Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Någon som kan hjälpa en förvirrad själ?

Jag kör idag nanoboot och dsm5-4458. vill uppdatera och som jag förstått det är det bara installera om med en ny .pat fil med nanoboot. MEN jag vill inte bli av med mina inställningar?
Någon som kan skriva hur man gör, har försökt läsa mig till men hittar inte.
Oja, kör det på hp54nl

Det går ju att göra backup på alla inställningar inne i DSM också.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Det går ju att göra backup på alla inställningar inne i DSM också.

tackar , fungerar fint nu när jag uppdaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

tackar , fungerar fint nu när jag uppdaterat

Hej,
Hittade du någon bra guide för uppdateringen? Jag har också version 4458 och vill uppgradera till 4493 update 2. HIttade denna guide och undrar om den fungerar från 4458. http://www.xpenology.nl/installatie-dsm-5-0-4493-update-2/

Jag kör också på en N54L, och nanoboot.

Permalänk
Skrivet av MaximusA:

Hej,
Hittade du någon bra guide för uppdateringen? Jag har också version 4458 och vill uppgradera till 4493 update 2. HIttade denna guide och undrar om den fungerar från 4458. http://www.xpenology.nl/installatie-dsm-5-0-4493-update-2/

Jag kör också på en N54L, och nanoboot.

Hej!.
Jo det vart inte så svårt egentligen men alltid lite riskfyllt och rädda att förlora data. Men såhär gjorde jag.

Säkerhetskopierade inställningarna i dsm.
Tog ut usb från servern/nasen och följde denna guiden http://cyanlabs.net/tutorials/synology-dsm-4482-gnoboot-to-na... och bytande bara ut .pat filen till http://global.download.synology.com/download/DSM/5.0/4493/DSM... och installerade som vanligt. Därefter vart den uppdaterad till 4493
sen gå in på updatecenter och ladda ner (men inte installera) senaste dsm. och ssha in till nasen SOM ROOT (samma lösen som admin) och kör kommandot
sed 's/flashupdateDeb/flashupdateDeb1/' /autoupd@te.info > /autoupd@te.info1 och sedan
mv /autoupd@te.info1 /autoupd@te.info sen trycker du på updatera på ansen och då ska det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Hej!.
Jo det vart inte så svårt egentligen men alltid lite riskfyllt och rädda att förlora data. Men såhär gjorde jag.

Säkerhetskopierade inställningarna i dsm.
Tog ut usb från servern/nasen och följde denna guiden http://cyanlabs.net/tutorials/synology-dsm-4482-gnoboot-to-na... och bytande bara ut .pat filen till http://global.download.synology.com/download/DSM/5.0/4493/DSM... och installerade som vanligt. Därefter vart den uppdaterad till 4493
sen gå in på updatecenter och ladda ner (men inte installera) senaste dsm. och ssha in till nasen SOM ROOT (samma lösen som admin) och kör kommandot
sed 's/flashupdateDeb/flashupdateDeb1/' /autoupd@te.info > /autoupd@te.info1 och sedan
mv /autoupd@te.info1 /autoupd@te.info sen trycker du på updatera på ansen och då ska det fungera.

Tack för tipset! Det ska jag testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Hej!.
Jo det vart inte så svårt egentligen men alltid lite riskfyllt och rädda att förlora data. Men såhär gjorde jag.

Säkerhetskopierade inställningarna i dsm.
Tog ut usb från servern/nasen och följde denna guiden http://cyanlabs.net/tutorials/synology-dsm-4482-gnoboot-to-na... och bytande bara ut .pat filen till http://global.download.synology.com/download/DSM/5.0/4493/DSM... och installerade som vanligt. Därefter vart den uppdaterad till 4493
sen gå in på updatecenter och ladda ner (men inte installera) senaste dsm. och ssha in till nasen SOM ROOT (samma lösen som admin) och kör kommandot
sed 's/flashupdateDeb/flashupdateDeb1/' /autoupd@te.info > /autoupd@te.info1 och sedan
mv /autoupd@te.info1 /autoupd@te.info sen trycker du på updatera på ansen och då ska det fungera.

Med nanoboot behöver man inte göra detta trick för minor versionsuppdateringar. Det är bara att köra den normala uppdateringsmetoden via DSMs UI.
Dessutom vill jag minnas att jag körde Synologys original PAT fil direkt vid installation. Kör man virtualiserat är det smidigt att underhålla sin XPEnology utan risk för att tappa data. Jag brukar installera en helt ny VM och sedan bara flytta data diskarna. Man åker på att installera om appar och små-hack men det går fort och många inställningar på appar kan flyttas med mha en enkel filkopiering.

Permalänk
Skrivet av emryl:

Med nanoboot behöver man inte göra detta trick för minor versionsuppdateringar. Det är bara att köra den normala uppdateringsmetoden via DSMs UI.
Dessutom vill jag minnas att jag körde Synologys original PAT fil direkt vid installation. Kör man virtualiserat är det smidigt att underhålla sin XPEnology utan risk för att tappa data. Jag brukar installera en helt ny VM och sedan bara flytta data diskarna. Man åker på att installera om appar och små-hack men det går fort och många inställningar på appar kan flyttas med mha en enkel filkopiering.

Jag använde också Synologys original PAT fil vid installation. Okej, vad skönt att man inte behöver trixa med ssh osv för minor updates.

Permalänk

problem med stora downloads - disk full

Hej,

Jag har Nanoboot isntallerat på en 8 GB sticka, och har USBn ikopplat när jag kör min NAS och DSM på min HP 54L. Problemet kommer när jag laddar ner stora torrents, då får jag att minnet blir fullt.

Hur kan jag ändra den temporära folderna för nedladdningar via Download Manager? Så att det använder min stora disk, och inte USB-stickan.

Permalänk

KOnstigt (och lyckligtvis) nog så verkar det fungera nu. Vet inte varför, men det verkar rulla på nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus.lar85:

Hej,
Hur kan jag ändra den temporära folderna för nedladdningar via Download Manager? Så att det använder min stora disk, och inte USB-stickan.

download station - Settings - General - Temporary Location"

Att använda en sticka för nedladdning sliter hårt på minnet helt i onödan. Dessutom är det extremt långsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

saknar inställning

Skrivet av emryl:

download station - Settings - General - Temporary Location"

Att använda en sticka för nedladdning sliter hårt på minnet helt i onödan. Dessutom är det extremt långsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med dig. Det verkar inte särskilt smart. Det som stör mig är att jag inte har en möjlighet att ändra den där inställningen. Kör senaste versionen av DSM, sånär som saknar "update 2".

Provade att byta språk, men inställningen saknas hos mig.

Jag har bara två saker listat. Enable E-mule Downloads samt Xunlei-Lixian. Det finns inget med temporary. Se bild här: http://postimg.org/image/4vp9mqbad

Vad gör att detta saknas tro?

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen tagit mig mödan att uppdatera till DSM 5.0. Gick fin fin med nanoboot och har inte stött på några speciella problem förutom ett:

Jag har kvar all data på mina diskar, men mappen som hette "/Video" där alla filmer låg förut hittar jag inte i file station. Jag kan hitta filmerna via Video Station, men jag skulle behöva komma åt alla filerna via file station också. Tänkte att jag skulle prova att på nytt skapa mappen "/Video" för att se om den då hittar filmerna, men det går inte utan den hamnar i någon av de befintliga mapparna "Home" eller "Photo" då.

Någon som har ett tips hur jag kan hitta filmerna på hårddisken igen?

Edit: Tydligen hade mina permissons försvunnit som administratör så jag kunde inte läsa de mapparna. Pinsamt enkelt misstag!

Permalänk
Medlem

Körde in Xpenology igår i min N40L och gick utmärkt, fick lite svettigt dock när jag skulle Uppdatera till Update 5. Då ville inte maskinen starta om riktigt, så fick göra en Norsk omstart, och trodde att imagen skulle gå trasigt hel, men funkade ändå och uppdateringen hade gått igenom!

Någon som har ett bra tips om hur jag kan streama externt? Med t.ex VLC eller något liknande plugin?

Permalänk
Medlem

Titta på Plex för att stream externt

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Titta på Plex för att stream externt

Plex är överlägset bäst!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Men som jag förstått så kan inte Plex hantera med att spela upp .rar filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Men som jag förstått så kan inte Plex hantera med att spela upp .rar filer?

går inte att spela upp rar filer då det inte är en video fil (Antar du visste det men vill bara klargöra ifall du inte visste. Men det finns program som kan sortera och packa upp dina nedladdningar. Kommer inte ihåg vad det jag använder använder på min filserver heter (Där min plex server spelar upp ifrån). Men finns nog någon som kan komma med något bra tips.

Permalänk

I händelse av att någon missat det, så tänkte jag nämna att det finns en ny version av DSM nu. 5.0-4493 Update 5 heter den och innebär följande förändringar:

Citat:

Version : 5.0-4493 Update 5
(2014/09/10)
Improvement
Improve the stability of file copy to encrypted shared folders.
Fixed Issues
Fixed a vulnerability that could allow servers to accept unauthorized access.

Den kan installeras via följande tämligen enkla metod:

Citat:

1- Select the update and download it and press OK, but DO NOT PRESS UPDATE NOW RIGHT AFTER
2- Connect user root with putty to the NAS
4- Write sed 's/flashupdateDeb/flashupdateDeb1/' /autoupd@te.info > /autoupd@te.info1 and press enter
5- Write mv /autoupd@te.info1 /autoupd@te.info and press enter
6- In the GUI Synology panel press update now and wait to come back the Panel Synology

Vissa verkar behöva starta om sin server en extra gång för att alla diskar ska synas, för mig fungerade det direkt.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Funka fin fint på min i ESXi.
Tack för tipset!

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk

Någon som provat ?
-----------------------------------
Dear user,

A new version of DSM has been downloaded and is ready to install. Please sign into Synology and go to Control Panel > Update & Restore to install DSM 5.0-4493 update 7.

Sincerely,
Synology DiskStation
-----------------------------------

Permalänk
Skrivet av miniGranis:

Någon som provat ?
-----------------------------------
Dear user,

A new version of DSM has been downloaded and is ready to install. Please sign into Synology and go to Control Panel > Update & Restore to install DSM 5.0-4493 update 7.

Sincerely,
Synology DiskStation
-----------------------------------

Jajjemen. Det fungerar utmärkt enligt metoden jag postade tre inlägg upp

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Kan bara instämma, gick ju finfint det där.

Permalänk
Medlem

DSM 5.1-4977 funkar "like a charm" !!!!

Permalänk

Någon som testat 5.0-4528 ?

Permalänk
Skrivet av miniGranis:

Någon som testat 5.0-4528 ?

Kör den utan problem, update 2 nu också..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av freddan83:

Kör den utan problem, update 2 nu också..

Vilken uppdateringsmetod nyttjade du? Samma som länkats ovan eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Ny img från xpnology.nl, update 2 på det vanliga sättet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av freddan83:

Ny img från xpnology.nl, update 2 på det vanliga sättet

Tack, fungerade perfekt!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet problem som uppkommit enda sedan jag uppdaterade min Xpenology till 4.3 för flera månader sedan. Nu hoppas jag att någon vänlig själ kan förklara varför det uppstår.

När jag registrerar en ddns med ett synology-konto går allting bra och jag får åtkomst utanför hemnätverket. Men när det endast gått ett par dagar efter registreringen kommer ett meddelande upp att "Värdnamnet existerar redan" och jag har då ingen åtkomst längre utanför hemnätverket.

Går jag in i myds.synology.me så står mitt värdnamn för DDNS på samma rad som min Xpenology när jag registrerar namnet. När det därefter slutar fungera har den hoppat ner och till en tom rad under Xpenology.

Vad kan detta bero på?

Jag har även försökt att registrera en ddns via no-ip.com, men jag lyckas inte få till åtkomsten utanför hemnätverket via den.

Permalänk
Skrivet av pttr:

Jag har ett litet problem som uppkommit enda sedan jag uppdaterade min Xpenology till 4.3 för flera månader sedan. Nu hoppas jag att någon vänlig själ kan förklara varför det uppstår.

När jag registrerar en ddns med ett synology-konto går allting bra och jag får åtkomst utanför hemnätverket. Men när det endast gått ett par dagar efter registreringen kommer ett meddelande upp att "Värdnamnet existerar redan" och jag har då ingen åtkomst längre utanför hemnätverket.

Går jag in i myds.synology.me så står mitt värdnamn för DDNS på samma rad som min Xpenology när jag registrerar namnet. När det därefter slutar fungera har den hoppat ner och till en tom rad under Xpenology.

Vad kan detta bero på?

Jag har även försökt att registrera en ddns via no-ip.com, men jag lyckas inte få till åtkomsten utanför hemnätverket via den.

Även jag har haft knas med att registrera via synology-kontot. Min gissning är att de inte helt uppskattar oss som kör med "ful-synology" och helt enkelt sätter lite käppar i hjulen för där de kan.

Jag har ställt in via no-ip och för mig fungerar det utmärkt och har gjort sedan start. Via synology så fungerade det någon dag, sedan slutade det funka.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM