Apple Watch klarar inte simturen

Permalänk
Medlem

Hej,
Fi-fan vad Ful.......Mvh.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Fungerar inte utan iphone, ful design, ingen batteriuppgift. Men den tål damm? Och kanske lite fukt?

Maken till fet, ful, funktionsoduglig fail får man leta efter.

Lycka till, Apple.

Håller för övrigt med resterande. En smartklocka skulle behöva se ut som ett stilrent armbandsur - inte som en ripoff av någon ful star-trek pryl. Kanske något för den yngre generationen?

Den kommer säkert bli en säljsuccé. Inte för att den är funktionsduglig eller snygg. Utan för att det är en Apple produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Varför har man ens klocka på sig i duschen?

Hålla koll på tiden.
Jag har då inga andra klockor i mitt badrum/dusch. Likaså om man är och badar i badhus, sjön eller hav.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

Tack för det tabellen.
Skulle precis leta upp den, när jag såg din post.
Många verkar inte ha en aning om ATM skalan.

Den är inte helt logisk när den presenteras som meter. Det är ett rent idiotiskt och på gränsen till vilseledande mått på tryck. Ingen använder meter vattenpelare som enhet på tryck. Vore mycket bättre om det förbjöds helt och enbart ATM redovisades för då hade de flesta fått gräva fram en tabell för att ta reda på vad det faktiskt betyder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Largo-Sama:

Nej, 50 meter är inte tillräckligt för att bada med. Möjligtvis att man klarar det om man har tur, men en klocka på 50 meter är inte avsedd att bada med.

Statiskt och dynamiskt tryck
Så här ska man tolka klassificeringen:

3 ATM/30 meter = Vattenskyddad. Klockan klarar att bli nedstänkt.
5 ATM/50 meter = Vattentät. Klockan klarar enstaka, korta tillfällen i vatten.
10 ATM/100 meter = Vattentät. Klockan klarar bad och simning.
20 ATM/200 meter = Vattentät. Klockan klarar dykning.

Min står 50 meter på och tidigare 10 meter, inget problem med bad (ner på 3 meter djup). Kostade 800kr så inga större summor i fall vatten trängde in. Men en klocka för 2kkr + bör vara spexat för bad utan problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largo-Sama:

Låter som att den klarar 50 meters vattentryck,som de flesta klockor. Det krävs 100 meter vattentryck för att klara av dusch och bad.

Ni som totaldissar klockan på grund av detta, hur vattentåliga är era armbandsur?

Haha....ja min klarar 1000m.......onödigt -ja, men att 2014 komma med en "klocka" som man måste vara orolig för när man tvättar händerna så den inte går sönder på grund av fuktskada är dåligt (gäller för övrig andra märken med). Tacka vet jag gamla hederliga mekansika stålklumpar från Schweiz:)

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Varför har man ens klocka på sig i duschen?

För man kan? har klocka på mig jämt förutom när jag sover. Dock gick armbandet sönder och nytt kostar nästan lika mycket som klockan själv (om man vill ha original). Den senaste som klarar djupast har (ingen smart klocka lär slå det), 10 års batterigaranti (har haft den ett par år med samma batteri):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Det har gått helt överstyr med allt detta "smarta" i våra hem. Alla ska veta allt om alla och alltid vara uppkopplade och ha koll.. Återigen kan man undra hur samhället kunde fungera innan allt detta kom.

När det gäller smartklockor finns där absolut ingen vettig funktionalitet i dessa som motiverar den höga prislappen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Måste man kolla på klockan just I duschen/badet?

Finns ganska mycket potential i smartklockor i samband med träning så som simning, löpning osv, då är vattentåligt/tätt att föredra.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför vi pratar om atmosfärs tryck andra tillverkare anger ip klass.

Samsung gear ip67
Sony smartwatch ip68 (2m)

Det är det naturliga sättet att ange fukt och vattentäthet för produkter.
Ip68 anger dammtät och 30min i det djup tillverkaren anger.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Verkar välgjord. Hade dock önskat en rund urtavla/display och inbyggd GPS så man bara kunde tagit klockan på springturen. Kommer säkert i senare versioner.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem

Hur kan man lägga över 3000 på en klocka?

Permalänk
Medlem

Wow! Så mycket värde man får för de 3100:-! Apple does it again!

Men helt seriöst.. för över 3k så förväntar man sig en lite mer vattentåligare klocka...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

En SmartWatch är en klocka som har 3g och kan läsa av puls och gärna fler saker, ha gps och klara drift med gps+3g i minst 3h, ha ett standard OS(windows/android/ios) med fungerande app-butik, vara vatten/damm tät...
Allt detta utan att telefonen är närvarande... Den ska dock kunna kommunicera med telefonen om den väl är närvarande...

Annars kan man lika gärna köpa en 20" surfplatta och gå omkring och ringa(utan handsfree) med och ta kort/filma med... ungefär lika begåvat...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den är inte helt logisk när den presenteras som meter. Det är ett rent idiotiskt och på gränsen till vilseledande mått på tryck. Ingen använder meter vattenpelare som enhet på tryck. Vore mycket bättre om det förbjöds helt och enbart ATM redovisades för då hade de flesta fått gräva fram en tabell för att ta reda på vad det faktiskt betyder.

Jag håller med att det är idiotiskt.

Men det är inte många som vet vad det betyder riktigt.

Står där 100 meter på en klocka, så tror ju många att den tåls att dyka ner till 100 meters djup utan att ta skada

Skrivet av johros:

Förstår inte varför vi pratar om atmosfärs tryck andra tillverkare anger ip klass.

Samsung gear ip67
Sony smartwatch ip68 (2m)

Det är det naturliga sättet att ange fukt och vattentäthet för produkter.
Ip68 anger dammtät och 30min i det djup tillverkaren anger.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Det naturliga sättet att ange fukt och vattentäthet för produkter ja.

Men detta är ju en klocka. (samtidigt är det är en "produkt" precis som du menar, och jag förstår vad du menar)

Men....

Det är vanligt att klocktillverkare anger vilket vattentryck din klocka tål.

Detta kan anges i meter (m) eller i atmosfärer (atm), där 1 atm motsvarar 10 m.
Men tillverkarnas beteckningar som t ex "water resistant" och "water proof" stämmer inte överens med nationell praxis. Observera också att dessa tal inte har något att göra med hur djupt du kan dyka med din klocka.

För att en klocka ska gå att bada med så krävs att den klarar minst 100 Meter (10 ATM).

För dykning krävs att den klarar minst 200 Meter (20 ATM).

En klocka som har ett vattenskydd under 100 Meter (10 ATM) tål normalt endast vattenstänk.

Så det är inte konstigt att det blir snack om atmosfärs tryck.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Är faktiskt sugen på en apple klocka.

Skall jag bada och dyka tar jag min Benarus.
Tror den klarar alla svenska sjöar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur kan man lägga över 3000 på en klocka?

Hur kan man lägga 40 000Kr på en klocka?
Hur kan man lägga 300 000Kr på en bil
Hur kan man lägga 5000Kr på en Jacka?
Hur kan man lägga 15 000Kr på en cykel?
Hur kan man lägga 25 000Kr på en dator?
Hur kan man lägga 1000Kr på lösgodis?

Dra bort två nollor på varje punkt och många frågar sig samma sak som dig

Och försök att förstå att det är ett personligt val.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

En SmartWatch är en klocka som har 3g och kan läsa av puls och gärna fler saker, ha gps och klara drift med gps+3g i minst 3h, ha ett standard OS(windows/android/ios) med fungerande app-butik, vara vatten/damm tät...
Allt detta utan att telefonen är närvarande... Den ska dock kunna kommunicera med telefonen om den väl är närvarande...

Annars kan man lika gärna köpa en 20" surfplatta och gå omkring och ringa(utan handsfree) med och ta kort/filma med... ungefär lika begåvat...

Samsung Gear S. Tizen dock, men lirar med Samsung Android lurar.

Permalänk

Jag har helt vant mig av med klocka, enda gången jag har på mig en är när jag tränar för En Svensk Klassiker, så en smart tålig träningsklocka är det jag behöver, inte rita hjärtan till mina vänner eller läsa Facebook på armen

Blir en Xperia Z3 för mig och nån Garmin sportklocka med GPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Jag har helt vant mig av med klocka, enda gången jag har på mig en är när jag tränar för En Svensk Klassiker, så en smart tålig träningsklocka är det jag behöver, inte rita hjärtan till mina vänner eller läsa Facebook på armen

Blir en Xperia Z3 för mig och nån Garmin sportklocka med GPS

Jag har en stark känsla av att, om två eller tre generationer "smartklockor" senare, så kommer Garmin sportklockan inte att fylla sitt syfte. Då den kommer att upplevas som typ "nokia 3310 vs smartphone" om du förstår vad jag menar.

Dagens smartklockor kommer att klassa ut alla "sportklockor som finns på marknaden inom en två treårs period tror jag. Då dom klarar så mycket mer.

Edit/ Garmin skulle ju helt klart tjäna på att utveckla en egen smartklocka som är bunden till android, annars så finns risken att dom gör en klassisk "NokiaTabbe"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av skog1s:

Men sluta, snälla sluta, att ens dra upp den jämförelsen. garmin 310XT

Min Omega kan åka till månen.....

Kan din garmin 310XT och min Omega byta låt?

fattar du, det blir lite lekskola av det hela.

Och Apple Watch klarar vatten! Men det är ju dock ingen dykarklocka

att jämföra den med en 310xt är inte så långsökt som du antyder, båda kostar typ 3000 och båda sägs klara 100 meter (eller?!). Visst 310xt är tuff och robust och har GPS. iWatch kör på telefonens GPS och har kort batteritid.

Visst den gör mycket mer också men många funktioner är rent löjliga och känns att dem är där för att fylla ut en lista med funktioner, mer än att faktiskt göra något.

Jag har ingen aning vad 100 meter betyder i faktiska termer, har alltid trott det betytt 100 meter vertikalt dvs 100 atmosfärer.

310xt har ett värdelöst gränssnitt och egentligen bara en funktion, spara info om ens träning, via GPS och tid.

Men att kräva att man har en iphone i närheten är lite värdelöst för något man vill ha med sig alltid, speciellt när man inte har sin iPhone i närheten, vilket jag trodde var hela idén...

Permalänk
Medlem

Har den inget simkort?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Vilket trams! En gammal ipod nano och kines-armband känns minst lika bra. Som vanligt med apple, överprisad skit i generation 1. Därefter brukar det ta sig och bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Fulare än fulast, ser ut som en japansk plastig kopia...

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Medlem

För att vara en apple-produkt så såg ju hårdvaran helt okej ut imo (förutom alla fula dioder på baksidan).
Men... fick hem en Casio Classic i fredags så.. äppelklockan behövs inte här

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur kan man lägga över 3000 på en klocka?

Är det verkligen sååå mycket??

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

en sak till med laddningssladd och tillbehör
I-landet jag!!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Det märks att Jobs inte är med längre.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag har en stark känsla av att, om två eller tre generationer "smartklockor" senare, så kommer Garmin sportklockan inte att fylla sitt syfte. Då den kommer att upplevas som typ "nokia 3310 vs smartphone" om du förstår vad jag menar.

Dagens smartklockor kommer att klassa ut alla "sportklockor som finns på marknaden inom en två treårs period tror jag. Då dom klarar så mycket mer.

Edit/ Garmin skulle ju helt klart tjäna på att utveckla en egen smartklocka som är bunden till android, annars så finns risken att dom gör en klassisk "NokiaTabbe"

Garmin Vivosmart har det jag söker, visst jag måste sätta på en pulsband men jag byter ju kläder före jag tränar
http://sites.garmin.com/vivo/vivosmart/
http://youtu.be/4b0_zHpV1x8

Permalänk
Medlem

Min första tanke efter att ha sett videon är att wearables kommer sätta en tydlig skiljegräns mellan överklass och resten av världens befolkning. Ok att detta kanske inte är *banbrytande*, men är ändå rätt imponerad över funktionerna. Tänker med vemod på hur det kommer ge rika människor möjlighet att ta ett stort steg i evolutionen, och inte bara särskilja dem vad gäller "lyxartiklar", utan även ge dem en stor fördel ute i alla möjliga vardagliga situationer. Kombinera en smartwatch med kameraglasögon så är man aldrig mer än en sekund ifrån att ta en bild, och detta helt utan andras vetskap. Bara ett scenario.

Kanske är cynisk, men ska man försöka se det positiva i kråksången så är det ju att det är en otroligt intressant tid att leva i... Är fortfarande förundrad över att jag numera har en 8-tumsplatta med fullstort Windows, kändes som igår jag tyckte min (ärligt talat halvsega) androidplatta i samma storlek var häftig.

Hur som helst, ser detta som ett tecken på att teknikens framfart fortfarande har många år kvar innan det börjar stanna upp.

Edit: Frågan "Kan man ringa med den?" kommer nog snart vara seriöst menad. Kommer i alla fall inte köpa en smartwatch förrän den kan ersätta telefonen (men då använder jag framförallt telefonen just till att ringa med).

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz