Permalänk
Medlem

Billig men bra HTPC

Är så att min bror frågat mig om jag kunde hjälpa honom med att införskaffa en HTPC han kan ha till sitt vardagsrum.

Det han vill kunna göra är att streama via sin bärbara dator som står i sovrummet (några meter bort) eller eventuellt
från en NAS han funderar på införskaffa. (Skulle wifin vara dålig funderar han på skaffa Homeplugs istället, men det kommer
i så fall senare.)

Det han vill kunna göra:

Streama 720/1080p
Köra spoify
Browsa på webben

Tanken är att det ska vara så billigt som möjligt. Vad finns det för alternativ att köpa?

-Rasperry Pi? Vad behöver man köpa till för den ska kunna användas som en riktigt HTPC med spotify osv
-Sorts Chromebox/NUC, dock betydligt dyrare än RPIn.
-Bygga själv, också dyrare?

Tack för era förslag!

Permalänk
Medlem

Jag hänvisar till denna underbara tråd.htpc klar och igång

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag hänvisar till denna underbara tråd.htpc klar och igång

Tack för länken. Har redan kollat igenom tråden men tycker inte den svarade på det jag undrade därför skapade jag en ny tråd.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Väljer att citera mig själv från denna tråden: FAQ: HTPC Köpråd

Citat:

Får väl skriva lite om mina erfarenheter av min nyinköpta HTPC.
har kollat under en längre tid efter en lämplig dator som skulle ersätta min föregående HTPC som gick sönder för ett bra tag sedan.

Mina krav var följande:
- Liten
- Strömsnål
- Tyst
- Max 3000kr

Valde att bygga datorn runt platformen Bay Trail, närmare bestämt MSI J1900i.
Utöver moderkoret/cpu köpte jag till.
2x4gb ram (billigt från siba) och en 120gb SSD (Samsung EVO)

Valet på chassi föll på MS-Tech CI-57 med inbyggt 60w nätaggregat.

Kan inte vara annat än nöjd över mitt köp. Datorn är knäpptyst och det är inga som helt problem med att kolla på film/serier i alla format jag kan tänka mig.
1080p är inga som helst problem att spela upp visa min NAS. Netflix fungerar utan några som helst problem via både appen och via Webbläsare.

Pris:
MS-Tech CI-57 515 :-
MSI J1900I 754 :-
2x Kingston 4gb Ram 298:-
Samsung EVO SSD 120gb 689:-
Summa: 2256

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad har du för budget?

Så billig som möjligt. Tanken var att testa en RPI eftersom det känns som det är det billigaste
alternativet. Men är inte tillräckligt insatt för veta om det är det billigaste/mest prisvärda alternativet
för en HTPC.

Så egentligen är det en htpc där man får mest "bang for the buck". Men säg 2000kr bara för ha en gräns.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi funkar bra som media spelare dvs inga problem med 720/1080p, jag körde raspbmc på min och streamade från nasen men kände att den blev lite slö efter ett tag, inte vid uppspelning men vid navigering i menyer.
En skit sak egentligen det är nog mest jag som är petig, gick tillbaka till htpc.
Jag hade den sovrummet så kraven var inte speciellt höga så då var toppen, den gjorde de den skulle.

Jag tror du skulle få mest htpc för pengarna med eget bygge, då har du i princip de som du vill ha "out of the" box mer eller mindre.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Jag hänvisar till denna underbara tråd.htpc klar och igång

Alla delarna finns inte ens i butik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Raspberry Pi funkar bra som media spelare dvs inga problem med 720/1080p, jag körde raspbmc på min och streamade från nasen men kände att den blev lite slö efter ett tag, inte vid uppspelning men vid navigering i menyer.
En skit sak egentligen det är nog mest jag som är petig, gick tillbaka till htpc.
Jag hade den sovrummet så kraven var inte speciellt höga så då var toppen, den gjorde de den skulle.

Jag tror du skulle få mest htpc för pengarna med eget bygge, då har du i princip de som du vill ha "out of the" box mer eller mindre.

Håller helt med om att Raspberryn är för seg i menyerna för att motivera att has som HTPC, förutom om du är på 300 kronorsbudget.

Plex kanske klarar det lite bättre, har inte prövat.

Permalänk
Avstängd

Surfa på webben går nog bort med en pi.

Permalänk
Medlem

Datorn i min signatur nedan kostar omkring 2000 kr utan OS. Klarar det mesta.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Alla delarna finns inte ens i butik.

Alla är väl att ta i, men chassit säljs inte i Sverige längre, tanken var att ge inspiration till liknade setup.

Skrivet av trollhattan:

Surfa på webben går nog bort med en pi.

Jag provade på min via raspbmc de var inte kul, så gott som obefintligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Jag gillar att bygga eget så det hade jag satsat på.

Cpu: AMD A4 5300 - 350kr
Moderkort: Gigabyte GA-F2A88XM-HD3 - 550kr
Ram: 4gb ram - 350kr
Hårddisk: SSD 64gb - 500kr
Chassi: Valfritt - 800kr

Kostnad: 2550kr
Spara lite pengar om du har något liggandes, men mindre än så här är svårt att komma

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Raspberry Pi funkar bra som media spelare dvs inga problem med 720/1080p, jag körde raspbmc på min och streamade från nasen men kände att den blev lite slö efter ett tag, inte vid uppspelning men vid navigering i menyer.
En skit sak egentligen det är nog mest jag som är petig, gick tillbaka till htpc.
Jag hade den sovrummet så kraven var inte speciellt höga så då var toppen, den gjorde de den skulle.

Jag tror du skulle få mest htpc för pengarna med eget bygge, då har du i princip de som du vill ha "out of the" box mer eller mindre.

Tack för svaret, enda är där att även om jag bygger en egent HTPC så blir det minst dubbelt så dyrt som om jag skaffat en RPI (+alla tillbehör). Vilket är en stor skillnad.

Skrivet av El_Raspberry:

Håller helt med om att Raspberryn är för seg i menyerna för att motivera att has som HTPC, förutom om du är på 300 kronorsbudget.

Plex kanske klarar det lite bättre, har inte prövat.

När du skriver att den är seg i menyerna menar du när man kör XBMC eller i vilka menyer?

Skrivet av MatteN:

Datorn i min signatur nedan kostar omkring 2000 kr utan OS. Klarar det mesta.

Tack, dock är det mer än 2x så mycket som om en RPI inklusive alla tillbehör. Och jag tror inte brorn min är så sugen på
betala så mycket egentligen.

Skrivet av Damodred:

Jag gillar att bygga eget så det hade jag satsat på.

Cpu: AMD A4 5300 - 350kr
Moderkort: Gigabyte GA-F2A88XM-HD3 - 550kr
Ram: 4gb ram - 350kr
Hårddisk: SSD 64gb - 500kr
Chassi: Valfritt - 800kr

Kostnad: 2550kr
Spara lite pengar om du har något liggandes, men mindre än så här är svårt att komma

Tack, för dyrt tyvärr är jag rädd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Tack för svaret, enda är där att även om jag bygger en egent HTPC så blir det minst dubbelt så dyrt som om jag skaffat en RPI (+alla tillbehör). Vilket är en stor skillnad.

När du skriver att den är seg i menyerna menar du när man kör XBMC eller i vilka menyer?

Tack, dock är det mer än 2x så mycket som om en RPI inklusive alla tillbehör. Och jag tror inte brorn min är så sugen på
betala så mycket egentligen.

Tack, för dyrt tyvärr är jag rädd för.

köp begagnat ! Folk kränger htpc hela tiden här på sweclockers som har flera år kvar på nacken!
Eller gå förbi gamla elektronikavfall och sno burkar och börja plocka!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

köp begagnat ! Folk kränger htpc hela tiden här på sweclockers som har flera år kvar på nacken!
Eller gå förbi gamla elektronikavfall och sno burkar och börja plocka!

Tack, ja har funderat på kolla begagnade htpcs för se vad som finns.

Tack lite för dyrt dock.

En annan tanke, om man har en gammal laptop (har segat ner sig men den funkar) kan man ta och använda den som htpc istället?
Det jag tänker på är att jag vill gärna kunna sätta denna i tv-bänken och inte behöva ha skärmen uppe hela tiden.

Eftersom min bror redan har en laptop så hade det kanske varit allra enklast och billigast att ta och använda den istället?

Permalänk
Medlem

Beställde NAS/HTPC-hårdvara här om dagen, kommer personligen köra AMD AM1 platformen med en Athlon 5350 det bästa och mest prisvärda alternativt i dags läget enligt mig. Kommer dock som sagt även köra NAS på denna maskin, så kommer köra m-ITX chassi modell större samt en hel diskar. Men vill han bara köra HTPC på maskinen kommer han undan med cirka 1500:- (MOBO,CPU,Chassi,PSU,RAM) Beroende lite på hur kräsen han är.

Permalänk
Medlem

Kan väl tipsa om att utvecklaren bakom Raspbmc kommer släppa ett eget litet mediacenter strax med mer kräm än Rpi och så. Specs ska släppas denna månaden och sedan under hösten ska ett kickstarter-projekt upp och enheterna ska levereras runt December.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Beställde NAS/HTPC-hårdvara här om dagen, kommer personligen köra AMD AM1 platformen med en Athlon 5350 det bästa och mest prisvärda alternativt i dags läget enligt mig. Kommer dock som sagt även köra NAS på denna maskin, så kommer köra m-ITX chassi modell större samt en hel diskar. Men vill han bara köra HTPC på maskinen kommer han undan med cirka 1500:- (MOBO,CPU,Chassi,PSU,RAM) Beroende lite på hur kräsen han är.

Skulle du kunna länka/skriva vilka komponenter du använt?

Skrivet av Rydisen:

Kan väl tipsa om att utvecklaren bakom Raspbmc kommer släppa ett eget litet mediacenter strax med mer kräm än Rpi och så. Specs ska släppas denna månaden och sedan under hösten ska ett kickstarter-projekt upp och enheterna ska levereras runt December.

Aha, får ta och hålla utkik efter den. Tack!

Har pratat med min bror och det verkar nu som han kommer köra med sina äldre laptop som htpc tills den ger upp.

Men tack för era tips!

En fråga bara, om man vill slippa hålla på och öppna och stänga locket till laptopen och alltid ha den i tvhyllan
hur löser man det enklast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Skulle du kunna länka/skriva vilka komponenter du använt?

Aha, får ta och hålla utkik efter den. Tack!

Har pratat med min bror och det verkar nu som han kommer köra med sina äldre laptop som htpc tills den ger upp.

Men tack för era tips!

En fråga bara, om man vill slippa hålla på och öppna och stänga locket till laptopen och alltid ha den i tvhyllan
hur löser man det enklast?

Ibland kan det finnas alternativ till att sätta på datorn via mus/tangentbord, tveksamt på en laptop dock. (Tror även det kräver PS/2-kontakter)
Annars är det väl att lägga den i strömsparläge bara och kunna väcka den med tangentbord/mus sen som gäller.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ibland kan det finnas alternativ till att sätta på datorn via mus/tangentbord, tveksamt på en laptop dock. (Tror även det kräver PS/2-kontakter)
Annars är det väl att lägga den i strömsparläge bara och kunna väcka den med tangentbord/mus sen som gäller.

Aha ok, då får det bli strömspararläge när den kommer användas flitigt och sen stängas av ifall den inte ska användas på ett tag.

Tack

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aseth222:

Det där androidprojektet är dött sedan mycket länge...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Skulle du kunna länka/skriva vilka komponenter du använt?

Aha, får ta och hålla utkik efter den. Tack!

Har pratat med min bror och det verkar nu som han kommer köra med sina äldre laptop som htpc tills den ger upp.

Men tack för era tips!

En fråga bara, om man vill slippa hålla på och öppna och stänga locket till laptopen och alltid ha den i tvhyllan
hur löser man det enklast?

CPU : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2538475
MOBO : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2559864
RAM : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916995
Psu och chassi hade jag liggandes men det är bara o välja efter smak o tycke.

EDIT : Kör ju min HTPC som NAS också så la inte till några diskar då jag kommer sitta med betydligt mer utrymme en vad som är nödvändigt för en HTPC.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera valfri Android sticka med 4kärnig soc samt usb till ethernet adapter.

Kan va en del pill att få igång allt men min hemma fungerar helt felfritt förutom att den behöver buffra lite då och då men de är nog på grund att jag kör utan höljet samt wifi

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gårdemyr:

Aha ok, då får det bli strömspararläge när den kommer användas flitigt och sen stängas av ifall den inte ska användas på ett tag.

Tack

Ni kan ju alltid kolla om dess BIOS stöder Wake On Lan, dvs att man startar datorn med ett specifikt utformat paket över nätverket. Finns appar som kan skicka sådant, så länge ni är på samma LAN/WLAN. Det är oftast lite pilligt att sätta upp, men helt gratis, om funktionen finns i laptopen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

CPU : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2538475
MOBO : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2559864
RAM : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916995
Psu och chassi hade jag liggandes men det är bara o välja efter smak o tycke.

EDIT : Kör ju min HTPC som NAS också så la inte till några diskar då jag kommer sitta med betydligt mer utrymme en vad som är nödvändigt för en HTPC.

Tack!

Skrivet av Shudnawz:

Ni kan ju alltid kolla om dess BIOS stöder Wake On Lan, dvs att man startar datorn med ett specifikt utformat paket över nätverket. Finns appar som kan skicka sådant, så länge ni är på samma LAN/WLAN. Det är oftast lite pilligt att sätta upp, men helt gratis, om funktionen finns i laptopen.

Ja jag läste något om just det. Får ta och kolla upp det lte närmare, tack!