Windows 10 diskussionstråden.

Permalänk

300-1000 spänn för en startmeny.

Jo, jag tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

På samma sätt som Microsoft har tvingat oss att använda startmenyn sedan Windows 3 menar du?

Nu är Windows 3 lite före min tid men jag tror inte folk klagade lika mycket då som idag, tror mer på att folk såg startmenyn och hela utvecklingen som ett plus då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Det krävs ju mer förbättringar över win 8 än en startskärm för att man ska byta, finns det någon insikt i fler fördelar med Win 9?

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Win 9 är ett fall framåt, och ser ut att man kan köra med det, efter en del justerande.

Dock rösta Windows 7 då det ser betydligt bättre ut, och användarvänligt samt viktigast av allt är inte ett skvatt av "metro" i det.

Men kommer nog köra Windows 9 i framtiden som det ser ut nu men jag kommer inte gilla det förrän man gjort nått åt det fula platta utseendet, önskar att Microsoft hade behållit utseendet och GUI från Windows 7 lite mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

300-1000 spänn för en startmeny.

Jo, jag tackar!

Gissar på att det blir en gratisuppdatering för de som har 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Den ändrar ju knappt något, snarare tintar den bara startmenyn och ändrar färg på decoration.

Du skrev att du "inte ville bli bländad på nätterna"
Vad är det som inte ändras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Det krävs ju mer förbättringar över win 8 än en startskärm för att man ska byta, finns det någon insikt i fler fördelar med Win 9?

Finns nästan ingen info ännu, men skulle gissa på DX12 osv, lär dock komma för 8.1 också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mineralvatten:

Det krävs ju mer förbättringar över win 8 än en startskärm för att man ska byta, finns det någon insikt i fler fördelar med Win 9?

Håller med, känns verkligen som ett service pack och inte som ett nytt OS, men det är väl därför det ryktas om en gratis uppdatering för 8.x-användare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Håller med, känns verkligen som ett service pack och inte som ett nytt OS, men det är väl därför det ryktas om en gratis uppdatering för 8.x-användare.

Tror att MS gör detta för att dels komma bort ifrån 8 som har en negativ klang eftersom de flesta har förutfattade meningar, sen tror jag också att de vill börja att fokusera igen på desktop , framför allt för att få tillbaka företagsmarknaden som går emot Windows 7 istället för 8.1 när de migrerar ifrån XP , vilket är helt sjukt igentligen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Gissar på att det blir en gratisuppdatering för de som har 8.1.

Varför skulle det bli det, är ytterst sällan helversions nummer är gratis uppgraderingar på programvara som inte är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Med inaktivera menar du att man kan bocka ur en ruta eller liknande? Eller bara "inte använda Modern UI"?

Yes! Man bockar ur en ruta!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Yes! Man bockar ur en ruta!

Jaså där ser man Låter ju väldigt lovande! Och då ska registerfiler och dyligt se till att Modern UI liksom försvinner?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det jag tror att många missar när de kollar på tilesen är att man har implementerat support att välja bakgrund på dem i WP 8.1, någonting som jag är rätt så säker kommer att komma till W9 också.

http://d3jgkzl5mcxi5w.cloudfront.net/2014/04/Start-screen-bac...

Jag hoppas också att de kommer att gjöra någonting åt användarinterfacet när man kör sina WinRT appar i desktop-mode. Alla user-inteface detaljer som enbart är anpassade för tablets känns så onödigt klumpiga och jag tror att Microsoft måste insé att om folk får ett dåligt intryck av deras desktop OS så kommer de inte köpa deras plattor. De måste också inse att de måste samarbeta med sina partners om de vill sälja plattor, men det borde de väl ha lärt sig av Windows 8 katastrofen.

Det där såg inte dumt ut, men självklart verkar det inte vara så enkelt som att högerklicka på en ikon och välja att göra den transperant...det är ju ändå en idiotprodukt avsedd för plattor.

Lust att skriva hur du gjort - i Windows 8.1?

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen direkt anledning att uppgradera från Windows 7. Men till skillnad från 8:an är det ändå något jag skulle kunna tänka mig att installera på ett nybygge.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Skiter fullständigt i startmenyn. Använder inte startmenyn för annat än att söka på saker.

Det jag ser fram emot är virtuella skrivbord. Borde ha kommit för flera år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Böt till Windows 8 och sedan 8.1 direkt när de släpptes. Tycker väldigt starkt om UI:n med alla "blown-out" färger. Det känns väldigt platt och jag gillar det till skillnad från alla fula bevels som funnits i de lite äldre versionerna utan Windows - det är inte 3D, varför försöka få det att se ut som 3D?? ungefär mitt tänk sedan Vista.

Tycker dock inte att den nya startmenyn ser så väldigt bra ut. Men jag tror jag såg att man kan ha den gamla kvar.

Vill även se fler snygga animationer, något i denna stil.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

En ORDENTLIG startmeny, inte ett hopkok av deras värdelösa mini-appar överallt. Det fanns en ordentlig meny, men den slopades på grund av integreringen med en produkt ingen vill ha.

Jag tvivlar på att 9'an tillåter en användare att redigera teman utan att redigera uxtheme med tredjepart...

Skickades från m.sweclockers.com

En anledning att jag är så taggad på nya startmenyn är för att den har "värdelösa" appar pinnad på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

300-1000 spänn för en startmeny.

Jo, jag tackar!

Charmsen försvinner också vad jag läst vilket inte är helt fel. Dom kan lika gärna ta bort Ribbons när dom ändå håller på

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Om DX 11.2 endast kommer till Win 8.1, varför skulle DX 12 komma till Win 7?

I oktober 2008 sa de att DX 11 inte skulle komma till Windows 7
DirectX 11 kommer inte till Windows 7

I november 2008 ändrade Microsoft sig och sa att DX11 kommer till Windows 7
Microsoft ändrar sig: DirectX 11 i Windows 7

Enda anledningen till att DX11.2 inte kommer till Windows 7 är att de tillägg som gjorts där inte stöds av Windows 7

Så vad är det som säger att inte DX12 komma till Windows 7?

Du behöver ingen ny hårdvara för DX12 och i denna intervju med Ales Holecek tar han upp det och hintar till att DX12 antagligen kommer till Windows 7

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2014/9-004

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Du skrev att du "inte ville bli bländad på nätterna"
Vad är det som inte ändras?

Bakgrunden på program?
Vill ha något liknande detta i färgtema i explorer och liknande

Har använt mig av diverse applikationer tidigare men mycket går på att patcha uxtheme vilket blir ett helvete sen när man kör Windows check på systemfiler där man återigen måste ersätta filen manuellt.

Skrivet av Rajat:

I oktober 2008 sa de att DX 11 inte skulle komma till Windows 7
DirectX 11 kommer inte till Windows 7

I november 2008 ändrade Microsoft sig och sa att DX11 kommer till Windows 7
Microsoft ändrar sig: DirectX 11 i Windows 7

Enda anledningen till att DX11.2 inte kommer till Windows 7 är att de tillägg som gjorts där inte stöds av Windows 7

Så vad är det som säger att inte DX12 komma till Windows 7?

Du behöver ingen ny hårdvara för DX12 och i denna intervju med Ales Holecek tar han upp det och hintar till att DX12 antagligen kommer till Windows 7

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2014/9-004

Microsoft har gjort 180,360,720 vändningar så skulle inte lita på att deras stängda Direct3D 12 kommer till Windows 7 föräns det finns där samt att då förlorar Microsoft kofoten för att få folk till Windows 9.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

300-1000 spänn för en startmeny.

Jo, jag tackar!

Det är inte bara ny start meny. Dessutom har vi inte fått mer info från Microsoft ännu. Förvänta dig DX12 i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det där såg inte dumt ut, men självklart verkar det inte vara så enkelt som att högerklicka på en ikon och välja att göra den transperant...det är ju ändå en idiotprodukt avsedd för plattor.

Lust att skriva hur du gjort - i Windows 8.1?

Det finns vad jag vet inte i Windows 8.1 ännu, men man kan ju alltid hoppas på att de kommer att implementera det i Windows 9 då det har varit en hit i Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nu är Windows 3 lite före min tid men jag tror inte folk klagade lika mycket då som idag, tror mer på att folk såg startmenyn och hela utvecklingen som ett plus då.

Internet är mycket utbrett idag och många har tillgång till internet, det innebär att många fler tycker saker på internet. Det är dessutom mode numera att hets hata och ha starka åsikter om allt så att ta det med en nypa salt skadar nog inte emellan åt.
Och om du har erfarenheten i verkliga livet om detta så är det ändå svårt att generalisera och dra slutsatser på vad de flesta tycker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Bakgrunden på program?
Vill ha något liknande detta i färgtema i explorer och liknande
http://i.imgur.com/yXEzmYi.png

Har använt mig av diverse applikationer tidigare men mycket går på att patcha uxtheme vilket blir ett helvete sen när man kör Windows check på systemfiler där man återigen måste ersätta filen manuellt.

Microsoft har gjort 180,360,720 vändningar så skulle inte lita på att deras stängda Direct3D 12 kommer till Windows 7 föräns det finns där samt att då förlorar Microsoft kofoten för att få folk till Windows 9.

För det gick ju så bra att tvinga på folk Windows 8

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För det gick ju så bra att tvinga på folk Windows 8

Är operativsystemet ett fiasko så är det. Läppstift på en gris gör inte det till så mycket bättre. Men är säker att många uppgraderade just på grund av senare direct3d version likaså som folk uppgraderade till Vista när de såg all reklam samt fud från Microsoft angående direct3d 10.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Bakgrunden på program?
Vill ha något liknande detta i färgtema i explorer och liknande
http://i.imgur.com/yXEzmYi.png

Har använt mig av diverse applikationer tidigare men mycket går på att patcha uxtheme vilket blir ett helvete sen när man kör Windows check på systemfiler där man återigen måste ersätta filen manuellt.

Ok, men har teman i Windows någonsin ändrat på bakgrunderna i enskilda program?
Jag kan inte erinra mig detta i alla fall, är inte detta något man har gjort för varje program separat?

Måste tillstå att jag inte labbat alltför mycket med olika teman tidigare, så jag kan ju ha missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Bakgrunden på program?

Undrade alltid varför MS inte inkluderade ett "Dark Theme" på samma sätt som dom gjorde i WP

Skrivet av Wickman:

Ok, men har teman i Windows någonsin ändrat på bakgrunderna i enskilda program?
Jag kan inte erinra mig detta i alla fall, är inte detta något man har gjort för varje program separat?

Skulle gissa att om MS skulle göra det i Win 9 så skulle det antagligen endast funka i Modern Apps och inte i legacy Win32-program. Möjligtvis Explorer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jaså där ser man Låter ju väldigt lovande! Och då ska registerfiler och dyligt se till att Modern UI liksom försvinner?

Modern Ui blir startmenyn! Fast som den ser ut i Windows 7 med undantag att man kommer kunna ha appar likt som på en winphone i startmenyn.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd

Hm... kanske spenderar 2% av arbetstiden i Windows egna interface... mesta tiden går till programmen.

Så jag bryr mig inte sådär hemskt mycket om utseendet egentligen.

Permalänk

Hellre win7 vista eller xp än win 8 och senare. Microsoft får antingen vrida tillbaka klockan eller snegla över på äpplet och deras lösningar för att passa min smak. ^^

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w