[NOOB] Nytt Geforce och PSU skall inhandlas, all hjälp är uppskattad!

Permalänk

[NOOB] Nytt Geforce och PSU skall inhandlas, all hjälp är uppskattad!

Hajk sweclockers,

Nu har jag dragit ut tummen ur röven och skall köpa ett nytt grafikkort. Eftersom jag tidigare kört med Radeon och aldrigt blivit riktigt nöjd så är det nu dags att köpa ett geforce kort. Jag har en budget som ligger på ~3000-3500 sek men here´s the catch.. I den budgeten måste jag också klämma in en ny PSU.

Skulle uppskatta lite rekommendationer ifrån er som har bra koll på detta!

***********************************************************

Vad jag kommer använda kortet för och mina specs:

Jag sysslar en hel del med 3D grafik och det innebär modellering och rendering av tunga scener och occasionally lite simulering. På sidan av det så har jag ett stort intresse för datorspel såsom Arma 3 etc..

Mina nuvarande specs:

Chipset: Intel ® P67-chipset
CPU: Intel ® Core ™ i7 2600 @ 3,4GHz

RAM-minne: 3 x 4 GB (12GB DDR3-1600MHz)

Moderkort:
GPU Interface: PCIe v2.x
GPU Onboard: -
SLI: 1 Nvidia GPU
Crossfire: 1 AMD/ATI GPU
Expansion Slots: 1 x PCIe 2.0 x1 / 1 x PCIe 2.0 x16

***********************************************************

Har tittat lte själv på grafikkort som jag tror skulle passa mig med den budget jag har men är inte helt säker om det är korten för mig.

MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-770-gaming-2gb-physx/...
2.789:-

MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-760-gaming-2gb-physx/...
2.190:-

Jag har ingen aning om de nätaggregaten jag tittar på i den prisklassen fungerar med t.ex ett 770 kort..

https://www.komplett.se/corsair-cx-600m-600w-psu/773376

https://www.komplett.se/cooler-master-g550m-550w-psu/795137

***********************************************************

All hjälp är uppskattad

Permalänk
Medlem

Seasonic platinum 500-600W

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Hade nog väntat till slutet av månaden om nya Nvidia kommer ut kanske vi kan vänta oss en liten sänkning av 770?

Hur som helst, för ett 770 kan du köpa ett 500w+ och köra gott och väl på, 500-700kr? Så din budget räcker ju

Vid sidan av; vilket arma mod kör du? har en egen server gåendes nämligen

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

Perfekt, tack för tipset!

Permalänk

Vill bara vara säker innan jag köper. Ett Geforce 770 borde alltså fungera utan problem med mitt nuvarande moderkort? + tillsammans med ett aggregat som detta: https://www.komplett.se/cooler-master-v550s-550w-psu/795282

Tack för hjälpen <3

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att handla grafikkort när det bara är någon vecka tills nästa serie släpps.
Visserligen så dom första som kommer ut i handeln kommer säkert vara extra dyra.
Men efter några veckor borde det bli mera normala priser, frågan är bara vad dom kommer kosta.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Lite lustigt att handla grafikkort när det bara är någon vecka tills nästa serie släpps.
Visserligen så dom första som kommer ut i handeln kommer säkert vara extra dyra.
Men efter några veckor borde det bli mera normala priser, frågan är bara vad dom kommer kosta.

Hur mycket kommer priset sjunka tror du?
Jag ska köpa ett nytt kort eftersom det är ganska urgent och kan inte vänta i X antal veckor

Permalänk
Medlem

Meh, har inte det där någon trist enhance-plattform? Hittar inte ens några vettiga test. XFX Core Edition 550W lär prestera bättre.

MSI GeForce GTX 770 Gaming OC HDMI DP 2xDVI 2GB är ett utmärkt grafikkort, men som påpekats kan det vara värt att vänta på 900-serien för eventuella prissänkningar.

EDIT: Crap, det krävdes 2x8pin för grafikkortet. Glöm det nätagget.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Meh, har inte det där någon trist enhance-plattform? Hittar inte ens några vettiga test. XFX Core Edition 550W lär prestera bättre.

MSI GeForce GTX 770 Gaming OC HDMI DP 2xDVI 2GB är ett utmärkt grafikkort, men som påpekats kan det vara värt att vänta på 900-serien för eventuella prissänkningar.

EDIT: Crap, det krävdes 2x8pin för grafikkortet. Glöm det nätagget.

Det verkar vara Enhance ja, ärligt talat vet jag inte om det är bra eller inte, men på pappret verkar det agget bra. Okej ripplevärden, bra effektivitet,guld cert och semi modulärt.

Edit:
Det har även 2x 8pin

Citat:

EDIT: Crap, det krävdes 2x8pin för grafikkortet. Glöm det nätagget.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Permalänk

Tack för alla snabba svar och bra rekommendationer.. Dock har ingen sagt om mitt moderkort är kompatibelt med ett kort som t.ex 770!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oesterman:

Tack för alla snabba svar och bra rekommendationer.. Dock har ingen sagt om mitt moderkort är kompatibelt med ett kort som t.ex 770!?

Ska inte vara något problem. Du har PCIe 2.0. CPUn duger fint

Permalänk
Medlem

Verkar galet att handla nu när den nya generation från nVidia presenteras till veckan. Personligen hade jag väntat tills dess för att åtminstone få veta leveranstid och pris.

Den nya generationen är dessutom strömsnålare så kanske slipper du då köpa nytt PSU. Om det nu inte gått sönder och det är därför du ska byta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Verkar galet att handla nu när den nya generation från nVidia presenteras till veckan. Personligen hade jag väntat tills dess för att åtminstone få veta leveranstid och pris.

Den nya generationen är dessutom strömsnålare så kanske slipper du då köpa nytt PSU. Om det nu inte gått sönder och det är därför du ska byta?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, saken är den att jag behöver sätta igång med mitt arbete och mitt nuvarande kort är väldigt otrevligt att arbeta med.. Jag är osäker om det är värt för mig att sitta och vänta på en release av nästa gen. då jag själv inte vet när detta kommer ske.. Pratar vi en vecka eller en månad?

Är det någon som vet på ett hum om hur mycket Geforce 770 kommer kosta efter nästa release? Jag har en ganska liten budget att röra mig inom och att kunna spara någon hundralapp vore trevligt, however tid är också pengar i mitt fall..

Permalänk

Min tyska vän kan bara rekommendera ett märke då det kommer till nätaggregat och det är självklart det tyska märket: be quiet!

Jag hittade den här PSUn och undrar om det ser bra ut i era ögon? http://www.ginza.se/Product/951769/?ref=prisjakt?
500W, 80PLUS® Silver certified och 90% efficiency och den är inom min budget!

Det står att 770 kräver ett nätaggregat på minst 600W men skulle ett sådant här fungera ändå?
https://www.komplett.se/corsair-cs-450m-450w-psu/802627

Permalänk

Hej! Jag vet att du inte är intresserad av ett "radeon" men jag kan garantera dig att det är värt att tänka över. Förhoppningsvis så har du testat gamla skitkort som itne ens går att jämföra med dem korten du siktar på nu (prisklassen).

Jag har ett R9 280x, (AMD) 3GB minne, bra clocks och därav bra FPS. Lirade precis Arma 3 i ungefär 6 timmar och hade konstant bra FPS. (CPU i5 4690k) Har begränsat FPSen men en "framelimiter" på 60 (ej v-sync) och inte helt långt ifrån 60 låg det. Jag kör med High/very high settings (Ultra är inte värt det) och känner mig otroligt nöjd med mitt köp. Grafikkortet ligger på runt 2500:- och till det behöver du ett nätagg på högst 650 watt. Vill gärna rekemondera Fractal design som nätagg. Slänger du ihop priset på dessa så blir det cirka 3150:-.

Det har sagts många gånger att 280x är det bästa kortet (just nu/då) för sin prisklass. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte det. Att du dessutom får 3gb Vram skadar ju inte om du sysslar med 3d-moddeling och dylikt. Jag vill be dig att kolla in "benchmarks" och lite allmän information om kortet, så ska du allt se att det inte är så dåligt

Permalänk
Medlem

Det kan hända att du måste uppgradera BIOS på ditt moderkort för att det ska fungera med ett nytt grafikkort. Då måste du veta exakta modellen på dítt moderkort för att få rätt BIOS. Skulle inte köpa ett nytt grafikkort när en ny serie är precis runt hörnet. Vi vet inte vad för pris och prestanda de nya grafikkorten har ännu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av oesterman:

Tack för alla snabba svar och bra rekommendationer.. Dock har ingen sagt om mitt moderkort är kompatibelt med ett kort som t.ex 770!?

Sonen har ett EVGA 780 på ett Asus P8P67 Deluxe moderkort (chipset P67), funkar utan problem för han.

BIOS/UEFI är inte uppdaterat.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Det är sagt att GTX970 och GTX980 ska släppas på Fredag (19 Nov).
Nvidia har ju för det mesta vart bra på att ha saker tillgängliga vid release.
Men dom har väl gjort något papperssläpp också.

I praktiken kan vi ju bara vänta och se vad priserna blir.. har postats några priser online var $500 och $700 eller liknande.
Men hoppas det bara är priser för dom som vill vara först med att få tag på ett kort.