Permalänk

Hur mycket prestandaboost?

Tjena, jag tänkte äntligen införskaffa ett R9 290X i bundle med BF4. Jag undrar om jag kommer få resonlig prestandaboost i BF4 med den hårdvaran jag redan äger utan att behöva byta ut något mer än grafikkortet. Jag borde känna mig ganska nöjd med 60fps på Ultra. Som jag har nu ligger jag runt 30-45 fps i BF3. Tror ni jag kommer utvinna 60fps i BF4, eller kommer processorn flaska?

lite specc:
Intel i7 930 (slutet vattenkyld)
Geforce GTX 470
12 GB RAM
Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Processorn kommer att flaska. Tittar man på SweC's test så har den inte en chans eftersom den är ca 20% långsammare än en i5-4670k. Nu har det väl iofs kommit en och annan uppdatering sedan dess, men jag tror ändå att det blir svårt. Det är dock möjligt att Mantle kommer att hjälpa eftersom det är just vid fall då processorn flaskar som Mantle kommer att ge de bästa resultaten. Men omöjligt att säga en fps idag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Så jag kommer troligtvis inte upp i 60fps? Jag har 45-30 fps i BF3 på Ultra nu på ett GTX 470 lixom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av natasamunrah:

Tjena, jag tänkte äntligen införskaffa ett R9 290X i bundle med BF4. Jag undrar om jag kommer få resonlig prestandaboost i BF4 med den hårdvaran jag redan äger utan att behöva byta ut något mer än grafikkortet. Jag borde känna mig ganska nöjd med 60fps på Ultra. Som jag har nu ligger jag runt 30-45 fps i BF3. Tror ni jag kommer utvinna 60fps i BF4, eller kommer processorn flaska?

lite specc:
Intel i7 930 (slutet vattenkyld)
Geforce GTX 470
12 GB RAM
Windows 8.1

Du kommer kunna köra de i 60fps, dock kommer du nog dippa under ibland.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Om möjligt bör du kolla en sväng på ditt nätverksaggregat om den har rätta styrkan då det du tänker byta upp dig till nog kanske drar lite mer. Om du inte tänkt på det.

Sen vill jag flika in med att BF4 inte blev så väldigt bra...Så att. Kolla för säkerhets skull om det finns att köpa separat så att inte det där paketet är ett pris som är beräknat på när det var nytt. Kan man då hitta detta spel och grafikkortet rent billigare så är det ju ingen mening att köpa bundle.

Jag har inte gogglat på detta men som en ren spontan reflektion.

När det gäller BF så bör du nog ta det för vad det är...Jag har haft jäkligt kul men denna serie och det har vart dödligt allvar och prio nummer ett...just BF serien. Men jag tänker som så nu att det hoppar ner ett rejält snäpp och uppdatera hårdvara för detta spel blir det inte. Ser det mer som ett polojspel för småungar. Nån vidare förbokning av nån ny titel från EA eller Dice blir det aldrig någonsin mer.

Det är väldigt få spel som bara fått mig att fånskratta eller balla ur totalt och det är som att vakna upp ståendes urförbannad med två knutna nävar och ett tangentbord i småsmulor och man anar nån grön färg på skinnet som sakta tynar bort... Exempelvis när man bara epic fail dör av att gå runt och ja... man dör för det är fel i grafiken. När man kan gömma sig bakom en sten eller vägg... Räkna till tre och därefter så kan nån döda dig. med mera med mera...Detta spel är full med över 100 fullt patetiska buggar.

Äh vill bara ha detta sagt och förskona dig. Byt inte upp hårdvara för det här spelet. Jag vill bara förskona dig. och jag är en 40 årig gubbe fullt seriös och vill bara njuta på kvällar och helger när jag jobbat hårt. Det här spelet är inte vatten värt...

MVH

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av natasamunrah:

Så jag kommer troligtvis inte upp i 60fps? Jag har 45-30 fps i BF3 på Ultra nu på ett GTX 470 lixom.

Skrivet av WoG:

Du kommer kunna köra de i 60fps, dock kommer du nog dippa under ibland.

Allt beror på vad man har för definition av 60fps. För mig är definitionen att fps'en aldrig någonsin droppar under 60fps. Men enligt min definition skulle jag nog inte säga att du har 30fps med ditt GTX470, för jag skulle tro att den förmodligen droppar ner mot 20 vid enstaka tillfällen.

Ett 290X har kapacitet att ligga över 60fps, men din CPU tror jag kommer att prestera typ som en FX-8350 enligt grafen som länkats här i tråden. Detta baserar jag på att den i syntetiska benchmarks ligger mitt emellan en i5-4670K och i3-3220.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av natasamunrah:

Tjena, jag tänkte äntligen införskaffa ett R9 290X i bundle med BF4. Jag undrar om jag kommer få resonlig prestandaboost i BF4 med den hårdvaran jag redan äger utan att behöva byta ut något mer än grafikkortet. Jag borde känna mig ganska nöjd med 60fps på Ultra. Som jag har nu ligger jag runt 30-45 fps i BF3. Tror ni jag kommer utvinna 60fps i BF4, eller kommer processorn flaska?

lite specc:
Intel i7 930 (slutet vattenkyld)
Geforce GTX 470
12 GB RAM
Windows 8.1

Hej
Jag har precis gjort det du funderar på.
Jag byte mitt Ati 5850, som mäktade med ca 50fps på low i BF4, mot ett Sapphire R9 290 Tri-x.
Nu jobbar det på med i snitt ca 70 fps på Ultra. Lägsta Fps är runt 45. Det finns några ställen på varje karta där fps droppar.
Jag kör dessutom win 7 som skall vara sämre optimerat än win 8 för BF 4.

Se mina övriga komponenter i signaturen

lycka till

Visa signatur

i7 920 @3.45GHz 12GB Ram Sapphire Tri-x 290 4GB

Permalänk
Medlem

Mantle kan ju ändra på saken en hel del. Om jag minns rätt skulle väl Mantle även minska belastningen på CPU.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Nu har det gått ett antal månader sen bf 4 släpptes och jag tänkte kolla ännu en gång med folk här ifall det är bra att uppgradera. kör bf4 på medium med stabil fps nu, på mitt 470. Borde väll kunna köra det med stabil 60fps med 290x på ultra nu när barnsjukdomarna är eliminerade från spelet?

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Om möjligt bör du kolla en sväng på ditt nätverksaggregat om den har rätta styrkan då det du tänker byta upp dig till nog kanske drar lite mer. Om du inte tänkt på det.

Sen vill jag flika in med att BF4 inte blev så väldigt bra...Så att. Kolla för säkerhets skull om det finns att köpa separat så att inte det där paketet är ett pris som är beräknat på när det var nytt. Kan man då hitta detta spel och grafikkortet rent billigare så är det ju ingen mening att köpa bundle.

Jag har inte gogglat på detta men som en ren spontan reflektion.

När det gäller BF så bör du nog ta det för vad det är...Jag har haft jäkligt kul men denna serie och det har vart dödligt allvar och prio nummer ett...just BF serien. Men jag tänker som så nu att det hoppar ner ett rejält snäpp och uppdatera hårdvara för detta spel blir det inte. Ser det mer som ett polojspel för småungar. Nån vidare förbokning av nån ny titel från EA eller Dice blir det aldrig någonsin mer.

Det är väldigt få spel som bara fått mig att fånskratta eller balla ur totalt och det är som att vakna upp ståendes urförbannad med två knutna nävar och ett tangentbord i småsmulor och man anar nån grön färg på skinnet som sakta tynar bort... Exempelvis när man bara epic fail dör av att gå runt och ja... man dör för det är fel i grafiken. När man kan gömma sig bakom en sten eller vägg... Räkna till tre och därefter så kan nån döda dig. med mera med mera...Detta spel är full med över 100 fullt patetiska buggar.

Äh vill bara ha detta sagt och förskona dig. Byt inte upp hårdvara för det här spelet. Jag vill bara förskona dig. och jag är en 40 årig gubbe fullt seriös och vill bara njuta på kvällar och helger när jag jobbat hårt. Det här spelet är inte vatten värt...

MVH

Jag är också en gubbe i 40+ och tycker att bf4 är skit kul visst det finns buggar men det är lika för alla.
Men man kan inte begära att ett spel blir 100% verkligt och utan buggar det går inte. Och det kommer nog att dröja flera år till ett spel utan buggar kommer ut. Teknik och kunskap om hur man gör ett sådant spel finns inte idag.

För det är så mycket som ska stämma med servrar nätverk alla datorer som folk ska spela med. Men det funkar att slå i hjäl ett par timmar för mig iallafall. Som sagt det är lika för alla.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Jag är också en gubbe i 40+ och tycker att bf4 är skit kul visst det finns buggar men det är lika för alla.
Men man kan inte begära att ett spel blir 100% verkligt och utan buggar det går inte. Och det kommer nog att dröja flera år till ett spel utan buggar kommer ut. Teknik och kunskap om hur man gör ett sådant spel finns inte idag.

För det är så mycket som ska stämma med servrar nätverk alla datorer som folk ska spela med. Men det funkar att slå i hjäl ett par timmar för mig iallafall. Som sagt det är lika för alla.:)

Bra kommentar Gunner! Jag är 47 år och håller med

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Om möjligt bör du kolla en sväng på ditt nätverksaggregat

var sitter detta?...

tror de kommer glida på skitbra för övrigt. känns som att folk skriker flaska så fort nån nämner en prolle som är äldre än förra releasen av prollar..

visst du kanske kan tappa lite men tror inte de kommer vara superstora skillnader. men ja ä inte så insatt i modernare spel tror nyaste ja spelat på länge kom typ 2011...

å mina 2x gtx 460 funkar fortfarande prima till allt ja matat med relativt höga inställningar.

men får la se hur de blir nu till witcher 3 som ja förbeställt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Med Mantle så kommer det fungera jättebra (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP