Permalänk
Medlem
Skrivet av Blozzard:

Jag bytte bank till avanza nu. Slipper man 99kr i courtage och en girig bank med 0 service som dessutom låg nere hela öppningen imorse vilket resulterade i missat börsrally på kancera.

Men för att återgå till lumia. Någon som kan skapa mappar, enligt bruksanvisningen i mobilen ska man bara hålla andra appar över varannat men det funkar inte för mej. Har 8.1 och cyan så antar det är senaste?
Störande att cortana bara funkar på engelskt språk också, borde ju gå att kringgå?

8.1 update 1 måste vara installerat för att kunna skapa sådana mappar. Går endast att få genom DP just nu, ska komma tillsammans med Denim "den vanliga vägen".

Nej, Cortana kan ju bara förstå språk som Microsoft har "lärt" den. Om Microsoft inte lägger in stöd för att Cortana ska kunna tolka ett språk så går det inte.

Permalänk
Medlem

Blev, efter några om och men, en Lumia 930 till slut. Få se när den vill dyka upp på posten

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blozzard:

Jag bytte bank till avanza nu. Slipper man 99kr i courtage och en girig bank med 0 service som dessutom låg nere hela öppningen imorse vilket resulterade i missat börsrally på kancera.

Men för att återgå till lumia. Någon som kan skapa mappar, enligt bruksanvisningen i mobilen ska man bara hålla andra appar över varannat men det funkar inte för mej. Har 8.1 och cyan så antar det är senaste?
Störande att cortana bara funkar på engelskt språk också, borde ju gå att kringgå?

Om du vill kunna göra mappar måste du ha GDR1, vilket du kan få via DP-programmet (Developer Preview-programmet).

För att använda dig utav Cortana, måste du ändra din region till något land som stödjer Cortana, de flesta brukar välja United States. Finns även kinesiska om du vill ha ett annat språk, hehe.

Permalänk
Medlem

Tjena,
Nokia frågade om jag ville låna en Lumia 930 och göra en recension vilket jag tackade ja till. Kommer bara ha den några veckor och det är ju lite klent för att få en djupare uppfattning. Därför tänkte jag fråga er som har en.
Vad tycker ni är bäst?
Vad gillar ni som inte står i specsen utan mer måste upplevas?
Vad är sämst?
För er som likt mig hade L920, vad är bättre/sämre?

Själv gick jag från L920 till L1520. Tacksam för hjälp.
/Mattias

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tjena,
Nokia frågade om jag ville låna en Lumia 930 och göra en recension vilket jag tackade ja till. Kommer bara ha den några veckor och det är ju lite klent för att få en djupare uppfattning. Därför tänkte jag fråga er som har en.
Vad tycker ni är bäst?
Vad gillar ni som inte står i specsen utan mer måste upplevas?
Vad är sämst?
För er som likt mig hade L920, vad är bättre/sämre?

Själv gick jag från L920 till L1520. Tacksam för hjälp.
/Mattias

Svårt att säga vad som är bäst men kameran är ju väldigt bra tycker jag. Det dåliga är självklart avsaknaden av LED notifikationer förstår inte varför det inte är standard än kan väl knappast vara dyrt på en telefon? Att man dessutom inte ens erbjuder glance är inte bra.
Det som är bättre jämfört med 920 är skärmen att den är lite snabbare kameran och mer premiumkänsla i byggkvaliten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tjena,
Nokia frågade om jag ville låna en Lumia 930 och göra en recension vilket jag tackade ja till. Kommer bara ha den några veckor och det är ju lite klent för att få en djupare uppfattning. Därför tänkte jag fråga er som har en.
Vad tycker ni är bäst?
Vad gillar ni som inte står i specsen utan mer måste upplevas?
Vad är sämst?
För er som likt mig hade L920, vad är bättre/sämre?

Själv gick jag från L920 till L1520. Tacksam för hjälp.
/Mattias

Något som jag imponerades av är nokias kartor med möjlighet till offlinenedladdning och navigation, dock inte nytt för 930, men jag tror många missat sådana extra saker som det innebär att köpa en nokia. Appen för kollektivtrafik verkar bra med men har inte testat hur uppdaterad den är på förseningar etc så kan nite rekommendera den med gott samvete ännu. Offlinenedladdade kartor kan ju tydligen användas av andra appar också vilket jag anser är riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tjena,
Nokia frågade om jag ville låna en Lumia 930 och göra en recension vilket jag tackade ja till. Kommer bara ha den några veckor och det är ju lite klent för att få en djupare uppfattning. Därför tänkte jag fråga er som har en.
Vad tycker ni är bäst?
Vad gillar ni som inte står i specsen utan mer måste upplevas?
Vad är sämst?
För er som likt mig hade L920, vad är bättre/sämre?

Själv gick jag från L920 till L1520. Tacksam för hjälp.
/Mattias

  • Är ett stort fan av känslan av knapparna och byggkonstruktionen i helhet

  • Ljudet vid inspelning är oerhört imponerande för att vara en smartphone

  • Skärmen är oerhört trevlig och en klar uppgradering från 920:an

  • Det sämsta med telefonen är nog att upplevelsen är inte jättemarkant jämfört med tidigare generationen (920:an) - där det mesta känns likvärdigt

Permalänk
Medlem

Ok tack ska ni ha, bra input.
Ljudupptagningen är ett bra exempel på vad som missades i de flesta recensioner av L920. När den presenterades var det tillsammans med bra mörkerfilmning en av grejerna Nokia tryckte på i presentationsvideon men det föll helt bort efteråt och folk fokuserade istället på stillbilder, OIS, skärmen, qi osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Om du vill kunna göra mappar måste du ha GDR1, vilket du kan få via DP-programmet (Developer Preview-programmet).

För att använda dig utav Cortana, måste du ändra din region till något land som stödjer Cortana, de flesta brukar välja United States. Finns även kinesiska om du vill ha ett annat språk, hehe.

* inget man direkt irriterar sig på, men text blir lite suddig när man scrollar
* saknar att man inte kan stänga av knappbelysningen (vet att det går via battery save)
* telefonen har en default-inställning som gör inzoomning med två fingrar jättesvår, trodde först att det var fel på telefonen, men det var en inställning under hjälpmedel

Annars en grymt bra telefon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tjena,
Nokia frågade om jag ville låna en Lumia 930 och göra en recension vilket jag tackade ja till. Kommer bara ha den några veckor och det är ju lite klent för att få en djupare uppfattning. Därför tänkte jag fråga er som har en.
Vad tycker ni är bäst?
Vad gillar ni som inte står i specsen utan mer måste upplevas?
Vad är sämst?
För er som likt mig hade L920, vad är bättre/sämre?

Själv gick jag från L920 till L1520. Tacksam för hjälp.
/Mattias

Fördelarna:
Kameran
Skärmen
Design & Kvalitetskänsla

Dessa toppar 920.
Ljudupptagningsförmågan är fortfarande den samma, om inte bättre.

I övrigt känns det som samma telefon.

Jag följer din nya youtubekanal och ser fram mot recensionen!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Måste flika in med att jag nu bytt min mobil mot en ny(bra service på Elgiganten!).
Fick en ny direkt och kunde konstatera att ljuset inte släpptes igenom i den nedre delen längre!
Även om det blev bättre om man gjorde en HR på den gamla och inte uppdatera skärmappen tyckte jag att man kunde se lightbleed..
Vilket nu helt är borta när jag fått en ny.. dock tycker jag mig kunna se liknande i den övre delen nu....
Men jag tror jag har stirrat för mycket på skärmen, för jag ser det bara när man ska ändra ringsignal, på den där konstigt gråa färgen.. och ingen annanstans.
På den andra mobil kunde man klart och tydligt se det även på svart...

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning

Skrivet av Nisse-Tuta:

Ok tack ska ni ha, bra input.
Ljudupptagningen är ett bra exempel på vad som missades i de flesta recensioner av L920. När den presenterades var det tillsammans med bra mörkerfilmning en av grejerna Nokia tryckte på i presentationsvideon men det föll helt bort efteråt och folk fokuserade istället på stillbilder, OIS, skärmen, qi osv.

Lite ot men ändå, jag köpte nokias original fodral till min 930 och konstaterar glatt att trådlös laddning funkar finfint genom fodralet! Gick inte på min 920 med fodral från krusell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Lite ot men ändå, jag köpte nokias original fodral till min 930 och konstaterar glatt att trådlös laddning funkar finfint genom fodralet! Gick inte på min 920 med fodral från krusell.

Skickades från m.sweclockers.com

Skumt, jag kunde ju ladda min L920 genom allt möjligt ink mitt nattduksbord.

Permalänk
Medlem

Idag kom dessa på posten, ska bli kul att ha den några veckor

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Xi:

Men jag tror jag har stirrat för mycket på skärmen, för jag ser det bara när man ska ändra ringsignal, på den där konstigt gråa färgen.. och ingen annanstans.
På den andra mobil kunde man klart och tydligt se det även på svart...

Att du ser det även på det gråa i vissa OS skärmar såsom när man sätter larm etc tyder på att din panel inte har jämn bakgrundsbelysning. Jag har sett det problemet på alla 930 mer eller mindre. Om det även syns där det ska vara kolsvart dessutom så betyder det som sagt att man har uppdaterat displayappen från Nokia som är buggig på 930.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Update 1 har kommit nu för er som inte har sett det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Att du ser det även på det gråa i vissa OS skärmar såsom när man sätter larm etc tyder på att din panel inte har jämn bakgrundsbelysning. Jag har sett det problemet på alla 930 mer eller mindre. Om det även syns där det ska vara kolsvart dessutom så betyder det som sagt att man har uppdaterat displayappen från Nokia som är buggig på 930.

Okej, nee jag har inte uppdaterat den till senaste skärm-appen, men som sagt jag ser det bara där när jag ska ändra ringsignal, sms-signal etc. och det är väldigt lite dessutom.

Men på den första jag hade var det ett tydligt lightbleed i den nedre delen även om jag inte uppdaterade skärm-appen, vilket inte alls syns nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Update 1 har kommit nu för er som inte har sett det.

Är det den som gjorde om frugans 930 helt plötsligt började fråga om den skulle läsa upp sms?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Är det den som gjorde om frugans 930 helt plötsligt började fråga om den skulle läsa upp sms?

Skickades från m.sweclockers.com

Har hon Cortana låter som något sådant? Har min mobil inställd på svenska så har inte Cortana.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Behöver man bara ha mobilens land på ex USA för att få Cortana?
Eller måste man ändra språk och regionsformat till USA oxå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Behöver man bara ha mobilens land på ex USA för att få Cortana?
Eller måste man ändra språk och regionsformat till USA oxå?

Usa, uk och några till funkar.
Ja, telefonspråk, region och tal måste vara inställda på det landet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Har hon Cortana låter som något sådant? Har min mobil inställd på svenska så har inte Cortana.

Jag misstänkte cortana men telefonen år inställd på svenska, i alla fall är menyerna det och den är köpt på Elgiganten i Sverige så den borde ju inte vara inställd på något annat. Kan tillägga att det skedde med bluetooth headset inkopplat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tjena,
Nokia frågade om jag ville låna en Lumia 930 och göra en recension vilket jag tackade ja till. Kommer bara ha den några veckor och det är ju lite klent för att få en djupare uppfattning. Därför tänkte jag fråga er som har en.
Vad tycker ni är bäst?
Vad gillar ni som inte står i specsen utan mer måste upplevas?
Vad är sämst?
För er som likt mig hade L920, vad är bättre/sämre?

Själv gick jag från L920 till L1520. Tacksam för hjälp.
/Mattias

Ja, som många andra så tycker jag nog att designen är telefonens bästa feature. Känslan när den ligger i handen slår de flesta andra telefoner jag hållt i. Jag är ett stort fan av det kurvade glaset (något som inte fanns på min 820) och sen att jag fler gånger än vad jag har fingrar på handen fått höra att jag har ett riktigt snyggt skal på telefonen (självklart har jag inget skal på telefonen ).

Men annars är det väl främst att allt går snabbt och är lättillgängligt som jag gillar med telefonen.

Det sämre är väl batteritiden, med skärmen igång tickar batterinivån ner väldigt fort tycker jag, men så kanske det är med de flesta andra telefoner. Fast egentligen kan jag inte klaga på det heller eftersom jag alltid går och lägger mig med 50% batteri kvar.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av marre671:

Det sämre är väl batteritiden, med skärmen igång tickar batterinivån ner väldigt fort tycker jag, men så kanske det är med de flesta andra telefoner. Fast egentligen kan jag inte klaga på det heller eftersom jag alltid går och lägger mig med 50% batteri kvar.

Det är inte skärmen i sig som suger mycket batteri enligt mina helt ovetenskapliga tester. Jag kunde t.ex. spela Doom & Destiny (väldigt simpelt RPG spel som inte är krävande för processor etc.) i 1 timma och batteriet sjönk bara ~10%. Men om man håller på med något som använder datanätet så upplever jag att datan suger ur batteriet på nolltid. Så det känns som att det är en väldigt ineffektiv radio som sitter i 930 då batteriet sögs slut fort som fan när jag Tapatalkade eller vad som helst som använde sig utav data.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag misstänkte cortana men telefonen år inställd på svenska, i alla fall är menyerna det och den är köpt på Elgiganten i Sverige så den borde ju inte vara inställd på något annat. Kan tillägga att det skedde med bluetooth headset inkopplat...

Jo då ska du få den uppläst om du vill. Har inte testat detta, bara konstatera att när man får sms från någon i kontakter så talar den om att det är från den personen, och sedan frågar den om man vill få det uppläst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Jo då ska du få den uppläst om du vill. Har inte testat detta, bara konstatera att när man får sms från någon i kontakter så talar den om att det är från den personen, och sedan frågar den om man vill få det uppläst.

Vad bra, då är allt i sin ordning då:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att få input av er som skrivit. Har använt telefonen hela dagen och som tidigare ägare av 920 och nuvarande 1520 så känner man sig hemma och det är inga konstigheter. Finns vissa saker jag gillar och andra jag gillar mindre men skärmen är något alldeles extra IMO. Den må vara liten jämfört med min andra men jäklar vilken feeling den har

Jag har typ inte en enda dag till att filma recensionen så jag filmar lite varje dag. Här är några frame grabs från ikväll

Igen, tack till er som gav input

Permalänk
Medlem

Har Windows slutat med dumheterna att inte låta appar få tillgång till sensorerna?

Permalänk

Kul att se många andra gilla telefonen efter ca 2 månader är jag fortfarande imponerad av den och med nya uppdateringen verkade buggen med musiken slutat också kunde sluta när som och inte hoppa till nästa låt.

10/10

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem