Apple Watch klarar inte simturen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Hålla koll på tiden.
Jag har då inga andra klockor i mitt badrum/dusch. Likaså om man är och badar i badhus, sjön eller hav.

Här på Sweclockers duger inget mindre än en väggmonterad klocka stoltserande IPS panel (såklart) till badrummet/duschen.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått varför någon skulle vilja ha en klocka vare sig det är en smartwatch eller ett stilfullt arbandsur. Men den där tapp grejen när man kan rita medelanden skulle vara sjukt roligt på tråkiga möten.

Sen tror jag den kommer sälja bra, inte till mig men andra. Var ju samma sak när smartphonen kom och surfplattan även om jag var med på båten för iPaden direkt. Däremot var jag svalt inställd till smartphones första gången jag såg dem eftersom de var så stora (har 6" idag).
Hela sweclockers var fullt av skeptiker och arga fanboys och nu har väl i vart fall 99% dukat under och skaffat smartphone och surfplatta och vågar nog inte ens erkänna sitt hyckleri.

Men det är samma sak varje gång, folk som är skeptiska nu kommer snart sitta i en tråd om en annan pryl och då vänt kappan helt efter vinden. Färskt exempel är iphonen, alla som neggar där gör det för att de hyllar en annan smartphone som är exakt lika.
iPhone 6, 1+1, Z3, SG5 = exakt samma skit.
Omega klocka, Garmin, Andoid Watch, iWath = Exakt samma skit i olika färg med olika funktioner.

Permalänk
Medlem

Jag har varit utan klocka i många, många år men för ca 6 månader sen köpte jag ett vanligt armbandsur och det är fruktansvärt smidigt. Kolla klockan gör jag ofta varje dag och det är skönt att slippa dra upp S3:an från fickan varje gång. Jag använder faktiskt klockan merän vad jag hade kunnat tänka mig

Från början funderade jag på en smartwatch men efter att man uppmärksammat att man ska ladda skiten minst varannan dag så gick det bort direkt. En klocka ska vara smidig, jag ska inte behöva ta av den bara för att jag ska lägga mig och sova. Den klocka jag har nu är soldriven så batteriet kanske behöver bytas om sådär 10-12 år, det är bekvämt.

Dessutom blir en klocka snabbt smutsig så att kunna tvätta av den under rinnande vatten och också ofta ett måste. Jag tvättar min klocka kanske 1-2 gånger i veckan.

Tekniken är helt enkelt inte mogen för smartwatch än. När vi börja nå minst 2 veckors batteri tid så kanske men då ska klockan erbjuda något som verkligen gör mitt liv väldigt mycket lättare. Just nu känns det mer som att den gör det jobbigare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largo-Sama:

Låter som att den klarar 50 meters vattentryck,som de flesta klockor. Det krävs 100 meter vattentryck för att klara av dusch och bad.

Ni som totaldissar klockan på grund av detta, hur vattentåliga är era armbandsur?

200m på ena, 500m på den andra (är vad det står iaf).
Skulle ALDRIG få för mig att handla en klocka som inte tål vatten, iaf regn/dusch design.

Skrivet av johros:

IP68 specificerar 3m som det vattentryck som produkten ska klara för att vara vattentät.
Sony smartwatch 3 är IP68 klassad vet inte hur det är med Samsung och de andra. En klocka ska vara vattentät vissa motionerar tex. genom att simma.

Jag kan tänka mig att behöva lägga av klocka för att simma, då det är lite mer än en vanlig klocka. Men jag vill inte få panik om det börjar regna kraftigt... Det ska den klara, garanterat.
Och med tanke på hur Apple hanterar garanti när ens en droppe fukt har kommit in i deras telefoner (du får ingen) så hade jag aldrig lagt 3000kr på något som kommer utsättas för fukt utan att den har någon klassning.

Skrivet av Rajat:

Varför har man ens klocka på sig i duschen?

Har själv haft klocka när man duschar, men jag brukar lägga den vid sidan om, så inte "i strålen".
Eftersom jag har klockor som klarar bad, så brukar de hänga med i badhallen både i duschen och när man simmar. Men som sagt, jag kan tänka mig att låsa in den när man badar, men man vill ju kunna skölja av svett och så, som samlas på alla klockor.

