Permalänk

Köpråd 4K skärm

Hej, är inne lite på att köpa en 4K skärm i och med mitt datorköp snart.

Har inte läst på så mycket på 4K men förstår vad det innebär, hur billigt kan jag komma undan om jag vill ha en 4K skärm och vad ska man köpa dem?

Kommer antagligen köra 2x 780Ti eller 2x 980

Tack på förhand.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Samsung UE50HU6905. Du kan googla fram min recension om denna skärm på prisjakt.

Kortfattat: Bildförbättringsprocesser ? ger fördröjd bilduppdatering och lite sämre bild än vad man kan förvänta sig av 4K. Detta med ett 780 GTX kort och HDMI 2.0.

Förstår inte varför det är svårt att få en ren och obehandlad bild till en TV.

Vet allvarligt inte vad alternativet är. T.ex. AOC u3477Pqu 34" 3440x1440 Wideskärm för samma pris ger mig 3 miljoner färre pixlar i upplösning och halva bildytan...

Permalänk
Skrivet av comtronic:

Köpte precis en Samsung UE50HU6905. Du kan googla fram min recension om denna skärm på prisjakt.

Kortfattat: Bildförbättringsprocesser ? ger fördröjd bilduppdatering och lite sämre bild än vad man kan förvänta sig av 4K. Detta med ett 780 GTX kort och HDMI 2.0.

Förstår inte varför det är svårt att få en ren och obehandlad bild till en TV.

Vet allvarligt inte vad alternativet är. T.ex. AOC u3477Pqu 34" 3440x1440 Wideskärm för samma pris ger mig 3 miljoner färre pixlar i upplösning och halva bildytan...

Så egentligen kanske man ska vänta på att de bättre skärmarna sjunker lite i pris?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

Hej, är inne lite på att köpa en 4K skärm i och med mitt datorköp snart.

Har inte läst på så mycket på 4K men förstår vad det innebär, hur billigt kan jag komma undan om jag vill ha en 4K skärm och vad ska man köpa dem?

Kommer antagligen köra 2x 780Ti eller 2x 980

Tack på förhand.

Jag skulle inte köpt nån 4k-skärm än. Utbudet av riktigt bra och prisvärda är inte särskilt imponerande.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag skulle inte köpt nån 4k-skärm än. Utbudet av riktigt bra och prisvärda är inte särskilt imponerande.

Det går väldigt snabbt nu. Man får söka efter HDMI 2.0... Samsung UE50HU6905 som jag köpte för 8000kr är irriterande nära.

Då jag vill ha den för FPS spel online kräver det minimal input lag. Det är svårt att hitta information om dessa uppgifter. Där duger skärmen inte riktigt för 4K. Märkligt nog fungerar den bättre i 1080p, då den måste skala upp grafiken till 4K...

Som ni förstår är jag upprörd över hur nära det är en fulländad skärm! Det kanske går lösa med en firmware uppdatering. Jag kommer dock hålla dessa skärmar under hård bevakning närmaste tiden.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung U28D590D och datorn i Sign drar runt allt jag kastar på den i vettig fps. Betraktningsvinklarna är okej, Inte IPS bra men inget som jag direkt stör mig på. Jag skulle välja 4k alla dagar i veckan över 1440p och notera då att jag haft en 1440p skärm också.

Skulle jag välja skärm så skulle jag kört på AOC's 4k då den har bättre stativ än Samsung. Jag köpte en AOC först men fick returnera den pga drivrutinsstrul mellan AOC & AMD som dock är åtgärdat nu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Där ser man, funderar på att sälja min skärm i ett paket med datorn och köpa ny. Vad ska man satsa på för 1080p skärm med trevlig tum och ms idag tro?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hej, är inne lite på att köpa en 4K skärm i och med mitt datorköp snart.

Har inte läst på så mycket på 4K men förstår vad det innebär, hur billigt kan jag komma undan om jag vill ha en 4K skärm och vad ska man köpa dem?

Kommer antagligen köra 2x 780Ti eller 2x 980

Tack på förhand.

budget?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Inaktiv

4k tekniken är dessvärre inte riktigt mogen ännu. Om du måste ha den senaste tekniken nu och kan stå ut med diverse problem så duger det väl men jag skulle hellre satsa på en vettig 1080p eller 1440p skärm. Just 1440p har jag haft otur med (defekta pixlar, kraftig BLB , dåliga betraktningsvinklar) eller så är de heller inte riktigt mogna för marknaden ännu.

Det är också väldigt bökigt med textstorlek m.m. på en 1440p 27" skärm. Oftast så fungerar det fint att skala upp storleken till säg 125%. Men vissa program fungerar väldigt dåligt eller inte alls med detta. Exempel på problem var bokmärkesfältet i Chrome/Firefox (på tok för stor font, Skype (skalning fungerar ej) och League of Legends (skalning fungerar ej på skrivbordsklienten). Finns säkerligen mängder med andra program som inte heller fungerar. En 32" 1440p har dock samma pixeltäthet som en 24" 1080p, problemet där är istället att de skärmar som finns kostar 6000kr.

Jag vill dock hitta en ny skärm nu. Även om min gamla 24" 1080p TN-skärm har tjänat mig troget i 5 år så känns det som om det är dags att byta upp sig så att man inte behöver sitta med samma skärm i flera år till tills 4k tekniken fungerar bra. Så nu har jag istället beställt en 1080p 27" VA skärm och hoppas den ska vara bra nog. Den har finesser så som flicker free backlight så att man slipper lyssna på det högljudda surret från PWM regleringen i min nuvarande skärm och samtidigt får en lite större skärm med väldigt bra kontrast och betraktningsvinklar.

Permalänk
Medlem

Dell UP2414Q, 4K IPS för 5786:, billigt, men du kanske inte vill ha 24".

Är nöjd med min men jag kör den mest i 1080P retina i OS X för det är inte nån jättebra upplevelse att använda en 4K skärm i Windows.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2412746

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Dell UP2414Q, 4K IPS för 5786:, billigt, men du kanske inte vill ha 24".

Är nöjd med min men jag kör den mest i 1080P retina i OS X för det är inte nån jättebra upplevelse att använda en 4K skärm i Windows.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2412746

Precis, jag tycker det känns ganska lagom med 4K på 50". Funderade tidigare på 40", men då det i princip bara skiljde 1000 och det skulle förmodligen kännas smått. Ungefär som 1080P på en 20". Hur känns då 4K på 24" ?????

Jag lägger hellre till 2 tusingar och får 4 ggr större bildyta

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Dell UP2414Q, 4K IPS för 5786:, billigt, men du kanske inte vill ha 24".

Är nöjd med min men jag kör den mest i 1080P retina i OS X för det är inte nån jättebra upplevelse att använda en 4K skärm i Windows.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2412746

Dum fråga varför är det inte bra i Windows ??

När Vista lanserades så var skalning för riktigt högupplösta skärmar en av sakerna som nämndes.
Det är nu ett flertal Windows versioner senare, du menar att det inte fungerar med Win7/8 ??

Permalänk
Medlem

Fan har ni som klagar på skalningen ens använt 4k? Jag har absolut noll problem med skalningen på 4k i Win8. Kan vara något litet skit program som inte skalar perfekt men spel,browsers, Office fungerar helt perfekt. Säg vilket program ni undrar över så testar jag det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av comtronic:

Hur känns då 4K på 24" ?????

Det känns ok när man sätter skalningen till 200% eller kör i 1080p HiDPI i OS X.
Denna skärmen är just perfekt för 1080 retina, och Dells nya 5K skärm blir perfekt för 1440p retina.

Men ja, en 50" TV hade funkat bättre, då kan man använda 100% skalning i Windows och slippa skalningsproblem. Saken är den att det inte finns så många HDMI 2.0 TV än. Ska nog själv köpa en om någon släpper en prisvärd sådan.

Skrivet av Alpha77:

Dum fråga varför är det inte bra i Windows ??

När Vista lanserades så var skalning för riktigt högupplösta skärmar en av sakerna som nämndes.
Det är nu ett flertal Windows versioner senare, du menar att det inte fungerar med Win7/8 ??

Citat:

The conclusion at this time is clear: Windows on a 4K-screen isn't feasible yet. Microsoft points a finger at software developers, claiming that they have to solve the major issues. Though technically correct, in practice, this simply doesn't happen. The rise of high resolution displays doesn't come as a surprise. Even so, developers such as Adobe, whose target audience would be the first to buy such displays, aren't up to speed. We have to give Apple some credit for ensuring that when software developers don't have a solution, their OS scales everything properly on its own. Although the choices are limited to 100% and 200% in OS X, it does always work. What does the future hold for Windows on high ppi displays? All we can do is hope that all developers of desktop software quickly start taking high-res seriously.

HiDPI test: High resolution Windows, a complete nightmare

Artikeln är lite utdaterad då Chrome nu ser bättre ut på 4K. Men det flesta stämmer fortfarande.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB