Microsoft köper Mojang och Minecraft i affär värd 18 miljarder kronor

Permalänk
Avstängd

Jag hatar Microsoft.. kan inte beskriva hatet för dem just nu.. Senaste 2 veckorna har vart helvete med deras dumma, idiotiska support.. som inte kan göra någonting.. och så köper dem upp denna.. vad händer nu, ska denna också kräva GFWL för att kunna spelas eller?

Permalänk
Medlem

finns bara ett ord ÖVERPRIS

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Undrar hur mycket som går i skatt .

Därför de säljer nu, innan vänstern hinner höja skatten till 99%

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exapoke:

Mer pengar i Notchs redan överfulla fickor, han kommer inte göra mycket mer arbete i livet tror jag.

Han har väl aldrig gjort något arbete? Minecraft var ett hobbyprojekt tills Jeb kom in i bilden.

Tragiskt vilket som. Detta innebär slutet för Minecraft och början på ett molnbaserat Minecraft 2 med noll modstöd (kommer var "omöjligt") och en jävla massa DLC.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kan man förvänta sig att spelet nu blir exklusivt till Xbox och Windows Phone (och kanske någon ny sunkig tablet de vill försöka kränga med hjälp av minecraft)?
Spelet var OK, inget jag fastnade för men jag kommer nog inte vilja röra spelet igen.

Kan nästan se det fram för mig... en DLC man måste köpa per block man vill använda.

Permalänk

Kul och bra jobbat! Fan va alla är neggo på Microsoft. De kan ju se till att plattformen lever vidare längre än tex mojang kanske kunnat göra, vem vet?

PS: Nu kanske Minecraft: Halo edition kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Frågan är hur mycket som finns kvar att tjäna på det? Hur många är det egentligen som inte köpt Minecraft redan som är intresserade av det? 17 Miljarder har jag svårt att se att det skulle vara värt, hur de ska få tillbaka de slantarna blir spännande att se

De äger ju alla rättigheter till Minecraft, och det säljs ganska mycket andra produkter med temat. Så som lego.
Så det ska nog inte vara några problem att dra in pengarna igen på lång sikt.

Permalänk
Medlem

MS hade ju en del cash på lagret dom ville bli av med. Annars hade dom fått skatta bort det istället. Bra lösning på problemet.

Permalänk
Medlem

Får see hur länge det dröjjer innn det bli att logga in i minecraft med live id.

R. I. P Minecraft.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Så jäkla surt med alla utförsäljingar av lyckade Svenska företag...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Kul och bra jobbat! Fan va alla är neggo på Microsoft. De kan ju se till att plattformen lever vidare längre än tex mojang kanske kunnat göra, vem vet?

PS: Nu kanske Minecraft: Halo edition kommer!

Minecraft säljs för ca 2 miljoner svenska kronor varje dygn endast på PC/Mac-marknaden. Deras utgifter är praktiskt taget obefintliga. De kan betala av årslöner för alla deras ca 40 anställda på några dagar (gissar på att de har bra betalt).

Nu har jag inte ens tagit upp konsol- och mobilversionerna samt merch som säljs, vilket troligtvis är en ännu större inkomst.

De har pengar för att göra om och göra rätt flera gånger om, om något skulle gå fel. Att sälja var helt fel väg att gå tycker jag.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Vad skön han är! Han tänker helt och hållet på hur han själv mår och vad han mår bra av. Snacka om självinsikt.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Han har väl aldrig gjort något arbete? Minecraft var ett hobbyprojekt tills Jeb kom in i bilden.

Tragiskt vilket som. Detta innebär slutet för Minecraft och början på ett molnbaserat Minecraft 2 med noll modstöd (kommer var "omöjligt") och en jävla massa DLC.

Något arbete har han ju gjort, han gjorde ju grunden till spelet trots allt, men det kan inte vara mycket.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4.5 GHz - GPU: ASUS GeForce GTX 660 Ti 3GB - MB: ASUS Z87-K - HDD: 1TB Seagate SSHD + 120GB SSD - Chassi: Corsair Obsidian 550D - RAM: G.Skill Ares 16GB @ 1600 MHz

Permalänk
Skrivet av Commander:

Microsoft vill ha det på sin döende platform Windows 8 så antar det finns en del % att sälja till inbitna användare på den platformen.

Jag sitter på Windows 8, och Minecraft funkar alldeles utmärkt, det enda de inte ville göra tidigare är ju att tillåta en Minecraft-app för Windows 8, och är väldigt skeptiskt till att folk skulle köpa spelet igen bara för att få det i appform på en plattform där en app i nästan alla fall får problemet att bli mer ineffektivt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånad att Notch drar sig ur, men varför sälja bolaget istället för att bara överlämna det till nästa generation Mojangstas??? <.<

Skrivet av Lasergurka:

Frågan är hur mycket som finns kvar att tjäna på det? Hur många är det egentligen som inte köpt Minecraft redan som är intresserade av det? 17 Miljarder har jag svårt att se att det skulle vara värt, hur de ska få tillbaka de slantarna blir spännande att se

Sitter på jobbet så kan inte kolla videon nu men det är väl ändå Mojang dom köper och inte Minecraft specifikt? Dom har Scrolls som drar in pengar också och vem vet vad dom kommer göra i framtiden.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Om någon gnäller på att de har sålt ut, släng er i vägen några gånger. Varje person som är här hade sålt ut för sådana summor, neka inte det för då ljuger du bara för dig själv.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Minecraft säljs för ca 2 miljoner svenska kronor varje dygn endast på PC/Mac-marknaden. Deras utgifter är praktiskt taget obefintliga. De kan betala av årslöner för alla deras ca 40 anställda på några dagar (gissar på att de har bra betalt).

Nu har jag inte ens tagit upp konsol- och mobilversionerna samt merch som säljs, vilket troligtvis är en ännu större inkomst.

De har pengar för att göra om och göra rätt flera gånger om, om något skulle gå fel. Att sälja var helt fel väg att gå tycker jag.

Stämmer det verkligen? Säljs verkligen 10000 exemplar fortfarande dagligen? Enligt deras egen statistik har spelet totalt sett från PC/Mac köp fått in 3.3 miljarder, om man utgår från att priset ligger som det gör nu, på 200kr, vet dock att priset länge varit längre än så, kanske högre också.

Stämmer det känns ju 17 miljarder lite väl mycket kanske, men okej

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Sötast

Jag hade en känsla av att dealen var riktig.

Jag önskar att jag kunde få en "taste" av känslan att veta att man just gjort en deal på 18 miljarder, så sjukt förvirrad man måste vara

I övrigt så tror jag för en gångs skull att MS inte kommer att stympa minecraft, skulle de börja låsa ner det och kräva dlc och liknande så förlorar de mest troligt på det själv.

Å andra sidan så undrar jag hur många miljarder de tjänar över en natt om de faktiskt släpper en DLC för $20... knappast en liten kundbas så att säga!

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Inte ett dugg förvånad att Notch drar sig ur, men varför sälja bolaget istället för att bara överlämna det till nästa generation Mojangstas??? <.<

Sitter på jobbet så kan inte kolla videon nu men det är väl ändå Mojang dom köper och inte Minecraft specifikt? Dom har Scrolls som drar in pengar också och vem vet vad dom kommer göra i framtiden.

Jo, det är klart, fast det är ju ingen tvekan om att det är Minecraft som gjort att Mojang är någonting, Scrolls vet jag inte hur mycket de tjänat på, men kan inte tänka mig att det är speciellt mycket i sammanhanget.

Jag är definitivt skeptiskt till hur värt det köpet var, men det återstår väl att se.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Någon som vet ungefär hur mycket Markus personligen tjänar på affären? Skulle vara intressant att veta

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Entusiast

Frågan är: Vad händer med Minecraft nu?
Mest troligt kommer Microsoft att konvertera licensen till något som man får betala en månadsavgift för. Likt många MMO-spel.
Därtill kommer det högst troligt att införas microtransaktioner i spelet, som ger rika spelare en klar fördel.
Där kommer Microsoft att tjäna en rejäl slant, utan att behöva lyfta ett finger en ganska lång tid framöver.

Sedan när spelare börjar tröttna, så är det troligt att Microsoft inför någon form av extra innehåll i form av patchar... eller till och med expansioner likt WoW-serien.

Det här är bara mina teorier. Men det är Micro$oft vi pratar om ändå.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Frågan är: Vad händer med Minecraft nu?
Mest troligt kommer Microsoft att konvertera licensen till något som man får betala en månadsavgift för. Likt många MMO-spel.
Därtill kommer det högst troligt att införas microtransaktioner i spelet, som ger rika spelare en klar fördel.
Där kommer Microsoft att tjäna en rejäl slant, utan att behöva lyfta ett finger en ganska lång tid framöver.

Sedan när spelare börjar tröttna, så är det troligt att Microsoft inför någon form av extra innehåll i form av patchar... eller till och med expansioner likt WoW-serien.

Det här är bara mina teorier. Men det är Micro$oft vi pratar om ändå.

Tror också på detta, lär definitivt bli ett MMO.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Sötast
Skrivet av SysGhost:

Frågan är: Vad händer med Minecraft nu?
Mest troligt kommer Microsoft att konvertera licensen till något som man får betala en månadsavgift för. Likt många MMO-spel.
Därtill kommer det högst troligt att införas microtransaktioner i spelet, som ger rika spelare en klar fördel.
Där kommer Microsoft att tjäna en rejäl slant, utan att behöva lyfta ett finger en ganska lång tid framöver.

Sedan när spelare börjar tröttna, så är det troligt att Microsoft inför någon form av extra innehåll i form av patchar... eller till och med expansioner likt WoW-serien.

Det här är bara mina teorier. Men det är Micro$oft vi pratar om ändå.

Om det är så att Microsoft köpte Minecraft... (Microcraft, Minesoft, Micromine, Minemicro???)
För att döda ett världsfenomen och försöka tjäna "a quick buck" så har du nog rätt.

Jag skulle personligen tro att de inte köpte upp ett av världens största fenomen för att döda det dock, det låter lite väl sinnessjukt för att vara sant och då är jag ändå en inbiten pessimist!

EDIT:

Jag förstår dock allas skepsis... hade det varit EA som hade fått igenom dealen så hade jag tagit bort spelet från disken innan det lyckas låsa bort min behörighet till windows. Nästa uppstart hade man väl sett en nyckel i hörnet där man fått betala $80 för att få tillbaka sitt användarkonto....

Permalänk
Medlem

Kommer jobbet för den så kallade "Fun Director" att finnas kvar inom Microsoft regim?

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Stämmer det verkligen? Säljs verkligen 10000 exemplar fortfarande dagligen? Enligt deras egen statistik har spelet totalt sett från PC/Mac köp fått in 3.3 miljarder, om man utgår från att priset ligger som det gör nu, på 200kr, vet dock att priset länge varit längre än så, kanske högre också.

Stämmer det känns ju 17 miljarder lite väl mycket kanske, men okej

Go big or go home

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om de skapat en klon och kallat den för MS-Craft.

Mycket billigare och så hade jag fått provision på namnet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SysGhost:

Frågan är: Vad händer med Minecraft nu?
Mest troligt kommer Microsoft att konvertera licensen till något som man får betala en månadsavgift för. Likt många MMO-spel.
Därtill kommer det högst troligt att införas microtransaktioner i spelet, som ger rika spelare en klar fördel.
Där kommer Microsoft att tjäna en rejäl slant, utan att behöva lyfta ett finger en ganska lång tid framöver.

Sedan när spelare börjar tröttna, så är det troligt att Microsoft inför någon form av extra innehåll i form av patchar... eller till och med expansioner likt WoW-serien.

Det här är bara mina teorier. Men det är Micro$oft vi pratar om ändå.

Månadsavgift kommer aldrig någonsin hända. Titta på spelmarknaden och lista alla spel som har en månadsavgift för att spela. Det är i princip WoW och EVE utanför Sydkorea. Många andra har försökt och tvingats gå till free to play ganska snart för månadsavgift är inte en fungerande affärsmodell längre. Så den biten kommer inte hända.

Mikrotransaktioner är också väldigt långsökt eftersom det är totalt omöjligt att sälja "power" till spelare i ett spel som i grunden bygger på moddar. De kan inte sälja något som redan finns tillgängligt i moddar. För att lyckas med en sådan affärsidé måste de först låsa ner spelet så de har kontroll över hela ekosystemet och så korkade är de inte eftersom det skulle döda av spelet tämligen omgående.

Rent generellt är det inte så mycket de kan göra med grundspelet. Kanske kan de ta betalt för extra uppdateringar framöver men även det är lurigt när det moddas så friskt så det skulle krävas rätt grundläggande ändringar i spelet för att det ska fungera.

Nej mer troligt är att de kommer låta Minecraft sköta sig själva i ett hörn. De har ju redan en fungerande affärsmodell så det vore ju sällsynt korkat att ändra på den. Däremot har de möjligheter att använda varumärket för att tjäna pengar. Merchendice kan ge stora pengar och de har även möjlighet att använda varumärket i andra sammanhang.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

Jag som trodde att Microsoft hade problem... nedskärningar osv. Dom kanske har en plan för Minecraft.. vem vet

Men men, Awesome för Marcus iallafall
då återstår bara att se om Microsoft förstör spelet ;D

Bolag kan göra vinster på x miljarder och ändå sparka folk för att dom vill ha x+y vinst. Jag tror inte bolaget som säljer t.ex. 90% av operativsystemen till datorer och i princip alla office sviter till företag har några speciellt påtryckande kassaproblem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ignostic:

Bolag kan göra vinster på x miljarder och ändå sparka folk för att dom vill ha x+y vinst. Jag tror inte bolaget som säljer t.ex. 90% av operativsystemen till datorer och i princip alla office sviter till företag har några speciellt påtryckande kassaproblem.

Microsoft gjorde en vinst på 22 miljarder USD förra året och de har tillgångar på 170 miljarder dollar. Så med andra ord la de ungefär 11 % av förra årets vinst på den här affären. Jag tror de har råd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hej då Minecraft

Spelade inte så mycket efter "Adventure update" beta 1.8, men nu är det nog slut på riktigt.

Kan man skylla på Notch? Kanske. Men då sitter vi inte från hans perspektiv heller. Hoppas han gör något bra med pengarna!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841