Permalänk
Medlem

Jag har inte en endaste Apple-pryl, men jag tycker nog att Apple har varit hyfsat nyskapande och tänkt till vad gäller användarvänligheten även denna gång.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

jag har haft 3 macbooks, alla som bara hamnat i garderoben till slut. har jättesvårt att hitta funktion för dessa produkter. när ja lånar polarens iphone för o göra något så är det enda jag kan tänka på kameran och youtube. medans med min android kan ja kolla filmer, lyssna musik, bild redigera, surfa (har stor skärm).

nu ser jag bara ytterligare ca 3100kr en apple fanboy kan begära av sina hipster föräldrar. att folk går på dessa marknadsföringsknep! hahahah säger jag bara.

o sen att den ens inte e vattentätt. yea right att den klarar regn då.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Att argumentera med att priset är för högt känns ju inte så relevant. Det är ju upp till var och en att avgör. Man kan lägga stora pengar på nästan vad som helst om man vill. Finns dyra klockor och har sett tex pennor för 70k €.
Personligen kommer jag inte att köpa någon smart klocka för jag ser inte någon nytta med den. Smarta funktioner finns i telefonen, på armen vill jag ha en vanlig klocka.
Till vardags har jag en Casio (10 års batteri) som är vattentät till 200m och väldigt tålig. Vid finare tillfällen har jag min Tissot från 1945. Båda fungerar utmärkt. Tissot är utan batteri.

Det jag kan hålla med om är att den skulle vara en mycket lämpligt träningsredskap, dock skulle den nog vara lite mer tålig för det.. Sen faller ju det om man inte kan använda den till det utan att ha mobilen med sig också.

Permalänk
Medlem

Koppla av är precis det jag gör, inga att ligga 1-2 timmar i badet. Tiden flyger iväg, då är det bra att kunna kolla till vad tiden är. Tidsslav, hm möjligt men jag är rädd om mitt jobb, jag måste komma i tid.

Skrivet av Rajat:

Så du är bara en tidsslav som inte ens kan koppla av i duschen eller när du tar ett bad

Skrivet av Penne:

Inte mycket förmodligen, men så kostar inte min klocka över 3000 heller.
Min personliga åsikt är att man kan ska kunna kräva att en klocka i den här prisklassen är vattentät.
Hade iofs inte köpt den även om den var vattentät, men ändå.

Ska för övrigt bli kul att börja utveckla appar till den

Håller med dig.
Har för mig att min klocka kosta runt 1000 lappen. Har safirglas så det ser ut som nytt trots att klockan är 10+ år gammal.. Klarar av ett vattentryck på 10 bar, vet inte vad det motsvarar i meter. Har vid flertalet dykt ner till runt 20m djup utan problem. Så för mig måste en klocka vara åtminstone klara dusch och badkar

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Håller med dig.
Har för mig att min klocka kosta runt 1000 lappen. Har safirglas så det ser ut som nytt trots att klockan är 10+ år gammal.. Klarar av ett vattentryck på 10 bar, vet inte vad det motsvarar i meter. Har vid flertalet dykt ner till runt 20m djup utan problem. Så för mig måste en klocka vara åtminstone klara dusch och badkar

Köpte en Casio G-Shock AWG-M100B-1AER för runt 1200 kr, extremt stöttålig, klarar 200 meters djup(inga problem att tvätta under rinnande vatten), Uppdaterar tiden varje natt så att den alltid går rätt, Soldriven så batteriet håller iallafall 11-12 år sägs det, tänds automatiskt upp när jag vinklar den mot mig själv, visar år, månad, dag, timmar, minuter och sekunder. För mig en perfekt funktions klocka för everyday use.

Att det finns klockor som kostar flera 1000 lappar är inget konstigt, har en som kostade 4000-5000 kr i metall men där handlar det främst om en accessoar och inte så mycket om smidighet eller funktionalitet. Huvud syftet är helt enkelt utseende.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Haft klockar som hållt i 10 år utan att byta batteri och denna ska klara "åtminstone en dag". Skandal om det inte är en månad åtminståne.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojej:

Samt: In your face, Ixos!

Vad? Den verkar endast ha 70mAh batteri och endast "up to three days usage" batteritid samt uppdaterar knappast skärmen varje sekund, så det jag skrev stämmer ju perfekt?

Dvs du kan inte få plats med ett 20 gånger större batteri från en läsplatta i ett armbandsur, samt du kan inte uppdatera en E-ink display varje sekund? Båda dessa är sanna och bevisas i deras spec och designval.

Med 70mAh batteri kommer den ha totalt värdelös samtalstid eller eventuella andra funktioner. Du får ladda minst varje dag om du använder den att tala i istället för telefonen.

