Hitachi gör heliumfylld hårddisk på 10 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mor5ives:

"This server is for lightweight operation."

I alla fall, imponerande kapacitet, för en stund tills nästa milstolpe. Inget prestanda monster till disk men det vore riktigt nice i en NAS.

Man vaknar upp i tid för att se hårddiskarna segla ut genom fönstret. Är det vad man kallar att lagra saker i Molnet?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cardeci:

Tja, varje större fusionsbomb vi har sprängt har producerat några ton.

Nähä? Är det så mycket?
Har själv antagit att vätet liksom uranet till största delen inte använts "som önskat" när det smäller utan att det bara var en liten del som faktiskt klövs/sattes ihop och resten "spreds med vinden". Att bomberna däremot består av stora mängder väte/uran behöver ju inte säga så mycket om hur stor del som används i processen.

Aja. Oavsett så har jag inte på något sätt räknat in vätebomber i vår heliumproduktion. You are right. Jädra svårt att vara där och fånga upp heliumet bara ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Helium, lättare än Molnet?
Tro fanken att det är mycket data då.. haw-haw

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Fusion ja. Bra i teorin. Hur mycket helium har vi lyckats skapa so far på jorden? Ett gram? En tusendels gram?
Vi har ingen lösning på att heliumet snart är slut i dagsläget iaf. En förhoppning om framtiden är det närmsta.
Men det kanske skulle nämnts att vi i framtiden hoppas kunna skapa helium i min förra post, yes.

Oj. Jag är inte insatt i storleksordningarna här riktigt men menar du att vi kan få ut 1000 kubikmeter a 1bar från ett framtida fusionsverk (med liknande effekt som dagens fissionsverk har)? Det var minsann bra mycket mer helium än jag trodde!
Min uppskattning var att det endast skulle bli några enstaka hekton/kilon om året.

Inte för att jag är närmre insatt, men det låter väääldans högt räknat att vi skulle kunna skapa 60 miljoner kubikmeter helium om året i fusionskraftverk om vi ville ha ut samma effekt som för dagens fissionskraftverk. Stämmer det verkligen? Jag skulle gissat på att siffran skulle bli en bråkdel av det där.

Det baseras på uppskattade siffror av väteförbrukningen i framtida reaktorer som ITER tagit fram. Det är tydligen ett par hundra kilogram väte de vill använda per år år reaktor med uppskattade effekt på 1 GW. Fast det ska ju jämföras med ett par miljoner ton kol som krävs för samma effekt.

Notera att det inte var fissionskraftverk utan beräkningen är baserad på de 50 000 kraftverk som finns globalt. Alltså alla kraftverk. Fast som du säger ger det nog en för hög siffra. Jag borde räknat på energin istället. Om vi räknar högt med 8 TWh per år för ett sådant kraftverk som Iter har som exempel så landar vi en tiopotens lägre ungefär. Så all världens el från fusion och vi får storleksordningen en tiondels anläggning i Quatar. Det är en deuterium-tritium-process och det är oklart om vi kommer kunna köra den i så stor skala eftersom tritium i sin tur breedas fram från litium som i sin tur är en rätt kraftigt pressad resurs. Fast som det ser ut nu är nog ITER med sin TOKAMAK närmast kommersiell produktion. De räknar med att vara igång med produktion 2027. Målet med ITER är att bygga en process som genererar mer energi än den förbrukar. Ungefär samtidigt, alltså sent 2020 eller tidigt 2030 räknar de med att DEMO ska vara färdigbyggd för att kunna köras i mitten av 2030. Tanken med DEMO är att det ska vara en pilotanläggning kopplad till elnätet för att visa att fusionskraft är gångbart även i praktiken. Fast allt detta bygger på att de faktiskt får ordning på ITER, en reaktor som inte är färdigbyggd än. Så det är många om och men på vägen. Finns en del andra "mindre" projekt lite här och där också. USA leker med laser men det är bara delvis för att forska på elframställning. Det är mest ett militärt projekt. Sen finns en massa andra projekt med olika mer eller mindre udda designer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det baseras på uppskattade siffror av väteförbrukningen i framtida reaktorer som ITER tagit fram. Det är tydligen ett par hundra kilogram väte de vill använda per år år reaktor med uppskattade effekt på 1 GW. Fast det ska ju jämföras med ett par miljoner ton kol som krävs för samma effekt.

Notera att det inte var fissionskraftverk utan beräkningen är baserad på de 50 000 kraftverk som finns globalt. Alltså alla kraftverk. Fast som du säger ger det nog en för hög siffra. Jag borde räknat på energin istället. Om vi räknar högt med 8 TWh per år för ett sådant kraftverk som Iter har som exempel så landar vi en tiopotens lägre ungefär. Så all världens el från fusion och vi får storleksordningen en tiondels anläggning i Quatar. Det är en deuterium-tritium-process och det är oklart om vi kommer kunna köra den i så stor skala eftersom tritium i sin tur breedas fram från litium som i sin tur är en rätt kraftigt pressad resurs. Fast som det ser ut nu är nog ITER med sin TOKAMAK närmast kommersiell produktion. De räknar med att vara igång med produktion 2027. Målet med ITER är att bygga en process som genererar mer energi än den förbrukar. Ungefär samtidigt, alltså sent 2020 eller tidigt 2030 räknar de med att DEMO ska vara färdigbyggd för att kunna köras i mitten av 2030. Tanken med DEMO är att det ska vara en pilotanläggning kopplad till elnätet för att visa att fusionskraft är gångbart även i praktiken. Fast allt detta bygger på att de faktiskt får ordning på ITER, en reaktor som inte är färdigbyggd än. Så det är många om och men på vägen. Finns en del andra "mindre" projekt lite här och där också. USA leker med laser men det är bara delvis för att forska på elframställning. Det är mest ett militärt projekt. Sen finns en massa andra projekt med olika mer eller mindre udda designer.

Nice! Bra med siffror och källor ;).

Nu känner jag att jag styrt skeppet från diskarna lite för mycket. Tillbaka till studion...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Undrar hur många här som vill kännas vid tidigare profetior med en hårddiskfri marknad om 5-10 år till förmån för SSD?

Nu kanske jag bara talar för mig själv men jag skulle bli gladare av en 'billig' 1TB SSD än en 20TB HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nähä? Är det så mycket?

Troligtvis inte, men tsaara var väl runt 50 ton väte, så några lär det ju bli.

Det är ungefär 1g/30MWh enligt wolfram alpha (om man fångar in runt 50% av energin).
Väldigt inexakt, men...

v atomer per mol v energieffektivitet (7-1.2*2)Mev times avogadros number times 0.48 divided by 2 ^bindingsenergin för He4-deuterium*2 ^ gram per mol

Vår årliga energianvändning ligger runt 500EJ, så det blir nånstans runt 4.5e9 gram totalt, eller 4500 ton per år.

Antalet gram fås ju enkelt genom att använda värdet ovan:

500EJ / ((7-1.2*2)Mev times avogadros number times 0.48 divided by 2)

Eller så kan vi bränna sisådär 8000 miljoner ton olja. Eller täcka ungefär 80 000 kvadratkilometer vid ekvatorn med solfångare. (wolram alpha är rätt kul ibland, man slipper pilla med enheterna själv)

Förresten...

100Mt / [energi per fusion H+H->H2*2 + H2+H2->He4) ger att det går åt minst 2ton om allt väte går från H till He4 (mindre troligt(tm))

Permalänk
Medlem

Nyfiken offtopic fråga, hur förhåller sig heliums värmeledningsförmåga emot luft?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Arazand:

Nyfiken offtopic fråga, hur förhåller sig heliums värmeledningsförmåga emot luft?

Det är en lite halvkomplex fråga men tittar vi på ren ledning så har luft en värmeledningsförmåga på 0,025 W/m K och helium har 0,142 W/m K. Alltså runda slängar fem gånger bättre värmeledningsförmåga. Fast det är bara en del av värmetransporten. Jag är inte säker på att man kan ignorera konvektiva fenomen i en hårddisk, inte minst för att skivorna kommer skapa ett viss cirkulation inne i enheten. Konvektionen beror bland annat på densiteten, viskositeten och diffusiviteten så det går inte att rakt av anta att den är samma som för luft. Oftast är diffusion den dominerande värmetransporten i gaser och vätskor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Att jämföra olja med helium är inte helt lätt. Helium är kanske inte lika samhällskritiskt viktigt men heliumbristen i sig är allvarligare.
Dels så finns det inte så många områden där man kan producera helium. Inget alls i Europa exempelvis så det är en högst strategisk resurs. Och den allmänna upfattningen är väl att det finns rätt snålt med helium på vår planet. Men viktigare är att olja kan vi göra mer av. Oljan har vi inte för dess grundämnesegenskap utan för energitätheten och enkelheten att konvertera energin. Ja och så plaster och liknande förstås men även där kan vi göra om andra ämnen som ex stärkelse redan idag till plastprodukter. Dels så finns det substitut för oljan och så kan vi faktiskt göra mer olja även om vi saknar teknik att göra det superbilligt idag.
Helium däremot drar ut i stratosfären (och vidare) när den använts och där kan vi inte återvinna den. Och vi kan inte göra mer helium heller. Och det finns ingen direkt ersättare i det periodiska systemet i vissa fall. När heliumet är slut så är det slut. Och det gör ju slöseriet mer allvarligt på ett sätt.

Oj vad positivt ändå ;). Själv är jag tveksam om vi är kapabla att ta oss ifrån vår lilla planet. Eller, ja. Mars går väl att kolonisera men mars löser nog inga heliumproblem.
Men jag håller med dig. Mer space projects, mindre käbblande om landsgränser och åsikter i världen. Tar ju en sience victory med future tech före en domination victory eller diplomatic victory alla dagar i veckan ;).

Dold text

Nu vet inte jag hur det är, men du påstår att det inte finns så många ställen där man kan producera helium. Beror det på att det inte finns eller att det helt enkelt inte är kommersiellt gångbart att leta efter helium? Vad jag förstår så är helium förhållandevis billigt och har ganska "liten" efterfrågan. Om man jämför det med olja som har stor efterfrågan globalt och högt pris. Då kan man ju anta att det inte finns så många företag som är villiga att producera helium på svårtillgängliga platser eftersom att det skulle innebära konkurs. Precis som oljekrisen på 70-talet, då fanns olja men den var begränsad av politik och att den var lite mer svåråtkomlig än oljan som producerades innan.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Tufft, tur att vi har så mycket helium att vi kan stoppa diskarna fulla...javisst ja det hade vi visst inte riktigt http://www.decodedscience.com/helium-shortage-situation-updat...

Jag gör mitt för samhället och konfiskerar alla heliumballonger jag ser. Barnen kommer förstå när de blir äldre.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Man kan aldrig få för mycket lagringskapcitet.

Man behöver heller inte spara på allt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Nu kanske jag bara talar för mig själv men jag skulle bli gladare av en 'billig' 1TB SSD än en 20TB HDD.

Vem skulle inte det? Jag syftade dock på en diskussion som blossade upp på Swec för något år sedan där vissa bestämt hävdade att tillverkningen av hårddiskar mer eller mindre skulle upphöra om några år. Molntjänsternas utbredning målar däremot upp en lite annorlunda bild s.a.s.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Man behöver heller inte spara på allt

Nä, men det är ju riktigt nice att ha "bra-att-ha-data" Och om man har lagringskapaciteten, varför inte?

Men jag förstår vad du menar, man måste lära sig att sortera ut saker, helt klart.
Samtidigt som man inte vet när man har nytta av det, en svår balans det där

Så jag sparar först och sorterar sen.

Och det är sant jag får inte för mycket lagringsplats, skulle gärna vilja ha en Google conteiner full med heliumfyllda hårddiskar på 10 TB

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

En annan aspekt angående helium är att den är ytterst flyktig, den går ej att innesluta (100%) och i alla tänkbara behållare du än lagrar det i så läcker det hela tiden ut helium. Hur länge kommer diskarna att hålla, kommer heliumläckaget att förstöra diskarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

En annan aspekt angående helium är att den är ytterst flyktig, den går ej att innesluta (100%) och i alla tänkbara behållare du än lagrar det i så läcker det hela tiden ut helium. Hur länge kommer diskarna att hålla, kommer heliumläckaget att förstöra diskarna?

Det enda viktiga är att se till att luft inte läcker in.

Om det är avsevärt högre tryck utanför behållaren än i den kommer det inte läcka speciellt mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Nä, men det är ju riktigt nice att ha "bra-att-ha-data" Och om man har lagringskapaciteten, varför inte?

Men jag förstår vad du menar, man måste lära sig att sortera ut saker, helt klart.
Samtidigt som man inte vet när man har nytta av det, en svår balans det där

Så jag sparar först och sorterar sen.

Och det är sant jag får inte för mycket lagringsplats, skulle gärna vilja ha en Google conteiner full med heliumfyllda hårddiskar på 10 TB

Jag har tyvärr hamnat i en ond cirkel, jag fick ont om plats för 2 år sedan och vet att jag hade skräp jag kunde kasta runtom i olika mappar, min lösning var att köpa 1TB HDD till och då blev det inte så akut längre, efter 1 år hamnade jag i samma sits och hade samma lösning och nu är jag där igen, men nu har min sambo gett mig köpstopp då vi ska få vårat andra barn och behöver pengarna till annat, så nu kanske jag tar tag i rensningen jag skjutit fram i 2 år ifall jag inte får tidsbrist nu istället

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dabman:

En annan aspekt angående helium är att den är ytterst flyktig, den går ej att innesluta (100%) och i alla tänkbara behållare du än lagrar det i så läcker det hela tiden ut helium. Hur länge kommer diskarna att hålla, kommer heliumläckaget att förstöra diskarna?

Fast trycket är högst troligt en atmosfär vilket betyder att den drivande kraften för masstransport är i princip obefintlig. Det är diffusion genom packningar och metall vilket är en extremt långsam process. Det du tänker på är tryckbehållare. En enkel billig tank för att fylla ballonger ligger på typ 16 bar. Industriella tankar kan ha flera hundra bar. Det är den stora skillnaden. Sen är det som någon redan sagt viktigt att inget läcker in också. Luft består till största delen kväve och syre som är mycket lättare att täta mot. Om det väl börjat läcka lite så kommer vi fortfarande knappt få in något och då har vi ett undertryck i enheten. Då får vi en kraft som motverkar diffusionen. Så förutsatt att de har valt vettiga packningar så har jag svårt att se att heliumet skulle läcka inom den tekniska livslängden hos enheten. En hårddisk håller inte så många år. Ska du köra serverdrift så får du nog räkna med att de byts efter fem år eller nåt i den stilen. Så det känns inte som ett problem i praktiken förutsatt någorlunda kompetenta packningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Undrar hur många här som vill kännas vid tidigare profetior med en hårddiskfri marknad om 5-10 år till förmån för SSD?

Nu blir det ju ännu enklare. SSD = applikationer. HDD = Lagring. Båda två kommer leva i symbios.

Permalänk

Hur många RPM??

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Då kan det bli en vettig uppgradering nästa gång alltså

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Daaaamn ! Jag har inte ens lyckats fylla 1000GB och nu kommer diskar med 10000GB ?!

Alldrig testat torrents ?

Permalänk
Skrivet av Anon@tor:

Alldrig testat torrents ?

Well, har massor med torrents fast på en 2TB extern WD HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Well, har massor med torrents fast på en 2TB extern WD HDD.

Vilket betyder att du har fyllt över 1TB på en hårddisk. *facepalm*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Daaaamn ! Jag har inte ens lyckats fylla 1000GB och nu kommer diskar med 10000GB ?!

Skrivet av Melinho2895:

Well, har massor med torrents fast på en 2TB extern WD HDD.

Haha, du va rolig du. Fick mig att skratta

Alla är vi barn i början.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Finns bättre saker och använda denna döende gas till!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Well, har massor med torrents fast på en 2TB extern WD HDD.

Måste få plats med en jäkla massa torrents med tanke på att de inte är på många kb styck...

Permalänk
Medlem

va ska man göra me torrents?? filmer såklart! nästan fylt min 2tb med bara filmer jag faktiskt gillar o kan se igen.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Haha, du va rolig du. Fick mig att skratta

Alla är vi barn i början.

Haha det är klart att jag menade hur man kan fylla en intern HDD så mycket då typ alla har servrar och flyttbara enheter som dom har sina stuff på. Eller är det bara jag ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyzed:
Dold text

Nu vet inte jag hur det är, men du påstår att det inte finns så många ställen där man kan producera helium. Beror det på att det inte finns eller att det helt enkelt inte är kommersiellt gångbart att leta efter helium? Vad jag förstår så är helium förhållandevis billigt och har ganska "liten" efterfrågan. Om man jämför det med olja som har stor efterfrågan globalt och högt pris. Då kan man ju anta att det inte finns så många företag som är villiga att producera helium på svårtillgängliga platser eftersom att det skulle innebära konkurs. Precis som oljekrisen på 70-talet, då fanns olja men den var begränsad av politik och att den var lite mer svåråtkomlig än oljan som producerades innan.

Nu halkade jag dit ändå. Ännu ett avstickarspår ;).

Du har på det store hela givetvis rätt. Vi tar inte till vara på allt helium för att priset är för billigt/utvinningen är för pillig. Mer går att göra!
Och nej, det är nog ingen katastrof nära i tiden angående heliumet egentligen vad jag förstått.

Men det är absolut värt att uppmärksamma. Anledningen att helium idag är billigt är följande:
1. Allt vårt helium på jorden kommer från nukleärt sönderfall. Restprodukt när uran faller sönder. Detta helium återfinns nästan uteslutande bland naturgas i skifferfickor. Så när man får ut naturgas så är en liten andel helium. That´s how we get it. Men all naturgas har inte helium i sig. USA har haft väldans hög halt av helium i sin naturgas och sedan 100 år tillbaka har USA byggt på en enorm reserv för helium för att kunna användas till allt från luftskepp och forskning till... Rengöring och allt möjligt ;). Men USA har hamstrat helium och haft tur i resurslotteriet.
I slutet på 90talet insåg de att de har massa helium i Amerikanska statens ägo och samtidigt en stor statsskuld. Så de tänkte sälja av allt helium under 15-20 års tid för att betala av lite skulder. Det har gjort att heliumpriserna har varit väldans låga och tillgången väldans god. Man har slösat ordentligt med denna resurs. Och just det faktumet att helium är en av väldigt få grundämnen vi på riktigt blir av med när de används så är det lite problematisk när vi slösar med denna resurs. Och nu när lagret från USA snart är slut så kommer det väl synas på priserna. Många som föreslagit en prisökning på 50-100 gånger på helium för att hålla nere slöseriet.
Aja, marknadspriserna är väl självreglerande men det skulle vara förargligt om vi 100 år längre fram står helt utan denna resurs för att vi samlat för mycket, sålt det billigt och slösat på resursen i onödan.

Så summa summarum. Vad jag förstått så kommer vi nog inte få slut på helium de närmsta åren. Men vi kommer få slut på helium på planeten förr eller senare till skillnad mot de flesta andra naturresurser som vi grävt upp och spritt ut på sophögarna. De andra går ju att utvinna igen iaf. But not that friggin helium ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled