Microsoft köper Mojang och Minecraft i affär värd 18 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Nä, han "dumpade" över företaget på Microsoft. Dom anställda är fortfarande anställda. Notch har inte varit med i utvecklingen iaf och jag tror inte du är rätt person att undervärdera dessa människors kompetens.

Vi får se hur det går och självklart förlorar spelet en stor del av själva community-känslan iom detta. Allt har dock ett slut, även motivationen.

Kom tillbaka när du står där med 10 ton ansvar och en väg ut som ger miljarder.

Att människor ens vågar se ner på Notch i detta läget är för mig obegripligt.

välkommen till verkligheten, folk ska bara klaga på allt och alla.
Man ska inte glädjas åt någon eller något

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Nu kan han åka på semester ännu mera än vad ha gjorde innan!

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av heatm:

Nä, han "dumpade" över företaget på Microsoft. Dom anställda är fortfarande anställda. Notch har inte varit med i utvecklingen iaf och jag tror inte du är rätt person att undervärdera dessa människors kompetens.

Vi får se hur det går och självklart förlorar spelet en stor del av själva community-känslan iom detta. Allt har dock ett slut, även motivationen.

Kom tillbaka när du står där med 10 ton ansvar och en väg ut som ger miljarder.

Att människor ens vågar se ner på Notch i detta läget är för mig obegripligt.

Läs inlägget jag citerade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

18 miljarder för ett indie företag som har gjort 1 spel, wow.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

18 miljarder för ett indie företag som har gjort 1 spel, wow.

ett indie företag som har gjort världens bäst saljande spel till pc

Permalänk
Medlem

Tycker det är starkt av honom att inse att han inte är rätt person att leda företaget vidare.
När man väl insett det så vill man ju självklart ge det det bästa förutsättningarna för att leva vidare
och utvecklas. Skulle man då ge bort sin baby till en rik stark förälder eller satsa på en okänd person utan referenser?
Han var redan innan detta ekonomiskt oberoende, men visst det är mycket pengar.
Lev väl Notch och ha kul, hoppas du får lyckan att skapa något mer som ger så många andra roliga stunder.
//Pappan som försöker få sin Minecraft spelande son att spela Skyrim...

Permalänk

Undrar mest bara vad Microsoft har för planer. "From the developer of Minecraft comes Game X".
Är de verkligen såna genier på företaget att de kan skapa något till lika bra?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts i tråden lär han väl knappast ha gjort det för pengarna, Notch verkar vara en ganska intelligent människa som antagligen redan insett att han har pengar som räcker livet ut för honom nu. Men som även skrivits här, när motivationen tagit slut och man får möjligheten att lämna vidare på ett bra sätt så tar man självklart den möjligheten.

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Skatten borträknad?

18 * 0.71 * (1 - 0.3) = 8.946
Tidigare förmögenhet på 2.5 miljarder, så nu borde han vara rikare än Niklas Zennström och kanske tar 15:e-platsen över Sveriges rikaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Fan va kul.

Hoppas pengarna stannar kvar i Sverige. Förstå hur mycket han skulle kunna pumpa in i svenska spelbranchen utan att behöva vara rädd för att bli fattig.

Vi leker med tanken att han får ut ca 10 miljarder. Det är inte omöjligt att få ca 10% per år i avkastning bara på dessa pengar, dvs 1 miljard om året eller lite drygt 83 miljoner/månad. Detta är alltså rena spenderingspengar som han i princip skulle kunna slänga i sjön utan att förlora något egentligen. Han och hans kommande generationer är trygga för all framtid.

Permalänk
Medlem

Notch behöver tydligen lite idéer om vad han ska göra med pengarna. Ge honom lite råd http://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/2ghddz/if_you_had_...

Permalänk
Medlem

Folk som kallar honom hycklare... Försvinn bara. Ni har nog inte varit i hans skor och hade ni varit det hade ni GARANTERAT gjort samma sak. Det är hyckleri att ens kalla honom för hycklare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zotamedu:

Månadsavgift kommer aldrig någonsin hända. Titta på spelmarknaden och lista alla spel som har en månadsavgift för att spela. Det är i princip WoW och EVE utanför Sydkorea. Många andra har försökt och tvingats gå till free to play ganska snart för månadsavgift är inte en fungerande affärsmodell längre. Så den biten kommer inte hända.

Mikrotransaktioner är också väldigt långsökt eftersom det är totalt omöjligt att sälja "power" till spelare i ett spel som i grunden bygger på moddar. De kan inte sälja något som redan finns tillgängligt i moddar. För att lyckas med en sådan affärsidé måste de först låsa ner spelet så de har kontroll över hela ekosystemet och så korkade är de inte eftersom det skulle döda av spelet tämligen omgående.

Rent generellt är det inte så mycket de kan göra med grundspelet. Kanske kan de ta betalt för extra uppdateringar framöver men även det är lurigt när det moddas så friskt så det skulle krävas rätt grundläggande ändringar i spelet för att det ska fungera.

Nej mer troligt är att de kommer låta Minecraft sköta sig själva i ett hörn. De har ju redan en fungerande affärsmodell så det vore ju sällsynt korkat att ändra på den. Däremot har de möjligheter att använda varumärket för att tjäna pengar. Merchendice kan ge stora pengar och de har även möjlighet att använda varumärket i andra sammanhang.

Jag har mycket svårt att tro att ett företag stort som Microsoft inte har några planer på att ändra affärsmodellen för att vinstmaximera detta. Det är ändå så företagande fungerar. Jag är rätt säker på att det blir till konsumentens nackdel. Dyrare för oss vill säga. Någonstans måste pengarna komma.
"...en fungerandes affärsmodell." Är den befintliga affärsmodellen tillräcklig för Microsoft? Jag tvivlar.
Använda varumärket? Ja absolut. Där håller jag med. Skulle jag också ha gjort om jag satt i samma situation. Se bara hur finska Rovio games håvar in pengar enbart på merchandise på varumärket "Angry Birds".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Han hade redan pengar för resten av livet, med råge. Att det skulle ha med hans psykiska hälsa att göra, och inte pengarna, är skrattretande. Om det inte handlade om pengarna, hade han exempelvis lika gärna kunnat skänka sin del av bolaget till de anställda för länge sedan.

Så givetvis handlar det om pengarna, som vanligt. Tråkigt att han låter sig köpas, och särskilt då av en köpare som han till synes inte gillar.

Hur tänker du? Jag begriper inte riktigt.
Är det helt omöjligt att han faktiskt inte ville driva mojang längre?
Näe, såklart inte. Det kan ha varit huvudorsaken till varför ägarbyte kom på tal.

Skulle han i så fall sälja sina andelar till sina kollegor? Vem hade haft råd att köpa ut honom?
Ge bort 12 mijarder till sina kollegor? Ärligt talat... vem hade gjort det? Ja kanske någon men man kan inte kalla någon hycklare bara för att man inte vill skänka bort mångmiljardbelopp.
Alternativet blev väl då att sälja till någon som hade råd att köpa helt enkelt om han nu var färdig med sin roll och sitt ägande i företaget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Varför skulle du streama från ett "enormt" datacenter "typ"? Det räcker med att du streamar från disk, det är inget märkvärdigt med det.

Hela kartan, texturer och förändringar i världen borde hanteras i ett datacenter och sen hämtas ett litet område runt spelaren hem till klienten. Världen borde kunna bli enorm till skillnad från den lilla värld vi har i spelet idag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

En till screenshot har släppts från MicroCraft

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Folk som kallar honom hycklare... Försvinn bara. Ni har nog inte varit i hans skor och hade ni varit det hade ni GARANTERAT gjort samma sak. Det är hyckleri att ens kalla honom för hycklare.

Nu ska vi inte jämföra med om vi var i hans skor. Han har framställt sig själv som en som inte gillar stängda stora företag. Nu ger han över företaget till just ett sådant företag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tilax:

Nu ska vi inte jämföra med om vi var i hans skor. Han har framställt sig själv som en som inte gillar stängda stora företag. Nu ger han över företaget till just ett sådant företag.

Fast... det finns ju ingen annan än de stora teknikföretagen som kan betala de summorna sin minecraft är värderat till.
Alternativet är att ge bort stora delar av sitt innehav i företaget eller sälja till gravt underpris. Är det verkligen hyckleri om man inte vill skänka bort sitt innehav?
Man behöver väl inte ha samma åsikter som andra parten i en affär heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast... det finns ju ingen annan än de stora teknikföretagen som kan betala de summorna sin minecraft är värderat till.
Alternativet är att ge bort stora delar av sitt innehav i företaget eller sälja till gravt underpris. Är det verkligen hyckleri om man inte vill skänka bort sitt innehav?
Man behöver väl inte ha samma åsikter som andra parten i en affär heller.

Nej jag förstår varför han gör det. Personligen tycker jag inte det är konstigt. Men det är därför många tycker han går emot vad han har sagt tidigare, vilket jag också förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

30% i Sverige.

Jag skulle gissa att aktierna Notch äger i Mojang räknas som kvalificerade då Mojang borde anses vara ett fåmannsföretag. (Så länge Notch själv äger aktierna och inte hans eget AB äger dem).

Det betyder att det är möjligt att man skattas i inkomst och inte i kapital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Sjukt vilken timlön han måste haft om man ser till arbetet med att skapa själva spelet!

Ja precis. Han lär ju fått en liten del av penagarna från varje kopia. Runt 60 kr kanske och det skulle betyda att han dragit in 100 kr i minuten minst och 600000000 under 3 år. Bara för att först skapat spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Så jäkla surt med alla utförsäljingar av lyckade Svenska företag...

Det är ju kapitalism i Sverige när den GÅR som bäst, inte när den är som bäst.
Eller kapitalistsverige ett nötskal:

Notch sells out!

Egentligen har jag inte ett problem med detta, vid sidan av att det rimmar dåligt med notch tidigare yttranden. Jag äger inte minecraft, då det precis som t ex diablo och borderlands är ett spel lämpligast för multiplayer, och jag är ingen bamse onlinespelare även om jag försökt komma igång med SCII. Jag har lirat det lite och jag tvivlar på att byggarnöjet är så stort om man spelar själv. Samtidigt tvivlar jag på vikten av att ha mitt nedskalade orthanc torn på en server nånstans, även om nån kanske säger "fan vad fränt". Jag vet inte vad jag betalar för om jag köper minecraft, kanske är därför jag spelar terraria istället. Jag har förövrigt inte införskaffat starbound, vilket kanske är för att de känns som två spel med många likheter, men där starbound lite frångår spänningen med terraria.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd

Synd att Notch lämnar det han en gång startat,Han förtjänar bättre han kan bättre.Undra Vad som händer med Mac Versionen VAD HÄNDER MED HELA MINECRAFT NU NÄR MICROSOFT TAR ÖVER. Tycker det är synd som sagt

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag skulle gissa att aktierna Notch äger i Mojang räknas som kvalificerade då Mojang borde anses vara ett fåmannsföretag. (Så länge Notch själv äger aktierna och inte hans eget AB äger dem).

Det betyder att det är möjligt att man skattas i inkomst och inte i kapital.

"När aktierna säljs finns en begränsningsregel som gör att du för inkomståret 2014 aldrig kan beskattas för mer än 5 690 000 kronor (100 inkomstbasbelopp) i inkomstlaget tjänst med anledning av försäljningen."

https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Han hade redan pengar för resten av livet, med råge. Att det skulle ha med hans psykiska hälsa att göra, och inte pengarna, är skrattretande. Om det inte handlade om pengarna, hade han exempelvis lika gärna kunnat skänka sin del av bolaget till de anställda för länge sedan.

Så givetvis handlar det om pengarna, som vanligt. Tråkigt att han låter sig köpas, och särskilt då av en köpare som han till synes inte gillar.

Jag förstår att du inte är insatt i hur ägande i småbolag beskattas i Sverige. Markus del är tydligen värd 12.78 miljarder kronor. Om han hade valt att skänka bort det till personalen (ca 40 pers) med lika andelar till alla (320 Mkr/person) hade det kostat bolaget drygt 4 miljarder kronor i arbetsgivar- och sociala avgifter (drygt fyra gånger den årliga vinsten) och varje anställd hade fått betala nästan 160 miljoner kronor i skatt för sin andel vid nästa taxering. Och vinst vid försäljning av dessa aktier skulle sannolikt bli ca 50%, eftersom det förmodligen fortfarande vore ett fåmansbolag i juridisk mening.

Det går att skruva på en mängd parametrar i detta, men alla ens halvvettiga alternativ involverar en köpeskilling (förmodligen i storleksordningen årlig utdelning/antalet anställda -- gissar att det var nåt sånt som gjordes då de två andra delägarna togs in) och skattebördan blir i alla fall tung för både bolaget och de anställda. Orkar inte riktigt räkna på det, men gissar att halva bolaget hade hamnat i andra händer än de anställdas och att varje anställd efter alla affärer hade varit god för något eller några tiotal miljoner. Mer än inget, men samtidigt en väldigt effektiv typ av kapitalförstöring. Samtidigt som bolagets balansräkning hade haft ALLVARLIGA utmaningar pga arbetsgivaravgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Notch borde köpa tillbaka DICE från EA

Bästa kommentaren jag läst idag! Tackar för den
Amerikanska företag alltså...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tageborg:

Jag förstår att du inte är insatt i hur ägande i småbolag beskattas i Sverige

Du missförstod: jag menade att han lika gärna kunnat skänka bort sina andelar långt innan den här affären, om det nu inte hade något med pengar att göra, då hans psykiska hälsa uppenbarligen varit negativt påverkad under en längre tid, och det var det som påstås var den egentliga orsaken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har ingen åsikt om varken Notch som person, Minecraft som spel eller Microsoft som ägare, men säger bara; Stort Grattis!

Bra jobbat och snyggt cashat in... Kul att det finns dom som verkligen lyckas!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/