Permalänk
Lego Master

Fair enough, men varför hatar dom vänsterhänta? Som vänsterhänt har jag klockan på höger handled och måste därför sträcka mig över hela klockan med vänster hand för att komma åt snurrhjulet. Blir inget med detta, Apple.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag har varit utan klocka i många, många år men för ca 6 månader sen köpte jag ett vanligt armbandsur och det är fruktansvärt smidigt. Kolla klockan gör jag ofta varje dag och det är skönt att slippa dra upp S3:an från fickan varje gång. Jag använder faktiskt klockan merän vad jag hade kunnat tänka mig

Från början funderade jag på en smartwatch men efter att man uppmärksammat att man ska ladda skiten minst varannan dag så gick det bort direkt. En klocka ska vara smidig, jag ska inte behöva ta av den bara för att jag ska lägga mig och sova. Den klocka jag har nu är soldriven så batteriet kanske behöver bytas om sådär 10-12 år, det är bekvämt.

Dessutom blir en klocka snabbt smutsig så att kunna tvätta av den under rinnande vatten och också ofta ett måste. Jag tvättar min klocka kanske 1-2 gånger i veckan.

Tekniken är helt enkelt inte mogen för smartwatch än. När vi börja nå minst 2 veckors batteri tid så kanske men då ska klockan erbjuda något som verkligen gör mitt liv väldigt mycket lättare. Just nu känns det mer som att den gör det jobbigare.

håller med, en klocka ska kunna tvättas och ha bra batteritid. 1 VECKA, inget mindre än det, är okay batteritid för mig och jag kan absolut tänka mig ladda denna i slutet av varje vecka.. men o ladda varje dag/varannan? neee. sen måste vi alla börja fundera på hur all denna strålning påverkar oss människor! jag vet att många institut bara höjt ribban för vad som är säker för varje år känns de som, perfekt exempel e Fukushima och hur de höjde de "säkra" nivåerna till ännu högre. Detta är inte okay.

att då sen konstant omringa oss kring Bluetooth och trådlös teknik.. de känns fel..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Kastade ett äpple i vattnet, det flöt iaf

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Haft klockar som hållt i 10 år utan att byta batteri och denna ska klara "åtminstone en dag". Skandal om det inte är en månad åtminståne.

Är lite skillnad på en traditionell klocka och detta, en traditionell klocka gör inte mer än att flytta visare och dessa onödiga smartklockor gör en massa annat onödigt tjafs

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jojej:

Designen går väl att diskutera, men det jag tror Apple tjänar på just vad gäller klockor är att de har full kontroll över OS och hårdvara. Nu är jag inte speciellt insatt i Android, då jag sen länge har bojkottat Google (svider att tillåta ajax.googleapis.com här på SC), men min spontana tanke är att det blir svårt för andra tillverkare än Apple att göra ett riktigt bra klock-OS, då jag tror att man får bästa möjliga integration genom att utveckla klockan och telefonen sida vid sida. Sen kanske Android har en chans, men tvivlar på att andra klock-OS kommer kunna tävla om toppen, då telefonernas OS i dessa fall begränsar eventuella egna idéer... men kanske har fel?

Hur som helst blir det intressant att följa utvecklingen, och for the record så hoppas jag på så många olika OS som möjligt på klockmarknaden. Monopol och oligopol är aldrig bra.

Förresten; återkommer till det här med telefonfunktion, där har jag stora förhoppningar. Då är tillverkaren inte beroende av en telefon som komplement, och har därmed full frihet att anpassa mjukvara och hårdvara efter varandra.

Fast det är inte så viktigt med hård koppling mellan hårdvara och mjukvara som du verkar tro. Det som är viktigt är att mjukvaran i telefonen och i klockan, eller för den delen andra smarta wearables, fungerar bra ihop. Ett bra skrivet OS ska vara hyfsat oberoende av hårdvaran under. Om du skriver det för hårt knutet till en specifik typ av hårdvara så målar du in dig i ett hörn när du vill vidareutveckla eller hitta på nya saker. Det är därför både Google och Apple har utveckla separata system för just klockorna. Eller ja, Wear är inte designat specifikt för klockor utan wearables i allmänhet. Sen är skillnaden i hårdvara i praktiken rätt liten om man tittar på ARM. De flesta kör standard Cortex i någon form. De andra med egna designer är fortfarande kompatibla med ARM. Så om du skriver ditt OS för ARM så spelar det inte så stor roll vad som ligger under sedan. Apple och Nvidia har ju inte ens direkta ARM-kärnor utan något eget och sedan ligger det ett lager som översätter instruktioner mellan. Det finns fördelar och nackdelar med designen men både Apple och Nividia verkar ha fått det att fungera.

