Köpråd: Android vs iOS (Iphone vs SGS5, LG G3, Sony Z2 m.fl.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Absolut inte, AvPlayerHD sväljer 1080p MKV-filer utan några konstigheter. Du behöver förvisso fortf. synka det genom iTunes, men det är som att copy n paste:a filerna. Busenkelt, ingen konvertering behövs.

Tänkte väll. Har inte iphone själv men kollar på Iphone 6 plus.

Har massvis med mkv och flac som måste gå att spela upp utan problem.
På android lägger jag bara över det på minneskortet vilket är enkelt, lite jobbigt att "synca" med itunes men går väll. Så länge mer kladdande inte behövs.

Permalänk
Skrivet av AlvarBerglind:

Jag brukar köra med spotify i 8 timmar, lite youtube och en del hemsidor och klarar mig precis på batteriet i min 4s, men 5s har bättre batteritid så borde funka.

hmm får fråga de i affären då

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Behöver inte ens synka genom iTunes med AvPlayerHD.

Du kan starta en ftp-server direkt i programmet och föra över trådlöst.

Justja! Glömde jag helt bort. Underbar spelare overall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Går ju fortfarande köpa 4s så tror nog de kommer 5s kommer hänga kvar ett tag till dock kanske bara 16 gb modellen. Apple brukar väl göra så föregående modell blir den nya budgetmodellen.

Det visste jag inte men efter en goggling så nämner flera nyhetssidor det, men det faktum att köpa en iPhone 5S (16GB med abonnemang samt HBO Nordic) för 6000 kr fortfarande ett fynd enligt mig, även om den kommer sänkas.

Skrivet av Vikingbjörn:

jag har ju hyffsat långa dar, brykar lyssna på spotify 2-3 h, va inne lite på reddit , youtubeoch andra forum 1-2 h, facebook använder jag väll också rätt flitigt.
känns som mobilen kommer dpö medan ja är i sskolan så kanske blir en samsung eller sony, lite synd at dom inte la in ett starkare batteri

Det kommer suga på batteriet men det bör nog hålla för det, alternativet är väl att du får ta med en laddare när batteriet börjar bli slitet om något år

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara läst första och sista sidan i denna tråd, så vet inte exakt allt som sagts, men min rekommendation skulle gå till LG G3. Detta av den enkla anledningen att du får den för 199:-/månaden med kampanjen på mecenats sida du länkade till. Telefonen i sig är dessutom grym, med allt man behöver. En aspekt jag verkligen gillar med den telefonen är att relationen skärmstorlek/frontyta är oehört bra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Jag ser min telefon som en minidator som också går att ringa med - vilket den också är, och förväntar mig att den ska kunna göra saker på samma sätt som min vanliga dator.
Det kan inte en iPhone.

Jo, det kan den

Skrivet av Felparkerad:

Om några månader så kommer 5S antagligen att sluta säljas

Nej, den går ner i pris och tar över vad iPhone 4S är idag, som de gör alla år

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

var iväg och kände idag och de lutar åt en SGS5 då g3 och z2 var för stora dock lite tråkigt då ja skulle vilja prova nytt märke

Permalänk
Medlem
Citat:

Många som pratar om android säger ju att de är mycket mer öppet än iOS, men kan någon ge exempel på hur det är mer öppet som har använt båda operativsystemen?

Du kan byta skrivbordsmiljö bara genom att installera en ny app. (dessa kallas launchers)
Här är ett exempel på en launcher: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mycolorscre...
Och så har du generellt mycket mer inställningar du kan pilla med om du skulle vilja det, samt möjlighet till att installera helt nya operativsystem om du installerar en ny recovery och sånt, men det senare är lite mer avancerat än vad gemene personen håller på med.

Skrivet av Vikingbjörn:

okej varför är den bättre? om man killar på specifikationer verkar samsungs kamera långt mycket bättre, dock är iphones bättre i mörker.

Som jag skrivit många gånger i detta forum: megapixlar representerar inte kvalitet. Att ha 8MP istället för 13-20MP har faktiskt flera fördelar i bildkvalitet dessutom.
iPhone 5S har en av marknadens bästa kameror.

Citat:

Tycker iOS verkar stabilare och flyter på bättre och känns inte som att de blir sega som android blir efter ett tag, varför blir det så btw med android?
varför blir det sämre flyt med tiden, har det med operativsystemet att göra? löste kitkat så det blev bättre flyt alltså?

iOS är inte stabilare och det segar ner efterhand precis som Android.
Android 4.3 löste problemet med nedsegning då det introducerade stöd för TRIM. Något som iOS inte har stöd för än, vad jag vet.

Citat:

och var är det för nytänk med android L, kommer denna uppdatering snart?

Det är väldigt mycket nytt med Android L. Det är den största uppdateringen i Androids historia.
Här kan du kolla in en kort-lista med nya funktioner och uppdateringar:
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1306941-an...

Skrivet av Vikingbjörn:

var iväg och kände idag och de lutar åt en SGS5 då g3 och z2 var för stora dock lite tråkigt då ja skulle vilja prova nytt märke
hur ser google nexus 5 ut jämfört med de mobiler jag rabbla upp

Gick det inte att klämma på en Nexus 5?
Det är en väldigt bra telefon på alla punkter utom högtalare och batteritid. Batteritiden är ganska jämförbar med en iPhone, men den är ju i alla fall betydligt bättre än en Galaxy S3.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Gick det inte att klämma på en Nexus 5?
Det är en väldigt bra telefon på alla punkter utom högtalare och batteritid. Batteritiden är ganska jämförbar med en iPhone, men den är ju i alla fall betydligt bättre än en Galaxy S3.

det som egentligen säger emot med nexus är väll den sämre kameran och att man inte kan sätta in minneskort?
vet du när android L kommer ut? tar de långt innan samsung får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

det som egentligen säger emot med nexus är väll den sämre kameran och att man inte kan sätta in minneskort?
vet du när android L kommer ut? tar de långt innan samsung får?

Nej, återigen: megapixlar representerar inte kvalitet. Den har en bra kamera. Inte lika bra som Galaxy S5, men bildkvalitetsmässigt så är den inte långt efter.

Android L kommer i höst någon gång till Nexus enheter. HTC-lurar får uppdateringen runt 3-4 månader senare. Samsung-lurar får uppdateringen 4-8månader efter.

Vad är det du lagrar på telefonen? Du har 11.5GB ledigt utrymme på 16GB-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

var iväg och kände idag och de lutar åt en SGS5 då g3 och z2 var för stora dock lite tråkigt då ja skulle vilja prova nytt märke

Sony släpper ju sin Z3 compact snart, i princip samma hårdvara som Z3 men mindre skärm.
Har själv Z1 compact och är helnöjd med den och den har bra batteritid.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Nej, återigen: megapixlar representerar inte kvalitet. Den har en bra kamera. Inte lika bra som Galaxy S5, men bildkvalitetsmässigt så är den inte långt efter.

Android L kommer i höst någon gång till Nexus enheter. HTC-lurar får uppdateringen runt 3-4 månader senare. Samsung-lurar får uppdateringen 4-8månader efter.

Vad är det du lagrar på telefonen? Du har 11.5GB ledigt utrymme på 16GB-varianten.

bilder, sen alla spotify listor så att jag har dom i offline läge för att spara på datatrafiken, sen lite appar och spel
hur kommer set sig att de tar runt 4 månader innan den kommer till resterande tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

bilder, sen alla spotify listor så att jag har dom i offline läge för att spara på datatrafiken, sen lite appar och spel
hur kommer set sig att de tar runt 4 månader innan den kommer till resterande tillverkare?

För att tillverkarna ska kränga in massor med nya funktioner (många som inte ens är användbara) och ändra utseendet till deras egna stil. Du vet ju hur annorlunda en Sony eller Nexus-lur ser ut jämfört med en Samsung-lur.
Och som du ser av tiden det tar för en uppdatering så ändrar Samsung mer än HTC gör.

Du klarar dig nog med 11.5GB. Krisar det så kan du ju ställa in så att du gör automatisk backup av alla dina foton till Google Drive, så att dessa inte är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Kabel till datorn, öppna Itunes, drag and drop i det, vad är problemet?

Hur ofta skall du upprepa dig? Om man sitter på Linux då vad gör man då, försöka ta sig förbi deras filstruktur out of hell? Om man kopplar in det till skolan för att snabbt föra över sitt arbete hur gör man då, installerar Itunes på en skoldator?

Android telefoner kan dela, streama, tillåta 3eparts program att sköta det samt även köra vanligt USB läge som funkar i alla system oavsätt tillverkare. Även vanliga bilstereo's som har USB ingång.

På Linux kan du installera KDEConnect som tillåter klippboard delning, filöverföring från "share" visa notifications och system information på datorn. Samt fjärrstyra media program på datorn eller styra musen genom att använda mobilens skärm som touchpad eller utföra olika knappkombinationer.

Du kan installera, ominstallera, byta rom även installera Ubuntu eller andra OS på telefonen om man så vill. Använda andra "stores" än Google play och även installera via APK D.v.s. man kan ha en Android mobil utan några kopplingar alls till Google om man så vill.

Så ur en användarens perspektiv vilket är mer användarvänligt?

Sitter man i Apple bubblan och accepterar deras restriktioner klart blir det lättare att använda en Iphone då hela deras ekosystem bygger på det och vore dumt om det inte fungerade. Men så fort man lämnar denna säkra bubbla så spricker den och väldans problem kommer på en så fort man gör något utanför deras snäva användarscenarion som i sin tur bara omfattar deras produkter och ekosystem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Sears:

För att tillverkarna ska kränga in massor med nya funktioner (många som inte ens är användbara) och ändra utseendet till deras egna stil. Du vet ju hur annorlunda en Sony eller Nexus-lur ser ut jämfört med en Samsung-lur.
Och som du ser av tiden det tar för en uppdatering så ändrar Samsung mer än HTC gör.

Du klarar dig nog med 11.5GB. Krisar det så kan du ju ställa in så att du gör automatisk backup av alla dina foton till Google Drive, så att dessa inte är ett problem.

du tycker alltså inte samsung verkar va ett bra alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

du tycker alltså inte samsung verkar va ett bra alternativ?

Galaxy S5 har ju bra hårdvara, men mjukvaran är det den faller på. Jag skulle nog inte gett mig på den.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Galaxy S5 har ju bra hårdvara, men mjukvaran är det den faller på. Jag skulle nog inte gett mig på den.

vad faller den på där då? touchwiz? har dom inte fixat de i senaste uppdateringen?

Permalänk
Skrivet av Vikingbjörn:

du tycker alltså inte samsung verkar va ett bra alternativ?

Klara du an och vågar byta rom.

Så är http://www.android.gs/download-odin-1-85/ odin grymt verktyg för samsung mobiler (svårt att misslyckas) installera på datorn lägg in TWRP på odin den kör igång installationen och tror jag gjorde samma med super su, sen installera valfritt rom som funkar med just din mobil

Men som sagt du bryter typ garantin (om du inte vet hur man nollställer mobilen vid garantiärende).

Skrivet av Sears:

Galaxy S5 har ju bra hårdvara, men mjukvaran är det den faller på. Jag skulle nog inte gett mig på den.

Precis:) men vågar man flasha, så här det en bra telen, grym skärm t.ex

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Klara du an och vågar byta rom.

Så är http://www.android.gs/download-odin-1-85/ odin grymt verktyg för samsung mobiler (svårt att misslyckas) installera på datorn lägg in TWRP på odin den kör igång installationen och tror jag gjorde samma med super su, sen installera valfritt rom som funkar med just din mobil

Men som sagt du bryter typ garantin (om du inte vet hur man nollställer mobilen vid garantiärende).

Precis:) men vågar man flasha, så här det en bra telen, grym skärm t.ex

ja de skulle ju va roligt att lära sig att roota osv dock skulle jag väll behöva sätta mig o läsa på så de kanske tar ett tag innan jag gör det.
Men om ja säger såhär Z2 och g3 va alldeles för stora, sgs5 funka men de va på gränsen, är lite halvtveksam till nexus 5 pga batteritid eftersom jag har långa dar plus de jag sa innan, så då är de egentligen sgs5, sg alpha, iphone 5s, nexus 5 kanske? som finns kvar?

Permalänk
Skrivet av Vikingbjörn:

ja de skulle ju va roligt att lära sig att roota osv dock skulle jag väll behöva sätta mig o läsa på så de kanske tar ett tag innan jag gör det.
Men om ja säger såhär Z2 och g3 va alldeles för stora, sgs5 funka men de va på gränsen, är lite halvtveksam till nexus 5 pga batteritid eftersom jag har långa dar plus de jag sa innan, så då är de egentligen sgs5, sg alpha, iphone 5s, nexus 5 kanske? som finns kvar?

alpha, vad jag sett är är ett försök till att konkurrera Iphone (har inte kollat så noga), men vad jag vet har den ett sämre batteri och vet inte om den saknar minneskortsläsare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

alpha, vad jag sett är är ett försök till att konkurrera Iphone (har inte kollat så noga), men vad jag vet har den ett sämre batteri och vet inte om den saknar minneskortsläsare.

så vad tycker du ja ska välja, vilken vinner mellan nexus och iphone?

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare nämnt, Z3 Compact kommer ju snart - verkar vara riktigt bra telefon!

Då du inte ville ha en så stor mobil, bra batteritid med bra kamera, så ser jag inte riktigt hur denna inte skulle vara intressant?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Skrivet av Ostbiten:

Som någon tidigare nämnt, Z3 Compact kommer ju snart - verkar vara riktigt bra telefon!

Då du inte ville ha en så stor mobil, bra batteritid med bra kamera, så ser jag inte riktigt hur denna inte skulle vara intressant?

jag är student och har inte mycket pengar och tänkte därför passa på nu när det fanns bra erbjudanden hos tele2, plus att man tele lagt av helt så jag måste få ny så fort som möjligt, har tyvärr antagligen inte råd med z3 compact eller iphone 6 då iaf iphone lär ligga på 400/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

jag är student och har inte mycket pengar och tänkte därför passa på nu när det fanns bra erbjudanden hos tele2, plus att man tele lagt av helt så jag måste få ny så fort som möjligt, har tyvärr antagligen inte råd med z3 compact eller iphone 6 då iaf iphone lär ligga på 400/mån

Vad jag ser nu så står det att Z3 Compact kostar 274 kr/månad på mecenat med Tele2.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Skrivet av Ostbiten:

Vad jag ser nu så står det att Z3 Compact kostar 274 kr/månad på mecenat med Tele2.

kollade nu och de stämmer, men är sonys mjukvara så mycket bättre än samsungs? sen verkade den ha rätt låg pixeltäthet, 319 mot sgs5 på 432, även lite sämre upplösning 720x1280 pixlar? annars bra, men är det då värt att ta den framför sgs5?

Permalänk
Skrivet av Vikingbjörn:

kollade nu och de stämmer, men är sonys mjukvara så mycket bättre än samsungs? sen verkade den ha rätt låg pixeltäthet, 319 mot sgs5 på 432, även lite sämre upplösning 720x1280 pixlar? annars bra, men är det då värt att ta den framför sgs5?

Betänk också IPS VS amoled också. S3 hade den inte runt 300ppi?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

kollade nu och de stämmer, men är sonys mjukvara så mycket bättre än samsungs? sen verkade den ha rätt låg pixeltäthet, 319 mot sgs5 på 432, även lite sämre upplösning 720x1280 pixlar? annars bra, men är det då värt att ta den framför sgs5?

Den verkar vara riktigt bra. Jag väntar än på att Anandtech förhoppningsvis kommer med en recension av den, men preliminärt så verkar den vara bra på alla punkter.
300PPI räcker, 400 är ju att föredra, men 300 är verkligen inget problem. iPhones och retina skärmar innebär ju t.ex. 300PPI.

Sony är lite bättre när det kommer till mjukvara än Samsung. Men de ligger ändå i den nedre halvan av telefoner när det kommer till flyt.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Betänk också IPS VS amoled också. S3 hade den inte runt 300ppi?

jo men vill ju byta upp mig v, vill ju inte ha samma pixeltäthet som jag tidigare haft när jag väntat två år :/

Permalänk
Skrivet av Vikingbjörn:

jo men vill ju byta upp mig v, vill ju inte ha samma pixeltäthet som jag tidigare haft när jag väntat två år :/

jo jo:) tänkte som jämförelse mot Z3 vad den hade

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

förutsatt att man har itunes installerat, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men varför skulle man inte ha det installerat om man har en iphone?

Visa signatur

Intel core i5 4670k 4,4GHz ASUS MAXIMUS VI GENE mATX PRO EVGA GTX 680 Hydro Copper Classified SLI Custom vattenkylning.