Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

SD, som alla andra parti har ett tak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Deja vu från förra valet.

"Vi måste ta debatten!"

*snabbspola 4 år*

"Vi måste verkligen ta debatten!"

Nej, ni har redan tagit debatten i fyra år. Ni har förlorat debatten. Nu är det dags för åtgärder och lösningar för att börja ordna upp all den problematik ni har byggt på i ytterligare fyra år. Och hoppas att ni gör det fort, annars kommer SD att fortsätta öka och öka tills det inte längre går att bilda en regering utan dem.

Förlorat debatten? 87% röstade inte på Sverigedemokraterna. Samt att alla andra partier sagt att de är för en _mer_ generös invandringspolitik än idag, vilket då innebär att en röst på vilket annat parti som helst är en röst mot SD och deras problemframställning. Om SD får egen majoritet, ja, då är debatten "förlorad", men jag ser inte att det händer.

Av de jag känner som röstade SD handlade det dessutom inte om att de håller med om SD' politik, utan det var mer för att man är trött på blockpolitiken och ville "tvinga" fram en lösning, så ropa nu inte hej.. Det är bara de som röstar SD som ens anser att invandringen är ett problem, och 13% är trotts allt inte ett jättehögt tal relativt sett.

Sedan detta malande om att det är "odemoktaktiskt" att inte sammarbeta med SD.. Det är det inte. Om du går till val på att inte samarbeta med parti X så sviker du dina väljare och ditt förtroende sjunker om du gör det. Du har enkom plikt mot dina egna väljare, inte mot väljarkåren i stort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

69% röstade inte på Socialdemokraterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan detta malande om att det är "odemoktaktiskt" att inte sammarbeta med SD.. Det är det inte. Om du går till val på att inte samarbeta med parti X så sviker du dina väljare och ditt förtroende sjunker om du gör det. Du har enkom plikt mot dina egna väljare, inte mot väljarkåren i stort.

Man kan ju vända på myntet och säga: Om du går till val med löften att genomföra ett flertal förändringar, för att kunna göra detta så måste du samarbeta med SD i en fråga annars kommer du inte kunna göra det. Vad är då det största sveket, att genomföra en fråga som man inte tänkt för att få igenom majoriteten av de andra eller skita blankt i en fråga (SD) och inte få igenom någon av sina egna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förlorat debatten? 87% röstade inte på Sverigedemokraterna. Samt att alla andra partier sagt att de är för en _mer_ generös invandringspolitik än idag, vilket då innebär att en röst på vilket annat parti som helst är en röst mot SD och deras problemframställning. Om SD får egen majoritet, ja, då är debatten "förlorad", men jag ser inte att det händer.

Av de jag känner som röstade SD handlade det dessutom inte om att de håller med om SD' politik, utan det var mer för att man är trött på blockpolitiken och ville "tvinga" fram en lösning, så ropa nu inte hej.. Det är bara de som röstar SD som ens anser att invandringen är ett problem, och 13% är trotts allt inte ett jättehögt tal relativt sett.

Sedan detta malande om att det är "odemoktaktiskt" att inte sammarbeta med SD.. Det är det inte. Om du går till val på att inte samarbeta med parti X så sviker du dina väljare och ditt förtroende sjunker om du gör det. Du har enkom plikt mot dina egna väljare, inte mot väljarkåren i stort.

Det är dock endast 9% av svenskarna som vill se en ökad invandring. Detta ska ställas mot att de partier som står för 87% av väljarnas röster förespråkar ÖKAD invandring. Så det är långt ifrån endast SD:are som inte vill fortsätta öka invandringen.

Källa: http://www.svt.se/nyheter/sverige/sifo-svenskarna-allt-positivare-till-invandring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Det verkar som att flertalet missförstår konceptet "x % röstade inte på parti y". Det hela handlar om en polariserad syn på invandringen, rasism, främlingsfientlighet etc, där vi har en uppdelad syn mellan SD och alla andra partier. Så när någon säger, x röstade inte på parti y, så menar man, x röstade inte på parti y i invandringsfrågan. Trots allt tyckte 87 % att den invandringspolitik SD för inte är en högre prioritering jämfört med andra frågor och lösningar.

De andra partierna har en liknande syn hur man hjälper människor, så se det mer som att 87 % håller fast vid de andra 7 partiers invandringspolitik. Du kan köra samma koncept på ekonomiska ideologier, men det brukar sällan väcka en rörelse.

Sen får man ha med i beräkningen att en betydligt högre % än de 13 % håller med om SD's invandringspolitik, men kanske inte tycker om partiet i sig eller att invandringen är en prioriteringsfråga.r.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är bara de som röstar SD som ens anser att invandringen är ett problem

Hur kan du tro att detta stämmer? Självklart finns det andra som tycker att invandringen är antingen för hög eller ett problem men för den sakens skull inte vill rösta på SD. Jag har träffat på flera sådana personer. Och många har ju uppenbarligen tröttnat på att deras partier bara tuffar på i gamla fotspår och missnöjes-röstar på SD. Människor är inte per automatik rasister bara för att de tycker att invandringen tar en för stor bit av statens utgifter. Det måste man respektera precis som alla andra åsikter i en demokrati. En del är mer generösa och andra mindre. En del vill ge a-kassa i en oändlighet, andra inte. Ignorerar man människor totalt så får man till slut en motreaktion, så är det alltid oavsett vilken fråga det gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Det är dock endast 9% av svenskarna som vill se en ökad invandring. Detta ska ställas mot att de partier som står för 87% av väljarnas röster förespråkar ÖKAD invandring. Så det är långt ifrån endast SD:are som inte vill fortsätta öka invandringen.

Källa: http://www.svt.se/nyheter/sverige/sifo-svenskarna-allt-positivare-till-invandring

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt får man skylla sig själv om man röstar på ett parti som vill ha ökad invanring om man tycker att den borde ligga still. Det är såklart ingen skyldighet att läsa ett partis valmanifest, men man kan inte komma och säga se'n att man inget visste.

Skrivet av Klumpeduns:

Hur kan du tro att detta stämmer? Självklart finns det andra som tycker att invandringen är antingen för hög eller ett problem men för den sakens skull inte vill rösta på SD. Jag har träffat på flera sådana personer. Och många har ju uppenbarligen tröttnat på att deras partier bara tuffar på i gamla fotspår och missnöjes-röstar på SD. Människor är inte per automatik rasister bara för att de tycker att invandringen tar en för stor bit av statens utgifter. Det måste man respektera precis som alla andra åsikter i en demokrati. En del är mer generösa och andra mindre. En del vill ge a-kassa i en oändlighet, andra inte. Ignorerar man människor totalt så får man till slut en motreaktion, så är det alltid oavsett vilken fråga det gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men dåligt insatta i så fall. Sverige är inte granne med någon konflikthärd, så vi har ingen "okontrollerad invandring". De som har råd att betala en smugglare för att ta sig hit är oftast medelklass och upp, vilket innebär att de oftast har en utbildning, som vi alltså slipper betala. Utgiften handlar om SFI, som är snorbilligt i jämförelse med vad en högre utbildning kostar, så har man lite tålamod så blir invandring nästan alltid en vinst på sikt.

Sedan så är den enda "demoktatiska skyldigheten" jag har att respektera att X personer har röstat på SD och att de därför kommer få Y mandat i riksdagen. Jag har full frihet att tycka att de som röstade på dem har fel, och att andra partier gör rätt som ger fan i att sammarbeta med dem eller inte. Sedan behöver man såklart inte vara rasist för att rösta på SD, men man får vara bra obildad för att inte inse att de för en rasistisk politik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pope:

Undrar detsamma. Löfven ställer till det som fan.
Folk som röstade på S måste vara skitförbannade nu, det hade jag varit. Alliansen skulle väl fortfarande lämna in en gemensam budget om jag inte minns fel, verkar otroligt om dom skulle rösta igenom S budget då.

Men S vill inte ha med V att göra? V kommer ju fälla S vid samarbete med högerpartier. Vilken soppa.

