Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja man borde fan göra det, man ska kunna göra det i Windows va? Har aldrig fått tummen ur och försökt göra det. Kan ju alltid använda en VM och installera allt i Audit mode och ta en image på det.

Väldigt schysst, skulle faktiskt vara askul att prova men det får nog vänta tills nuvarande Läsperiod är slut (slutet av oktober typ) innan jag får lägga ner så mycket på hobbyn att det kan vara värt att skicka något till mig.

Har dock lite GPU:er som jag ska försöka ta mig igenom. Både ett gammal HD 2600 XT (Yea, that old), en HD 4870 och en HD7750(R7 250).

Ang GPU. Mitt HD7750 drar ju endast ström från PCIe. Och det är effektuttaget som sätter stopp, inte stabilitet, inte chippet utan att den kör en massa NOP när man går över TDP.

I Bios ligger TDP mellan 22-63W, jag ändrade denna till 74W och fick ut ca 78% högre prestanda även om den snurrade vid ca 93°C vid burn-test. I lite 3D bench kan man nog komma långt med den om man kör med lite bättre kylning.

Till frågorna:
Hur mycket vågar man plocka ur PCIe kontakten?
Kan man plocka ut 80-90W ur den om man inte har några andra instickskort tror ni?
Eller ska man kanske köra med en 16x-16x Powered riser och komma förbi det problemet helt?

Jag tror nog moderkortet sätter stopp om man drar för mkt från PCI-E, vissa moderkort har extra ström till PCI-E slottarna men jag vet inte vad PCI-E standarden har för max effekt uttag.

Har alldeles för många gpu's liggandes, ska voltmodda några så man kan få ut mkt högre klocks. Om du inte vet vad du ska göra med gpu's när du benchat klart dom så kontakta mig om det är nåt jag inte har/har haft kan jag kanske köpa dom av dig. Eller byta mot s775 kort, har ett p5q-le, ca 6st cpus, några minnes kit.

Är du reggad på hwbot? Alltid kul att jämföra poängen med andras.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Kanske skulle vara ngt att leta reda på lite beg, 775 + ett gäng med Core 2 Duo, De verkar vara roliga att överklocka. Har klockat en liten E6600 men det var ett väldigt low-end moderkort och Minnet sa stopp till slut

Sedan är jag student, så frågan är om man snackar tysk öl för 10kr burken, Carlsberg Hof på krogen för 20kr styck eller om man snackar Andra långs kroglivs ölsortiment från 69kr

Beror helt på vad man köper och vad man vill kunna överklocka. Jag köpte tex ett Asus P5Q-E för att kunna överklocka Quads också samt kunna nå riktigt hög FSB om jag går på riktig kyla senare i höst, räknar man bort kostnaden för minne och CPU som kom med i paketet skulle jag gissa på att moderkortet gick på ~250kr. Men ska du hålla dig till billiga dualcores så kan du få ett gigabyte p35/p45 mobo här på marknaden ännu billigare. Det viktigaste är nästan RAM för det krävs minnen som gör 1066 MHz för att komma någonstans.
De corsair Dominator stickorna jag har gör 1125 MHz stabilt i 5-5-5-15 på 2.1V, ska testa öka till 2.3-2.5V nån gång för att se hur stor skillnad det gör men har inte nått taket än så det kan vänta lite.

Det som är riktigt billigt är CPUer, jag köpte tex ett 4 pack med olika dual cores för under hundralappen och det är rätt många timmars underhållning för priset av 3-4 studentöl ute på nationen

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Jag tror nog moderkortet sätter stopp om man drar för mkt från PCI-E, vissa moderkort har extra ström till PCI-E slottarna men jag vet inte vad PCI-E standarden har för max effekt uttag.

Har alldeles för många gpu's liggandes, ska voltmodda några så man kan få ut mkt högre klocks. Om du inte vet vad du ska göra med gpu's när du benchat klart dom så kontakta mig om det är nåt jag inte har/har haft kan jag kanske köpa dom av dig. Eller byta mot s775 kort, har ett p5q-le, ca 6st cpus, några minnes kit.

Är du reggad på hwbot? Alltid kul att jämföra poängen med andras.

Det är 75W per PCI-e Slot. Men det som är risken är att man antingen bränner PCIe kontakten på moderkortet eller 24-pin ATX kontakten på moderkortet. Vill ju varken eller då moderkortet kostar mer än GPU:n som jag köpte för en strunt summa på Tradera.
Men byten för att roa oss går nog att lösa så småning om.

Fixar du en tråd för Voltmoddning på forumet då?

Själv är jag bara en lufttramsare som sagt så har inte riktigt orkat ta mig till HWbot men det kanske är på tiden

Skrivet av lanbonden:

Beror helt på vad man köper och vad man vill kunna överklocka. Jag köpte tex ett Asus P5Q-E för att kunna överklocka Quads också samt kunna nå riktigt hög FSB om jag går på riktig kyla senare i höst, räknar man bort kostnaden för minne och CPU som kom med i paketet skulle jag gissa på att moderkortet gick på ~250kr. Men ska du hålla dig till billiga dualcores så kan du få ett gigabyte p35/p45 mobo här på marknaden ännu billigare. Det viktigaste är nästan RAM för det krävs minnen som gör 1066 MHz för att komma någonstans.
De corsair Dominator stickorna jag har gör 1125 MHz stabilt i 5-5-5-15 på 2.1V, ska testa öka till 2.3-2.5V nån gång för att se hur stor skillnad det gör men har inte nått taket än så det kan vänta lite.

Det som är riktigt billigt är CPUer, jag köpte tex ett 4 pack med olika dual cores för under hundralappen och det är rätt många timmars underhållning för priset av 3-4 studentöl ute på nationen

Hmm, låter roligare att klocka med FSB då man inte kan göra det på modernare Intelplattformar på samma sätt som "på den gamla goda tiden".

Det jag är mest sugen på är att skaffa ett Asus AM1I och klocka en Athlon 5350 men dessvärre verkar de inte nå mer än 25-30% överklock

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är 75W per PCI-e Slot. Men det som är risken är att man antingen bränner PCIe kontakten på moderkortet eller 24-pin ATX kontakten på moderkortet. Vill ju varken eller då moderkortet kostar mer än GPU:n som jag köpte för en strunt summa på Tradera.
Men byten för att roa oss går nog att lösa så småning om.

Fixar du en tråd för Voltmoddning på forumet då?

Själv är jag bara en lufttramsare som sagt så har inte riktigt orkat ta mig till HWbot men det kanske är på tiden

Borde finnas nåt överspännings skydd eller liknande som går igång om man tar ut för mkt effekt, men det vill man ju inte testa direkt. Du får modda på en pci-e 6 pins kontakt på kortet

Om det blir mer än rök och lukt av bränd elektronik så ska jag göra en tråd, har beställt trim pots och lite annat. 8800GTX blir mitt första offer.

Alla är välkommna på hwbot, oavsett kylning. Och det går att klocka ganska rejält på luft också, och benching handlar mest om konsten att optimera allt så man får så hög effektivitet som möjligt. Kan tänka mig att du skulle gilla det, lätt att snöa in på

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Borde finnas nåt överspännings skydd eller liknande som går igång om man tar ut för mkt effekt, men det vill man ju inte testa direkt. Du får modda på en pci-e 6 pins kontakt på kortet

Om det blir mer än rök och lukt av bränd elektronik så ska jag göra en tråd, har beställt trim pots och lite annat. 8800GTX blir mitt första offer.

Alla är välkommna på hwbot, oavsett kylning. Och det går att klocka ganska rejält på luft också, och benching handlar mest om konsten att optimera allt så man får så hög effektivitet som möjligt. Kan tänka mig att du skulle gilla det, lätt att snöa in på

Har faktiskt tänkt på att man kanske ska löda dit en 6pin någonstans.
Blir väl på strömförsörjnings VRM:erna då? Det är inte som på de lätta korten som bara saknar en kontakt men har ytorna kvar på kretskortet. Har en HD 2600xt som sagt att testa på

Ser framemot tråden då jag själv gärna lär mig kring det.

