Apple släpper Watch – smart klocka för Iphone

Permalänk
Medlem

När det blir ett par veckors batteritid utan laddning på dessa typer av apparater kan jag börja att fundera på att byta ut mitt nuvarande solcell laddande ur med automatiskt tidhållning via radio.

Permalänk
Medlem

nu kanske jag är ute och cyklar igen, men laddas inte alla andra smarta klockor via micro-usb? ovanligt att apple lanserar ett helt nytt gränssnitt igen för att ladda en enhet vilket gör att det blir extra adaptrar att dra med sig..

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Skrivet av issue:

nu kanske jag är ute och cyklar igen, men laddas inte alla andra smarta klockor via micro-usb? ovanligt att apple lanserar ett helt nytt gränssnitt igen för att ladda en enhet vilket gör att det blir extra adaptrar att dra med sig..

Nej dom flesta laddas genom induktion (för att vara vattentäta). Finns redan en viss standardladdare, men apple som vanligt kör säkert egen race.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu kanske jag är ute och cyklar igen, men laddas inte alla andra smarta klockor via micro-usb? ovanligt att apple lanserar ett helt nytt gränssnitt igen för att ladda en enhet vilket gör att det blir extra adaptrar att dra med sig..

Moto 360 laddar trådlöst, vilket gör att man kan använda valfri Qi-laddare. Smartklockorna från Pebble, LG, Samsung, Asus, och Sony använder alla propreitära kontakter/dockor. Det är svårt att göra en smartklocka vattentät eller ens fuktsäker om man har en exponerad USB-port.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kommer köpa just denna.
Men fattar inte varför folk gnäller så mycket på batteritiden. Är kanske bara jag men jag sover aldrig med min klocka på handleden och då kan den likabra stå i ett laddställ som att ligga på bordet.
Ser inga problem så länge den håller sig dagen ut.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tog bort ett inlägg som bröt mot § 1.6 i reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur länge skulle batteriet hålla om man inkluderar GPS i en smartwatch? Vem har glädje av en smartwatch med 10-30 min batteritid när GPS är aktiverat och mera att ingen som köper. Ju mer lulllull je sämre batteritid kommer det att bli.
En klocka är ett smycke och design + batteritid är viktigast, än massa funktioner.

Men detta är inte en klocka, lika lite som en iPhone är en "telefon".
Nu råkar jag äga pulsklockor med GPS, och deras batteritid mäts inte i minuter - de skulle vara helt oanvändbara då, de måste hålla för riktigt långa cykelpass på helgen t.ex., och det gör de också. Så lägg ner tramset. Du har en poäng med att batteritid är viktigt, men Apple Watch har ju ingen anledning att ha GPS igång om inte användaren explicit efterfrågar funktioner som kräver GPS. Vilket naturligtvis gäller alla andra funktioner också.

Det du uttrycker, "En klocka är ett smycke och design + batteritid är viktigast", säger helt enkelt att du inte tillhör målgruppen, i alla fall under överskådlig framtid. Det är OK, det gör inte jag heller. Just nu. Men den dagen kommer nog när klockan är lite nättare, har flera intressanta små hjälpredor till appar, har GPSen, och har längre batterilivslängd. Då köper jag. Andra köper dag ett. Andra köper aldrig.

Men Apple menar allvar med produkten. Lägg tio minuter på att faktiskt titta på deras produktsidor om Watch. De har satsat på bredd i produktutbudet, på utvecklarstöd och infrastruktur, och ett UI som tillåter användningsområden som vi fortfarande inte kan överblicka. Apple har bestämt sig för att driva den här utvecklingen. Hur stor marknad det sedan genererar - ja, det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

När det blir ett par veckors batteritid utan laddning på dessa typer av apparater kan jag börja att fundera på att byta ut mitt nuvarande solcell laddande ur med automatiskt tidhållning via radio.