V kommer med största sannolikhet fortfarande stödja S+MP som regeringsalternativ, även om S flirtar med exempelvis C+FP (oavsett vad tidningarnas domedagsrubriker använder för lösryckta citat). Löfven sa snarare att V inte kommer få några ministerposter än att de vägrar all form av samarbete. Vad som kommer hända i praktiken är att S kommer diskutera med V gällande budgeten och undersöka vad V kräver för att godkänna den. S kommer också prata med C och FP på samma sätt och se vad de kommer kräva för att godkänna den. Troligen kommer det handla om enstaka prestigefrågor utifrån partiernas vallöften. Ifall det verkligen, verkligen, verkligen inte går att hitta en lösning som en majoritet ens kan acceptera samtidigt så faller systemet; men därför ligger det ju troligen också i allas intresse att lösa det.

Löfven fick ofta frågor under valrörelsen gällande varför han inte på förhand ville säga vilka han ville samarbeta med, och att "befolkningen hade rätt att veta", men hans mantra var hela tiden att det ju berodde på hur folket röstade. Den skarpa blockpolitiken under de senaste valen har varit rätt märklig i svensk politik anser jag, nästan demokratiskt försvagande. Det handlar mycket om taktikröster snarare än om att folk röstar på det parti de tycker bäst representerar deras tankar, vilket ju är tanken ska vara grundpelaren i ett öppet val. Det i sig har säkert stärkt SD, som har haft en tydlig "egen" position: en röst på SD är inte samtidigt automatiskt en röst på två-tre andra partier som man kanske inte alls håller med.

Jag tror att FI säkert fick taktikröster från personer som primärt ville ha en vänsterregering, men chansade på att även kunna få mer fokus på FI:s frågor. På samma sätt är det inte alls otroligt att C och KD överlevde även denna gång genom stödröster. Med blockpolitiken och artificiella uppdelningar av olika partier så blir det en massa spelteori inblandat i folks val, ibland så till den grad att det överskuggar allting annat.

Det finns många "oskrivna regler" som partierna försöker efterleva för att exempelvis inte sänka ett regeringsbildande "i onödan", även om de skulle kunna. Ett orosmoln är att det under senaste mandatperioden vid ett par gånger trampades på liknande oskrivna regler, i olika sammanhang, vilket är rätt farligt för systemets stabilitet. Olofsson och KU, kvittningssystemet, det tekniska bråket om brytpunkten och huruvida talmannen skulle användas politiskt, etc.

Vid ett regeringsbildande så tror jag inte högerpartierna egentligen vill sänka ett S-alternativ, för om de pekas ut som ansvariga för att det skulle gå så långt som till omval så kommer de framstå som småaktiga och opålitliga, speciellt som Löfven inte kört "hardball" på ett rent vänsteralternativ, utan faktiskt sträckt ut en hand; ett omval skulle jag tro bara gynnar vänstern (som det ser ut i praktiken främst V). Om de faktiska partierna har en annan analys så kan de komma till andra slutsatser, givetvis (som med precis allt i detta inlägg).

Det mest realistiska är i mina ögon att situationen löses, men beroende på hur hårt högerpartierna vill hålla ihop "alliansen" även i framtiden så kan det bli svårt att genomföra några ändringar alls under de kommande fyra åren. Jag tror att både FP och C skulle kunna få igenom mer av sin egen politik (dvs inte bara den som är samriktad med M, även om de senaste 8 åren har varit en övning i att försöka visa att de tycker samma sak om allt) genom att åtminstone temporärt släppa pakten. Om de tittar på hur deras väljarsiffror utvecklats så närapå borde de fundera på om det inte är vettigare att försöka kunna påvisa inflytande genom obundet samarbete, för att få starkare positioner i eventuella framtida pakter.

Ska M åter individuellt växa så behöver de nog profilera sig som ett tydligare högeralternativ för att börja plocka tillbaka SD-röster. Vi får se vem som blir partiledare. Reinfeldts "Öppna era hjärtan"-tal kändes nästan surrealistiskt med tanke på timing; jag förstår inte hur det kunde passa in i någon medveten valstrategi, och jag har inte läst någon artikel som hävdat sig kunna förklara det heller. Det enda jag kan tänka mig är att det var en rysk roulette för att försöka locka över velande S-väljare i spurten (han använde ju till och med det klassiska S-ordet "solidaritet"! ), men samtidigt lär det ha stött bort ett än större antal från M till SD, som borde varit den enda nettovinnaren av utspelet (men kanske till försumbar grad).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Alliansen kommer inte stå i vägen för regeringsbildandet. Det har de sagt upprepade gånger.
Budgeten däremot är ngt helt annat. Där kommer det bli mycket svårt för S att få igenom vad de vill göra utan att göra massa förlikningar med Alliansen. SD finns inte på kartan här. Om S börjar förlika med SD så spottar de i ansiktet på alla som röstat på dem. Det skulle vara totalt självmord för S inför nästa val.

Permalänk
Medlem

Men snälla.... Bara för 87% svenskar inte röstade på SD. Betyder INTE att 87% tycker SD är rasister och gillar inte deras migrations politik.
Det är lika förståndshandikappat som att säga 93% röstar inte MP, så de måste hata miljön. Eller 77% ville inte "Öppna sina hjärtan"....
Ni kan inte generalisera människor på det viset! Finns många bland de 87%en som sympatiserar med SDs migrations politik, men sätter andra saker i högre prioritet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förlorat debatten? 87% röstade inte på Sverigedemokraterna. Samt att alla andra partier sagt att de är för en _mer_ generös invandringspolitik än idag, vilket då innebär att en röst på vilket annat parti som helst är en röst mot SD och deras problemframställning. Om SD får egen majoritet, ja, då är debatten "förlorad", men jag ser inte att det händer.

Av de jag känner som röstade SD handlade det dessutom inte om att de håller med om SD' politik, utan det var mer för att man är trött på blockpolitiken och ville "tvinga" fram en lösning, så ropa nu inte hej.. Det är bara de som röstar SD som ens anser att invandringen är ett problem, och 13% är trotts allt inte ett jättehögt tal relativt sett.

Sedan detta malande om att det är "odemoktaktiskt" att inte sammarbeta med SD.. Det är det inte. Om du går till val på att inte samarbeta med parti X så sviker du dina väljare och ditt förtroende sjunker om du gör det. Du har enkom plikt mot dina egna väljare, inte mot väljarkåren i stort.

Sossarna gick till val med fler saker än bara migrations politik. Hur sviker det inte deras väljare om de inte får igenom sin politik om jobben? När detta blir blockerat för de hellre väljer att samarbeta med oppositionen, än med SD och få igenom viktiga punkter i sin politik.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är bara de som röstar SD som ens anser att invandringen är ett problem

Snicksnack...
Känner många som tycker att invandringen, för att inte nämna integrationspolitiken är ett stort problem, och trots det så röstar nästan ingen av dom på SD.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Sossarna gick till val med fler saker än bara migrations politik. Hur sviker det inte deras väljare om de inte får igenom sin politik om jobben? När detta blir blockerat för de hellre väljer att samarbeta med oppositionen, än med SD och få igenom viktiga punkter i sin politik.

SD vill knappast heller ha med Sossarna att göra. Åkessons egen förklaring att de röstat med alliansen i 9 fall av 10 var att även om de inte tyckte att alliansens alternativ var bra, så hade Sossarna värre förslag, så "oviljan" att sammarbeta är i det fallet helt omsesidig och lär så förbli.

Skrivet av Minsc S2:

Snicksnack...
Känner många som tycker att invandringen, för att inte nämna integrationspolitiken är ett stort problem, och trots det så röstar nästan ingen av dom på SD.

Då bör de fråga sig varför. Om det är ett "stort" problem så borde de kanske det. SD är det enda parti som har den officiella hållningen att invandringspolitiken "bör göras något åt".. Och om man nu tycker att det är så vilktigt att det överskuggar vård, skola, omsorg osv så bör man nog rösta på dem, annars får man väl acceptera att inga andra partier vill ta i frågan eller bilda ett eget parti.

Trotts att SD fick 13% är det inget annat parti som sagt "oj då, nu måste vi nog börja ta SD's politik i beaktande", utan det har unisont hetat "Vi vägrar fortfarande att sammarbeta med dem", så i realiteten så har 13% av väljarna kastat bort sin röst på att "markera sitt missnöje", grattis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utgiften handlar om SFI, som är snorbilligt i jämförelse med vad en högre utbildning kostar, så har man lite tålamod så blir invandring nästan alltid en vinst på sikt.

Herregud vilket nonsens.

Man måste skilja på "den stora" arbetskraftsinvandringen med positiva siffror för Sverige som skedde på 60-70-talet fram till -90, som du fortfarande verkar tro är identisk med den flykting/anhöriginvandring som nu diskuteras.
Regeringen och Ullenhag presenterade inga siffror och gör de det så är dessa pålagda med mycket "kreativ bokföring".

Finns professorer/forskare som räknat och analyserat, bl.a Tullberg och Ekberg. Och de kommer, inte helt oväntat, fram till helt andra slutsatser...

Man glömmer bort att vi inte har bostäder.
Man glömmer bort att vi inte har jobb.

Undanträngningseffekter på både bostadsmarknad och arbetsmarknad.

Förespråkarna på "den goda sidan" säger att det inte kostar något.
Vi kan ta något så enkelt som Migrationsverket.

Migrationsverket har 4300 anställda, lägg därtill advokater, inhyrda tolkar samt andra ombud. Jobbar de kanske gratis?
Migrationsverket har ingen verksamhet ute i skogen. Migrationsverket har lokaler. Dessa kanske är sponsrade av Vasakronan eller Poseidon?

Migrationsverket anger genomsnittskostnaden per "utskriven" person till 166.000 kr. Redan vid ankomst i det här landet börjar det rassla i kassan.

Nya asylsökande tillkommer i ökande antal, 54 tusen anlände under 2013 och fortsätter öka.
54 000 x 166 000 = Inte gratis SEK.
Detta enbart efter ankomst och utskrivning.
Lägg därtill kommande försörjningsstöd och övriga bidrag samt gör givetvis avdrag för de personer som kommer i arbete direkt...

Vänd och vrid hur ni vill, inte ens på lång sikt är detta något som är "lönsamt" för någon.
Inte när det ser ut i övrigt som det gör med både jobb och bostadsbrist för redan inrikesfödda.

Den fördelaktiga arbetskraftsinvandringen är historia och var säkert vacker att lyfta fram, för 15-20 år sedan.

Jag menar inte att vi ska tjäna pengar på flyktingarna, men fabulera inte om att det är kostnadsfritt, utan se till att vakna upp illa kvickt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trotts att SD fick 13% är det inget annat parti som sagt "oj då, nu måste vi nog börja ta SD's politik i beaktande", utan det har unisont hetat "Vi vägrar fortfarande att sammarbeta med dem", så i realiteten så har 13% av väljarna kastat bort sin röst på att "markera sitt missnöje", grattis.

Japp, och 2018 så har kanske 25% "kastat bort" sin röst för att markera sitt missnöje, och 2022 så har kanske 50%...nä vänta lite nu!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Herregud vilket nonsens.

Man måste skilja på "den stora" arbetskraftsinvandringen med positiva siffror för Sverige som skedde på 60-70-talet fram till -90, som du fortfarande verkar tro är identisk med den flykting/anhöriginvandring som nu diskuteras.
Regeringen och Ullenhag presenterade inga siffror och gör de det så är dessa pålagda med mycket "kreativ bokföring".

Finns professorer/forskare som räknat och analyserat, bl.a Tullberg och Ekberg. Och de kommer, inte helt oväntat, fram till helt andra slutsatser...

Man glömmer bort att vi inte har bostäder.
Man glömmer bort att vi inte har jobb.

Undanträngningseffekter på både bostadsmarknad och arbetsmarknad.

Förespråkarna på "den goda sidan" säger att det inte kostar något.
Vi kan ta något så enkelt som Migrationsverket.

Migrationsverket har 4300 anställda, lägg därtill advokater, inhyrda tolkar samt andra ombud. Jobbar de kanske gratis?
Migrationsverket har ingen verksamhet ute i skogen. Migrationsverket har lokaler. Dessa kanske är sponsrade av Vasakronan eller Poseidon?

Migrationsverket anger genomsnittskostnaden per "utskriven" person till 166.000 kr. Redan vid ankomst i det här landet börjar det rassla i kassan.

Nya asylsökande tillkommer i ökande antal, 54 tusen anlände under 2013 och fortsätter öka.
54 000 x 166 000 = Inte gratis SEK.
Detta enbart efter ankomst och utskrivning.
Lägg därtill kommande försörjningsstöd och övriga bidrag samt gör givetvis avdrag för de personer som kommer i arbete direkt...

Vänd och vrid hur ni vill, inte ens på lång sikt är detta något som är "lönsamt" för någon.
Inte när det ser ut i övrigt som det gör med både jobb och bostadsbrist för redan inrikesfödda.

Den fördelaktiga arbetskraftsinvandringen är historia och var säkert vacker att lyfta fram, för 15-20 år sedan.

Jag menar inte att vi ska tjäna pengar på flyktingarna, men fabulera inte om att det är kostnadsfritt, utan se till att vakna upp illa kvickt!

Det är skillnad på arbetslöshet och arbetslöshet. Många i Sverige är arbetslösa för att de saknar kompetens inom de områden där det finns jobb, och det är oftast det gapet som arbetskraftsinvandringen fyller.

Att det finns en bostadsbrist är såklart ett problem för alla, men den logiska lösningen borde vara att bygga fler bostäder, inte att peka finger åt människor som flyr från krig och svält.

Hur som haver så är det idag bara SD som vill se en förändring i migrationspolitiken, och de talar för döva öron. Sedan kan vi sitta här och kasta siffror på varandra i evighet men det påverkar ju inte situationen.

Om man har problem med invandringen tror jag det bästa vore att bilda ett nytt parti, som inte dras med den historia och vissa av de personer som finns i SD. Sålänge SD har den historia de har och drar till sig de personer de ibland gör så kommer de aldrig att bi accepterade som rumsrena av övriga partier, och då kommer de inte komma någon vart.

Skrivet av Minsc S2:

Japp, och 2018 så har kanske 25% "kastat bort" sin röst för att markera sitt missnöje, och 2022 så har kanske 50%...nä vänta lite nu!

Ja, det är såklart möjligt, men det vore väl i så fall bara glädjande för de som sympatiserar med SD?

Det finns ingen logik i att införa ett partis politik för att slippa den. Blir de större så blir de, men just nu är de ju inte det så varför bry sig?

Det är typ som att säga att det är bäst vi gör bensin olagligt nu så att inte miljöpartiet för egen majoritet i nästa val.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Gick igenom lite kommentarer på utländska nyhets sidor om gårdagens val, vad som är intressant är hur olik attityden är jämfört med medel Svensken. Vet vi verkligen bättre än omvärlden eller vad är det frågan om?

Det är skillnad på att ta upp viktiga frågor och en helt annan att faktiskt stödja SD. Utländska nyheter vet inte vad SD bygger på och vilka de är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förlorat debatten? 87% röstade inte på Sverigedemokraterna. Samt att alla andra partier sagt att de är för en _mer_ generös invandringspolitik än idag, vilket då innebär att en röst på vilket annat parti som helst är en röst mot SD och deras problemframställning. Om SD får egen majoritet, ja, då är debatten "förlorad", men jag ser inte att det händer.

Av de jag känner som röstade SD handlade det dessutom inte om att de håller med om SD' politik, utan det var mer för att man är trött på blockpolitiken och ville "tvinga" fram en lösning, så ropa nu inte hej.. Det är bara de som röstar SD som ens anser att invandringen är ett problem, och 13% är trotts allt inte ett jättehögt tal relativt sett.

Det hade stämt om det var så att invandring var den enda frågan i riksdagen, som tur är pysslar dom med lite mer än så.

Vem i helvete är du att tro att du kan representera övriga 87% i landet? Bara för att man inte röstar på SD betyder det inte att man tycker invandringen och integration fungerar bra.

Du verkar däremot tro att hela det här valet handlar om invandring? Snacka om ensidig väljare.

Jag röstade för övrigt inte på SD, men jag anser ändå att integrationen i Sverige är ett problem, det gör de nog en hel del icke SDväljare på ditt jobb också.

Permalänk
Medlem

Visst har vi integrationsproblem men den frågan är inte viktig nog för att jag ska rösta på ett rasseparti. Min privata ekonomi är viktigare än den frågan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Visst har vi integrationsproblem men den frågan är inte viktig nog för att jag ska rösta på ett rasseparti. Min privata ekonomi är viktigare än den frågan.

Rasseparti? Du har läst för mycket utav Expressen.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förlorat debatten? 87% röstade inte på Sverigedemokraterna. Samt att alla andra partier sagt att de är för en _mer_ generös invandringspolitik än idag, vilket då innebär att en röst på vilket annat parti som helst är en röst mot SD och deras problemframställning. Om SD får egen majoritet, ja, då är debatten "förlorad", men jag ser inte att det händer.

Alla anser inte att invandringsfrågan är den viktigaste frågan. Tycker man att exempelvis miljöfrågor är viktigare så väljer man inte SD även om man delar deras åsikter i invandringspolitiken.

Skrivet av Ozzed:

Av de jag känner som röstade SD handlade det dessutom inte om att de håller med om SD' politik, utan det var mer för att man är trött på blockpolitiken och ville "tvinga" fram en lösning, så ropa nu inte hej.. Det är bara de som röstar SD som ens anser att invandringen är ett problem, och 13% är trotts allt inte ett jättehögt tal relativt sett.

Jag känner inte en enda som röstade på SD för att bryta upp blockpolitiken. Jag känner flera f.d. moderater som bytte parti just därför att Alliansens och MPs överrenskommelse är så långt ifrån konservativ politik man kan komma.

13% är en hög siffra sett till hur lite väljarna har rört sig i övrigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Alliansen kommer inte stå i vägen för regeringsbildandet. Det har de sagt upprepade gånger.

Gällde dock om S + MP blev större än Alliansen eller om S tänkte bilda regering med MP + V. Just nu så kan Alliansen lika gärna utropa sig till valvinnare, de är större än S + MP och V har fått kalla handen av Löfven.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klumpeduns:

Allt tjat om SD och blockpolitik har åtminstone lett till en positiv effekt som de flesta verkar ha missat. Valdeltagandet har varit väldigt högt, över en procents ökning sedan förra valet. Jag tror att det till och med var rekordhögt om jag minns rapporteringen korrekt.

Minnet kan bedra :

Svenskt valdeltagande under hundra år [Statistiska centralbyrån, PDF]

På 1970-talet var svenskarna politiskt engagerade, minsann.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Finns det verkligen folk utanför expressen och aftonbladet som tror på 87% snacket? Till att börja med så betyder inte ens att 13 % röstade på sd , att dessa 13% ens stöder sd. Det finns många anledningar till varför folk röstade på sd.
En trolig orsak kan vara arrogansen som de andra politikerna har inom ekonomiska frågeställningar inom vissa områden och folk då röstar på ett parti som de tror leder till ett mer öppet sverige. Alltså att alla frågor får ställas och att kostnader ska granskas inom alla områden, precis som både sjuk och äldreomsorgen har fått märka.
Nu kan man visserligen argumentera för att det bara är sjuka personer som använder sjukvård och friska personer inte behöver ha sådan onödiga verksamheter och att vi därför kan dra in på dem.
Till motståndare som förespråkar sjukvård så kan man bara fråga dem: -Är du sjuk eller?

Att 87% inte röstade på sd och 96,8 % inte röstade på Fi finns det många anledningar till.

Sist så tycker jag nästan folkomröstningar har spelat ut sin roll. Varför ska en person som har kostat samhället typ 3000kr/dag (fängelse) i 50år ha lika mycket att säga till om som en som har gjort det motsatta? Är detta rättvist?
På frågan vad som är alternativet? Så minska statens inflytande till att enbart handla om det nödvändigaste, då är det ej lika orättvist till att man inte har mer och säga till om när man har bidragit mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

På 1970-talet var svenskarna politiskt engagerade, minsann.

Absolut, vare sig man ville eller inte. Facket hade en del att säga till om då

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det var dumt av mig att lita på en artikel på Aftonbladet, jag borde ha insett att de inte skulle ha gjort någon djupare research.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Finns professorer/forskare som räknat och analyserat, bl.a Tullberg och Ekberg. Och de kommer, inte helt oväntat, fram till helt andra slutsatser...

Man glömmer bort att vi inte har bostäder.
Man glömmer bort att vi inte har jobb.

Undanträngningseffekter på både bostadsmarknad och arbetsmarknad.

Förespråkarna på "den goda sidan" säger att det inte kostar något.
Vi kan ta något så enkelt som Migrationsverket.

Migrationsverket har 4300 anställda, lägg därtill advokater, inhyrda tolkar samt andra ombud. Jobbar de kanske gratis?
Migrationsverket har ingen verksamhet ute i skogen. Migrationsverket har lokaler. Dessa kanske är sponsrade av Vasakronan eller Poseidon?

Migrationsverket anger genomsnittskostnaden per "utskriven" person till 166.000 kr. Redan vid ankomst i det här landet börjar det rassla i kassan.

Nya asylsökande tillkommer i ökande antal, 54 tusen anlände under 2013 och fortsätter öka.
54 000 x 166 000 = Inte gratis SEK.
Detta enbart efter ankomst och utskrivning.
Lägg därtill kommande försörjningsstöd och övriga bidrag samt gör givetvis avdrag för de personer som kommer i arbete direkt...

Vänd och vrid hur ni vill, inte ens på lång sikt är detta något som är "lönsamt" för någon.
Inte när det ser ut i övrigt som det gör med både jobb och bostadsbrist för redan inrikesfödda.

Den fördelaktiga arbetskraftsinvandringen är historia och var säkert vacker att lyfta fram, för 15-20 år sedan.

Jag menar inte att vi ska tjäna pengar på flyktingarna, men fabulera inte om att det är kostnadsfritt, utan se till att vakna upp illa kvickt!

Ah, rapporten som Ekberg presenterat (sen ska vi väl inte lägga allt för stor vikt vid proffesurer vid arbetsmarknadspolitiskt skapade högskolor?). Det verkar som att vissa inte läser hela biten där. Det handlar inte om antalet, utan om att få folk att arbeta. Detsamma kan vi ju säga om alla som fötts i Sverige, gått 12 år skola och därefter går arbetslösa. De är inte heller gratis, även om SD m.fl. verkar tycka detta.

Vilken är anledningen till att det då saknas bostäder? Kan det hänga samman med att det inte finns incitament för att flytta, vi har alldeles för hög andel egnahem/bostadsrätter. Det finns bostäder, men inte där jobben finns. Dags att bygga mer, vilket kan lösas genom att inskränka den helgade rätten att kunna överklaga beslut in absurdum. Det allmännas intresse med fler bostäder bör väga tyngre än enskildas intresse kring sina bostäder.

Undanträngningseffekten, just ja, vilka svenska ungdomar har du sett arbeta på valfri snabbmatsrestaurang, lokalvård etc? Vilken värld lever min herre i?

Stockholms läns landsting har ca 40000 anställda, tror du dessa arbetar gratis? Landstinget äger heller inte några fastigheter, tror du sjukhusfastigheterna är gratis? *Nya Karolinska, 52 miljarder*. Eller om man hellre vill titta på Förbifart Stockholm, 30 miljarder satsade på något som inte kommer leda till några nyttor alls.

Jobb och bostadsbrist för "infödda"? Jobbrist är det inte, finns mängder med tjänster att söka, problemet är felmatchning, högre krav än vad dessa individer kan prestera. Och då blir det självklart invandrande personers fel att de infödda inte "får" jobb. Dags att få tummen ur röven och lära sig något som det finns efterfrågan av på arbetsmarknaden? Bostadsbristen har vi redan berört en gång. Dags att få byggherrarna att bygga istället för att tjuvhålla på sina fastigheter? Eller det kanske inte fungerar så på en marknadsekonomi?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Undanträngningseffekten, just ja, vilka svenska ungdomar har du sett arbeta på valfri snabbmatsrestaurang, lokalvård etc? Vilken värld lever min herre i?

Där jag bor är det mestadels vita svenskar ungdommar på alla snabbmatsrestauranger, och när jag arbetade på Volvo Cars var det ca 50/50 bland lokalvårdarna.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.