Jao det låter iof inte för dumt Kommer väl skapa mig en profil/användare om inte annat!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Har faktiskt tänkt på att man kanske ska löda dit en 6pin någonstans.
Blir väl på strömförsörjnings VRM:erna då? Det är inte som på de lätta korten som bara saknar en kontakt men har ytorna kvar på kretskortet. Har en HD 2600xt som sagt att testa på

Ser framemot tråden då jag själv gärna lär mig kring det.

Jao det låter iof inte för dumt Kommer väl skapa mig en profil/användare om inte annat!

Ja, på VRM. Vet dock inte hur det skulle bli i praktiken. Behövs ju VRM's som omvandlar spänningen osv.

Ja gör det, jag är djupt nere i bench träsket redan

Finns här http://hwbot.org/user/twisted1/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Ja, på VRM. Vet dock inte hur det skulle bli i praktiken. Behövs ju VRM's som omvandlar spänningen osv.

Ja gör det, jag är djupt nere i bench träsket redan

Finns här http://hwbot.org/user/twisted1/

Du har en länk i signaturen
Hur gör man för att gå med i lag och sånt? Tänker mig att det blir roligare att OC:a tillsammans med folk?

Känner att denna tråden håller sig nära ämnet men ändå svävar ständigt kring ämnet utan att röra vid det

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har en länk i signaturen
Hur gör man för att gå med i lag och sånt? Tänker mig att det blir roligare att OC:a tillsammans med folk?

Känner att denna tråden håller sig nära ämnet men ändå svävar ständigt kring ämnet utan att röra vid det

Äh det gör nog inget om vi kör lite OT

Länk till laget i sign Ska be om att byta nick här så jag heter samma här.

Man går med i det lag man vill, fast brukar krävas lösen. Swec har ju ett lag, tyvärr är det väl inte mkt aktivitet men det finns.

Javisst, det är ju trevligt om man är flera och man kan hjälpa varandra med tweaks osv. Att hitta max för hårdvaran tar ju inte länge, själva utmaningen ligger ju i alla tweaks och optimeringar. Men huvudsaken är förstås att man har kul!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Äh det gör nog inget om vi kör lite OT

Länk till laget i sign Ska be om att byta nick här så jag heter samma här.

Man går med i det lag man vill, fast brukar krävas lösen. Swec har ju ett lag, tyvärr är det väl inte mkt aktivitet men det finns.

Javisst, det är ju trevligt om man är flera och man kan hjälpa varandra med tweaks osv. Att hitta max för hårdvaran tar ju inte länge, själva utmaningen ligger ju i alla tweaks och optimeringar. Men huvudsaken är förstås att man har kul!

Tycker dock Thereal_twisted är häftigare än twisted1

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

3Dmark Firestrike poäng 16584.

GTX 780 SLI @ 1100Mhz/6600Mhz(1650Mhz) - DirectCUII.
i7-3770K @ 4.6Ghz - Noctua NH D14 CPU kylare. (LUFT)
Corsair vengenace LP 16GB DDR3 @ 1866Mhz.

Nu fick jag inte med SweC-namn i valideringen, men finns länk till min dator-rig i signaturen, där jag också länkar resultatet, även för extreme.

LÄNK/BILD: http://i.imgur.com/ANEQzWL.png

Mvh
zipmiX

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zipmiX:

Ta bort denna, blev dubbelpost av nån anledning.

Du tar bort inlägget själv med hjälp av redigera. Högst upp finns det en liten knapp att ta bort inlägget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du tar bort inlägget själv med hjälp av redigera. Högst upp finns det en liten knapp att ta bort inlägget.

Nytt för mig, även efter så lång tid i forumet. Haha. Eller åtminstonde glömt. Nu är det gjort, tack för info.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Körde du på extreme preset nu eller?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Körde du på extreme preset nu eller?

nix, måste man köpa det då?

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

nix, måste man köpa det då?

Nej jag bara undrade. Du fick bra mycket lägre score än mina två gtx 780 tänkte jag.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Hmm, det fattas sisådär 10k poäng. Nåt är allvarligt fel

Har du länk till resultatet? Så man kan se mer exakt vart du tappar mest.

Permalänk
Medlem

jo. ska testa klocka mera. men har inga bra minnen ännu heller.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Skrivet av HampZZ:

jo. ska testa klocka mera. men har inga bra minnen ännu heller.

Spelar ingen roll, jag får över 10k med ett 7970 och 3930k. Du ska ligga på minst 18k helt o klockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

jo. ska testa klocka mera. men har inga bra minnen ännu heller.

Har du en sån uberrigg utan att ha koll på vad som är vad (inget illa menat). Se över vad det kan vara, klock som ej fungerar, överhettning, ett grafikkort som inte är aktivt kanske? Har du kollat så SLI verkligen är aktivt? Osv. Inga bra minnen? Du har ju nya ddr4?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Har du en sån uberrigg utan att ha koll på vad som är vad (inget illa menat). Se över vad det kan vara, klock som ej fungerar, överhettning, ett grafikkort som inte är aktivt kanske? Har du kollat så SLI verkligen är aktivt? Osv. Inga bra minnen? Du har ju nya ddr4?

bara 8gb 2133mhz just nu.
jag e ganska ny med klockning ja.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Skrivet av HampZZ:

bara 8gb 2133mhz just nu.
jag e ganska ny med klockning ja.

Har du en länk till ett resultat så man kan se vart det felar?

Men det verkar som att endast ett grafikkort funkar av resultatet att döma.

Permalänk
Medlem

sli e på. däremot står ju inte cpu klocken med på 3dmark? står bara 3000 MHz
http://www.3dmark.com/3dm/4078702

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har du en länk till ett resultat så man kan se vart det felar?

Men det verkar som att endast ett grafikkort funkar av resultatet att döma.

testat lite mer och ja verkar som bara ett kort som körs. ganska låga fps på allt.
hmm

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De var fint x) Tillverkar du på beställning?

Skulle vilja ha en schysst testbench men har ingen plats i rummet för skiten. (First world student problems)

Nä jag tillverkar inte på beställning. ta bara ett gammalt chassi och plocka bort allt inuti så har du en billig test bänk.

Skrivet av zipmiX:

3Dmark Firestrike poäng 16584.

GTX 780 SLI @ 1100Mhz/6600Mhz(1650Mhz) - DirectCUII.
i7-3770K @ 4.6Ghz - Noctua NH D14 CPU kylare. (LUFT)
Corsair vengenace LP 16GB DDR3 @ 1866Mhz.

Nu fick jag inte med SweC-namn i valideringen, men finns länk till min dator-rig i signaturen, där jag också länkar resultatet, även för extreme.

LÄNK/BILD: http://i.imgur.com/ANEQzWL.png

Mvh
zipmiX

Validerings länk krav har jag tagit bort igår men du missa 3dmark länken men löste det med din bild

Väntar med att lägga in dig tills du fåt ordning på sli och postar nytt resultat.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

testat lite mer och ja verkar som bara ett kort som körs. ganska låga fps på allt.
hmm

jo, det måste vara så.
Jag får ju högre scores med min rigg och min cpu är riktigt kass jämfört med din

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Nä jag tillverkar inte på beställning. ta bara ett gammalt chassi och plocka bort allt inuti så har du en billig test bänk.

Validerings länk krav har jag tagit bort igår men du missa 3dmark länken men löste det med din bild

Väntar med att lägga in dig tills du fåt ordning på sli och postar nytt resultat.

Tackar vill du ha länk så ordnar jag det såklart.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

testat lite mer och ja verkar som bara ett kort som körs. ganska låga fps på allt.
hmm

Nvidias kontrollpanel, klicka i "maximera 3d-prestanda" så går SLI igång, men btw, du har väl inte glömt SLI bryggan inne i burken?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Hmm.. det här blev man lite intresserad av.

Körde igenom en runda men inte säker på att det är rätt. Är det bara att klicka run?

Och någon som har lite koll, hur står sig resultatet? Blygsam klock @4.2 på Cpu och stock på GPU.
http://www.3dmark.com/3dm/4079889

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Nvidias kontrollpanel, klicka i "maximera 3d-prestanda" så går SLI igång, men btw, du har väl inte glömt SLI bryggan inne i burken?

hehe nåja så ny e ja inte dom har funka innan.
testade dom separat och bägge funkar.
men resultaten e bara från ett. samma i spel får bara fps från ett.
kan det va något med modebordet? byta plats på ett?
ska funka som ja har nu enligt manualen men.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop