Sätta ihop NAS av en äldre dator, underklocka, tips?

Permalänk

Sätta ihop NAS av en äldre dator, underklocka, tips?

Ska strax få hem nya delar och sätta ihop en ny rigg imorrn, som blir min huvuddator. Med de gamla delarna och ett äldre chassi tänkte jag sätta ihop en NAS att använda för lagring av sånt som tar plats med inte behöver kommas åt så ofta, typ filmer, serier och lite sånt, som numera delas på två stora externa diskar och två interna. Ska öppna de externa och sätta i NAS riggen. Redan öppnat en så, den ena interna var en extern disk.

Tänkte försöka få den burken så energisnål som möjligt med sina komponenter. Kommer va Gigabyte P55A-UD4, i5 750 samt ett simpelt EVGA GeForce 210 512MB, jag plockade upp för 249 kr. Samt två st 2GB DDR3 Crucial stickor. 4st HDDs, 1st 1TB, 2st 2TB, 1 st 4TB. Några fläktar, främst vill jag ha något som blåser lite över hårddiskarna, samt CPU kylaren. Troligen ett lågvarvigt utblås bak med?

Vad behöver jag göra för att göra den så snål som bara möjligt? Funderat på följande:

1. Underklocka CPU, eller kan jag aktivera andra inställningar i BIOS som gör att den drar minimum vid idle? Vad är viktigast vid underklockning, Vcore, annan spänning? Sänka FSB eller sänka multi?

2. Avaktivera allt möjligt i BIOS...typ massa portar och ljudkort och sånt, tips på vad? Behöver egentligen bara en USB 2.0 port för stickan jag installerar FreeNAS på. Och såklart Gbit nätverket samt S-ATA portarna.

3. Plocka bort mus/tangentbord, då den ändå inte behöver input annat än web-config.

4. Plocka ut grafikkortet helt? Kan den boota, eller kommer BIOS stanna det? FreeNAS i sig ska inte kräva grafikkort för att starta upp.

5. Konfigurera en ordentlig shutdown om man trycker på strömknappen...är det strandard i FreeNAS, eller måste jag konfigurera det? Är det något i BIOS där med? Kommer ju köra huvudlöst så det vore enklast så.

6. Övrigt?

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
99:e percentilen

Du svarar rätt bra på frågorna själv. Det första jag skulle göra är att ta ur grafikkortet, som du ändå inte har någon som helst nytta av; all kommunikation sker via nätverk ändå.

Men först kan du, som du själv föreslår, gå in i BIOS och underklocka samt undervolta. Här gäller samma metodik som vid överklockning: Välj en frekvens och sänk sedan spänningen så mycket det går utan att tappa stabilitet. Energisparfunktioner bör rimligen vara aktiva.

Du kan definitivt inaktivera enheter som inte behövs, till exempel ljudkretsen, USB 3.0, FireWire osv; dock vet jag inte hur mycket energi det sparar.

Om du tål att vänta några sekunder på att hårddiskarna ska spinna upp kan du (i OS) konfa dem att spinna ner när de inte har använts på ett tag. På så sätt kan du spara några watt utan större uppoffringar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tackar, bra tips där med spin down. Läste om det någonstans när jag läste om FreeNAS tips. Kommer nog sätta upp det så att de spinner ner efter 30 mins inaktivitet.

Får prova underklockandet när den är färdigbyggd imorrn eller i övermorrn. Van vid att klocka uppåt, bara aldrig underklockat förut.

Ang. att ta ur grafikkortet, kör inte startupen någon halt innan den börjar ladda OS om den inte känner av något grafikkort? Kanske är en BIOS setting? Har för mig jag startat datorn utan att komma ihåg stoppa på strömsladdarna till min GPU ett par gånger, och att den stannat innan den bootat Windows iaf. Kanske är Windows startup som stannar bara?

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk

Kom på en sak till. Mitt nätagg. Det bli mitt nuvarande som även det byts ut imorrn som får stoppas i denna riggen. Ett Antec TruePower New 750W med några år på nacken.

Dock har fläkten i det fått kastas, då det började låta som ett tröskverk. Så just nu har jag en annan PWM fläkt jag stoppat i där, och kopplat direkt på moderkortet, samt ställt in en kurva för det i SpeedFan. Finns det en chans att jag kan skita helt i fläkt i den nu? En underklockad i5 750 och inget grafikkort....bör ju dra en bråkdel av min riktiga spelrigg under last liksom.

Bra eller dum idé att skrota fläkten och köra nätatgget helt utan?

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerevarine:

Kom på en sak till. Mitt nätagg. Det bli mitt nuvarande som även det byts ut imorrn som får stoppas i denna riggen. Ett Antec TruePower New 750W med några år på nacken.

Dock har fläkten i det fått kastas, då det började låta som ett tröskverk. Så just nu har jag en annan PWM fläkt jag stoppat i där, och kopplat direkt på moderkortet, samt ställt in en kurva för det i SpeedFan. Finns det en chans att jag kan skita helt i fläkt i den nu? En underklockad i5 750 och inget grafikkort....bör ju dra en bråkdel av min riktiga spelrigg under last liksom.

Bra eller dum idé att skrota fläkten och köra nätatgget helt utan?

köp ett nytt nätagg för några hundringar annars?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Utvecklar ändå värme trots lågbelastning. Och ska nasen rulla konstant så vill du ha fläkt.

Permalänk

Kanske köper ett nätagg till sen, men för nu vill jag inte lägga mer pengar, så stoppar väl över den ändå. Nu när nätagget kan göras vad som helst med kan jag prova att skarva fläktsladden, så jag kan koppla det direkt i nätagget istället. Jäkla dum mini-kontakt som ser ut som det till vissa (alla?) GPU-fläktar.

Osäker på om det bara är att skarva varje ledare rakt av, eller om det skiljer. Från 4 pin CPU/Chassi typ fläkt till GPU-stil 4-pins.

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk

Jag tog ut nätagget och öppnade upp det, tog den gamla fläkten och den "nya" och kapade lite sladd och satte ihop. Var lite osäker, hade röd till röd för 12V, sen svart till svart för jord. Sen hade jag i ena änden en vit och en blå, i andra en gul och en orange. Enligt en snabbsökning på nätet var blå troligen för PWM, valde att chansa på orange till den. Och kvar var vit till gul. Kopplade ihop allt och den starta upp iaf. Ska se om den verkar svara på hög last.

Kvittar iofs från imorrn då det enbart blir låg last, och den verkar inte köra 100% nu, för den är knäpptyst (men fläktar, känns bakom agget).

Kanske hade sån tur att första försöket var success....

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nerevarine:

Ang. att ta ur grafikkortet, kör inte startupen någon halt innan den börjar ladda OS om den inte känner av något grafikkort? Kanske är en BIOS setting? Har för mig jag startat datorn utan att komma ihåg stoppa på strömsladdarna till min GPU ett par gånger, och att den stannat innan den bootat Windows iaf. Kanske är Windows startup som stannar bara?

Det går definitivt att köra utan grafikkort, men ja, du kan eventuellt behöva ställa in något i BIOS. Möjligen kan den inställning som brukar heta "Halt on" vara intressant. Leta igenom BIOS!

Prova helt enkelt att ta ut grafikkortet och starta. Du kan ju lätt se på någon annan dator om NAS:en hittas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Japp, låter som ett bra ställe att börja. Lär återkomma de närmsta dagarna om jag springer på problem eller får andra frågor.

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nerevarine:

Japp, låter som ett bra ställe att börja. Lär återkomma de närmsta dagarna om jag springer på problem eller får andra frågor.

Kanon!

Använd Citera-knappen om du drastiskt vill öka sannolikheten att du får svar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Istället för att underklocka bör man kolla om det går att aktivera de energisparfunktioner som finns i bios samt i operativsystemet. När jag testat underklocka så har det knappt gett någon lägre strömförsörjning jämfört med AMD cool&quiet eller intel speedstep. Visst kan man få den lite snålare än den automatiskt nedklockade hastigheten i idle om man klockar ner den till typ 800 MHz och så låg Vcore som möjligt men man går miste om den automatiska prestandaboosten som automatiskt kickar in vid belastning (alltså när den automatiskt klockar upp med speedstep, turbo och allt vad det heter).

Testa gärna underklocka men jämför också med vad du får med automatiska energisparfunktioner aktiverade.