Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

För att utvecklarna inte förstod att man kan ha två språk samtidigt som människa. De tyckte att "det räcker med modersmålet" för att få ett fungerande system. Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Du har uppenbarligen inte förstått hur Cortana fungerar.

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

För er som längtar till andra webbläsare än IE så är tydligen Opera på G.
http://www.opera.com/sv/wpbeta

Trevliga nyheter. Längtat efter alternativ speciellt opera sedan wp 7,0 tiden

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Cortana är ju lite mer avancerad än vad Siri är. Cortana använder sig även av ord i operativsystemet och i systemapparna och kan även påverka dessa. Operativsystemet och systemapparna är ju på svenska om du använder regioninställning Sverige, därför måste även Cortana förstå svenska för att det skall fungerar.

Jag använder regioninställningen Sverige, men telefonspråket är engelska. Jag tycker de kunde tillåtit användarna köra engelskt cortana med svenskt språk på telefonen. Det känns som om de gjort någon form av general-miss i sin programering, om det arbetar endast med den text som är synlig i apparna/systemet. Alla api:er och under huven funktionalitet som kan köras, som tex 3:epats genvägar till wifi-inställningarna är ju inte låsta till ett visst språk. Säger jag "cortana, open wifi settings" ska hon ju kunna skicka mig rätt oavsett telefonspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag använder regioninställningen Sverige, men telefonspråket är engelska. Jag tycker de kunde tillåtit användarna köra engelskt cortana med svenskt språk på telefonen. Det känns som om de gjort någon form av general-miss i sin programering, om det arbetar endast med den text som är synlig i apparna/systemet. Alla api:er och under huven funktionalitet som kan köras, som tex 3:epats genvägar till wifi-inställningarna är ju inte låsta till ett visst språk. Säger jag "cortana, open wifi settings" ska hon ju kunna skicka mig rätt oavsett telefonspråk.

Du har helt klart en poäng där, men jag tror att det är lite mer komplicerat än så faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag använder regioninställningen Sverige, men telefonspråket är engelska. Jag tycker de kunde tillåtit användarna köra engelskt cortana med svenskt språk på telefonen. Det känns som om de gjort någon form av general-miss i sin programering, om det arbetar endast med den text som är synlig i apparna/systemet. Alla api:er och under huven funktionalitet som kan köras, som tex 3:epats genvägar till wifi-inställningarna är ju inte låsta till ett visst språk. Säger jag "cortana, open wifi settings" ska hon ju kunna skicka mig rätt oavsett telefonspråk.

Jag kör samma språk/regioninställningar som du och kan endast hålla med. Tror ärligt talat att det bara är MS som är retarderade. Av nån anledning har dom haft problem med språk och regioninställningar länge och vägrar inse att folk faktiskt kan vilja ha ett annat systemspråk än regionens. Bara att titta på Xbox 360 där dom olika titlarna på Startskärmarna och dom olika tjänsterna är på svenska för att min region är satt till Sverige medan mitt systemspråk är satt till engelska så inställnings-menyer etc är på engelska. Helt jävla random.

Permalänk
Avstängd

Telepati avstängd för andra gången. Någon som vet vad han gjort den här gången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Telepati avstängd för andra gången. Någon som vet vad han gjort den här gången?

Det undrar jag också. Alla WP-trådar är riktigt tråkiga utan honom

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Trevliga nyheter. Längtat efter alternativ speciellt opera sedan wp 7,0 tiden

Nu finns den att ladda ner i WP Store

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Tack. Laddade ner men lyckades inte använda den står bara anslutningen misslyckades efter en stunds laddning. ( Lumia 920)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

det är bara det att den inte är översatt till Svenska än

Det finns tydligen i en väldigt tidig alpha version av Cortana på svenska, så den är under utveckling. Polaren har fått testa ^^

Permalänk

Har nu beställt mig en Lumia 1520 ska bli jävligt skoj att testa en WP

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte kan få någon internetåtkomst när jag är ansluten till wifi nät? Funkade skitbra ända tills jag uppdaterade till 8.1 sen dess får jag ingen åtkomst, bara ansluten till nätverk... Några idéer?

Visa signatur

"Det är inget plus/minus, de är på ett ungefär..." - Löjtnant i flygvapnet
[burk]

Permalänk
Skrivet av Härja:

Är det bara jag som inte kan få någon internetåtkomst när jag är ansluten till wifi nät? Funkade skitbra ända tills jag uppdaterade till 8.1 sen dess får jag ingen åtkomst, bara ansluten till nätverk... Några idéer?

Är internetdelningen aktiverad?
Den stänger av Wifi-åtkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Är internetdelningen aktiverad?
Den stänger av Wifi-åtkomst.

Delningen står på av

Visa signatur

"Det är inget plus/minus, de är på ett ungefär..." - Löjtnant i flygvapnet
[burk]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Du har uppenbarligen inte förstått hur Cortana fungerar.

Det jag menar är att vi med svensk språkversion inte kan använda Cortana även om vi fattar och kan använda Engelska istället.
För att förtydliga ännu mer så borde vi alltså få använda engelska Cortana under svensk språkversion. Jag ser inte vad problemet är med det?

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Skrivet av Hullsc:

Det jag menar är att vi med svensk språkversion inte kan använda Cortana även om vi fattar och kan använda Engelska istället.
För att förtydliga ännu mer så borde vi alltså få använda engelska Cortana under svensk språkversion. Jag ser inte vad problemet är med det?

Gissar på att anledningen är att Microsoft måste stänga av en hel del funktioner vilket man inte har tid med just nu utan prioriterar annat just nu. Till exempel när man ska säga vad det ska stå i ett sms så kommer den ju inte fatta ett enda ord svenska och sådana halvfärdiga funktioner vill man inte släppa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Gissar på att anledningen är att Microsoft måste stänga av en hel del funktioner vilket man inte har tid med just nu utan prioriterar annat just nu. Till exempel när man ska säga vad det ska stå i ett sms så kommer den ju inte fatta ett enda ord svenska och sådana halvfärdiga funktioner vill man inte släppa.

Ok det verkar ju logiskt. Då förstår jag problemet. Märkte att den började försöka läsa upp sms på tyska vilket lät roligt då den försökte läsa svensk text.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk

Jag försökte få Cortana på min Nokia 920 igår.
Men när jag ställde om regionen till Us så blev något galet med vissa appar.
Själva musikappen går inte att få igång och då inte Xbox music eller video osv.
Vissa inställningar går inte heller att komma åt.
Och när jag försöker uppdatera dom apparna så får jag felmeddelande:80073cf9.
Kollade runt på lite olika forum och det är tydligen inte ovanligt att det blir så när man försöker ställa om region!?
Jag har testat soft reset(multipla oxå),och ställa om regionen fram och tillbaka igen,men ingen skillnad.
Funderar på en hard reset men iom att jag i nuläget inte kan öppna Onedrive från mobilen så vet jag inte om jag kommer åt backupen efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Jag försökte få Cortana på min Nokia 920 igår.
Men när jag ställde om regionen till Us så blev något galet med vissa appar.
Själva musikappen går inte att få igång och då inte Xbox music eller video osv.
Vissa inställningar går inte heller att komma åt.
Och när jag försöker uppdatera dom apparna så får jag felmeddelande:80073cf9.
Kollade runt på lite olika forum och det är tydligen inte ovanligt att det blir så när man försöker ställa om region!?
Jag har testat soft reset(multipla oxå),och ställa om regionen fram och tillbaka igen,men ingen skillnad.
Funderar på en hard reset men iom att jag i nuläget inte kan öppna Onedrive från mobilen så vet jag inte om jag kommer åt backupen efteråt.

Hittar inte mycket information om det felmeddelandet och det mesta verkar handla om appar som användarna själva utvecklar. Men det verkar ha att göra med just regionsinställnignar i appen som inte matchar OS:et. Jag tror det är ganska ovanligt att det problemet uppstår men kan vara för att jag missat problemet tidigare.

Kan du installera nya appar? Vad händer om du avinstallerar t.ex. Xbox music och sedan installerar den igen? Vad är det för inställningar du inte kommer åt?

En "hard reset" kan vara det snabbaste och lättaste sättet. Om du gör en backup nu och inte får något felmeddelande ska den ha gjort backupen korrekt och du borde komma åt Onedrive efter en "hard reset" och då kunna använda backupen.

Permalänk
Skrivet av betan:

Hittar inte mycket information om det felmeddelandet och det mesta verkar handla om appar som användarna själva utvecklar. Men det verkar ha att göra med just regionsinställnignar i appen som inte matchar OS:et. Jag tror det är ganska ovanligt att det problemet uppstår men kan vara för att jag missat problemet tidigare.

Kan du installera nya appar? Vad händer om du avinstallerar t.ex. Xbox music och sedan installerar den igen? Vad är det för inställningar du inte kommer åt?

En "hard reset" kan vara det snabbaste och lättaste sättet. Om du gör en backup nu och inte får något felmeddelande ska den ha gjort backupen korrekt och du borde komma åt Onedrive efter en "hard reset" och då kunna använda backupen.

Jag kommer inte åt Xbm,den ligger i music-appen.
När jag trycker på den händer ingenting.
Appar kan jag installera men någon blir det ingen ikon på!?
Jag kan däremot inte avinstallera appar!??
Angående inställningar så kommer jag inte åt något upp till "telefonuppdatering" om man går nerifrån i inställningsmenyn.
Ska kolla om jag kan göra en backup när jag kommer hem.men iofs så gjorde jag en innan jag ändrade region igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Jag försökte få Cortana på min Nokia 920 igår.
Men när jag ställde om regionen till Us så blev något galet med vissa appar.
Själva musikappen går inte att få igång och då inte Xbox music eller video osv.
Vissa inställningar går inte heller att komma åt.
Och när jag försöker uppdatera dom apparna så får jag felmeddelande:80073cf9.
Kollade runt på lite olika forum och det är tydligen inte ovanligt att det blir så när man försöker ställa om region!?
Jag har testat soft reset(multipla oxå),och ställa om regionen fram och tillbaka igen,men ingen skillnad.
Funderar på en hard reset men iom att jag i nuläget inte kan öppna Onedrive från mobilen så vet jag inte om jag kommer åt backupen efteråt.

Bra att du nämner att du har gjort multi SR då kan man utesluta att du har någon glitch med ditt firmware. Man ska komma ihåg att OS, systemappar och appar "kan" ha olika funktioner/(inställningar) i olika regioner, så byte av region kan normalt medföra vissa blockeringar, men dessa ska ju sedan gå tillbaka igen när du switchar tilbaka till den ursprungliga regionen. I ditt fall verkar så inte ske, och då låter det som om du har något aber med ditt OS. Om så är fallet hjälper bara en Hard Reset.

Ett sätt att kolla om du är synkad mot onedrive och att en backup därmed lagras är helt enkelt bara att ta en bild med kameran (om du kommer åt den) och därefter logga in på onedrive från en dator och se om bilden lagts upp.

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Bra att du nämner att du har gjort multi SR då kan man utesluta att du har någon glitch med ditt firmware. Man ska komma ihåg att OS, systemappar och appar "kan" ha olika funktioner/(inställningar) i olika regioner, så byte av region kan normalt medföra vissa blockeringar, men dessa ska ju sedan gå tillbaka igen när du switchar tilbaka till den ursprungliga regionen. I ditt fall verkar så inte ske, och då låter det som om du har något aber med ditt OS. Om så är fallet hjälper bara en Hard Reset.

Ett sätt att kolla om du är synkad mot onedrive och att en backup därmed lagras är helt enkelt bara att ta en bild med kameran (om du kommer åt den) och därefter logga in på onedrive från en dator och se om bilden lagts upp.

Kommer inte åt kameran eller One drive.
Har hittat några ställen där detta problem nämns och hr verkar vara lösningen.

http://answers.microsoft.com/en-us/winphone/forum/wpdp-wpapps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Jag försökte få Cortana på min Nokia 920 igår.
Men när jag ställde om regionen till Us så blev något galet med vissa appar.
Själva musikappen går inte att få igång och då inte Xbox music eller video osv.
Vissa inställningar går inte heller att komma åt.
Och när jag försöker uppdatera dom apparna så får jag felmeddelande:80073cf9.
Kollade runt på lite olika forum och det är tydligen inte ovanligt att det blir så när man försöker ställa om region!?
Jag har testat soft reset(multipla oxå),och ställa om regionen fram och tillbaka igen,men ingen skillnad.
Funderar på en hard reset men iom att jag i nuläget inte kan öppna Onedrive från mobilen så vet jag inte om jag kommer åt backupen efteråt.

Om man byter region på mobilen är inte regionen på MS-kontot fortfarande detsamma så att det ställer till massa förvirring/buggar i apparna? Någon mer kunnig får gärna klargöra kring det för jag undrar själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Om man byter region på mobilen är inte regionen på MS-kontot fortfarande detsamma så att det ställer till massa förvirring/buggar i apparna? Någon mer kunnig får gärna klargöra kring det för jag undrar själv

Vissa appar kan sluta uppdatera eller inte längre gå att installera om man byter region. Men de flesta appar är samma oavsett region och ska inte påverkas. Regionvalet påverkar bara telefonen, inte kontot. Det är inga problem att ha kontot inställt på en annan region än telefonen. Jag har bytt region några gånger och aldrig stött på problem på grund av det. Men om det finns pengar på kontot, te.x. använt ett presentkort, så måste telefonen vara inställd på samma region som valutan att de ska kunna användas.

Är det svar på det du undra över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Om man byter region på mobilen är inte regionen på MS-kontot fortfarande detsamma så att det ställer till massa förvirring/buggar i apparna? Någon mer kunnig får gärna klargöra kring det för jag undrar själv

Du har helt rätt där, men en återgång igen till den ursprungliga regionen borde innebära att allt blir rätt igen. Så vekar däremot inte ha hänt för Tegebruket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Kommer inte åt kameran eller One drive.
Har hittat några ställen där detta problem nämns och hr verkar vara lösningen.

http://answers.microsoft.com/en-us/winphone/forum/wpdp-wpapps...

Ja, det var ju det jag sa.
Logga in på ditt MS-konto via en dator och välj OneDrive.
Därefter väljer du Kugghjul>Options>Device Backups.
Där kan du se när din senaste backup togs. Denna backupversion kommer du alltid åt när du gör din HR.

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Ja, det var ju det jag sa.
Logga in på ditt MS-konto via en dator och välj OneDrive.
Därefter väljer du Kugghjul>Options>Device Backups.
Där kan du se när din senaste backup togs. Denna backupversion kommer du alltid åt när du gör din HR.

Jag trodde nog också att det var den enda utvägen,men folk är dåliga på att skriva om det löste sig till slut.
Har gjort en hr och det verkar fungera!?
Den håller fortfarande på att uppdatera appar...

Allt fungerar som det ska!
Det enda som inte blev återställt var Cronos-kalendern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag tycker snarast det ser ut som Sailfish i stuket.

Men nej, det såg rätt tråkigt ut. Precis som Android eller iOS. Vi har redan två såna jag förstår inte önskan att låta WP gå åt samma håll.

Håller med. Tycker WP har det klart snyggaste och stilrenaste UI:t av alla operativ (inte ens lika snyggt ens på surfplattor med Windows). Gillar alla enkla geometriska former och att använda text och typsnitt som starka formgivningselement.

Det sagt så var ju iOS7 ett grymt lyft jämfört med tidigare iOS, och de helt klart snyggaste UI:t som Apple någonsin lyckats skapa.

Android har alltid varit en massa spaghetti UI-mässigt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Då kom äntligen Cyan till den sista batchen av 920 som såldes av NetOnNet och Elgiganten. Den så kallade Norske-varianten.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Du har helt rätt där, men en återgång igen till den ursprungliga regionen borde innebära att allt blir rätt igen. Så vekar däremot inte ha hänt för Tegebruket.

Skrivet av betan:

Vissa appar kan sluta uppdatera eller inte längre gå att installera om man byter region. Men de flesta appar är samma oavsett region och ska inte påverkas. Regionvalet påverkar bara telefonen, inte kontot. Det är inga problem att ha kontot inställt på en annan region än telefonen. Jag har bytt region några gånger och aldrig stött på problem på grund av det. Men om det finns pengar på kontot, te.x. använt ett presentkort, så måste telefonen vara inställd på samma region som valutan att de ska kunna användas.

Är det svar på det du undra över?

Absolut, tack för svaren

Skrivet av martinot:

Håller med. Tycker WP har det klart snyggaste och stilrenaste UI:t av alla operativ (inte ens lika snyggt ens på surfplattor med Windows). Gillar alla enkla geometriska former och att använda text och typsnitt som starka formgivningselement.

Håller med, synd bara att MS väljer att kompromissa alltmer på deras stilrena UI för varje uppdatering som kommer och att flera av de större apparna väljer att helt bortse från plattformens unika design-guidelines.