Permalänk
Medlem

Jaha då går man i väntans tider allt beställt från hobbyking. Sanslöst dyr frakt men sen var det ett tungt paket också (4.23 kg), tillkommer väl även tull. Ska bli grymt kul att komma igång!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Grattis ser fint ut Flyger stabilt?

EDIT;
Har nu fått OK fason på min 250 sport-FPV quad med. Löjligt rolig att flyga fort, lågt och mellan träd.
https://lh3.googleusercontent.com/-J56UkkCt0qk/U-dYSlbSUlI/AA...

Hur pass bra funkar det att flyga bakom träd och liknande med 5,8 GHz? Hade tänkt köpa lite FPV-utrustning, lutar åt 5,8 GHz men är lite orolig för hinder. Alternativet är väl 1,3 GHz men då måste man ju ha amatörradiolicens plus att de är lite dyrare och svårtillgängligare utrustning. Någon som har några erfarenheter? Det är en 250 Quad jag tänkt flyga med.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alicorn:

Hur pass bra funkar det att flyga bakom träd och liknande med 5,8 GHz? Hade tänkt köpa lite FPV-utrustning, lutar åt 5,8 GHz men är lite orolig för hinder. Alternativet är väl 1,3 GHz men då måste man ju ha amatörradiolicens plus att de är lite dyrare och svårtillgängligare utrustning. Någon som har några erfarenheter? Det är en 250 Quad jag tänkt flyga med.

Hinder är lite lotto, att flyga genom en trädalle på låg höjd är inga problem. Att flyga på andra sidan lövverk kan ställa till det lite mer.

Om du verkligen vill skogs-raca skall du satsa på något mer lågfrekvent, 900MHz eller 1200MHz. Nackdelen är bara att klöverantennerna blir större, men man kan klara sig rätt bra med dipolära V-antenner.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kör också med 5.8, mest för att jag vill ha en smidig setup. Blir så knöligt med stora antenner om man ska ha ner det i en liten väska.
Tycker lövverk och tjocka buskage är mycket värre än träd för kör man bakom ett tjockt träd blir det bara väldigt kort störning i bilden ungefär som att blinka men är det ett långt tjockt buskage blir det störning under längre tid. Beror också mycket på vad för slags träd och buskar det är. Kan tänka mig vissa sorter dämpar mer än andra osv.

Fördelen med 5.8Ghz är dom små antennerna och kvalitén på hårdvaran. Köper man t.ex. Immersion och Fatshark vet man att det är bra grejor. 1.3Ghz har som sagt större antenner och finns egentligen inga "kvalitetsmärken" specifikt utformade för FPV vad jag sett.
1.3Ghz funkar bättre bland träd och buskar men man tappar lite i skärpa jämfört med 5.8Ghz då högre frekvenser har mer utrymme i frekvensbanded för videosignalen (vad jag förstått).

Här kör jag med 5.8Ghz på min mini. Dom stora tjocka buskagen stör bilden rejält men man lär sig hålla koll efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av frakten från hobbykings internationella varuhus? Räknar med att det kan ta ett par veckor trots "express"...

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Någon som har erfarenhet av frakten från hobbykings internationella varuhus? Räknar med att det kan ta ett par veckor trots "express"...

Köpte med Fedex förra gången, tog typ 5 dagar.

Får nog bli 5.8 GHz. En till fråga bara, kör ni med separata batterier till er videoutrustning eller kör ni med något filter?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Jag kör med separata batterier till FPV:n i min stora, men på Phantomen är den inkopplad på dess batteri.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Någon som har erfarenhet av frakten från hobbykings internationella varuhus? Räknar med att det kan ta ett par veckor trots "express"...

Var det SCS så kommer du förmodligen få ett telefonsamtal/mejl där dom vill ha tull/moms innan dom skickar grejorna vidare hem. Dröj ej med betalningen för då får man betala lagerhyra också ! Detta har jag bara läst på andra forum.. vet inte hur lång leveranstid.

