Microsoft Windows 9 med startmeny på video

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Nej, jag pratar om att startmenyn inte existerar i W8, alltså kan vi omöjligt veta om man kan göra motsvarande i W9 (eller vad det nu kan komma kallas).

Men det känns som att den högra delen av W9 startmenyn i princip bara är metro windowed så det blir nog inga problem..hoppas jag.

Skrivet av strejf:

Ser strålande bra ut även om det är en tidig beta som är ofärdig. Nu hoppas man bara att en uppgradering blir gratis med

Jag tror inte det blir gratis men jag är ganska säker på att jag har läst att större uppdateringar av Windows skulle hanteras mer som OSX när det gäller kostnad för uppgradering. Ett par hundralappar med andra ord..skulle kännas helt ok.

Permalänk
Medlem

Fint men det jag är mest intresserad av är att veta om man fortfarande kommer att kunna starta program genom att trycka på Windowstangenten på tangentbordet och skriva de första bokstäverna i programnamnet sen Enter. Gör så med flera program och älskar det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Stannar med Win7 tills de släpper ett OS som inte ser ut helt FUBAR.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fint men det jag är mest intresserad av är att veta om man fortfarande kommer att kunna starta program genom att trycka på Windowstangenten på tangentbordet och skriva de första bokstäverna i programnamnet sen Enter. Gör så med flera program och älskar det.

Jag vågar nog garantera att det går även framöver. Varför skulle annars sökrutan vara kvar?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag vågar nog garantera att det går även framöver. Varför skulle annars sökrutan vara kvar?

Sant, men man vet aldrig Tackar!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sant, men man vet aldrig Tackar!

Nej det gör man inte. Microsoft har lanserat en hel del korkade idéer på tre år. Men den här tror jag inte försvinner Den är effektiv oavsett meny.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag tycker. Stannar nog med Windows 8 vilket enligt mig är bästa operativsystemet någonsin.

Permalänk
Medlem

Menyn ser väl OK ut men vad har de gjort med fönstren, de ser så in i helvete fula ut. Ser ut som en 5-åring designat dem tänker t.ex. på miniräknaren en bit in i videon.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Hmm... enkel lösning på Metro-apparna i Startmeny. *högerklicka>unpin from start* *repeat*

Så nu var alla metroapparna borta och det ser ut som windows classic (fast med blå bakgrund).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Menyn ser väl OK ut men vad har de gjort med fönstren, de ser så in i helvete fula ut. Ser ut som en 5-åring designat dem tänker t.ex. på miniräknaren en bit in i videon.

De har avskaffat den onödiga ramen runt applikationen och lagt till en väldigt tunn dropshadow runt istället. Sedan är det ju en modern app som visas också och inte "vanligt program" som vissa kallar det (hur nu ett vanligt program defineras).

Permalänk
Medlem

Jag har lite blandade känslor. En sak som jag skulle vilja veta är om man kan ha transparenta fönsterramar? Det har jag saknat i Windows 8.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Det hela handlar lite om appar VS program.

Är man på stationär, så installerar man inte "appen" utan man installerar för "desktop".

På en surface, ja, man kan ladda ner "appar" som är nedbantade versioner av fulla programmet, men snart kommer man även ha nog med kräm för att köra dessa på en surface.

Så windows för stationära borde endast enkelt visa alla program, ungefär som det gör idag och ta bort lite av dessa "swipe" fält som kommer upp, dessa är irriterande när man sitter med en precisionsmus. Helt enkelt, det win 8 borde varit för Pc.

Startmenyn kommer tillbaka helt enkelt och man fokuserar från desktopen, som alla ville... Så nu skall man betala för en annan version igen.. Win 7 + lite ögongodis och uppdateringar = win 9.

Permalänk
Medlem

Mycket bättre än vad vi har nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Detta är ju bara Windows 8.2 under nytt namn.

Jag väntar nog hellre på Windows 10.

Permalänk
Medlem

Verkligen ett steg i rätt riktning även om det inte är färdigt.

Kan inte begripa att de inte gjorde detta från början. Windows 8 fiaskot hade säkerligen uteblivit.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en mycket bra kombination av startmenyn och startskärmen. Det enda jag såg som kunde läggas till är att kunna ha en stapel av små ikoner utan att behöva lägga dem två i bredd.

Skrivet av tirim4:

De måste verkligen fixa lite enhetliga systemikoner. Ser förbaskat fult ut med ett platt gränssnitt med den gamla vanliga utforskarikonen på.

Den grafiska designen är ju inte klar ännu så sådana detaljer kommer nog vad det lider.

Permalänk
Medlem

Gillar Start8 menyn och kommer fortsätta använda den om inte den nya känns ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Detta är ju bara Windows 8.2 under nytt namn.

Jag väntar nog hellre på Windows 10.

Windows 10 kommer bara vara 9.2 under nytt namn.

Du får vänta på Windows 11. Som kommer vara 10.2 under nytt namn.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Dreatiad:

Varför skulle den möjligheten plötsligt tas bort ?

Ganska logiskt svar.. för att det är Microsoft vi snackar om.. dom är ganska dumma just nu.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Allt är så........ blått och platt!

Alla börjar med platt utseende senaste tiden. Kolla tex Spotify, Google, Apple, Facebook mm. Det är nya trenden.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Största och den fulaste kalkylator jag sett

Skrivet av strejf:

Windows 10 kommer bara vara 9.2 under nytt namn.

Du får vänta på Windows 11. Som kommer vara 10.2 under nytt namn.

Tro inte att du vet nåt i förväg. Skulle det vara som du säger så har dom ingen anledning att släppa några mer Windows

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Nu ska vi inte vara sådan. Men tycker verkligen inte om utseendet på den.