Du är uppenbart inte en av målgrupperna Vilket är helt okej, inget fel alls. Men då du bara vill ha en tid presenterad för dig utan minsta ansträngning eller förberedelse så är en smart-klocka absolut inget för dig och kommer nog aldrig att motsvara det du söker efter.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Du är uppenbart inte en av målgrupperna Vilket är helt okej, inget fel alls. Men då du bara vill ha en tid presenterad för dig utan minsta ansträngning eller förberedelse så är en smart-klocka absolut inget för dig och kommer nog aldrig att motsvara det du söker efter.

Nej så det det nog just nu. Visst skulle ja gärna se att mina klocka idag skulle kunna mer saker, men allt fallerar på den extremt korta batteritiden. Tycker inte riktigt om när människan skall behöva anpassa sig efter tekniken så pass mycket. Tänk också på att handleden är ett mycket utsatt ställe på kroppen. Inte helt ovanligt att min klocka får en smäll för att man råkar gå in i något eller slår emot något. Armarna är mer eller mindre alltid i rörelse och slitaget på en klocka är därför ofta ganska stort. En stor och tjock klocka som mer eller mindre alla "smart" klockor är kommer göra de än mer utsatta. Bara att hoppas att de håller högre kvalitet för yttre våld än dagens telefoner.
Värt att tänka på ifall.
Mina tankar riktar sig sålunda är inte emot Apples produkt mer mot smartklockor.

Permalänk
Medlem

Kul att Apple gör saker som Samsung haft länge........... blir så less!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Kul att Apple gör saker som Samsung haft länge........... blir så less!

Men du har inget emot att Samsung apade Apple när iPad blev poppis? Sluta gnälla och var glad att det finns ett större utbud.

Permalänk
Medlem

Kul att Samsung är så duktiga på att uppfinna allt själva och göra sina egna grejer så att dom slipper stämnings ansökningar från jordens alla hörn för licens avgifter som dom vägrar betala.

Seriöst orka gnabbs på den nivån när hela grunden till galaxy serien mer eller mindre var ett plagiat av högsta rang av Apples iPhone 3G. Tänk positivt istället drivet ökar och nya produkter i ditt favoriserade märke kommer. Det finns inte en produkt i världen som du måste köpa såvida du inte vill.
Tycker att det gnälls alldeles för mycket i precis varenda apple tråd från personer som typ aldrig ägt en apple pryl då dom anser att det är för dyrt. Eller för att android eller wp är så jädra hippt. Finns trådar för dom prylarna med där ni istället kan sitta och rygg dunka varandra.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Helt klart är det en förbrukningsprodukt. Precis som med all annan teknik. Det förhindrar inte personer att köpa datorer för 30k som också minskar raskt i värde för varje år. Frågan är inte om det är värt 30k utan istället om det är värt 30k för dig och vad för glädje du får av dom 30k.

Att spendera kanske 10k på en Gucci klocka eller 4500 på en Omega Seamaster ger dig en fin klocka som håller i många år - men den ger dig ju inte mycket mera glädje än så, du kan se vad tiden är och den ser bra ut. Spendera istället 3500 på en teknisk förbrukningsvara (som också ser bra ut i mitt tycke) som kanske håller i bara 2 år men ger dig en massa andra funktioner än att bara visa klockan. Tycker verkligen inte det är så himla dyrt. Men jag antar alla tycker olika

Tyvärr så känner jag inte så över de här nya "smarta" klockorna, jag ser inte mig själv hittas användningsområden nog för att ha någon användning av den utan bara ännu en sak att ladda på kvällarna.

Sen ser jag att klockar är väldigt utsatta på armen, allt från lite hårdare smällar och smuts till väta och inte tror jag att en sån här klocka skulle hålla för mig och skulle jag behöva ta av mig klockan ofta så är det enbart ett bekymmer :/

men smaken är som baken och alla har olika användningsområden och många känner säkert att det här är perfekt för dem, det jag ursprungligen reagerade på var inte att klockan är värdelös för alla utan just jämförelse mellan den här klockan och en high-end klocka.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av hznn:

Kul att Apple gör saker som Samsung haft länge........... blir så less!

Så, hur länge hade ryktena om en Apple (i)Watch gått innan Samsung kom med sin?
Tror de hållit på en bra stund båda två, förmodligen ovetandes om varandras R&D innan det redan var en bra bit på väg.
Inte läst på om Samsungs klocka, men ni som har den, kändes den färdig? Kan tänka mig att de fick eld i baken ju mer Apple-rykten som gick...

Permalänk
Medlem

Apple sa väl under eventet att dom jobbat på det i 3 år. Dom fick mycket beröm av klocknärden Benjamin Clymer på hans sida http://www.hodinkee.com. Vissa saker som dom som finner klockor lika intressant som vi tycker datorer och hårdvara är hade apple tydligen lyckats pricka enligt honom.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Kul för övrigt hur stor skillnad formen på en produkt kan göra. Någon designer har knåpat ihop en rund variant av Apple Watch, och jisses vad mycket trevligare den ser ut. Sedan borde väl den runda designen i ärlighetens namn vara tjockare, men konceptet håller fortfarande förvånansvärt väl.

Det vore intressant att veta mer om hur designprocessen har sett ut för Apples del. De måste rimligtvis ha övervägt en rund design, och delar av gränssnittet ser nästan ut att vara gjorda med en rundare form i åtanke (som de runda app-ikonerna). En möjlighet är givetvis att den runda varianten helt enkelt blev för tjock och otymplig, men jag vet inte hur rimligt det är – Moto 360 ser ut att vara ungefär lika tjock och har av allt att döma liknande funktionalitet.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verysleepyme:

Men du har inget emot att Samsung apade Apple när iPad blev poppis? Sluta gnälla och var glad att det finns ett större utbud.

Surfplatta är la ändå inte samma sak va? Alla märken gör plattor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConVicTen:

Så, hur länge hade ryktena om en Apple (i)Watch gått innan Samsung kom med sin?
Tror de hållit på en bra stund båda två, förmodligen ovetandes om varandras R&D innan det redan var en bra bit på väg.
Inte läst på om Samsungs klocka, men ni som har den, kändes den färdig? Kan tänka mig att de fick eld i baken ju mer Apple-rykten som gick...

Njaa.. rykten är rykten o Apple är Apple. Jag tycker klockorna är för dyra. Och Apple gillar att ta extra betalt faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Extra betalt är kanske lite fel ordval. Dom sätter ett pris som dom tror kunder tycker är rimligt. Jag tycker helt seriöst inte att Apples klocka är dyr med tanke på hur mycket omsorg som ligger bakom den. Är själv rätt sugen på en med Milanese band faktiskt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av hznn:

Surfplatta är la ändå inte samma sak va? Alla märken gör plattor

Skickades från m.sweclockers.com

O snart gör alla klockor så då är det ändå ingen ide att gnälla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verysleepyme:

O snart gör alla klockor så då är det ändå ingen ide att gnälla..

Det tvivlar jag dock på ...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

jag tycker klockan är ok i design och ser sjukt nice ut i användning.
Telefonerna likaså...jag är helt enkelt inte så impad.

Däremot måste jag gnälla på en sak...
VART ÄR VATTENSKYDDET????
Att idag göra en klocka eller telefon utan något som helst vattenskydd är för mig obegripligt!
Klockan skulle visst tåla lite svett, men hur är det med regn? För att vara ett hjälpmedel för träning så vore det väl en självklarhet att klockan ska vara vattenskyddad. Å likaså telefonen, då den måste vara med på turen för att klockan ska funka optimalt. .
Nä, där missade Apple något fundamentalt

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

jag tycker klockan är ok i design och ser sjukt nice ut i användning.
Telefonerna likaså...jag är helt enkelt inte så impad.

Däremot måste jag gnälla på en sak...
VART ÄR VATTENSKYDDET????
Att idag göra en klocka eller telefon utan något som helst vattenskydd är för mig obegripligt!
Klockan skulle visst tåla lite svett, men hur är det med regn? För att vara ett hjälpmedel för träning så vore det väl en självklarhet att klockan ska vara vattenskyddad. Å likaså telefonen, då den måste vara med på turen för att klockan ska funka optimalt. .
Nä, där missade Apple något fundamentalt

LG G watch R

köpte denna för 2 veckor sen... IP67 m.m +allt som apple watch erbjuder... är sjukt nöjd!!

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P