Permalänk

Värdig ersättare till comhem?

Tjena gott folk!

Sitter nu och är allmänt missnöjd med allt vad comhem står för. Det går allt för ofta ner, ibland flera ggr om dagen i flera veckor i sträck.
Men eftersom vi inte har fiber utan endast coaxial draget till huset, vad har jag då för alternativ? Vill ha nått stabilt både i ping och uptime.

är det värt att gå tillbaka till adsl? haha

Tack på förhand, robert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban031:

Tjena gott folk!

Sitter nu och är allmänt missnöjd med allt vad comhem står för. Det går allt för ofta ner, ibland flera ggr om dagen i flera veckor i sträck.
Men eftersom vi inte har fiber utan endast coaxial draget till huset, vad har jag då för alternativ? Vill ha nått stabilt både i ping och uptime.

är det värt att gå tillbaka till adsl? haha

Tack på förhand, robert!

Finns inte så många alternativ i så fall. ADSL kanske är stabilare och har lite bättre ping men du får ju brutalt sämre topphastighet om du ens är ute efter högre än 20mbit. 4G kan vara ett alternativ men då behöver du undersöka hur täckningförhållandena ser ut + att dom abben oftast har nått typ av tak för hur mycket man får tanka.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

4G kan vara ett alternativ men då behöver du undersöka hur täckningförhållandena ser ut + att dom abben oftast har nått typ av tak för hur mycket man får tanka.

Finns alltid ett tak. 30 GB i månaden kostar ca 400 Kr. ADSL alla gånger i veckan över 4G skräpet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte om bahnhof endast går igenom stadsnät/fiber eller om den klarar adsl också. men om den gör det så kan jag tipsa enormt om det. haft 2 längre downtimes på 6 år och sjukt bra hastigheter och ping.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robban031:

Tjena gott folk!

Sitter nu och är allmänt missnöjd med allt vad comhem står för. Det går allt för ofta ner, ibland flera ggr om dagen i flera veckor i sträck.
Men eftersom vi inte har fiber utan endast coaxial draget till huset, vad har jag då för alternativ? Vill ha nått stabilt både i ping och uptime.

är det värt att gå tillbaka till adsl? haha

Tack på förhand, robert!

Ett vanligt problem som skapar sådana frånkopplingar är defekta modem, eller än mer vanligt att de är underdimensionerade för att klara av belastningen när de används som både modem, router, switch och trådlös accesspunkt. En första undersökning skulle kunna vara att ringa Com Hem och fråga om det är har varit rimligt med så frekvent nertid, och ifall det skulle gå att få (eller åtminstone få ett erbjudande om att prova) ett annat modem, eller liknande.

Det skadar inte att nämna att du starkt funderar på att byta till något annat alternativ på grund av instabiliteten, utan att för den delen överdriva (det är ju sant, enligt vad du skriver).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Telia har byggt ut VDSL på många ställen. Jag fick det i somras i en liten norrländsk håla på under 1000 invånare. 34/6,2 men kan troligen få ännu bättre fart. Drygt 1km med halva biten luftledning.

Funkar i princip alltid perfekt, som vanligt med Telia faktiskt. Hade Alltele tidigare och det var en mardröm.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban031:

Tjena gott folk!

Sitter nu och är allmänt missnöjd med allt vad comhem står för. Det går allt för ofta ner, ibland flera ggr om dagen i flera veckor i sträck.
Men eftersom vi inte har fiber utan endast coaxial draget till huset, vad har jag då för alternativ? Vill ha nått stabilt både i ping och uptime.

är det värt att gå tillbaka till adsl? haha

Tack på förhand, robert!

Coaxial draget till huset vet jag inte vad du syftar på, men ofta hyr ComHem in sig på stadsnäten ifall det finns ett sådant i din kommun.

Vi bytte från ComHem till Tele2 via datajacket och pingen gick ner från ~24 ms till ~4 ms. Tyvärr får vi lika mycket nedkopplingar som tidigare och de verkar lika oförmögna att åtgärda det som ComHem, så nu är man tillbaka på ruta ett igen.

ADSL varierar beroende på hur bra kopparlinor och stationer ni har i området. En polare har enorma problem med detta.

Permalänk
Lego Master

Kör Telia VDSL (tidigare ADSL) och det funkar bra för oss. Skånsk småort på kanske 2000 pers och kan få ut 60MBit om jag vill. Testade, och det funkar. Stabilt som tusan, men så använder jag deras Smart-pryl bara som modem, kör egen brandvägg på separat burk. Kanske avlastar lite grann.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Vad kör du för modem? Netgear CG3100/CG3700?
Ifall ja på ovanstående så har du problemet där!
Har säkerligen 4 CG3100'or liggandes som alla resettar sig själv/ostabila o.s.v.
Fick ett CG3700 som jag upplevde var mycket stabilare, men inte helt 100%
Bara någon vecka efter så bytte jag till 500Gbit, och fick ett nytt Compal, som har tuffat o gått sedan i början av juni utan att ha startats om en enda gång! Tokstabilt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Vad kör du för modem? Netgear CG3100/CG3700?
Ifall ja på ovanstående så har du problemet där!
Har säkerligen 4 CG3100'or liggandes som alla resettar sig själv/ostabila o.s.v.
Fick ett CG3700 som jag upplevde var mycket stabilare, men inte helt 100%
Bara någon vecka efter så bytte jag till 500Gbit, och fick ett nytt Compal, som har tuffat o gått sedan i början av juni utan att ha startats om en enda gång! Tokstabilt!

Jag har CG3100 och kan bara skriva under på detta, verkar vara värmeproblem som ligger till grund för problemen.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Curik:

Coaxial draget till huset vet jag inte vad du syftar på, men ofta hyr ComHem in sig på stadsnäten ifall det finns ett sådant i din kommun.

Vi bytte från ComHem till Tele2 via datajacket och pingen gick ner från ~24 ms till ~4 ms. Tyvärr får vi lika mycket nedkopplingar som tidigare och de verkar lika oförmögna att åtgärda det som ComHem, så nu är man tillbaka på ruta ett igen.

ADSL varierar beroende på hur bra kopparlinor och stationer ni har i området. En polare har enorma problem med detta.

Du verkar ha koll, har ju det här 3hål i väggen som sen går via coaxial till modemet. För att få fiber, hur mkt arbete är det för bolaget som skulle leverera det?

Vet inte om jag formulerar mig dåligt, men hoppas budskapet gick fram ändå. Känns som att jag är ute på djupt vatten!

Skrivet av oxygenial:

Vad kör du för modem? Netgear CG3100/CG3700?
Ifall ja på ovanstående så har du problemet där!
Har säkerligen 4 CG3100'or liggandes som alla resettar sig själv/ostabila o.s.v.
Fick ett CG3700 som jag upplevde var mycket stabilare, men inte helt 100%
Bara någon vecka efter så bytte jag till 500Gbit, och fick ett nytt Compal, som har tuffat o gått sedan i början av juni utan att ha startats om en enda gång! Tokstabilt!

Jag har ett CG3100, och det är fruktansvärt varmt när man har igång wifi och sånt. Kanske ska försöka smörja mig till ett compal då, För annars så känns det som att jag måste byta leverantör och hoppas på det bästa. Drömmen hade ju dock varit fiber, haha!

Permalänk

Problemen med CG3100 började när ComHem/Netgear täppte till ett säkerhetshål i WPS-implementationen på detta modem!
Finns miljarder (nja... hundratlas då) poster och Facebook-grupper om detta!
ComHem/Netgear släppte ett gäng firmwares för att lösa detta, men fick aldrig rätsida på detta.
Vissa CG3100 fungerar dock bättre än andra, men det generella är att den bästa mest gångbara lösningen är att disablea hela WiFi-delen och skaffa egen router.
Mina CG3100 fortsatte dock att resetta sig, ibland upptill ett par gånger per dag, trots egen router. Och vid en reset så lästes defaultinställningarna in, och WiFi och WPS enableades igen!!!
Helt plötsligt började även ComHem att säga att de inte supporterade WiFi på denna produkt (eller CG3700'an för den delen heller) när de öppet säljer sålde produkten som ett modem med WiFi, och att man ej behövde annan hårdvara för detta.
Begär att få ett CG3700 (måste erkänna att jag inte gjorde alltför många tester, då jag enbart stängde av WiFi't med en gång och fortsatte köra på min router!), eller ännu bättre ett Compal!
Varje gång man ringde med så var det som att de inte kände till något som helst problem med CG3100'an, trots att de på sin blogg pratat om detta flertalet gånger och som sagt annonserat att det nu kommit ny firmware (igen)!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban031:

Du verkar ha koll, har ju det här 3hål i väggen som sen går via coaxial till modemet. För att få fiber, hur mkt arbete är det för bolaget som skulle leverera det?

Vet inte om jag formulerar mig dåligt, men hoppas budskapet gick fram ändå. Känns som att jag är ute på djupt vatten!

Koll skulle jag inte påstå mig ha, men har ju strulat så länge (närmare 11 månader, innan de sa upp abbonemanget åt oss) med ComHem med diverse tekniker och dyl. som varit här och försökt göra något åt det. Då var det en tekniker som sa att de ofta hyr in sig på stadsnäten. Poängen är väl att det inte är coaxial särskilt långt, det är ju något de kopplar in mellan din lägenhet och vad de nu har för anordning i nästa steg.

Fiber får du tala med din förening om, eller hyresvärd. Det lär inte vara lätt och brukar kosta en hel del.

Skrivet av oxygenial:

Problemen med CG3100 började när ComHem/Netgear täppte till ett säkerhetshål i WPS-implementationen på detta modem!
Finns miljarder (nja... hundratlas då) poster och Facebook-grupper om detta!
ComHem/Netgear släppte ett gäng firmwares för att lösa detta, men fick aldrig rätsida på detta.
Vissa CG3100 fungerar dock bättre än andra, men det generella är att den bästa mest gångbara lösningen är att disablea hela WiFi-delen och skaffa egen router.
Mina CG3100 fortsatte dock att resetta sig, ibland upptill ett par gånger per dag, trots egen router. Och vid en reset så lästes defaultinställningarna in, och WiFi och WPS enableades igen!!!
Helt plötsligt började även ComHem att säga att de inte supporterade WiFi på denna produkt (eller CG3700'an för den delen heller) när de öppet säljer sålde produkten som ett modem med WiFi, och att man ej behövde annan hårdvara för detta.
Begär att få ett CG3700 (måste erkänna att jag inte gjorde alltför många tester, då jag enbart stängde av WiFi't med en gång och fortsatte köra på min router!), eller ännu bättre ett Compal!
Varje gång man ringde med så var det som att de inte kände till något som helst problem med CG3100'an, trots att de på sin blogg pratat om detta flertalet gånger och som sagt annonserat att det nu kommit ny firmware (igen)!!!

Det är väl klart de inte kan "supporta" WIFI. Det beror ju på hur du bor, struktur på rummena, hur många andra du delar samma kanal med o.s.v.. Det är ju externa variabler ComHem inte kan kontrollera och därför inget de kan göra något åt.

Vi har kört CG3100 som brygga med en egen router bakom hur länge som helst och det hjälpte inte ett smack mot de problem vi hade.