Permalänk
Medlem

i7-4770 gått sönder?

Hej SweC!

Jag misstänker att min processor ( Intel i7-4770 utan k ) har gått sönder men innan jag skickar in prollen på garantin så vill jag gärna ta det mer er först som har stenkoll.

Problemet började en dag när min dator startade konstigt med följande beteende:
- Alla fläktar är igång inkl gpufläkten.
- Skärmen är svart
- Systemet går inte in i POST och Asus moderkortet som jag hade vid den tidpunkten visade 00 på sin debugg-ledskärm.

Skrapade runt på internet och hittade lite trådar om att det kan vara CPUn som är död eller defekt moderkort så jag beställde ett nytt moderkort.
Jag kopplar in det nya moderkortet men får exakt samma fel igen.
- Alla fläktar går igång
- inget på skärmen och denna gång hade jag tyvärr ingen debug-ledskärm på moderkortet.

Jag har testat köra systemet med och utan minnen kopplade och samma sak gäller GPUn och ssd-diskarna.
Värt att tillägga är att jag körde använde en rätt så rejäl kylfläns med två fläktar för att kyla CPUn och alla klockfrekvenser är orörda - aldrig haft problem med temps.

Vad tror ni, kan min processor bara dött?

Hälsningar,
Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Hej SweC!

Jag misstänker att min processor ( Intel i7-4770 utan k ) har gått sönder men innan jag skickar in prollen på garantin så vill jag gärna ta det mer er först som har stenkoll.

Problemet började en dag när min dator startade konstigt med följande beteende:
- Alla fläktar är igång inkl gpufläkten.
- Skärmen är svart
- Systemet går inte in i POST och Asus moderkortet som jag hade vid den tidpunkten visade 00 på sin debugg-ledskärm.

Skrapade runt på internet och hittade lite trådar om att det kan vara CPUn som är död eller defekt moderkort så jag beställde ett nytt moderkort.
Jag kopplar in det nya moderkortet men får exakt samma fel igen.
- Alla fläktar går igång
- inget på skärmen och denna gång hade jag tyvärr ingen debug-ledskärm på moderkortet.

Jag har testat köra systemet med och utan minnen kopplade och samma sak gäller GPUn och ssd-diskarna.
Värt att tillägga är att jag körde använde en rätt så rejäl kylfläns med två fläktar för att kyla CPUn och alla klockfrekvenser är orörda - aldrig haft problem med temps.

Vad tror ni, kan min processor bara dött?

Hälsningar,
Micke

Att båda moderkorten skulle vara trasiga låter lite högt. Visst det är inte otänkbart men så är nog inte fallet.
Det blir nog garantiärende för din processor. Vad som gått fel vetifasen men det är ju trots allt en av människans mest avancerade skapelser vi pratar om.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kan vara nätdelen också. Hade nåt liknande problem en gång, att fläktarna gick igång, men datorn startade inte. Köpte nästan alla nya delar, moderkort, processor, minne, men hjälpte inte, så var bara nätdelen kvar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Avstängd

nätagg eller moderkort även minnen är nog 10000 gånger vanligare än att cpu dör även om kass cpu existerar så är det inte vanligt alls och efter att ha reparerat väldigt många datorer igenom åren så har jag inte träffat på nån död cpu sen nån gammal athlon nån knäkt coren på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

brukar vara minnen, har du testat dem?

Permalänk
Medlem

minnen: Jag har testat byta minne, gpu och även testat köra utan. ska åtminstone komma in i POST och moderkortet borde börja klaga på att ram saknas.

Jag testade byta nätdel och får fortfarande samma resultat så jag kommer skicka in CPUn på garantin, kan ju ha fått ett måndagsexemplar som sagt.
Jag gör ett inlägg här igen när jag fått en ny prolle om det blev någon skillnad.

Tack för er feedback!

Permalänk
Medlem

code 00 är förmodligen fel i bios eller död cpu.