Skrivet av Alicorn:

Köpte med Fedex förra gången, tog typ 5 dagar.

Får nog bli 5.8 GHz. En till fråga bara, kör ni med separata batterier till er videoutrustning eller kör ni med något filter?

Samma batteri för att spara vikt. Sändaren har bra filtrering varför man kör via denna till kameran. Dock 5v ut så får köra stepup.

Här är ordningen.
Batteri -> Immersion 5.8Ghz Vtx -> Polulu 12v stepup ->Kamera

Bara för att det är kul att redigera la jag till en equalizer och dunka dunka i den videon jag posta innan.
Lite väl plottrigt kanske haha men kom på att man faktiskt kan använda funktionen för visa information om motorljud så man kan se på en mätare ungefär hur mycket gas man ger. Kan va intressant att testa.

Tycker fortfarande det ser segare ut än vad det står i km/h men tror det beror på superview läget i kameran, väldigt bred bild. Ska dock testa GPS:en i bilen för att verifiera att det stämmer.

*edit* NYTT Uppdaterat med coolare intro och HUD sikte

Permalänk
Medlem

Schysst video Myllerman men du får flyga på lite andra ställen snart Nu har jag även beställt ett par Fatsharks med sändare och kamera så förhoppningsvis blir det lite FPV action nästa vecka!

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Schysst video Myllerman men du får flyga på lite andra ställen snart Nu har jag även beställt ett par Fatsharks med sändare och kamera så förhoppningsvis blir det lite FPV action nästa vecka!

Tack, jo börjar tröttna på vanliga ställena jag med haha.
När jag började FPV tänkte jag att det skulle va superlätt att hitta coola ställen men
det var det inte. Iaf om man ska undvika människor/byggnader/djur etc.. Vi har väldigt tät skog också så där går det ej heller.

Har letat på hitta.se och scoutat med cykel/bil. Antingen är det hästhagar ivägen (nojig att dom ska få amok !)
, 70väg eller folk/byggnader. Annars finns det bara mest åkrar vilket blir rätt trist efter några rundor.
Man får va uppe med tuppen på helgerna och flyga på nått ställe innan folk vaknat till ! Har sneglat på golfbanorna

Är sugen på att avancera min flygning över vatten men då behövs OSD med GPS och UHF med RSSI mätare annars hittar man aldrig tillbaka eller råkar flyga utanför räckvidden även om Taranisradion varnar med röst så känns det ändå lite risky då man lätt tappar mycket på räckvidd på2.4Ghz om antennerna skyms av batteriet eller gopron när man gör lutande svängar. Lyckade faktiskt flyga åt fel håll en gång, ren tur att jag märkte det i tid annars hade den varit på botten nu.

Kul att du beställt FPV grejorna. Det är svårt att gå tillbaks och flyga vanligt när man en gång provat FPV hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tack, jo börjar tröttna på vanliga ställena jag med haha.
När jag började FPV tänkte jag att det skulle va superlätt att hitta coola ställen men
det var det inte. Iaf om man ska undvika människor/byggnader/djur etc.. Vi har väldigt tät skog också så där går det ej heller.

Har letat på hitta.se och scoutat med cykel/bil. Antingen är det hästhagar ivägen (nojig att dom ska få amok !)
, 70väg eller folk/byggnader. Annars finns det bara mest åkrar vilket blir rätt trist efter några rundor.
Man får va uppe med tuppen på helgerna och flyga på nått ställe innan folk vaknat till ! Har sneglat på golfbanorna

Är sugen på att avancera min flygning över vatten men då behövs OSD med GPS och UHF med RSSI mätare annars hittar man aldrig tillbaka eller råkar flyga utanför räckvidden även om Taranisradion varnar med röst så känns det ändå lite risky då man lätt tappar mycket på räckvidd på2.4Ghz om antennerna skyms av batteriet eller gopron när man gör lutande svängar. Lyckade faktiskt flyga åt fel håll en gång, ren tur att jag märkte det i tid annars hade den varit på botten nu.

Kul att du beställt FPV grejorna. Det är svårt att gå tillbaks och flyga vanligt när man en gång provat FPV hehe.

Ja det kommer bli ett gissel att hitta bra ställen att flyga på här i närheten av mig då det är så tätbebyggt. Såg på en av dina videor att du flög ute vid kärsön och det är ett fint ställe, tyvärr är det alltid mycket folk där (och lite väl nära FRA hehe).

Tveksamt om jag skulle våga ge mig ut över vatten även om jag hade GPS och rätt radio, men kanske när man har flygt ett tag så

Fick mail om att quaden redan var i EU så verkar vara hyfsat snabb lev tid från hobbyking. Fick dock betala tull och moms direkt till fraktföretaget, men det går väl snabbare än att det ska tullas genom svenska tullen. Återkommer med frågor när jag ska sätta ihop quaden

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Jupp FRA och Kungaslottet är inte så långt bort hehe. Blir nog ändå en tur till Kersön nån tidig morgon kanske. Är jue kallare på mornarna nu så lär inte vara folk där kl8 som det var i somras. Efter 10 är det dock ingen idé, massa hurtigt folk där
Det är en av få fördelar när det blir kallare. Det öppnar upp för fler flygställen.

Lycka till med bygget.

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det med balansering av propellrar på små quads? Verkar vara extra viktigt för inspelning av video för eliminering av vibrationer. Borde kanske beställt en balanserare på en gång? Ju mer man läser på desto mer inser man att man borde ha beställt

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Det gör minimal skillnad på dessa små proppar då massan är så låg och propparna snurrar så snabbt.
Iaf på Gemfan och HQ som är hyffsat bra balanserade från början. Balanserar inte mina 5" / 6" och får inga vibrationer i videon.
Det är dock god idé att montera inspelningskameran på något vibrationsdämpande för sitter den helt stumt mot ramen kommer det nog synas vibrationer även med balanserade proppar.

Vet inte vilket märke av proppar Hobbyking skickar med men prova utan balansering först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Det gör minimal skillnad på dessa små proppar då massan är så låg och propparna snurrar så snabbt.
Iaf på Gemfan och HQ som är hyffsat bra balanserade från början. Balanserar inte mina 5" / 6" och får inga vibrationer i videon.
Det är dock god idé att montera inspelningskameran på något vibrationsdämpande för sitter den helt stumt mot ramen kommer det nog synas vibrationer även med balanserade proppar.

Vet inte vilket märke av proppar Hobbyking skickar med men prova utan balansering först.

Okej! Har bara beställt gemfan 5x3 proppar, skippade deras billiga proppar. En sak jag undra över är placeringen av antennen till vTXen, den är ju stel om man placerar den pekandes uppåt. Vid en krasch uppochner är ju risken stor att hela kontakten till vTXen går sönder. Jag har ett par cloverleaf antenner på väg in, hur placerar jag antennen bäst tills dess?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Jag kör en liten förlängning som fästs i ett hål på mina ramar men på din vet jag inte om det finns några sådana hål.
Denna kör jag med, tar dock ett par veckor från ebay så kanska går att hitta på annat håll. http://www.ebay.com/itm/cable-SMA-plug-to-jack-bulkhead-RA-90-RG316-D-10cm-double-shielded-pigtail-FPV-/271512116763?pt=US_Radio_Comm_Coaxial_Cables_Connectors&hash=item3f37621e1b

Hellre $4 dollar som knäcks än $70.. (från en som vet hehe )

Svårt att säga hur den bäst fästes på din ram. Skulle iaf montera den inne i ramen och ha antennen sticka ut. Sen använda små buntband eller liknande för att fästa antennen mot ramen så kraften endast tas upp av antennen och inte sändaren och dess kontakt. Har aldrig gjort detta så ingen aning om det håller osv. bara spånar lite.

*edit*

Det är även fördel att ha alla grejorna inne i ramen när vintern kommer. Bara köra packtejp runt ramen så är det inga problem att få snö på den.

Permalänk
Medlem

Kort flygning. Kände mig väldigt oinspirerad men ville ha lite nytt material att leka med i redigeringsprogrammen.
Krashen i slutet berodde på att batteriet var helt dött. Tur det var billigt batteri. Dom klarar inte strömuttaget nå bra. Efter 30s av hög gas i början känns det som man tappat 25% kraft.. Väntar på att HK ska ge mig pengar tillbaks för ett bortappat paket sen blire A-Spec batterier. Dom är grymma.
Lyckades iaf flyga över 4km denna gång. Man ser mätaren till höger i meter. Max fart 111km/h men det kom inte med.

Täntke följa kanalen och flyga längst bort men tyvärr var det typ 3meter med vass så jag kunde inte ens se vattnet från där jag stod så vågade inte flyga så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kort flygning. Kände mig väldigt oinspirerad men ville ha lite nytt material att leka med i redigeringsprogrammen.
Krashen i slutet berodde på att batteriet var helt dött. Tur det var billigt batteri. Dom klarar inte strömuttaget nå bra. Efter 30s av hög gas i början känns det som man tappat 25% kraft.. Väntar på att HK ska ge mig pengar tillbaks för ett bortappat paket sen blire A-Spec batterier. Dom är grymma.
Lyckades iaf flyga över 4km denna gång. Man ser mätaren till höger i meter. Max fart 111km/h men det kom inte med.

Täntke följa kanalen och flyga längst bort men tyvärr var det typ 3meter med vass så jag kunde inte ens se vattnet från där jag stod så vågade inte flyga så långt.

https://www.youtube.com/watch?v=3AvLvZxRqhQ&feature=youtu.be

Vilken kapacitet kör du på dina batterier?

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Vilken kapacitet kör du på dina batterier?

4S 2200mah 35C kör jag på nu med min 260mm mini quad.

Dessa batterier har jag kikat på.. Dyra men ska få $100 refound av HK som ska användas till nått hehe.
Har ett par kraftfulalre motorer jag vill prova så behöver ändå mer krut i batterierna. Dom drar säkert 2800W totalt på full spätt.

Kommer dock installera en telemetrimodul till min Taranis radio-mottagare som läser batterinivån på quaden så radion hojtar till när batteriet blir lågt så jag inte pajar nå mer batterier av misstag. Blir dyrt i längden.. Timer är lite krångligt tycker jag då tiden kan skifta så mycket beroende på flygstil. Dock har Taranisen en mer avancerad timer som går olika fort beroende på gaspådrag men tror ändå läsning av spänningen är bäst.

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45131__Turnigy_nano_tech_A_SPEC_G2_2200mah_4S_65_130C_Lipo_Pack.html

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45133__Turnigy_nano_tech_A_SPEC_G2_2600mah_4S_65_130C_Lipo_Pack.html

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Myllerman:

4S 2200mah 35C kör jag på nu med min 260mm mini quad.

Är det på grund av motorerna eller är det nån annan specialutrustning du har ombord som kräver 4S? har fått för mig att 3S i princip är standard inom multicopters (förutom stora systemkamerabärande saker) men det kanske är annorlunda på miniquads?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Är det på grund av motorerna eller är det nån annan specialutrustning du har ombord som kräver 4S? har fått för mig att 3S i princip är standard inom multicopters (förutom stora systemkamerabärande saker) men det kanske är annorlunda på miniquads?

Mer ström = mer kraft som kan användas av motorerna. Bra om man vill flyga snabbt men får ställas i relation till vikt och värme.

Lite fpv grejer som dök upp idag

Fattas bara quaden att hooka upp utrustningen till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Är det på grund av motorerna eller är det nån annan specialutrustning du har ombord som kräver 4S? har fått för mig att 3S i princip är standard inom multicopters (förutom stora systemkamerabärande saker) men det kanske är annorlunda på miniquads?

En motor specad till 2300kv (2300 varv/min/volt) snurrar snabbare vid 4S än 3S så man får helt enkelt mer lyftkraft = mer fart.
Högre spänning betyder också lägre ström för samma effekt så det är "effektivare".
Motorn måste dock klara effekten annars smälter lindningarna. Därför man oftast kör 3S på mini då motorerna inte klarar så mycket effekt. Iaf dom mindre 18xx modellerna men det har också med Kv att göra. Jag kör 2208 specade till 200W (som man överskrider med råge uppåt 500W men det är bara momentant när man drar på så dom hinner inte bli varma).

Skrivet av Base:

Mer ström = mer kraft som kan användas av motorerna. Bra om man vill flyga snabbt men får ställas i relation till vikt och värme.

Lite fpv grejer som dök upp idag

http://i.imgur.com/JnKAsNz.jpg]http://i.imgur.com/JnKAsNz.jpg

Fattas bara quaden att hooka upp utrustningen till

Skickades från m.sweclockers.com

Najs ! Glöm inte sätta på antennen innan du kör systemet annars bränner man lätt sändaren men det står i manualen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

En motor specad till 2300kv (2300 varv/min/volt) snurrar snabbare vid 4S än 3S så man får helt enkelt mer lyftkraft = mer fart.
Högre spänning betyder också lägre ström för samma effekt så det är "effektivare".
Motorn måste dock klara effekten annars smälter lindningarna. Därför man oftast kör 3S på mini då motorerna inte klarar så mycket effekt. Iaf dom mindre 18xx modellerna men det har också med Kv att göra. Jag kör 2208 specade till 200W (som man överskrider med råge uppåt 500W men det är bara momentant när man drar på så dom hinner inte bli varma).

Najs ! Glöm inte sätta på antennen innan du kör systemet annars bränner man lätt sändaren men det står i manualen

Tack för tipset, nej det ska jag inte glömma, läste det som hastigast i manualen. Ibland är man lite väl ivrig att komma igång med grejerna direkt men ska försöka vara så metodisk som möjligt denna gång Otroligt peppad på att komma igång med FPV, var ett halvår sen jag fick reda på fenomenet och snart är det dags!

Lite offtopic men UPS som levererade paketet hade låtit grannen kvittera paketet för att jag inte var hemma och hon hade i sin tur lagt det utanför min ytterdörr i flera timmar i ett trapphus med port utan portkod. Känns ju lagom kul när man har betalat 300 EUR..

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Myllerman:

En motor specad till 2300kv (2300 varv/min/volt) snurrar snabbare vid 4S än 3S så man får helt enkelt mer lyftkraft = mer fart.
Högre spänning betyder också lägre ström för samma effekt så det är "effektivare".
Motorn måste dock klara effekten annars smälter lindningarna. Därför man oftast kör 3S på mini då motorerna inte klarar så mycket effekt. Iaf dom mindre 18xx modellerna men det har också med Kv att göra. Jag kör 2208 specade till 200W (som man överskrider med råge uppåt 500W men det är bara momentant när man drar på så dom hinner inte bli varma).

Att samma motor snurrar snabbare vid högre spänning har jag ju koll på men vad är det egentligen för skillnad mot att köra en motor med högre KV på 3S istället? lägre ström är väl ioförsig önskvärt. Mest nyfiken bara, är dålig på att flyga själv men är intresserad av tekniken bakom

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Tack för tipset, nej det ska jag inte glömma, läste det som hastigast i manualen. Ibland är man lite väl ivrig att komma igång med grejerna direkt men ska försöka vara så metodisk som möjligt denna gång Otroligt peppad på att komma igång med FPV, var ett halvår sen jag fick reda på fenomenet och snart är det dags!

Lite offtopic men UPS som levererade paketet hade låtit grannen kvittera paketet för att jag inte var hemma och hon hade i sin tur lagt det utanför min ytterdörr i flera timmar i ett trapphus med port utan portkod. Känns ju lagom kul när man har betalat 300 EUR..

UPS är inge kul i den aspekten
Tur grejorna var kvar !
Fedex är bättre så om jag kan väljer jag dem istället men man måste fortfarande ta emot paketet eller skriva fullmakt.

Skrivet av hunden:

Att samma motor snurrar snabbare vid högre spänning har jag ju koll på men vad är det egentligen för skillnad mot att köra en motor med högre KV på 3S istället? lägre ström är väl ioförsig önskvärt. Mest nyfiken bara, är dålig på att flyga själv men är intresserad av tekniken bakom

Bra fråga
Man kan köra en med högre Kv. Vad jag kan gissa är att det handlar om effektivitet. Får kolla upp det hehe.
För minimotorer storleken 18xxx-22xx finns det bara ett visst spann att välja mellan. t.ex. upp till 2400Kv så man kan inte välja högre. Varför dom inte har högre Kv för 3S är bra fråga. Kanske motorerna måste göras större för att klara mer ström eller nått.

Permalänk
Medlem

Minimotorer

Ska bli spännande att se vad för fart man kan få dessa motorer.
Brevid är en populär minimotor som storleksjämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Minimotorer

Ska bli spännande att se vad för fart man kan få dessa motorer.
Brevid är en populär minimotor som storleksjämförelse.

http://s8.postimg.org/gfg84glap/IMG_7624.jpg

http://s8.postimg.org/mpbhrgkpd/IMG_7625.jpg

Sjukt små! Men cobras motorer brukar väl alltid ha bra output kontra storlek?

Ibland känns det som man saknar saker hela tiden.. Givetvis behöver jag en usbasp programmerarkabel så den är beställd från tyskland.. Sen kom jag på att en förlängningskabel från batteriet till videosändaren givetvis vore bra att ha så att det blir lättare att byta batteri? Hela tiden dyker det upp något nytt som man "behöver"..

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Jo Cobra är min favorit när det kommer till Pris/prestanda. Många andra billigare märken tummar på kvaliten endel. Tiger är "bäst" men kostar därefter så kör bara Cobra nuförtiden. Motorerna jag har monterat är sjukt överdimensionerade, faktiskt inte sett någon på forum eller youtube som kör så stora på så liten ram. Så det är därför den andra ser så liten ut i jämförelse
Provade lite snabbt igår, galen prestanda. Synd bara att mina batterier inte klarar motorerna så blir bara kort flygtur så dom inte pajar.

Känner igen det där att man kommer på saker som man behövt. Brukar bli så i denna hobby när man upptäcker nya saker hela tiden. Speciellt i början.
Massor av småpryttlar som man inte tänker på. Typ batterirem, batterivarnare, korta servokablar från mottagare till styrkort etc.

Permalänk
Medlem

Drog en kort sväng för att testa lite. Batteriet fick stort spänningsfall redan efter 10sek så vågade först inte gasa på jättemycket men sen drog jag en raka med hög gas och kom upp i 126km/h utan dyk. Inte så dåligt med tanke på klena batteriet tycker jag. Ett bra batteri så är nog inte 130km/h eller mer omöjligt.
Får något fel när jag försöker beställa batterierna från Hobbyking med Fedex. Får upp en ruta där den informerar om att man kommer få betala tull/moms och sen när jag trycker "ja" så händer inge mer.. Aja får kontakta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Drog en kort sväng för att testa lite. Batteriet fick stort spänningsfall redan efter 10sek så vågade först inte gasa på jättemycket men sen drog jag en raka med hög gas och kom upp i 126km/h utan dyk. Inte så dåligt med tanke på klena batteriet tycker jag. Ett bra batteri så är nog inte 130km/h eller mer omöjligt.
Får något fel när jag försöker beställa batterierna från Hobbyking med Fedex. Får upp en ruta där den informerar om att man kommer få betala tull/moms och sen när jag trycker "ja" så händer inge mer.. Aja får kontakta dem.

http://s29.postimg.org/ufcxvwwlj/Speed.png

Riktigt grym hastighet! Blir kul att se vad du kan göra med ett bra batteri. Kanske ett speedtest utan gopro'n sen? Eller den kanske inte göra så mycket skillnad?

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310