig. Mer space projects, mindre käbblande om landsgränser och åsikter i världen. Tar ju en sience victory med future tech före en domination victory eller diplomatic victory alla dagar i veckan ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Undrar hur många här som vill kännas vid tidigare profetior med en hårddiskfri marknad om 5-10 år till förmån för SSD?

Jag kan nog tänka mig att mekaniska hårddiskar är rätt sällsynta i gemene mans persondator om typ 10 år. Dock lär de behövas i "molnet" eftersom det är där som alla kommer att lagra allt istället för i den egna burken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Att jämföra olja med helium är inte helt lätt. Helium är kanske inte lika samhällskritiskt viktigt men heliumbristen i sig är allvarligare.
Dels så finns det inte så många områden där man kan producera helium. Inget alls i Europa exempelvis så det är en högst strategisk resurs. Men viktigare är att olja kan vi göra mer av. Oljan har vi inte för dess grundämnesegenskap utan för energitätheten och enkelheten att konvertera energin. Ja och så plaster och liknande förstås men även där kan vi göra om andra ämnen som ex stärkelse redan idag till plastprodukter. Dels så finns det substitut för oljan och så kan vi faktiskt göra mer olja även om vi saknar teknik att göra det superbilligt idag.
Helium däremot drar ut i stratosfären (och vidare) när den använts och där kan vi inte återvinna den. Och vi kan inte göra mer helium heller. Och det finns ingen direkt ersättare i det periodiska systemet i vissa fall. När heliumet är slut så är det slut. Och det gör ju slöseriet mer allvarligt på ett sätt.

Fusion? Vatten och därmed väte finns det ju gott om, och blir helium dyrt nog kan det nog bli realistiskt en vacker dag.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Att jämföra olja med helium är inte helt lätt. Helium är kanske inte lika samhällskritiskt viktigt men heliumbristen i sig är allvarligare.
Dels så finns det inte så många områden där man kan producera helium. Inget alls i Europa exempelvis så det är en högst strategisk resurs. Men viktigare är att olja kan vi göra mer av. Oljan har vi inte för dess grundämnesegenskap utan för energitätheten och enkelheten att konvertera energin. Ja och så plaster och liknande förstås men även där kan vi göra om andra ämnen som ex stärkelse redan idag till plastprodukter. Dels så finns det substitut för oljan och så kan vi faktiskt göra mer olja även om vi saknar teknik att göra det superbilligt idag.
Helium däremot drar ut i stratosfären (och vidare) när den använts och där kan vi inte återvinna den. Och vi kan inte göra mer helium heller. Och det finns ingen direkt ersättare i det periodiska systemet i vissa fall. När heliumet är slut så är det slut. Och det gör ju slöseriet mer allvarligt på ett sätt.

Oj vad positivt ändå ;). Själv är jag tveksam om vi är kapabla att ta oss ifrån vår lilla planet. Eller, ja. Mars går väl att kolonisera men mars löser nog inga heliumproblem.

När/om vi får ordning på fusion kommer vi i alla fall ha en liten produktion av helium från väte. Vilken isotop det blir beror på vilken process man kör. Dock bara storleksordningen tusen normalkubikmeter per år men ändå. Kör man rätt sorts fusion så är det hyfsat rent helium-3 vilket vore väldigt väldigt trevligt.

Edit: Vill man få en liten känsla för skalan så skulle det krävas att all världens kraftverk byttes till fusionskraftverk för att ungefär motsvara produktionen av den där ensamma nya heliumanläggningen i Quatar. Vi snackar uppskattade storleksordningar här och inte exakta värden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Daaaamn ! Jag har inte ens lyckats fylla 1000GB och nu kommer diskar med 10000GB ?!

Är inte särskilt svårt att fylla 1000GB. Det märker du nog en vacker dag!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Fetnackarna på Copyswede lär förväntansfullt och ivrigt gnugga händerna åt nyheten om 60TB diskar inom kort.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Underbart att det klättrar på, det är på tiden!

Jag skulle inte säga nej till 20 av dessa i min filserver och lika många i min backup maskin, så hade massor av 2-4TB diskar fått gå i pension och användas snällare i någon annan maskin

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Äh, kom tillbaka när vi är uppe i Petabyte.

Äh. Yotta...?

Skrivet av oceanic:

Fetnackarna på Copyswede lär förväntansfullt och ivrigt gnugga händerna åt nyheten om 60TB diskar inom kort.

Nja, förväntan 2017 var det ju, å det lär väl knappast gälla privatpersoner. Om nu inte PRIVATkopieringen även gäller företag, vilket trots allt inte skulle förvåna mig...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medstud:

Fusion? Vatten och därmed väte finns det ju gott om, och blir helium dyrt nog kan det nog bli realistiskt en vacker dag.

Fusion ja. Bra i teorin. Hur mycket helium har vi lyckats skapa so far på jorden? Ett gram? En tusendels gram?
Vi har ingen lösning på att heliumet snart är slut i dagsläget iaf. En förhoppning om framtiden är det närmsta.
Men det kanske skulle nämnts att vi i framtiden hoppas kunna skapa helium i min förra post, yes.

Skrivet av Zotamedu:

När/om vi får ordning på fusion kommer vi i alla fall ha en liten produktion av helium från väte. Vilken isotop det blir beror på vilken process man kör. Dock bara storleksordningen tusen normalkubikmeter per år men ändå. Kör man rätt sorts fusion så är det hyfsat rent helium-3 vilket vore väldigt väldigt trevligt.

Edit: Vill man få en liten känsla för skalan så skulle det krävas att all världens kraftverk byttes till fusionskraftverk för att ungefär motsvara produktionen av den där ensamma nya heliumanläggningen i Quatar. Vi snackar uppskattade storleksordningar här och inte exakta värden.

Oj. Jag är inte insatt i storleksordningarna här riktigt men menar du att vi kan få ut 1000 kubikmeter a 1bar från ett framtida fusionsverk (med liknande effekt som dagens fissionsverk har)? Det var minsann bra mycket mer helium än jag trodde!
Min uppskattning var att det endast skulle bli några enstaka hekton/kilon om året.

Inte för att jag är närmre insatt, men det låter väääldans högt räknat att vi skulle kunna skapa 60 miljoner kubikmeter helium om året i fusionskraftverk om vi ville ha ut samma effekt som för dagens fissionskraftverk. Stämmer det verkligen? Jag skulle gissat på att siffran skulle bli en bråkdel av det där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känns spontant som det kommer bli dyrt, kanske kan tänkas köpa en sån här om 3 år eller nått

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur mycket helium har vi lyckats skapa so far på jorden? Ett gram? En tusendels gram?

Tja, varje större fusionsbomb vi har sprängt har producerat några ton.