[Löst] Telefonbedrägeri, installerat mjukvara, låst dator.

Permalänk
Skrivet av JOLIN152:

Det han lura på mig är nåt som heter "ammy admin"

Ifall detta fungerar eller ej beror helt på vilken version av programmet du har, de är mer eller mindre allvarliga så att säga. Detta är några saker man kan göra och det är inte garanterat att allt försvinner, men värt ett försök.

**Kom ihåg att spara alla viktiga filer innan!**
- Har du ett antivirusprogram installerat? I annat fall är det det första som ska göras-(exempelvis Avast)
- Ta bort alla filer du laddade ned på deras hemsida.(brukar finnas i /downloads)
- Radera AA_v3.EXE

Kan du ta en printscreen på din aktivitetshanterare/task manager? Jag är lite osäker hur det ser ut på Windows 8 men det bör finnas en flik med processer, det är denna man vill se.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Ifall detta fungerar eller ej beror helt på vilken version av programmet du har, de är mer eller mindre allvarliga så att säga. Detta är några saker man kan göra och det är inte garanterat att allt försvinner, men värt ett försök.

**Kom ihåg att spara alla viktiga filer innan!**
- Har du ett antivirusprogram installerat? I annat fall är det det första som ska göras-(exempelvis Avast)
- Ta bort alla filer du laddade ned på deras hemsida.(brukar finnas i /downloads)
- Radera AA_v3.EXE

Kan du ta en printscreen på din aktivitetshanterare/task manager? Jag är lite osäker hur det ser ut på Windows 8 men det bör finnas en flik med processer, det är denna man vill se.

Jag har raderat allt som har med det programmet att göra, http://imgur.com/FC7NuDA här är en printscreen

Permalänk
Inaktiv

Vet inte exakt vad som sagts i tråden, men enklast och säkrast är väl att ta backup på alla viktiga filer (extern disk eller valfri cloudtjänst) och sedan blåsa om Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vet inte exakt vad som sagts i tråden, men enklast och säkrast är väl att ta backup på alla viktiga filer (extern disk eller valfri cloudtjänst) och sedan blåsa om Windows.

När du säger viktiga filer, menar du typ bilder, dokument etc. Annars är jag redo att blåsa ut allt, har inga viktiga saker på datorn ändå

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JOLIN152:

När du säger viktiga filer, menar du typ bilder, dokument etc. Annars är jag redo att blåsa ut allt, har inga viktiga saker på datorn ändå

Jag tänker på det de flesta brukar ha på sina datorer, bilder, dokument etc.

Om du känner att du kan slänga datorn här och nu, och ändå inte förlora något viktigt, go for it.

Permalänk
Medlem

formatera C:\ å installera nytt OS, för du har ju ändå sparat allting VIKTIGT på en annan partition eller HDD eller hur?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

formatera C:\ å installera nytt OS, för du har ju ändå sparat allting VIKTIGT på en annan partition eller HDD eller hur?

Jag har sparat allt jag anser vara viktigt på en extern hårddisk, så jag har inget att förlora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Ifall detta fungerar eller ej beror helt på vilken version av programmet du har, de är mer eller mindre allvarliga så att säga. Detta är några saker man kan göra och det är inte garanterat att allt försvinner, men värt ett försök.

**Kom ihåg att spara alla viktiga filer innan!**
- Har du ett antivirusprogram installerat? I annat fall är det det första som ska göras-(exempelvis Avast)
- Ta bort alla filer du laddade ned på deras hemsida.(brukar finnas i /downloads)
- Radera AA_v3.EXE

Kan du ta en printscreen på din aktivitetshanterare/task manager? Jag är lite osäker hur det ser ut på Windows 8 men det bör finnas en flik med processer, det är denna man vill se.

Alltså.. Han har inte något virus. Vad är det du inte förstår?
Redan efter första posten ser man att han inte har något virus utan det är någon som lagt ett administrationslösenord / liknande skit på hans dator. Startar han om datorn kommer han komma till inloggningen och sen kommer han vara fast.

Var tyst nu bara.

Ont: Ta ett USB-minne, säkra alla viktiga filer såsom bilder t.ex. Dra ner Windows 8 från Microsoft. Öppna .iso-filen med winrar/zip och dra ut filerna till en annan usb-sticka. Starta datorn med stickan, installera Windows. Done.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Alltså.. Han har inte något virus. Vad är det du inte förstår?
Redan efter första posten ser man att han inte har något virus utan det är någon som lagt ett administrationslösenord / liknande skit på hans dator. Startar han om datorn kommer han komma till inloggningen och sen kommer han vara fast.

Var tyst nu bara.

Ont: Ta ett USB-minne, säkra alla viktiga filer såsom bilder t.ex. Dra ner Windows 8 från Microsoft. Öppna .iso-filen med winrar/zip och dra ut filerna till en annan usb-sticka. Starta datorn med stickan, installera Windows. Done.

Sorry jag är extremt kass på datorer generellt, när du säger "Dra ner Windows 8 från Microsoft" vad menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

Hur gör jag om det är Windows 8?

Öppna startskärmen.
Skriv Mmc.exe
Högerklicka på mmc.exe och välj kör som administratör
Välj Arkiv -> Lägg till snapin modul
Sök upp Datorhantering och lägg till den för datorkontot
Följ stegen från förra posten efter startmenyhögerklicket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

Sorry jag är extremt kass på datorer generellt, när du säger "Dra ner Windows 8 från Microsoft" vad menar du då?

Ladda ner en originalversion av Windows från Microsoft.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

Jag har sparat allt jag anser vara viktigt på en extern hårddisk, så jag har inget att förlora

det var skönt att höra, då är skadan inte så stor å bedragaren kan känna sig snuvvad på "lösensumman"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

Sorry jag är extremt kass på datorer generellt, när du säger "Dra ner Windows 8 från Microsoft" vad menar du då?

Du kan i princip - ursäkta språket - skita i allt som skrivits tidigare.

Behöver du ändra lösenord?
Klicka på Hur ändrar jag mitt lösenord? i följande länk: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/passwords-in-win...

Vill du återställa datorn till tidpunkten före "supportsamtalet"? Det tar bort eventuellt installerade program.
Klicka på Återställ datorn utan att dina filer påverklas i följande länk: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-...

När du är klar med ovanstående så kan du som en ren säkerhetsåtgärd installera ett antivirusprogram som t.ex Avast och ett program mot skadlig kod som t.ex Malwarebytes och söka av din dator efter främmande kod.

Vill du hellre "blåsa" din dator så beror det lite på vilka förutsättningarna är, t.ex om har gjort eller om det följde med återställningsskivor/partition.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Du kan inte skapa ett nytt konto bara som också är administratör på och sedan avinstallera programmet?
om det nu är windows 7 så är det ju lätt och göra en till användare.
eller ta bort lösenordet kan du väl göra via cmd i länken nedan ?

http://www.wikihow.com/Change-a-Computer-Password-Using-Comma...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av solomon:

Alltså.. Han har inte något virus. Vad är det du inte förstår?
Redan efter första posten ser man att han inte har något virus utan det är någon som lagt ett administrationslösenord / liknande skit på hans dator. Startar han om datorn kommer han komma till inloggningen och sen kommer han vara fast.

Var tyst nu bara.

Ont: Ta ett USB-minne, säkra alla viktiga filer såsom bilder t.ex. Dra ner Windows 8 från Microsoft. Öppna .iso-filen med winrar/zip och dra ut filerna till en annan usb-sticka. Starta datorn med stickan, installera Windows. Done.

Varför en så otroligt grinig ton? Jag försöker bara hjälpa. Det är väl alltid bra att kolla om det finns virus, kollar man upp just detta program är det välkänt att det kan följa med en hel del otrevliga saker.
Snälla, detta drar bara ner ens humör, finns ingen som helst anledning att vara sådan.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Då är det lungt då har han inte kunnat fjärrstyra din dator. HAn måste ha ditt ID plus TW lösenord innan han kan fjärrstyra din dator

Driver du? det finns sjukt många olika fjärrstyrningsprogram, och han har ej nämnt något om teamviewer, utan "Ammy Admin" som Indiernas kanske utveckat själv?

Skrivet av JOLIN152:

Jag har en stationär. Hur gör man en "bootbar" USB? (Extremt kass när det gäller datorer)

http://www.hiren.info/pages/bootcd-on-usb-disk

Här är en perfekt guide för att installera Hiirens Boot CD på USB, den har möjligheten att komma förbi inloggingsrutan i windows utan problem, jag har låst upp kompisars konton då de glömt sina egna PW's till windows...

Här är en exakt step-by-step guide till HUR du byter Admin/egna kontots lösenord:
https://www.youtube.com/watch?v=zxHrYAKObqw

Det första du gör när du kommer in i Datorn är att köra igenom datorn med https://www.malwarebytes.org/

Klart

Edit:
Vad advancerat det blev, läste inte tillräckligt bra för att förstå att han vart inloggad på sin PC... men men
Denna post kanske hjälper någon i framtiden här, vet vet.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

själv hadde jag ju tagit de dokumenten som jag velat spara och sedan formaterat hårdiskarna i burken och sedan ny windows instalation och se om det funka

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Ladda ner en originalversion av Windows från Microsoft.

En ny windows produkt kostar runt 1000kr, eller menar du något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

En ny windows produkt kostar runt 1000kr, eller menar du något annat?

Du har redan en köpt licens, datorn du köpt har troligtvis en klisterlapp bak på datorn eller under från microsoft med massa bokstäver och siffror, det är din windows nyckel. Så du kan ladda ner windows operativsystemet från microsoft sålänge du har den koden, alltså behöver du inte någon skiva.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag försöker verkligen inte göra mig rolig på din bekostnad och jag beklagar att du blivit utsatt för sånt mög. Men... Sade killen verkligen "Hej jag ringer från Windows" ? :0)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

TS: har du ändrat lösenordet ännu så att du kan använda din maskin?

om inte:
1. starta cmd som administratör: http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/elevated-command-pr...
2. skriv "net user dittAnvändarnamn dittNyaLösenord" (utan citationstecken, byt ut mot dina riktiga uppgifter)
3. tryck enter

obs: det löser inte att de kanske har installerat fula fjärrstyrningsprogram på din maskin, men du kan i alla fall använda din dator

Permalänk

Rätt intressant problem. Med dessa bluff support företagen, dessutom kass engelska

Vad vinner dom på att överta andras datorer? det enda är att lägga in en trojan, vad jag vet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Då min kollega råkade ut för detta var det inte användarens lösenord som ändrades utan SysKey aktiverades och ett lösenord sattes där. Syskey är ett administrationsverktyg i standard Windows sedan iallafall Windows7 och gör att ett lösenord behöver anges vid boot för att Windows skall starta.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOLIN152:

En ny windows produkt kostar runt 1000kr, eller menar du något annat?

Ladda ner en exe.fil från Microsoft hemsida, du använder din gamla nyckel när du laddar ner den och de är helt gratis.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

vart bor du?
du verkar itne så haj på datorer så om du bor i närheten av mig så kan jag svänga förbi och hjälpa dig.

annars, ryck nätverket, gör backup, sen ominstallation

Permalänk

Hej.
Sådana här saker händer att man får in på jobbet.

Gör en backup på dina bilder och dokument:
Sätt ett USB-minne eller en extern hårddisk i en vanlig USB-port.
Om datorn inte frågar dig vad du vill göra med denna nyfunna manick, gå till den här datorn. Där finner du hårddisken/USB-minnet. Kopiera över alla viktiga filer/bilder till den "nya" enheten.

Fabriksåterställ din dator:
Om din dator levererades med windows 8, är sannolikheten stor att du inte har fått någon licensnyckel till, utan dessa licenser är kopplade till moderkortet på något vänster som jag inte har 100% koll på.
Om du har fått någon recovery CD eller liknande när din dator levererades, starta upp datorn med den och följ instruktioner för att göra en fabriksåterställning.

Om du inte har fått någon CD, går det ofta att göra ändå, förutsatt att det ligger en recovery-partition på din hårddisk(det gör det oftast).
Man kan också beställa hem installationsmedia, men har för mig att det kostar någon hundring.
Här finner du en guide om hur man gör för att göra en fabriksåterställning på windows 8:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-...

Läs under alternativet "Ta bort allt och installera om windows".

// IT-tekniker.

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Ladda ner en exe.fil från Microsoft hemsida, du använder din gamla nyckel när du laddar ner den och de är helt gratis.

Det fungerar endast om man har en Retail-licens.
Är det en OEM-licen går det inte att hämta en ISO-fil från Microsofts hemsida.

Permalänk
Skrivet av Containerfox:

Hej.
Sådana här saker händer att man får in på jobbet.

Gör en backup på dina bilder och dokument:
Sätt ett USB-minne eller en extern hårddisk i en vanlig USB-port.
Om datorn inte frågar dig vad du vill göra med denna nyfunna manick, gå till den här datorn. Där finner du hårddisken/USB-minnet. Kopiera över alla viktiga filer/bilder till den "nya" enheten.

Fabriksåterställ din dator:
Om din dator levererades med windows 8, är sannolikheten stor att du inte har fått någon licensnyckel till, utan dessa licenser är kopplade till moderkortet på något vänster som jag inte har 100% koll på.
Om du har fått någon recovery CD eller liknande när din dator levererades, starta upp datorn med den och följ instruktioner för att göra en fabriksåterställning.

Om du inte har fått någon CD, går det ofta att göra ändå, förutsatt att det ligger en recovery-partition på din hårddisk(det gör det oftast).
Man kan också beställa hem installationsmedia, men har för mig att det kostar någon hundring.
Här finner du en guide om hur man gör för att göra en fabriksåterställning på windows 8:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-...

Läs under alternativet "Ta bort allt och installera om windows".

// IT-tekniker.

En dator som är köpt med Windows 8/8.1 installerad på har licensnyckeln lagrad i CMOS-kretsen, som också innehåller BIOS/UEFI.
Ett Windows-installationsmedia (disk eller USB-enhet) hämtar licensnyckeln från BIOS vid en installation. När nyckeln skall läggas in visas den i klartext och ibland visas den inte alls eftersom licensnyckeln inte behövs. Installationen kan i vissa fall hoppa över den här delen.

Datorer köpta med Windows 8/8.1 förinstallerad saknar licensnyckeletiketten så som tidigare Windowsversioner har.

I Windows 8/8.1 finns det en funktion där man kan skapa ett återställningsmedia på en USB-enhet. Det passar bäst till ett USB-minne och detta minne skall vara på 16GB eller mer.
Jag föreslår 16GB för det räcker. Mer än så kräver varken Windows 8 eller 8.1 .

Det spelar ingen roll vad man har på datorn då det är enbart Windows-systemet som sparas på USB-enheten. Återställningsmediat innehåller således inga privata filer, dokument eller program. Därmed är en backup nödvändig innan en ominstallation sker.

TS behöver också hämta alla drivrutiner för hårdvaran vid en omstallation av Windows.

Permalänk
Avstängd

Jag blir lika förbryllad över att folk faller för sånt här varje gång jag läser om det. Helt ofattbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Allt fixat!

Tack så mycket för all lösningar och svar, det betyder väldigt mycket! Allt är nu löst och så har jag polisanmält bedrägeriet.
Jag löste det genom att systemåterställa hela datorn och sedan installera om Windows 8.