Tillbaks till OS, ett bra skrivet OS är även så generellt att det inte begränsar vad man kan göra med det. Du låser inte in massa funktionalitet i OS utan det ligger löst i mjukvara ovanpå. Operativsystemet i sig behöver inte ha stöd för massa konstiga sensorer till exempel, det kan du lägga ovanpå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vad? Den verkar endast ha 70mAh batteri och endast "up to three days usage" batteritid samt uppdaterar knappast skärmen varje sekund, så det jag skrev stämmer ju perfekt?

Dvs du kan inte få plats med ett 20 gånger större batteri från en läsplatta i ett armbandsur, samt du kan inte uppdatera en E-ink display varje sekund? Båda dessa är sanna och bevisas i deras spec och designval.

Med 70mAh batteri kommer den ha totalt värdelös samtalstid eller eventuella andra funktioner. Du får ladda minst varje dag om du använder den att tala i istället för telefonen.

Skrivet av Ixos:

E-ink kan kanske fungera för en digitalklocka som helt saknar andra funktioner än att visa hh:mm, men knappast för en smart klocka som förväntas ha mer funktioner än så.

Därav "in your face" (som för övrigt var menat som ett lättsamt skämt och inget annat)... "Upp to three days" är det väl långt ifrån många LED-konkurrenter som lovar, eller har jag fel? Skärm har absolut många fördelar framför e-papper, sen huruvida batteritid är en av dem är i alla fall jag tveksam till.

Skrivet av Zotamedu:

Fast det är inte så viktigt med hård koppling mellan hårdvara och mjukvara som du verkar tro. Det som är viktigt är att mjukvaran i telefonen och i klockan, eller för den delen andra smarta wearables, fungerar bra ihop. Ett bra skrivet OS ska vara hyfsat oberoende av hårdvaran under. Om du skriver det för hårt knutet till en specifik typ av hårdvara så målar du in dig i ett hörn när du vill vidareutveckla eller hitta på nya saker. Det är därför både Google och Apple har utveckla separata system för just klockorna. Eller ja, Wear är inte designat specifikt för klockor utan wearables i allmänhet. Sen är skillnaden i hårdvara i praktiken rätt liten om man tittar på ARM. De flesta kör standard Cortex i någon form. De andra med egna designer är fortfarande kompatibla med ARM. Så om du skriver ditt OS för ARM så spelar det inte så stor roll vad som ligger under sedan. Apple och Nvidia har ju inte ens direkta ARM-kärnor utan något eget och sedan ligger det ett lager som översätter instruktioner mellan. Det finns fördelar och nackdelar med designen men både Apple och Nividia verkar ha fått det att fungera.

Tillbaks till OS, ett bra skrivet OS är även så generellt att det inte begränsar vad man kan göra med det. Du låser inte in massa funktionalitet i OS utan det ligger löst i mjukvara ovanpå. Operativsystemet i sig behöver inte ha stöd för massa konstiga sensorer till exempel, det kan du lägga ovanpå.

Tack för klargöringen. Kanske inte ser så mörkt ut vad gäller variationen på klockmarknaden framöver trots allt.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Känns ju lite sådär att de inte uttalar sig om batteritiden, det är svårt att tolka det som någonting annat än att den är riktigt, riktigt usel.

Precis vad jag tänkte. Kan också vara så att batteri-delen inte är helt färdig än, därav den tidiga annonseringen. Hur som helst tänker jag låta min analoga klocka ticka på, precis som den nu gjort i ett halvår på en enda "laddning". Blir ingen Watch för min del.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojej:

Därav "in your face" (som för övrigt var menat som ett lättsamt skämt och inget annat)... "Upp to three days" är det väl långt ifrån många LED-konkurrenter som lovar, eller har jag fel? Skärm har absolut många fördelar framför e-papper, sen huruvida batteritid är en av dem är i alla fall jag tveksam till.

Precis. Min poäng var att den redan värdelösa batteritiden inte automatiskt blir mycket bättre bara för man kör E-inc.

Här är ju exempelvis en annan modell från Sony med OLED skärm och upp till 7 dagars batteritid.

http://www.sonymobile.com/us/products/accessories/smartwatch/...

Är det samma ratio från "up too" på E-ink skärmen så bör dess batteri inte ens överleva en halv dag under "heavy use"...

Permalänk
Medlem

Oj, vad skoj med ett armbandstillbehör man inte kan duscha med! Äpplet är på väg utför, Jobs vrider sig i sin grav!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Precis. Min poäng var att den redan värdelösa batteritiden inte automatiskt blir mycket bättre bara för man kör E-inc.

