Geforce GTX 970 i läckta bilder och specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Hoppas på något jävligt bra som kräver 600 w psu ^^

Du tänker inför vintern, om det blir kallt ute? Ett konvektorelement är ett bra alternativ annars, och det brukar oftast bara kosta några hundra.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Flamso:

Det beror på vad du menar! Ett 750 Ti presterar lika bra som ett 570. Men visst, 970 är prestandaklass och 980 är entusiastklass, om man vill kalla det för det.

Undrar om det kommer bli så här:

960 - Mellanklass
970 - Prestandaklass
980 - Entusiastklass

Precis som det varit hela tiden. Hade för mig att de ändrat det. Men bra att de inte gjort det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Undrar om det kommer bli så här:

960 - Mellanklass
970 - Prestandaklass
980 - Entusiastklass

Precis som det varit hela tiden. Hade för mig att de ändrat det. Men bra att de inte gjort det.

Skulle nog hellre kalla det:

960 - Budgetklass (Media, Webbsurf & film)
970 - Mellanklass (Media, Spel i Medium Settings)
980 - Prestandaklass (Spel i High Settings)
980ti - Entusiastklass (Spel i Ultra Settings)

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Kitz:

Skulle nog hellre kalla det:

960 - Budgetklass (Media, Webbsurf & film)
970 - Mellanklass (Media, Spel i Medium Settings)
980 - Prestandaklass (Spel i High Settings)
980ti - Entusiastklass (Spel i Ultra Settings)

Jo men vad du eller nån annan väljer att kalla det e ju bara en åsikt. Det handlar om Nvidias beteckning på de olika korten.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitz:

Skulle nog hellre kalla det:

960 - Budgetklass (Media, Webbsurf & film)
970 - Mellanklass (Media, Spel i Medium Settings)
980 - Prestandaklass (Spel i High Settings)
980ti - Entusiastklass (Spel i Ultra Settings)

960 kan knappast kallas för budgetklass, det kommer vara betydligt snabbare än vad de flesta sitter och lirar på (kolla steam survey så ser du vad majoriteten av gamers faktiskt sitter med för kort när dom spelar). Det kan ju prestera som ett 770, vilket klarar ultra i de flesta spel i 1080p. Kort som man brukar kalla low-end eller budget ligger även ofta under 1500kr vilket jag tvivlar på att 960 kommer kosta.

Och för folk som kallar GM204 eller 980 ett mellanklass kort eller något annat än high end så förstår jag inte hur ni tänker. Som det ser ut nu så kommer det vara kommer det vara snabbare än 780TI och 290X och kommer därför vara marknadens snabbaste singel GPU kort och är därför inget annat än high-end tills det kommer något snabbare, är väl prestandan som räknas och inte chippstorleken, att det ska komma ett större och starkare kort senare är väl irrelevant för så är det ju alltid.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Moddat GPU block ;_; det är ditt GPU chip som du har tur med förstår du va?

Vissa kort klarar 1200 vissa klarar mer.

Skrivet av fark:

Tror han kör med full cover vatten?

Skrivet av Tobbbe__:

Ett av mina Ti's är stabilt över 1325mhz på 1.212v. Det andra kortet ger upp kring 1280mhz så det han säger stämmer nog.
På referens pcb är det vrm temperaturer som sätter stopp för 780Ti då faserna är så veka, extra pads mellan bakplate och vattenblock hjälper en hel del med strömförsörjningen.

Kallare PCB ger ett stabilare flöde med mindre ripple och förluster pga minskad resistans.

Screenshot - 3840x1080
https://www.dropbox.com/s/7r7i2mcg47ijunv/OC%202.png?dl=0

https://dl-web.dropbox.com/get/OC%202.png?_subject_uid=321806...

https://dl-web.dropbox.com/get/OC%202.png?_subject_uid=321806...

Jag har slipat ner mina standoffs på mitt GPU block så långt att jag böjer/knäcker min PCB om jag drar åt skruvarna för hårt.

Fördel: Kör endast med Non-Conductive Thermal Paste mellan RAM / VRM dvs inga thermal pads.

Många hävdar att RAM inte behöver samma kylning som VRM men det stämmer inte. 3dmark går hårt på VRM men inte RAM, BF4 värmer upp RAM rejält. I början när BF4 släpptes så kraschade spelet för många med samma felkod. Frågar ni mig så är jag nästintill säker på att det va till följd av överhettade RAM/VRM's. Ref / Eftermarknadskylare klarade inte av att kyla. Första spelet jag vart med om som lägger sån enorm press på hela kortet. Med andra ord behöver man samma kylning över hela kortet.

Jag är tacksam för att jag började med en Kraken G10 / Corsair H90 på mitt 780Ti innan jag gick över till Custom Loop med full cover block. Fick max 46Grader på GPU med Corsair H90 men likförbannat kraschade BF4 så fort jag försökte gå över 1260 på Core vilket va samma som på luft. Det va först när jag började labba med passiv kylning i form av Copper Heatsinks på RAM och VRM som jag kunde börja dra upp klockfrekvensen rejält.

Har köot lite nya grejer för ca 15k så ska bygga om igen och kommer vara petig in i det minsta denna gången. Större rads m.m Kommer även ett andra 780Ti och 2st Nya GPU block lite längre fram om någon månad så man kan känna på lite surround då och då. Ska även testa med 2 moddade GPU block i SLi läge sen. Kommer bli väldigt intressant. Går skiten sönder så går den sönder. Fortfarande jävlgt kul å lärorikt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TonyB4ngZ:

Jag har slipat ner mina standoffs på mitt GPU block så långt att jag böjer/knäcker min PCB om jag drar åt skruvarna för hårt.

Fördel: Kör endast med Non-Conductive Thermal Paste mellan RAM / VRM dvs inga thermal pads.

Många hävdar att RAM inte behöver samma kylning som VRM men det stämmer inte. 3dmark går hårt på VRM men inte RAM, BF4 värmer upp RAM rejält. I början när BF4 släpptes så kraschade spelet för många med samma felkod. Frågar ni mig så är jag nästintill säker på att det va till följd av överhettade RAM/VRM's. Ref / Eftermarknadskylare klarade inte av att kyla. Första spelet jag vart med om som lägger sån enorm press på hela kortet. Med andra ord behöver man samma kylning över hela kortet.

Jag är tacksam för att jag började med en Kraken G10 / Corsair H90 på mitt 780Ti innan jag gick över till Custom Loop med full cover block. Fick max 46Grader på GPU med Corsair H90 men likförbannat kraschade BF4 så fort jag försökte gå över 1260 på Core vilket va samma som på luft. Det va först när jag började labba med passiv kylning i form av Copper Heatsinks på RAM och VRM som jag kunde börja dra upp klockfrekvensen rejält.

Har köot lite nya grejer för ca 15k så ska bygga om igen och kommer vara petig in i det minsta denna gången. Större rads m.m Kommer även ett andra 780Ti och 2st Nya GPU block lite längre fram om någon månad så man kan känna på lite surround då och då. Ska även testa med 2 moddade GPU block i SLi läge sen. Kommer bli väldigt intressant. Går skiten sönder så går den sönder. Fortfarande jävlgt kul å lärorikt.

Kör redan feta pads överallt på mina Titan inga VRM temps problem atm.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

få se vad AMD kommer med mot 980Ti det lär bli intressant senaste serien är den bästa på evigheter hoppas de kan överträffa denna gen av gfx kort

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

få se vad AMD kommer med mot 980Ti det lär bli intressant senaste serien är den bästa på evigheter hoppas de kan överträffa denna gen av gfx kort

980Ti Kommer inte lanseras nu. Det är 970 och 980 som kommer i september.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

980Ti Kommer inte lanseras nu. Det är 970 och 980 som kommer i september.

jepp jag vet men ändå vad kan AMD kontra med när ti varianten väl kommer även om det inte blir detta år så kommer den ju komma
har haft Nvidia så länge nu så lite Power från amd vore nice i nästa bygge

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitz:

Så du menar att 400kr extra på ett år hindrar dig från att skaffa ett bättre grafikkort?
Höjden av snålhet?

*Beräknat på dagens elpris, 150W extra utöver 300W (baserat på min dator som är extremt överclockad och drar 450W) och att datorn används 5 timmar om dagen.

När jag skaffar ett bättre grafikkort skaffar jag ett bra grafikkort, att gå steg för steg är ju bara ännu mer pengar i sjön. Var länge inne på ett 7970/280x innan jag insåg att de var ännu sämre ur energieffektivitetshänseende. Om man vill verkligen vill spara pengar är det ju betydligt bättre att köra på en 4670k, eftersom min 930 har en TDP på runt det tredubbla, värmer upp hela lägenheten och får datorn att låta som ett jetplan. Hand i hand med det går ett nytt moderkort, och där har vi problemet. Tillsammans med ett 80+ Gold-agg ligger vi på runt 4k.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år