Luleå kommun Ny dator Kan man ta bort spärr?

Permalänk

Luleå kommun Ny dator Kan man ta bort spärr?

Hej forumet!
Jag och min klass har fått nya datorer som alla i luleå kommun har fått......
Detta är typ en av det sämsta jag har sett
Men nu till frågan!
Med detta har Kommunen lagt en spärr så vi kan inte ladda ner skype steam MM.
Helst sjukt dåligt...Skype? vad tusan ska man blocka dettat för!?!?!?!
Men undrar då om man kan ta bort denna spärr?
Har testat ta bort deras Lokala användare som redan var instalerad men det gick inte för den vad "förinstalerad" eller vad det hette!
Kanske är fel kategori men då får någon flytta den Men snälla vad i helslikes dom har blockat så man kan inte instalera något program!!!!!!!

Permalänk
Skrivet av Rotmosmannen:

Hej forumet!
Jag och min klass har fått nya datorer som alla i luleå kommun har fått......
Detta är typ en av det sämsta jag har sett
Men nu till frågan!
Med detta har Kommunen lagt en spärr så vi kan inte ladda ner skype steam MM.
Helst sjukt dåligt...Skype? vad tusan ska man blocka dettat för!?!?!?!
Men undrar då om man kan ta bort denna spärr?
Har testat ta bort deras Lokala användare som redan var instalerad men det gick inte för den vad "förinstalerad" eller vad det hette!
Kanske är fel kategori men då får någon flytta den Men snälla vad i helslikes dom har blockat så man kan inte instalera något program!!!!!!!

dem har nog spärrat på systemet. att användaren inte kan göra vissa saker och det går bara att ändra med adminkontot

Permalänk
Medlem

Har du produktnyckeln som klisterlapp på datorn så är det bara att ladda ner/installera om windows och sen kunna göra vad du vill med datorn.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Hej forumet!
Jag och min klass har fått nya datorer som alla i luleå kommun har fått......
Detta är typ en av det sämsta jag har sett
Men nu till frågan!
Med detta har Kommunen lagt en spärr så vi kan inte ladda ner skype steam MM.
Helst sjukt dåligt...Skype? vad tusan ska man blocka dettat för!?!?!?!
Men undrar då om man kan ta bort denna spärr?
Har testat ta bort deras Lokala användare som redan var instalerad men det gick inte för den vad "förinstalerad" eller vad det hette!
Kanske är fel kategori men då får någon flytta den Men snälla vad i helslikes dom har blockat så man kan inte instalera något program!!!!!!!

Istället för att göra något olagligt, kan du ju fråga kommunen varför de har spärrat datorn som de har gjort för att sen ha en dialog. Vem vet de kanske ändrar sig och du har inte gjort något olagligt.
Vill du inte detta föreslår jag att du köper dig en egen dator...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl inte din dator utan ett verktyg som ska användas i skolan ?
Gör vad du vill med dina egna saker men använd skoldatorn som det är tänkt, har svårt att tänka mig att Skype (och spel) är ett krav för undervisningen och är det det så kommer någon från itavdelningen att lösa det när det uppstår ett verkligt problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ni har garanterat inte "fått" någonting utan ni får låna med möjlighet att köpa loss, tills det är din tycker jag du ska följa reglerna dom satt upp.

Permalänk
Medlem

Den dator ni fått är ett skolverktyg och inget annat

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Installera ett eget OS och kör Dualboot? På så sätt kan du ju välja att boota på den partitionen med ditt olåsta OS men ändå behåller den datan som kommunen/skolan har givit dig. Kan tänka mig att detta är vägen du ska gå om du på ett juridisk sätt ska kringgå det.

har du läst villkoren för avtalet du/dina föräldrar antagligen har skrivit på?

Men annars är det bara att göra en clean ominstallation av OS:et och strunta i dualboot om du vill ha plats för mer data. Men den data du fick av kommunen kommer då att försvinna.
Skulle personligen kolla igenom avtalet

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Är det så att datorn kräver administratorlösenord när du installerar program eller är det en annan typ av systemspärr?

Permalänk
Medlem

Det är inte era datorer, det är Luleå kommuns datorer. Ni kan förmodligen köpa ut dem när ni slutar men fram tills dess är dem till för skolarbeten och ska användas därefter.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

vissa i klassen kunde inte ladda ner dropbox som vi behöver för att kunna föra över sakerna från våran gamla skoldator.
Och jag har en egen dator men det har inte alla i världen och vissa i min klass brukar använda skype till att prata med kompisar och det borde man väll få?
Förlåt om jag var lite "ursinnig" eller vad man nu ska kalla det men vi hade bra macbooks som funkade men då skulle vi bytta till detta...
Inte någon jag har frågat i lueå har tycker att detta var ett bra förslag så jag skrev detta inlägg kanske lite förhastat i min vrede.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rotmosmannen:

Hej forumet!
Jag och min klass har fått nya datorer som alla i luleå kommun har fått......
Detta är typ en av det sämsta jag har sett
Men nu till frågan!
Med detta har Kommunen lagt en spärr så vi kan inte ladda ner skype steam MM.
Helst sjukt dåligt...Skype? vad tusan ska man blocka dettat för!?!?!?!
Men undrar då om man kan ta bort denna spärr?
Har testat ta bort deras Lokala användare som redan var instalerad men det gick inte för den vad "förinstalerad" eller vad det hette!
Kanske är fel kategori men då får någon flytta den Men snälla vad i helslikes dom har blockat så man kan inte instalera något program!!!!!!!

vad ska du göra med skype på en lektion? du har inte undrat varför dom spärrar olika sociala medier osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rotmosmannen:

vissa i klassen kunde inte ladda ner dropbox som vi behöver för att kunna föra över sakerna från våran gamla skoldator.
Och jag har en egen dator men det har inte alla i världen och vissa i min klass brukar använda skype till att prata med kompisar och det borde man väll få?
Förlåt om jag var lite "ursinnig" eller vad man nu ska kalla det men vi hade bra macbooks som funkade men då skulle vi bytta till detta...
Inte någon jag har frågat i lueå har tycker att detta var ett bra förslag så jag skrev detta inlägg kanske lite förhastat i min vrede.

så stora problem dagens ungar har, var glad att ni har en dator överhuvudtaget, finns usb hårddisk, usb minne som man kan föra över saker med.
skype behövs ej för att studera.

Permalänk

Moralpolisernas afton?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Rotmosmannen:

vissa i klassen kunde inte ladda ner dropbox som vi behöver för att kunna föra över sakerna från våran gamla skoldator.

Dropbox funkar utmärkt som webklient med, utan nån installation.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

vad ska du göra med skype på en lektion? du har inte undrat varför dom spärrar olika sociala medier osv.

Tror du verkligen att jag menade på lektion....
Vi had skype MM. på den gamla och då funkade.
"dagens ungdomar" använder socialamedier så det skulle ju vara skönt att ha skype EFTER skolan.

Permalänk
Avstängd

Lämna tillbaka om det inte passar, det är inte din dator.

Otacksamma snorungar finns det gott om.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Prata med skolans it-ansvarige och om ni har bra argument så kan ni säkert få tillgång till att installera skype. Det kan ju ha varit så att de tog bort den möjligheten på de nya datorerna eftersom vissa elever använde det på lektionerna istället för att lyssna på läraren...

Om du kan boota ifrån USB så bör du kunna hitta någon windows on usb så har du ditt eget OS.
http://lifehacker.com/how-to-run-a-portable-version-of-window...

Permalänk
Hedersmedlem

Detta får du ta upp med skolan. Det sitter spärrar av en anledning. Vill du använda Skype på fritiden så får du använda din personliga utrustning.

Mvh
Moderator Shimonu