Registrering av olika länders toppdomäner för prioritering i sökresultat?

Permalänk
Medlem

Registrering av olika länders toppdomäner för prioritering i sökresultat?

Hej!

Jag har fått i uppdrag att undersöka huruvida registrering av olika länders toppdomäner påverkar sökresultat i just dom länderna. Tanken är att registrera dessa länders toppdomäner till en hemsida för att sidan i fråga ska hamna bland dom första i sökresultaten när man söker i landet i fråga. Jag kan knappt någonting om detta så känner mig lite vilsen. Jag har även förstått att man inte bara kan köpa/hyra vilka toppdomäner man vill hursomhelst utan att tex användning av .au är begränsat till företag som är registrerade i Australien etc.

Det vore jävligt skysst om någon kunde förklara lite närmare hur det ligger till, samt hur effektivt det är att köpa toppdomäner för att bli prioriterad i sökresultat från dom länderna. Jag undrar också hur sjutton man går till väga för att köpa en toppdomän till sin sida?

Tack!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

H
Det vore jävligt skysst om någon kunde förklara lite närmare hur det ligger till, samt hur effektivt det är att köpa toppdomäner för att bli prioriterad i sökresultat från dom länderna. Jag undrar också hur sjutton man går till väga för att köpa en toppdomän till sin sida?
Tack!!!

Jag har för mig att det kostar runt 2 miljoner kronor (eller dollar)?
http://newgtlds.icann.org/en/applicants/customer-service/faqs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag har för mig att det kostar runt 2 miljoner kronor (eller dollar)?
http://newgtlds.icann.org/en/applicants/customer-service/faqs...

Minst

Sen köpa en befintlig toppdomän, nej det går inte.

Man kan möjligen ansöka om att få registrera en ny toppdomän, men alla länder har redan detta, så får bli en toppdomän som inte är ett land.
Misstänker att man får vänta länge också innan nån sån kan bli beviljad, antagligen ett flertal år, om den överhuvudtaget skulle bli det, sen bara att ansöka kostar många många dollar, är bra början eller förutsättning är nog att vara multimiljonär i $

Tror att TS antagligen menar nåt annat än fråga om hur man registrerar/skapar en TOPPdomän, men vet inte vad som TS menar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

JAJAJA, lustigkurrar där.

Som ni förstår är TS okunskap inom detta område enorm, och därför reserverar han sig för eventuella felskrivningar. Det TS undrar är alltså inte hur man KÖPER ett lands toppdomän, utan hur man registrerar sin sida med ett lands toppdomän, så att sidan i fråga kan få toppdomän ändelsen .x (x är alltså landets toppdomän tex .se .au osv). I övrigt undrar TS hur mycket registrering med en toppdomän för ett visst land påverkar sökresultat i landet i fråga. TS hoppas nu att han gjort sig mer tydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

JAJAJA, lustigkurrar där.

Som ni förstår är TS okunskap inom detta område enorm, och därför reserverar han sig för eventuella felskrivningar. Det TS undrar är alltså inte hur man KÖPER ett lands toppdomän, utan hur man registrerar sin sida med ett lands toppdomän, så att sidan i fråga kan få toppdomän ändelsen .x (x är alltså landets toppdomän tex .se .au osv). I övrigt undrar TS hur mycket registrering med en toppdomän för ett visst land påverkar sökresultat i landet i fråga. TS hoppas nu att han gjort sig mer tydlig.

Här har du en lista på svenska domänregistranter av .se och .nu till exempel:
https://www.iis.se/english/registrars/se/?country=SE&properti...
Man brukar nog oftast köpa t.ex en .se domän hos ditt webhotell. T.ex one.com, citynetwork.se osv.
vilka även erbjuder utländska topdomäner likt .com
Det andra kan jag tyvärr inte svara på, men det ligger något i att svenska domäner hittas enklare om du söker på t.ex Google eller Bing för att du visas resultat nära dig, eller inom ditt land.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

https://www.iana.org/domains/root/db/se.html innehåller information om alla topdomäner och vem som sköter dom och potentiellt registreringslänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

JAJAJA, lustigkurrar där.

Som ni förstår är TS okunskap inom detta område enorm, och därför reserverar han sig för eventuella felskrivningar. Det TS undrar är alltså inte hur man KÖPER ett lands toppdomän, utan hur man registrerar sin sida med ett lands toppdomän, så att sidan i fråga kan få toppdomän ändelsen .x (x är alltså landets toppdomän tex .se .au osv). I övrigt undrar TS hur mycket registrering med en toppdomän för ett visst land påverkar sökresultat i landet i fråga. TS hoppas nu att han gjort sig mer tydlig.

Antagligen är det bara sökmotorn som kan svara på den frågan och det är nog en företagshemlighet.

Permalänk
Medlem

Ursaktar saknaden av åäö men sitter vid ett engelsk tangentbord och orkar inte klippa och klistra

Da jag har jobbat med diverse SEO foretag innan, sa kan jag meddela att registrera country code TLD's (.se, .dk, .no, .uk osv) ger dig lite extra poang for lokala sokningar. Det vill saga .se ger mer for sverige, .dk for danmark osv. Men tex .com, .net, .biz fungerar aven bra i samtliga lander.

Du kan klara dig langt med endast en .com men om du tavlar med manga andra inom samma keywords sa kan det ge dig lite extra med country code TLD. Dock sa kommer mycket annat in ocksa for att toppa listan pa google och country code TLD ar en valdigt liten del.
Skulle nog kunna skriva en doktors avhandling pa allt som kan hjalpa dig att na topp resultat pa Google/Bing/Yahoo.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450