Här är ju exempelvis en annan modell från Sony med OLED skärm och upp till 7 dagars batteritid.

http://www.sonymobile.com/us/products/accessories/smartwatch/...

Är det samma ratio från "up too" på E-ink skärmen så bör dess batteri inte ens överleva en halv dag under "heavy use"...

Väldigt mycket jobb med de flesta "smart" klockorna verkar ju läggas ner på att ha skärmen avslagen så mycket det bara går.
Och vi -vet- ju att oavsett om man kör tablet eller mobil så är skärmen med bred marginal den största strömtjyven, och jag kan garantera att det är samma sak på klockor med oled/lcd.
Så med en e-ink display kan du ju ta bort en redig del av strömförbrukningen utan att behöva ha skärmen avstängd 90% av tiden.

Fast det är ju klar, en e-ink display tar ju bort lite av den viktigaste faktorn att ha en sprillans "smart" klocka, nämligen att någon av dina bekanta skall se den och fråga vad det är.
Att du sedan bränner 50% av batteriet när du visar alla onödiga finesser spelar ju ingen roll

Permalänk
Medlem

Då köper man väl hellre en Qualcomm Toq eller senaste inkarnationen av Pebble...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Väldigt mycket jobb med de flesta "smart" klockorna verkar ju läggas ner på att ha skärmen avslagen så mycket det bara går.
Och vi -vet- ju att oavsett om man kör tablet eller mobil så är skärmen med bred marginal den största strömtjyven, och jag kan garantera att det är samma sak på klockor med oled/lcd.
Så med en e-ink display kan du ju ta bort en redig del av strömförbrukningen utan att behöva ha skärmen avstängd 90% av tiden.

Det är ju relativt, eftersom e-ink fortfarande drar ström varje gång man vill ändra displayen till att visa en ny minut (1444 gånger per dag). Så en e-ink klocka måste säkerligen endå stänga av skärmen om den skall få längre batteritid än lcd/oled klockor som har den funktionen.

Permalänk
Medlem

Lol för det priset köper jag hellre en guldklocka hos guldsmeden....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largo-Sama:

Låter som att den klarar 50 meters vattentryck,som de flesta klockor. Det krävs 100 meter vattentryck för att klara av dusch och bad.

Ni som totaldissar klockan på grund av detta, hur vattentåliga är era armbandsur?

Min 13 år gamla G-Shock klarar av dykning.

Skrivet av Rajat:

Varför har man ens klocka på sig i duschen?

Varför inte? Använder inte armbandsur längre, men när jag gjorde det tog jag inte av mig den någonsin. Jag tycker iaf att det är skönt att kunna veta vad klockan är hela tiden, även i duschen. Alltså, att göra armbandsur utan vattentålighet är för mig som att göra armbandsur utan visare, så Apple ligger fan en bit efter.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur kan man lägga över 3000 på en klocka?

För att man kan?

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Porraz:

Min 13 år gamla G-Shock klarar av dykning.

Hur ofta dyker du?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Finns det inga problem hittar man på dom. Det skulle inte spela någon roll om Apple watch bota cancer och försåg en med föda och var vattentät till jordens mitt punkt så hade det ändå gnällts.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Det här var det första jag kom att tänka på xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largo-Sama:

Låter som att den klarar 50 meters vattentryck,som de flesta klockor. Det krävs 100 meter vattentryck för att klara av dusch och bad.

Ni som totaldissar klockan på grund av detta,

Nu totaldissar jag inte den, men tycker personligen att den inte är riktigt så snygg som jag hoppats på för att vara en vardags/fin-klocka.

Tänkte sedan att den kunde vara användbar i sportvarianten, men som sportklocka så tycker jag den fallerar just på att den inte är vattentät och att den är beroende av en telefon för GPS och annat.

Skrivet av Largo-Sama:

hur vattentåliga är era armbandsur?

Polar S720i; 20m. Tom pulsbandet fungerar under vatten.

Suunto Ambit2 S; 50m. Pulsbandet fungerar dock ej vid simning och snorkling. Som med alla klockor så fungerar inte heller GPS när man är under vattnet.

Suunto D9; 200m. Nu kanske det är lite orättvist eftersom den främst är avsedd för dykning, men använder den själv mest som en snygg vardagsklocka.

Ser istället fram emot version 2 av Apples klocka som kanske löst mycket av dessa problem.

Hoppas att den antingen blir snyggare som vardagsklocka, och/eller att den blir lite mer praktisk som sportklocka (vattentät och kan klara sig bra utan telefon är nog två grundläggande krav för att lyckas där).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/