Köpa mac mini, spela och film?

Permalänk

Köpa mac mini, spela och film?

Hej,

Har tänkt köpa mig en Mac mini och undrar hur det kommer lira med spel och film.

Jag kommer ha den kopplad till min tv och kommer framförallt kolla film, rätt tunga 1080 hd 10-15gb.
Kommer detta flyta på utan lagg?

Samt undrar jag hur det skulle fungera att spela heroes of newerth, går detta eller är det helt kört?

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Spela Och Mac/Apple går ju inte direkt hand i hand.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hej,

Har tänkt köpa mig en Mac mini och undrar hur det kommer lira med spel och film.

Jag kommer ha den kopplad till min tv och kommer framförallt kolla film, rätt tunga 1080 hd 10-15gb.
Kommer detta flyta på utan lagg?

Samt undrar jag hur det skulle fungera att spela heroes of newerth, går detta eller är det helt kört?

Mvh Kristoffer

Köp inte en mac om du ska spela.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skrivet av Marcsmen:

Köp inte en mac om du ska spela.

Frågan var om det Går.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

En modern Mac Mini borde inte ha några problem med HoN och det finns en Mac OSX version om jag inte är helt ute och cyklar

Permalänk
Avstängd

Är väl avsaknaden av grafikkort som kan bli problem, men en kille här säger sig få 40-50 FPS i HoN med sämre grafikkrets än i nuvarande Mac Mini.

Skrivet av http://www.heroesofnewerth.com/download/:

OS X
MINIMUM:
Processor - Intel Processor
RAM - 1.5GB of RAM
Video Card - 128MB fully OpenGL 2.0 / GLSL 1.20 compliant Geforce or Radeon
OS - OS X 10.5 or newer
Network Connection Required

RECOMMENDED:
Processor - 2.0GHz Core 2 Duo or faster
RAM - 3.0GB or higher
Video Card - 256MB Geforce 7800+ or Radeon X1900+
Network Connection Required (Broadband)

Skrivet av http://store.apple.com/se/buy-mac/mac-mini:

2,5 GHz Mac mini
Specifikationer
2,5 GHz Dual-Core Intel Core i5
4 GB minne
500 GB hårddisk1
Intel HD Graphics 4000
OS X Mavericks
Färdig att skickas:
Inom 24 timmar
Frakt ingår
5 695,00 kr

2,3 GHz Mac mini
Specifikationer
2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7
4 GB minne
1 TB hårddisk1
Intel HD Graphics 4000
OS X Mavericks
Färdig att skickas:
Inom 24 timmar
Frakt ingår
7 495,00 kr

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk

Borde alltså gå då tycker jag, det jag inte förstår från RECOMMENDED från hon är:
Note: Integrated Intel GMA 950/X3100 is not supported

Gäller detta då inte Intel HD Graphics 4000?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av TheMuffinMan:

Borde alltså gå då tycker jag, det jag inte förstår från RECOMMENDED från hon är:
Note: Integrated Intel GMA 950/X3100 is not supported

Gäller detta då inte Intel HD Graphics 4000?

Jag har en i5:a med inbyggd Intet HD Graphics, det kan lagga ibland när jag ser på filmer och videor. Spela vet jag ingenting om, aldrig testat.

Är det viktigt att det är Mac? Att spela på Mac är ju inte det bästa och därför kommer du vilja köra Windows på Macen, vilket går. Men då är det ju värdelöst att ha en Mac eftersom de är överdrivet dyra och du får mycket mer dator för pengarna om du köper en PC.

Permalänk
Skrivet av Hannes1234:

Jag har en i5:a med inbyggd Intet HD Graphics, det kan lagga ibland när jag ser på filmer och videor. Spela vet jag ingenting om, aldrig testat.

Är det viktigt att det är Mac? Att spela på Mac är ju inte det bästa och därför kommer du vilja köra Windows på Macen, vilket går. Men då är det ju värdelöst att ha en Mac eftersom de är överdrivet dyra och du får mycket mer dator för pengarna om du köper en PC.

Är väl egentligen inte Super viktigt, anledningen är väl egentligen att jag gillar gränssnittet och att det fungerar bra med övriga saker jag har som iphone, ipad, apple tv och så småningom en klocka kanske

Smartast är självklart egentligen att köpa en vanlig PC men som sagt gillar Apple ändå

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Just Mac Mini är ju lite halvlurig att köpa just nu för ingen vet, förutom Apple själva, om den kommer att få uppgraderad hårdvara.
Men du skulle ju iofs kunna köpa en modell och sen sälja den om en kommande modell kommer med trevlig hårdvara.
Andrahandsvärdet på Apples produkter är ju fortfarande ganska högt.

Fann följande på : http://www.macrumors.com/2014/07/29/support-page-references-u...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hej,

Har tänkt köpa mig en Mac mini och undrar hur det kommer lira med spel och film.

Jag kommer ha den kopplad till min tv och kommer framförallt kolla film, rätt tunga 1080 hd 10-15gb.
Kommer detta flyta på utan lagg?

Samt undrar jag hur det skulle fungera att spela heroes of newerth, går detta eller är det helt kört?

Mvh Kristoffer

Du kommer kunna se filmer och spela HoN, dock ej på högsta inställningarna, utan problem med nuvarande Mac mini men som sagt det kommer troligen släppas uppdaterade Mac minis innan året är slut och då med HD5000 som kan vara värt att vänta på. Skillnaden är ca 20-30% i prestanda mellan HD4000 och HD5000.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Skrivet av Pengen:

Du kommer kunna se filmer och spela HoN, dock ej på högsta inställningarna, utan problem med nuvarande Mac mini men som sagt det kommer troligen släppas uppdaterade Mac minis innan året är slut och då med HD5000 som kan vara värt att vänta på. Skillnaden är ca 20-30% i prestanda mellan HD4000 och HD5000.

Hur är det med filmer, flyter dom på utan problem?

Skrivet av backspace:

Just Mac Mini är ju lite halvlurig att köpa just nu för ingen vet, förutom Apple själva, om den kommer att få uppgraderad hårdvara.
Men du skulle ju iofs kunna köpa en modell och sen sälja den om en kommande modell kommer med trevlig hårdvara.
Andrahandsvärdet på Apples produkter är ju fortfarande ganska högt.

Fann följande på : http://www.macrumors.com/2014/07/29/support-page-references-u...

Såg att det ryktades om en ny, hatar att vänta dock när man väl vill köpa något

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Asså jag tittar på filmer i 720p och nästan alla filmer i 1080p på min mac mini från 2007 så nog funkar det med en från 2014...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hur är det med filmer, flyter dom på utan problem?

Såg att det ryktades om en ny, hatar att vänta dock när man väl vill köpa något

Ja filmerna kommer flyta fint, 3d sbs 1080p mkv 20-30gb fungerar iaf. Att köpa till mer minne är att rekommendera, köp inte apples dyra minnen utan ta nåt billigt kingston eller dyligt. Grafikkretsen delar minne med cpun.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Skrivet av Pengen:

Ja filmerna kommer flyta fint, 3d sbs 1080p mkv 20-30gb fungerar iaf. Att köpa till mer minne är att rekommendera, köp inte apples dyra minnen utan ta nåt billigt kingston eller dyligt. Grafikkretsen delar minne med cpun.

Okej men det låter ju bra! Hur fungerar det om man skulle vilja slänga in en ssd disk? Är det som hjärnoperation eller går det?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Det är rätt omständigt att byta disk numera men det går om man är riktigt försiktig.

Permalänk
Medlem

HoN har jag ingen aning om men film kommer inte vara några problem alls.

Min 2011 både spelar upp film och agerar plex-server utan problem.

Kolla på ifixit.com för att se hur man byter disk så kan du bedömma själv hur svårt det är.
Jag tyckte inte det såg särskilt svårt ut, men har inte testat. Enda att tänka på är om du vill köra två diskar så behöver du köpa till en sladd om jag minns rätt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av TheMuffinMan:

Är väl egentligen inte Super viktigt, anledningen är väl egentligen att jag gillar gränssnittet och att det fungerar bra med övriga saker jag har som iphone, ipad, apple tv och så småningom en klocka kanske

Smartast är självklart egentligen att köpa en vanlig PC men som sagt gillar Apple ändå

Jag förstår

Permalänk
Medlem

Ska du köra med mac os x så se till att köra med VLC version 2.0.0 om du inte vill ha lagg i filmerna, vet inte varför dom senare versionerna har problem med att utnyttja hårdvaran, men någon på videolan har gjort något fel i nyare versionerna.

Vad gäller HoN så kan jag inte se några hinder vad gäller os x.
HoN is available for Windows, OSX, and Linux. Please select the client you would like to download to the right.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Ska du köra med mac os x så se till att köra med VLC version 2.0.0 om du inte vill ha lagg i filmerna, vet inte varför dom senare versionerna har problem med att utnyttja hårdvaran, men någon på videolan har gjort något fel i nyare versionerna.

Vad gäller HoN så kan jag inte se några hinder vad gäller os x.
HoN is available for Windows, OSX, and Linux. Please select the client you would like to download to the right.

Kan vara att de klantat till sig med multi core stödet men jag bara gissar. Förr så var iaf VLC kass till Mac OS X just för att VLC bara använde en kärna.