Permalänk
Medlem

ASUS 7970 CF problem

Hje

Har suttit länge på detta problem så får slänga ut den här och se om någon har en ide.

Har datorn i sign, problemet är att jag började för grafik-störningar (flimmer blå tint och annat smått) medans jag spelade och bara då. Märkte även att ett kort fastnar i pcie 3.0 x8 när det ska gå i pcie 3.0 x16 som det andra i CF. Vet inte om det är relaterat men vill kolla varför, har fungerat innan. Inga prestanda förluster dock.

Har testat att:

Uppdaterat BIOS
Rensat drivrutinerna och testat 14.4 samt testat beta 14.7
Kört dem ett och ett och inte fått störningar alls men det ena kortar fastnar i pcie 3.0 x8 var det än är i slottarna
Bytte plats på korten och blev av med störningarna men kortet är kvar i pcie 3.0 x8.
Swappat plats på strömkablaget
Byttat CF bryggan
Flyttat bryggan
Testat switchen på kortet
Testa ild ut genom hdmi/dvi samt dp med samma problem.

Verkar vara kortet som är på väg att ge upp men vill se om någon annan slutsats är finns?

Permalänk
Medlem

glömde säga att det fungerande kortet har alltid varit 15 grader varmare än det andra av någon anledning så vill helst ha det som nedre kort då det får mer luft.

Permalänk

Om du bara kör problem kortet, går det i pci-e x8 då också? Ta ur det andra kortet när du testar detta.

Prova att köra kortet i kombustor, fullscreen och se om du får bild störningar då också. Artefakter/störningar är ofta värme relaterade. Så låt det gå så det blir minst lika varmt som när du spelar.

Permalänk
Medlem

Ja det går i 8x som single av någon anledning, men aldrig störningar ensamt.

Störningarna kommer direkt vid crossfire med problemkortet som det övre/master kortet, kortet behöver inte ens vara varmt, men inget kommer utanför spel.

Kan testa kombustor, men kört furmark/heaven/cpu-zs PCIE-hastighet test samt ett gäng spel och i alla händer det direkt.

Permalänk
Medlem

Kombuster gav samma men var lite buggigt i min mening jämfört med furmark och heaven.

Permalänk
Skrivet av ABEIDO:

Kombuster gav samma men var lite buggigt i min mening jämfört med furmark och heaven.

Är korten av samma modell? Är inte hundra men om det är olika klockor på korten, klockas det ena upp då?

Tänkte ifall det kortet är ostabilt vid den klocken och visar artefakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

exakt samma, och det blir samma problem med att kortet inte når fulla x16 ens när det sitter själv i datorn. Vilket det har gjort förr.

Permalänk

Om du inte får artefakter när du kör korten ensamt så lär det inte vara pga. värme iaf.

Har du möjlighet att prova det i en annan dator? Kan vara värt ett försök.

Längs PCI-E connectorn på kortet sitter det en rad av små transistorer, om man råkar stöta till ngt så en sån ramlar av så kan det bli så att PCI-E vägrar gå i full hastighet. Har gjort det på några kort, en tanke bara.

Annars är det nog kanske läge att reklamera.

Permalänk
Medlem

tittade på dem också men inget konstigt, testa mitt andra kort på samma plats vilket funkar bra och i rätt hastighet, ska testa i annan maskin med x16 möjlighet och se hur det fungerar där. konstiga är ju att kortet fungerar utan artefakter när det sitter som andra kort och när det sitter själv, de dyker bara upp när det sitter som första kort i cf. dock så kommer det alltid upp i bara x8