Microsoft Windows 9 Technical Preview i läckta skärmdumpar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Allt ser positivt ut. Men Microsoft behöver se över sin färgpalett. "Bingoberralila" och övrig färgkaskad funkar inte över huvudtaget. De behöver även inse att "appar" inte hör hemma på datorer alls. Avancerade program är en annan sak. Men det är ju Work In Progress.

Du är fri att välja vilken färgpalett du vill. Eller vad missar jag?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, så fort betan släpps ska den in i stationära.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte hur MS:s hierarki ser ut till 100% men min lilla "insider information" består i min polare/fd klasskamrat som faktiskt jobbar inom Win/Dev i Seattle... det"Magnus ;)" har att säga är typ att "alla" utvecklare förstår fördelar/nackdelar med 1 OS... men samtidigt försöker påpeka I/O är det samma..
min lilla poäng är att "Design-teamet" har nog fått alldeles för mycket makt, samt totaliteten på MS inser detta & gör allt dom kan för att översläta detta...
om tex Win9 hade släppts i Win9-Desktop samt Win9-Tablet hade detta varit en total PR-mässig katastrof... men om vi försöker fasa ut tablets vs desktops så gott vi kan.. ja kanske vi klarar oss med så bra PR som möjligt...
OBS.!?! detta gäller ALLA börsnoterade IT-företag, ... förstår du/ni inte det så.. ehhm ja ehhm kanske VAKNA!!!???

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

??? Vad menar du? Vadå Metro? Det är en startmeny precis som Start8.

Du skojar va? "känns halvfärdigt" när det är tidiga läckta bilder på en beta som inte ens släppts än

Det är bara att inse, folk blir aldrig nöjda, låt dem sitta på gammal mjukvara som inte ens har stöd för ny funktionalitet, PLUSS att den kommer sluta uppdateras i januari

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Känns lite platt....

Kul att se evolutionen Från XP, Win7 till Win9

Egentligen har det inte hänt så mycket med windows som ex. med "Internet properties" Win95 XP Win7

Personligen skulle jag önska att alla inställningar man kan göra i windows skulle vara genomtänkt och fint sammanställt i en och samma plats istället för att vara utspridd. Dessa inställningar skulle jag dessutom önska kunna exporteras och importeras till nya os-installationer som templates.
Exempel visa filändelser, visa fullständig sökväg, stäng av UAC, använd inte enkel fildelning etc som man... jag alltid får pilla vid nyinstallationer
Helt enkelt hoppas jag att det kommer mera underliggande smarta lösningar än bara ytliga shiny stuff, virtuella desktops verkar vara intressant som ett trevligt exempel!

Edit:
korrigerad bildlänk

Windows XP var snyggast tycker jag.

Permalänk
Medlem

Fulaste skrivbordet jag någonsin sett...

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Avstängd

start menyn påminner mig lite för mycket om högkontrast läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

??? Vad menar du? Vadå Metro? Det är en startmeny precis som Start8.

Jag syftar på alla genvägar till Metro-apparna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Datavetare

Måste säga att jag absolut inte kan klaga på detta, avskydde Aero Glass med feta ramar i vilka man körde idiotiska shadereffekter. Win8 tog bort det senare men fixade tyvärr inte det förra, en förbättring i alla fall.

Nu har man (nästan) helt eliminera ramarna och använder sig i stället av drop-shadows, borde varit uppenbart hur rätt den designen är då det bara är att titta på OSX och/eller Unity. Resultatet är att man maximerar användbar fönsteryta men det är ändå väldigt enkelt att se gränserna mellan fönster. Win8s totalt platta design får saker att "flyta ihop".

Visst är start-menyn ful som bara ****, men det är helt i rätt riktning!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

vill man ha windows 9 om man har windows 7 64 bits?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Fult. Som. H*****e.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är bara att inse, folk blir aldrig nöjda, låt dem sitta på gammal mjukvara som inte ens har stöd för ny funktionalitet, PLUSS att den kommer sluta uppdateras i januari

Windows 7 får inga fler uppgraderingar för funktionalitetsstöd efter Januari men de som inte vill byta får ju iallafall säkerhetsuppdateringar till omkring 2020.
Tänkte bara att det bör nämnas även om jag själv troligtvis kommer att byta

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Inga banbrytande funktioner de visar upp. Virtuella skrivbord har funnits minst 15 år i andra programvaror eller OS. Startmenyn är väl ingen idé att ens nämna.

De verka lägga mer krut på att göra nya loggor och bakgrundsbilder än något annat

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Jubileumsmästare

Skulle någon kunna svara på zipmiX fråga?
Vad har man för nytta av virtuella skrivbord? Vilka fördelar finns det? Vem har användning av det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik11:

Skulle någon kunna svara på zipmiX fråga?
Vad har man för nytta av virtuella skrivbord? Vilka fördelar finns det? Vem har användning av det?

Det är ett alternativ till fler monitorer exempelvis.
Man kan ha flera aktiva skrivbord, ett för jobb, ett för dokument, ett för spel osv

Permalänk
Hedersmedlem

Platt platt platt. Varför ska det vara så svårt att göra gränssnitt idag där man lätt ser skillnad på olika fönster och delar av programmen? Form före funktion som med så mycket annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik11:

Skulle någon kunna svara på zipmiX fråga?
Vad har man för nytta av virtuella skrivbord? Vilka fördelar finns det? Vem har användning av det?

Sjukt mycket smidigare att bara byta mellan olika skrivbord istället för att försöka bläddra mellan en massa fönster. För de som bara surfar och spelar något spel då och då är det nog inget som de har någon större användning av, men om man har många program och mappar öppna är det fantastiskt.

Mina önskemål inför Windows 9 är att man kommer kunna dedikera ljudutgångar på en per program basis, och möjligheten att konfigurera flera skärmar separat, t.ex. bakgrund, DPI med mera.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Windows 7 får inga fler uppgraderingar för funktionalitetsstöd efter Januari men de som inte vill byta får ju iallafall säkerhetsuppdateringar till omkring 2020.
Tänkte bara att det bör nämnas även om jag själv troligtvis kommer att byta

Nej , du kommer inte att kunna använda Windows Update som privat användare och uppdatera Windows 7. Det som kommer är säkerthetspatchar för Enterprise osv.

Så orka sitta och tanka ner updates ifrån piratebay för att patcha sitt os? istället för att byta...nja skulle inte tro det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Frågan är när Windows 7 blir föråldrat för spelanvändade, med andra ord att flertalet spel gagnas prestandamässigt av Windows 8/Windows 9.
För om det inte kommer att ske innan supporten för Windows 7 rinner ut år 2020 så tänker då inte jag uppgradera förrän 2020.

Det är det redan, sen kommer DX12 också för 9 och antaglien 8.1, dock inte 7an.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

Nej , du kommer inte att kunna använda Windows Update som privat användare och uppdatera Windows 7. Det som kommer är säkerthetspatchar för Enterprise osv.

Så orka sitta och tanka ner updates ifrån piratebay för att patcha sitt os? istället för att byta...nja skulle inte tro det.

Ehm, jo säkerhetsuppdateringar får man visst utan att fiffla med Pirate Bay.

Från Microsoft själva:

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Nej , du kommer inte att kunna använda Windows Update som privat användare och uppdatera Windows 7. Det som kommer är säkerthetspatchar för Enterprise osv.

Så orka sitta och tanka ner updates ifrån piratebay för att patcha sitt os? istället för att byta...nja skulle inte tro det.

Sista datum för extended-support för Windows 7 med Service pack 1 är 14 januari 2020 http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Sista datum för extended-support för Windows 7 med Service pack 1 är 14 januari 2020 http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle

Exakt, du sa det själv, extended-support, inte mainstream support.

"When mainstream support ends, this is what occurs:

  • Microsoft no longer supplies non-security hotfixes unless you have an extended support agreement

  • All warranty claims end

  • Microsoft no long accepts requests for new features and design changes"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har sagt tidigare att jag inte tycker om Microsoft, på grund av att de från början lyssnat dåligt på sina kunder och bara vänder kappan efter vinden.

Nu verkar det lite som om dom är på rätt köl med Windows 9 rent teoretiskt, men jag väntar mig inga stordåd från Goliath, det är lika bra att skjuta sig i foten om man har stora förväntningar på Microsoft, 8 gånger av 10 blir man bara besviken känns det som.

Med Windows 9 gör jag som med Windows 8, jag avvaktar och ser vad majoriteten tycker. Är det bra och verkar lovande så blir det att installera på en skit-pc och kolla om majoriteten blivit förhäxade eller inte.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Du menar som den här?

fungerar den till windows 8.1? (Windows XP och nyare känns inte som en garanti att det ska fungera när det är släpptes innan windows 8.1 kom ut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Exakt, du sa det själv, extended-support, inte mainstream support.

"When mainstream support ends, this is what occurs:

  • Microsoft no longer supplies non-security hotfixes unless you have an extended support agreement

  • All warranty claims end

  • Microsoft no long accepts requests for new features and design changes"

Jämför med extended-support för Windows XP, dom kunde ladda hem säkerhetsuppdateringar via Windows Update till och med 8 april 2014 http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle

Edit: Alla som använde Windows XP kunde ladda hem säkerhetsuppdateringar via Windows Update utan några speciella avtal med Microsoft till och med 8 April 2014.

Visa signatur

janee

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

Exakt, du sa det själv, extended-support, inte mainstream support.

"When mainstream support ends, this is what occurs:

  • Microsoft no longer supplies non-security hotfixes unless you have an extended support agreement

  • All warranty claims end

  • Microsoft no long accepts requests for new features and design changes"

Vilket alltså inte är så illa ändå då man glatt kan använda operativsystemet i 5 år till med säkerhetsuppdateringar som pumpas ut titt som tätt.
Nu kanske du fått det om bakfoten att "extended support" är någonting en konsument måste betala extra för men så är det inte riktigt, "extended support" ingår i alla versioner av Windows.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vore nice om man bara kunde klicka i en Ruta så blir de standard som windows xp eller windows 7, inte massor skit.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag blir speciellt impad av bilderna.
Ser ut som en fulare variant av Windows 7, nästan lite som en återgång till Windows 95.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Aaa the one and only registry editor

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late