Geforce GTX 980 ger fyra gånger fler beräkningsenheter än Geforce GTX 750

Permalänk
Medlem

Onödigt med 4GB minne om det är långsammare än GTX 780 eller GTX 780 TI.

http://linustechtips.com/main/topic/214333-amd-wants-to-crash...

AMD.. marknadsavdelning är ganska roliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Oj, kollade fel där! Men det jag menade var att (enligt artikeln) så kommer 970 och 980 "endast" att ha en 256-bit minnesbuss, medan de huserar 4 GB. Likt vad GTX 770 har. Många här vet att en 256-bit buss flaskar 4 GB! That's my point Ganska skumt att de gör två nya toppkort som har 4 GB minne och "endast" kör med en 284-bitars minnesbuss, vilket får mig att tro att det kommer att komma ut en 980 Ti eller liknande som har en högre minnesbuss som kan klara av 4 GB VRAM!

EDIT: 256-bitars, inte 284

EDIT2: Menade att GTX 780 har en högre minnesbuss än de kommande korten, om dessa fakta stämmer som Sweclockers har lagt upp här!

Tror inte det är så enkelt, har för mig jag läste någon stans att det även beror på antalet minnesmoduler.

780(ti) har 12 moduler på totalt 3GB och 770 4GB har (tror jag) 16 moduler.
970/980 har endast 8 moduler på totalt 4GB vilket gör att dom inte behöver samma storlek på bussen.

Permalänk
Medlem

256-bit och 4gb minne igen? Känns nästan lite som att inte mycket har hänt sedan 680.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Många här vet att en 256-bit buss flaskar 4 GB!

Många forumboys vet bara vad de läser på forum. Vad skulle Nvidias strategi vara att slösa med minnesmoduler, eller släppa en uppföljare med sämre prestanda? Förklara gärna det.

Permalänk
Medlem

förklara för mig tack, om 770 flaskar med 3gb på 256bit varför skulle nvidia släppa ut 4gb på 256bit? Kanske ni som har fel?

mitt gtx 580 på 1,5gb i spel som kräver 2-3gb vram laggar och får stuttering men på vännens 770gb under samma spel med 3gb ram funkar felfritt, kanske utnyttjas 3gb på 256bit? Spelen ser ut att använda allt vram som finns

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på det här med videominne och minnesbussar som kan reda ut detta en gång för alla?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga, ser det ut som skräp, är det nog skräp. Det här ser ju ut som AMD:s 285 serie, bara "meh". En sidestep från de kort de ersätter med den enda fördelen strömförbrukning.

Men jag kan ju ha fel men intresset från min sida är nära noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Vad ska man säga, ser det ut som skräp, är det nog skräp. Det här ser ju ut som AMD:s 285 serie, bara "meh". En sidestep från de kort de ersätter med den enda fördelen strömförbrukning.

Men jag kan ju ha fel men intresset från min sida är nära noll.

Sitter på samma som du! Kommer högst sannolikt köra vidare med mina 670 SLI tills vi får något värdigt i 20nm klassen.

Titan 2 kanske?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sh4dy:

förklara för mig tack, om 770 flaskar med 3gb på 256bit varför skulle nvidia släppa ut 4gb på 256bit? Kanske ni som har fel?

mitt gtx 580 på 1,5gb i spel som kräver 2-3gb vram laggar och får stuttering men på vännens 770gb under samma spel med 3gb ram funkar felfritt, kanske utnyttjas 3gb på 256bit? Spelen ser ut att använda allt vram som finns

GTX 680 klarar av att använda ca 2.4GB VRam, GTX 770 som har snabbare Ram klarar av ca 2.9GB Vram.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pudeln:

Jo datorelektronik "slits". Sorry för off topic.

On topic: Kul att trenden går mot lägre TDP. Folk kommer väl fortsätta att köpa 800w nätagg ändå tyvärr. Trots att de flesta antagligen aldrig haft en dator som drar mer än 350w.

Lägg märke till "knappt".
Finns ju 20-30 år gamla datorer som fortfarande tuffar på utan att någonsin ha bytt en komponent men det kan man ju bara lycka till att göra med till exempel en bil.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

[...] om 770 flaskar med 3gb på 256bit [...]

Skrivet av DavidtheDoom:

GTX 680 klarar av att använda ca 2.4GB VRam, GTX 770 som har snabbare Ram klarar av ca 2.9GB Vram.

Ge mig en källa på det, tack!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jockegw:

Ge mig en källa på det, tack!

Här finns en tråd om ämnet, skribenten i fråga verkar veta en hel del om det och en bifogad fil med tester finns också: http://linustechtips.com/main/topic/44197-memory-bus-size-and...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har dom inte fattat att 4k-upplösning står och knackar på dörren? Känns inte som att 4 gb i barnsliga 256 bit minnesbandbredd räcker till på långa vägar!

Mitt nästa inköp är en högupplöst skärm (kanske av bredare typ) och ett grafikkort. Då duger tyvärr inte detta. Blir väl AMD som vanligt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Entusiast
Skrivet av heatm:

Har dom inte fattat att 4k-upplösning står och knackar på dörren?

Knackar och knackar, de billigaste sskärmarna ligger väl strax under 10k och då är det inga fina skärmar vi snackar om heller.
Kommer nog få väntas till 2016/2017 innan de flesta här på Swec får lust att köpa en och till 2020 innan gemene man har en.

Själv väntar man på 4K@120Hz till ett rimligt pris och det lär ju ta ett tag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Här finns en tråd om ämnet, skribenten i fråga verkar veta en hel del om det och en bifogad fil med tester finns också: http://linustechtips.com/main/topic/44197-memory-bus-size-and...

Från artikeln:
[...] by my calculation a titan would need exactly double it's effective memory clock speed to access all 6GB of it's memory that or it's only accessing 3GB of it's memory and since we've already seen the titan use more than that leaving me with the conclusion GK110 only needs half the memory clock to access all the GB [...]

Å ena sidan har han ju inte visat nånting egentligen eftersom det är en hel del spekulationer inblandat, å andra sidan så menar han att det visst skulle funka..
Jag har svårt att se bevis på att den väntade konfigurationen i 980 skulle vara en flaskhals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Knackar och knackar, de billigaste sskärmarna ligger väl strax under 10k och då är det inga fina skärmar vi snackar om heller.
Kommer nog få väntas till 2016/2017 innan de flesta här på Swec får lust att köpa en och till 2020 innan gemene man har en.

Själv väntar man på 4K@120Hz till ett rimligt pris och det lär ju ta ett tag.

Va? Sex år? Jisses, det tror jag inte på en sekund. Kommer ihåg att jag hade denna diskutionen med någon på feber.se (tror jag) för något år sen ang. TV-apparater och han resonerade som dig. Trodde det skulle ta en herrans massa år innan det kom 4k-apparater som man kunde köpa för en rimlig penning bara för att dom då kostade 200000 kr. Nu, ca två år efteråt får du en 4k 65-tummare för 20 papp. Han missade väl bara med en 4 år eller så.
Nä, jag lärde mig när de första lcd-apparaterna kom att när industrin vill att vi ska köpa nytt går det fort!

Fortfarande så kan den minnesbandbredden inte stämma. 290X har ju för bövelen 50 % mer och 780 har mer och DET flaskar vid högre upplösningar. Stämmer dom specifikationerna (och jag inte missuppfattat det hela) så måste dom trolla ordentligt för att jag ens ska röra vid det med tång!

Edit: fast 4k i 120 hz lär dröja dock.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Förmycket folk stirrar sig blinda på rena siffror. Jämför med tex Intel, samma ghz på nyare generationer av cpu me ändå presterar den bättre, magiskt, precis som i det här fallet. Glädjs åt att strömförbrukningen störtdyker och att det ser riktigt jäkla bra ut inför 20nm

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter väldigt underligt när man jämför 980 med 750 och får antalet CUDA-kärnor att låta som någor bra när det i själva verket har många färre än dagens prestandasegment.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det verkar inte bara vara jag som är trött sen helgen... Det är mycket snack om att bussbredden på 256 bitar skulle vara någon typ av flaskhals, men är det någon som på något sätt kan förklara hur den skulle vara det? Mig veterligen är det minnesbandbredden som är det intressanta och den är ju en funktion av (främst) bussbredden och frekvensen.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vill bara byta för DP kontakterna nästan.
Synd man går ner i prestanda pga av VRAM.

Vill du köra tre Swifts?
Jag tror att 4GB VRAM kan bli lite snålt för 1440x7680. Om jag var i din sits skulle jag väntat på antingen Titan 2, 980 8GB eller 980 Ti om det har mer VRAM. Fast 8GB VRAM kan kanske bli tufft för kortet att utnyttja.

Angående bussen och antal kärnor så tror jag inte att det blir något problem, här låter folk som de som bara kollar på Gigahertz och antal kärnor i processorer. Det är ju en ny arkitektur!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Varför 4gb minne med 256bit?

Skrivet av Icte:

Håller med, varför??

Men 256 bitars minnesbuss.. De kommer säkerligen släppa GTX 980 Ti/990 med betydligt högre minnesbuss inom en snar framtid som faktiskt kan fullt utnyttja 4 GB, likt vad de gjorde med GTX 780 Ti (fast GTX 780 hade ju fortfarande en högre buss...)

Skrivet av Xyberly:

De nya korten ska ersätta 770 och 780. Så att 980 har ungefär samma prestanda som 780Ti må kanske vara en besvikelse, men kortet var aldrig menat att vara uppföljaren till 780Ti heller.

Det jag är mest besviken över är att de fortfarande kör med 256 bitars buss när AMD har 384 och 512 bitar på R9 280 och uppåt (bortsett från 285).

Skrivet av Icte:

Oj, kollade fel där! Men det jag menade var att (enligt artikeln) så kommer 970 och 980 "endast" att ha en 256-bit minnesbuss, medan de huserar 4 GB. Likt vad GTX 770 har. Många här vet att en 256-bit buss flaskar 4 GB! That's my point Ganska skumt att de gör två nya toppkort som har 4 GB minne och "endast" kör med en 284-bitars minnesbuss, vilket får mig att tro att det kommer att komma ut en 980 Ti eller liknande som har en högre minnesbuss som kan klara av 4 GB VRAM!

EDIT: 256-bitars, inte 284

EDIT2: Menade att GTX 780 har en högre minnesbuss än de kommande korten, om dessa fakta stämmer som Sweclockers har lagt upp här!

Skrivet av Moriquende:

256-bit och 4gb minne igen? Känns nästan lite som att inte mycket har hänt sedan 680.

Ni kan inte jämföra minnesbussen på två helt olika arkitekturer. FYI så har nvidia optimerat komprimeringen istället för att öka minnesbussen. De har gjort det tidigare också vid andra arkitekturer, då vår det precis samma diskussion som nu, tills de lanserade korten. Kommer ni ihåg?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får aftonbladet-vibbar av denna rubriken? De skulle väl lika gärna kunna skriva typ "NYA GTX 750, FEM GÅNGER SÅ MYCKET PRESTANDA SOM ETT 260!"

Ok nu har jag ingen aning om hur mycket prestanda de har i förhållande till varann, gissade bara hejvilt, men jag syftade på principen! xD

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Ni kan inte jämföra minnesbussen på två helt olika arkitekturer. FYI så har nvidia optimerat komprimeringen istället för att öka minnesbussen. De har gjort det tidigare också vid andra arkitekturer, då vår det precis samma diskussion som nu, tills de lanserade korten. Kommer ni ihåg?

Precis!

Titta bara på AMDs Tonga som kom med smalare minnesbuss men tack vara ny arkitektur och komprimering så gav det inget prestandatapp i tester även med höga upplösningar.

Sen OM Maxwell skalar linjärt med prestandan i 750 Ti så skulle detta kort bli ungefär 10-15% snabbare än 780 Ti så det kan finnas prestanda att få ut. Detta är så klart bara spekulationer men visst vore det häftigt om det blev så. Det skulle dock bli dyrt..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Varför 4gb minne med 256bit?

För att INGENTING säger att 256bit inte skulle räcka. Ge mig en förklaring av vilken missuppfattning du gått på så kan jag bemöta det.

Skrivet av Xyberly:

De nya korten ska ersätta 770 och 780. Så att 980 har ungefär samma prestanda som 780Ti må kanske vara en besvikelse, men kortet var aldrig menat att vara uppföljaren till 780Ti heller.

Det jag är mest besviken över är att de fortfarande kör med 256 bitars buss när AMD har 384 och 512 bitar på R9 280 och uppåt (bortsett från 285).

Skrivet av Moriquende:

256-bit och 4gb minne igen? Känns nästan lite som att inte mycket har hänt sedan 680.

Utvecklingen i minnesbandbredd drivs inte av bussbredd. Det är frekvenser som driver framåt, och snart kan stackade minnes moduler eventuellt driva på lite också. Redan 2900XT hade 512 bit minnesbuss 2007, fast med väldigt mycket lägre bandbredd. Och 9700 Pro hade 256bit buss så långt bak som 2002, i GPU:ernas barndom, men med mindre än en tiondel av bandbredden. Du ska inte tro att bussbredden ökar med generationerna med andra ord.

Skrivet av Icte:

Oj, kollade fel där! Men det jag menade var att (enligt artikeln) så kommer 970 och 980 "endast" att ha en 256-bit minnesbuss, medan de huserar 4 GB. Likt vad GTX 770 har. Många här vet att en 256-bit buss flaskar 4 GB! That's my point Ganska skumt att de gör två nya toppkort som har 4 GB minne och "endast" kör med en 284-bitars minnesbuss, vilket får mig att tro att det kommer att komma ut en 980 Ti eller liknande som har en högre minnesbuss som kan klara av 4 GB VRAM!

EDIT: 256-bitars, inte 284

EDIT2: Menade att GTX 780 har en högre minnesbuss än de kommande korten, om dessa fakta stämmer som Sweclockers har lagt upp här!

Nej, många vet inte det, många inbillar sig det. Bussbredden har inget med adresseringen att göra.
Varför har man mer än 256MB moduler till sin Haswell med 1600MHz DDR3? Den kan ju bara föra över 228MB per modul under den tiden en Hz är eller hur? Svaret är enkelt, att tro att det enda ett minne används till är att mata specifikt nästa bildruta är efterblivet. Minnet måste innehålla mycket mer än så. Det tar inte hänsyn till komprimeringar eller SLI heller.

Skrivet av alex5555:

Nån som har koll på det här med videominne och minnesbussar som kan reda ut detta en gång för alla?

Det går inte, folk har bestämt sig, samma personer man förklarat en sak för lägger ner diskussionen när de inser att deras förklaringsmodell inte håller, men sedan kommer de tillbaka med samma missuppfattning nästa tråd ändå.

Skrivet av DavidtheDoom:

GTX 680 klarar av att använda ca 2.4GB VRam, GTX 770 som har snabbare Ram klarar av ca 2.9GB Vram.

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För att INGENTING säger att 256bit inte skulle räcka. Ge mig en förklaring av vilken missuppfattning du gått på så kan jag bemöta det.

Utvecklingen i minnesbandbredd drivs inte av bussbredd. Det är frekvenser som driver framåt, och snart kan stackade minnes moduler eventuellt driva på lite också. Redan 2900XT hade 512 bit minnesbuss 2007, fast med väldigt mycket lägre bandbredd. Redan 9700 Pro hade 256bit buss, men med mindre än en tiondel av bandbredden. Du ska inte tro att bussbredden ökar med generationerna med andra ord.

Nej, många vet inte det, många inbillar sig det. Bussbredden har inget med adresseringen att göra.
Varför har man mer än 256MB moduler till sin Haswell med 1600MHz DDR3? Den kan ju bara föra över 228MB per modul under den tiden en Hz är eller hur? Svaret är enkelt, att tro att det enda ett minne används till är att mata specifikt nästa bildruta är efterblivet. Minnet måste innehålla mycket mer än så. Det tar inte hänsyn till komprimeringar eller SLI heller.

Det går inte, folk har bestämt sig, samma personer man förklarat en sak för lägger ner diskussionen när de inser att deras förklaringsmodell inte håller, men sedan kommer de tillbaka med samma missuppfattning nästa tråd ändå.

Nej.

Dold text

Kämpa på! Tillslut ska vi få bukt med bussbreddsstollarna
Tycker att det finns en extrem ignorans av dessa typer.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Ska man (lite ovetenskapligt) räkna lite på skalning här, 750 är ungefär som 650Ti i prestanda, trots att 650Ti har 50% fler beräkningsenheter. Är Maxwell-arkitekturen så pass mycket effektivare per shader bör man se samma förhållande mellan en 2048-kärnors Maxwell och en 3072-kärnors Kepler. Då har jag inte tagit hänsyn till små skillnader i frekvens och resultat mellan 650Ti och 750.
Men med andra ord är det inte förvånande om en 2048-kärnors Maxwell slår ett 780Ti. inte med tanke på det förväntade frekvensövertaget som kommer av de relativt låga frekvenserna på 780Ti. Men, detta är ju så klart bara en grov uppskattning för att värdera sanningshalten i ryktena att 980 klår 780Ti. Jag tror 780Ti säkert kan vinna en och annan bench, men 980 kommer med rätt frekvenser mycket väl kunna vara närmare 10% snabbare överlag.

Permalänk
Medlem

Lite besviken om detta stämmer. Tidigare "läcka" angav 4 gånger så många cuda kärnor som 750 Ti.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Lite besviken om detta stämmer. Tidigare "läcka" angav 4 gånger så många cuda kärnor som 750 Ti.

Tvärtom, det är ju en jättebra nyhet! Hellre att en ny arkitektur slår den gamla med 10% fast med mycket färre kärnor än att den slår den gamla med 10% med ungefär lika många kärnor. Att man lyckats höja mängden arbete som utförs per kärna så pass mycket borgar för mycket högre prestanda i kommande arkitekturer. Hade Maxwell presterat "ynka" 10% snabbare än 780Ti men med 2560-kärnor i 1GHz, så hade prestandan per kärna varit typ samma. Då hade Maxwell inte haft mycket mer potential än Kepler och det hade signalerat en stagnation inom GPU-utvecklingen.
Tänk nu om GM200 kommer med 3072 kärnor, eller ännu hellre som ett jättechip med 3840 kärnor som är så här effektiva.

Permalänk
Datavetare

Varför i hela världen skulle bussbredd och storlek på minnet ha speciellt mycket med varandra att göra???

Bussbredd * klockfrekvens (ignorerar cache för att förenkla) sätter gränsen för hur mycket data man kan hantera per tidsenhet.

Ah, då är det enkelt: maximal mängd vettigt minne är så mycket minne som kan användas under en och samma frame!
Nej, därför det finns två bussar att ta hänsyn till. Dels har man bussen mellan RAM på grafikkortet, dels har man bussen mellan "vanlig" RAM och grafikkortet som idag i praktiken alltid är PCIe. PCIe är mycket långsammare än bussen på grafikkortet. Så ur den bemärkelsen är grafikminnet egentligen också en form av cache.

Det kommer vara så att ett kort med smalare buss kommer tidigare träffa punkten där mer cache (mer grafikminne) ger allt mindre effekt, men effekten blir inte noll så länge som grafikminnet möjliggör att hålla kvar data som kanske inte används just denna frame men som kommer användas relativt snart och när det inträffar slipper man belasta PCIe-bussen.

Detta är anledningen till att enklare kort med massor av långsamt (DDR3) minne inte är vettigt, de är illa balanserade då få/inga program är skrivna så att de renderar relativt enkla frames och samtidigt förandrads innehållet i varje frame så kraftigt att man snabbt använder en stor mängd unik data. Men om man kör ett sådan program så skulle ett grafikkort med 8GB långsamt DDR3 RAM faktiskt kunna ge en märkbar förbättring i prestanda mot att bara ha 2 eller 4GB RAM.

Bussbredd * klockfrekvens sätter gränsen på hur hög upplösning och till viss grad hur avancerade effekter man kan köra (även om det senare påverkas mer av beräkningskraften hos GPUn). Mängden RAM sätter gränsen mer på hur högupplösta texturer man kan ha (mängden RAM som går åt ökar kvadratiskt med upplösningen på texturer) och hur mycket data som måste skyfflas över PCIe. Även bussbredd * klockfrekvens sätter en gräns på storleken på texturer, men påverkar från texturer är betydligt mindre än påverkan av vald upplösning då upplösning påverkar storlek på Z-buffer, frame-buffer etc, framförallt med tanke på att ett enskilt pixel kan bli läst/skrivet till många gånger under en och samma frame.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tvärtom, det är ju en jättebra nyhet! Hellre att en ny arkitektur slår den gamla med 10% fast med mycket färre kärnor än att den slår den gamla med 10% med ungefär lika många kärnor. Att man lyckats höja mängden arbete som utförs per kärna så pass mycket borgar för mycket högre prestanda i kommande arkitekturer. Hade Maxwell presterat "ynka" 10% snabbare än 780Ti men med 2560-kärnor i 1GHz, så hade prestandan per kärna varit typ samma. Då hade Maxwell inte haft mycket mer potential än Kepler och det hade signalerat en stagnation inom GPU-utvecklingen.
Tänk nu om GM200 kommer med 3072 kärnor, eller ännu hellre som ett jättechip med 3840 kärnor som är så här effektiva.

Visst, men jag hade hoppats på att 980 skulle vara ännu bättre än det blir nu. Att det verkligen skulle utklassat 780 Ti.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p