Håller med. Sluta blanda in MUI-designspråket på skrivbordet.. sen skulle jag kunna tänka mig lämna Windows 7. (även om jag inte känner att jag har nåt behov att att göra det)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

LiteStep har allt jag behöver i windows-ui (och sätter man litestep som shell så körs inte metro/modern alls). Kommer bli awesome när de nu kompileras för MSVCp13^ och har tillgång till de mer avancerade 2D och 3D acceleratorerna i 8.1 och nyare. GDI (det som använts fram till nu) är ju helt ok för 2D saker, men vill man göra nått med fancy så är det kanske inte så gräjt.

Det enda jag klagar på i windows 8, 8.1 och i dessa screenshots är att det är så fruktansvärt fula fönster och kontroller helt utan hänsyn till synskadade och den sjukt dåliga kontrollpanelen (men den har varit med ända sedan vista, och man kan komma runt det med godmodemappen).

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Håller med. Sluta blanda in MUI-designspråket på skrivbordet.. sen skulle jag kunna tänka mig lämna Windows 7. (även om jag inte känner att jag har nåt behov att att göra det)

Ni lär få stanna på Win7 lääääääänge om ni tror det platta design språket är en "fluga", som tidigare sagts titta på alla sajter, iOS, Android L ...etc, de använder alla en platt design så det är inget som kommer försvinna, bara acceptera.

Seriöst så börjar gnället gå till överdrift nu, menyn är tillbaka, arbetssättet blir exakt som i tidigare windows versioner men det duger fortfarande inte för att de valt en platt design och inte har transparenta ramar ?

Permalänk

detta är windows 8 med en enkel mod

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreatiad:

Ni lär få stanna på Win7 lääääääänge om ni tror det platta design språket är en "fluga", som tidigare sagts titta på alla sajter, iOS, Android L ...etc, de använder alla en platt design så det är inget som kommer försvinna, bara acceptera.

Jag har inte sagt nåt om en fluga, eller om platthet (det bekymrar mig inte så mycket). Men vad får dig att tro att den här stilen kommer stanna för evigt, för den delen? Nej, mitt problem är just hur de blandar MUI och det klassiska utseendet friskt. Enklaste exemplet är högerklicksmenyerna. Jag kanske kan vänja mig vid MUI, men var då åtminstone konsekventa och använd det överallt. (även om jag inte ser hur det skulle kunna fungera i praktiken)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreatiad:

Ni lär få stanna på Win7 lääääääänge om ni tror det platta design språket är en "fluga", som tidigare sagts titta på alla sajter, iOS, Android L ...etc, de använder alla en platt design så det är inget som kommer försvinna, bara acceptera.

Seriöst så börjar gnället gå till överdrift nu, menyn är tillbaka, arbetssättet blir exakt som i tidigare windows versioner men det duger fortfarande inte för att de valt en platt design och inte har transparenta ramar ?

Ta lite lärdom av historien. Design kommer tillbaka i trender oavsett industri och om kanske 1 eller 2 windowsversioner efter denna där vi får se toningar, glaseffekter, djupa skuggor och genomskinlighet komma tillbaka. Gissar friskt om tidpunkten här dock men det kommer. Så va inte för stursk med "bara acceptera" dumheterna, något sådant gäller inte i designvärlden utan trenderna kan vända på en månad. Gammalt känns fräscht igen förr eller senare.

För det andra, gnället var inledningsvis befogat eftersom Microsofts designspråk (inte platt design i allmänhet) var och är begränsande, plottrigt och väldigt stelt. Listan är lång över missarna med GUI't men rent spontant verkar Windows 9 bli brukbart på datorer från start utan massa moddar. Den lilla klick som längtar tillbaka till 90-talets beiga windows finns nog inget som kan hjälpa dock. Majoriteten står säkert mittemellan och väger nu men verkar se fram emot Win 9.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ta lite lärdom av historien. Design kommer tillbaka i trender oavsett industri och om kanske 1 eller 2 windowsversioner efter denna där vi får se toningar, glaseffekter, djupa skuggor och genomskinlighet komma tillbaka. Gissar friskt om tidpunkten här dock men det kommer. Så va inte för stursk med "bara acceptera" dumheterna, något sådant gäller inte i designvärlden utan trenderna kan vända på en månad. Gammalt känns fräscht igen förr eller senare.

För det andra, gnället var inledningsvis befogat eftersom Microsofts designspråk (inte platt design i allmänhet) var och är begränsande, plottrigt och väldigt stelt. Listan är lång över missarna med GUI't men rent spontant verkar Windows 9 bli brukbart på datorer från start utan massa moddar. Den lilla klick som längtar tillbaka till 90-talets beiga windows finns nog inget som kan hjälpa dock. Majoriteten står säkert mittemellan och väger nu men verkar se fram emot Win 9.

Känns inte som det är mig du svarar egentligen. Platta trenden har varat i ett antal år nu och att efterlikna verkliga objekt (så kallad skeuomorphism) kan jag nästan svära på är helt ute i datorvärlden även om det gamla som finns kvar är seglivat. Enda som kan ändra på det är väl om VR får stort genomslag, då kanske vi ser os med kontorslådor, pennor och annat jox.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Tro inte att du vet nåt i förväg. Skulle det vara som du säger så har dom ingen anledning att släppa några mer Windows

Jag tror inte, jag vet. Nästa version kommer alltid vara en nyare version av den förra för så har det alltid varit och kommer alltid vara. Varför skulle det inte finnas någon anledning att utveckla Windows? Det finns miljoner anledningar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror inte, jag vet. Nästa version kommer alltid vara en nyare version av den förra för så har det alltid varit och kommer alltid vara. Varför skulle det inte finnas någon anledning att utveckla Windows? Det finns miljoner anledningar.

Om du vet så jobbar du alltså på MS?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare