Nvidia Geforce GTX 980 och GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jepp, nudlar smakar inge vidare

Färska är inte så dumt kombinerat med färskare grönsaker, snackar vi påsnudlar är det en rejäl cayennepeppar-dusch som gäller.

SweC! Stort tack för denna recension! Det kommer utan tvekan bli ett ASUS GTX 970 i nya burken, Mästarklassbetyg i kombination med det priset gör det till ett givet val. Har en känsla av att det kommer bli riktigt roligt att pussla ihop en dator nu i höst/vinter

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

980: 135% kraft per core än Kepler, färre cores, högre frekvens ur lådan.

780Ti: Fler cores, lägre frekvens ur lådan.

Således ger detta följande:

2048 * 1.35 = 2764,5

(Full Kepler = 2880 cores)

sätter man båda korten på samma frekvens så är full Kepler snabbare.

Om dom vågade släppa dessa kort med högre frekvens så kan det bero (rena spekulationer här) på att Maxwell är stabilare vid högre frekvenser. Med tanke på att kortet drar mindre ström så skapar den också mindre värme. Detta kan påverka. Så det kan nog vara så att man kan överklocka dessa kort riktigt högt och få ännu högre prestanda än vad vi sett på denna recension.

Jag ska helt enkelt vänta på nästa kort tror jag. Där de har ännu högre frekvenser och har fler kärnor. För jag är helt säker på att det kommer. Det kommer nog kort med mer minne och högre minnesbusshastighet.

Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Fan 980 presterade ju skit i 4k SLI, Beställde 2st för att byta ut mina 290x men jag skiter nog fan i dom.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Meningslöst? haha dubbla 780's är sanslöst bra.

Javisst, men dubbla 770 kostar typ 6200:- kanske 7000:- och då får jag bra mkt mer kraft under huven än dubbla 780 4690:- kostar ett 780 classy, känns hyfsat ovärt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr S:

Är det verkligen värt att Köpa ett 980 ? när det redan börjat springa rykten kring 980 Ti samt ett eventuellt 990 ?, Nej jag tror nog att mitt 780 får hålla ut nåt år till.

När dom väl släpps kommer det att finnas rykten om andra kort ^^

Själv vet jag inte. Jag har sagt att jag inte ska uppgradera något tills jag sett de nya AMD kort samt vad freesync går för. Köpte nyss ett 6TB HDD samt 1TB SSD. Med dessa pengar hade jag kunnat lugnt köpa ett GTX 980. Så om jag skulle nu få för mig att köpa ett sådant så hade jag kunnat gå SLI eller SLI på 970. Måste vara försiktig med mina impulsiva köp.

Ska vänta tills efter julen tror jag.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Yes i know. Såg att du ville ha det sagt från ditt första svar ;).

Det jag ville få fram var väl snarare att nvidia håller lika hårt i sin standard g-sync som innan. Fortfarande är det väl så att ingen annan är välkommen att använda g-sync så det är väl helt i linje med hur de brukar agera. Business as usual. De håller fortfarande lika hårt på sina standarder.
Att nvidia även tar in kompatibilitet från konkurrerande tekniker för att kunna erbjuda en mer attraktiv produkt för konsumenten har inte mycket med hur hårt nvidia håller i sina egna standarder att göra.

Tänkte på detta inlägg #14876765 det är lite det jag menar.

Låser in kunder helt enkelt kör med 670, men var sjukt svårt att väga det ena över det andra (7970 hade då riktigt bra pris). Har inte haft nytta av extra funktionerna i mitt kort alls. Skulle inte häller köpa en g-sync skärm för jag vill inte vara låst till en tillverkare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tycker ni det är värt att byta ut mitt 660 ti från 2012 mot ett 970?

Permalänk
Medlem

När lönen kommer är det dags att öppna plånboken xD

Permalänk
Medlem

Wow blev riktigt impad av allt till att börja med, sen ledsen för att 290 är längst ner

Dock förvånas jag över att folk kastar sig över, speciellt, GTX 980 och säljer sina 780ti eller 290/x för att köpa det senaste Maxwell.

Den presterar ju anmärkningsvärt illa i 4K och verkar ju bara vara snabbare än 780ti tack vare hög klock från fabrik? Visst är det trevligt med låg effektförbrukning, men om man ska överklocka med spänningshöjning lär man nog ändå landa nära 250w hur som helst?

Dold text
Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

om man har ett 780, så hoppar man 980 om man liksom inte ska köra 4k ?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av voidkahn:

Om dom vågade släppa dessa kort med högre frekvens så kan det bero (rena spekulationer här) på att Maxwell är stabilare vid högre frekvenser. Med tanke på att kortet drar mindre ström så skapar den också mindre värme. Detta kan påverka. Så det kan nog vara så att man kan överklocka dessa kort riktigt högt och få ännu högre prestanda än vad vi sett på denna recension.

Kanske, men Kepler-korten är också rejält underklockade från fabrik (fråga vilken Titan-ägare som helst). På prestandaindexet som sätts upp så är 876 Mhz basklocken på Kepler - och de korten klarar mycket mer!

För visst klockar vi alla våra kort och köper nätagg som klarar strömförsörjningen?

Skrivet av Woods:

Dock förvånas jag över att folk kastar sig över, speciellt, GTX 980 och säljer sina 780ti eller 290/x för att köpa det senaste Maxwell.

Den presterar ju anmärkningsvärt illa i 4K och verkar ju bara vara snabbare än 780ti tack vare hög klock från fabrik? Visst är det trevligt med låg effektförbrukning, men om man ska överklocka med spänningshöjning lär man nog ändå landa nära 250w hur som helst?

Det finns alltid folk som gör irrationella val. Vissa är shoppingberoende. Andra vill ha nytt för nyhetens behag, ungefär som med nya Apple-mobiler.

Det stämmer att denna serie kort inte slår den fullständiga GK110 än. Själv ser jag enbart en poäng i en uppgradering när GM200 kan komma att introduceras under det kommande årets första halva.

Det vore smarrigt med ett kort som ligger på 250W TDP, 8GB VRAM, och med 20% extra prestanda än nuvarande Maxwell.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

400 kommentarer, det är ju fasiken mycket.

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

En fråga är aldrig för dum, vet man inte, så tycker jag att man ska fråga.

Men när jag ser att du varit medlem sen 2002 och varit med en tid, så undrar man ju lite vad du har sysslat med i skuggan.

Well, inte har jag haft som vana att ofta köpa GPU iallafall och de gånger jag gjort så har jag alltid bytt mellan rött & grönt. Detta är faktiskt första gången jag köper en GPU som inte redan har några år på nacken.

Duger det som förklaring?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr S:

Är det verkligen värt att Köpa ett 980 ? när det redan börjat springa rykten kring 980 Ti samt ett eventuellt 990 ?, Nej jag tror nog att mitt 780 får hålla ut nåt år till.

Om det är värt det eller ej är upp till individen och om man behöver mer kraft och/eller känner behov att ha det senaste.

Jag tycker som sagt att GTX 980 och i synnerhet GTX 970 är riktigt intressanta kort ("GTX 970 är för tillfället guds gåva till mänskligheten " // Uzanar 2014.) och det kliar verkligen i fingrarna.

Men, med det sagt så kommer jag ändå antagligen att behålla mina GTX 780 i minst en generation till, eftersom jag faktiskt aldrig har ens varit i närheten att maxa dom i något spel eller situatuion (3Dmark räknas inte). Jag kör i och för sig bara i 1080p och 120 Hz, så hade jag kört i 1440p och 144Hz så hade situationen säkert varit annorlunda.

Skrivet av Phastx:

Tycker ni det är värt att byta ut mitt 660 ti från 2012 mot ett 970?

Se ovan: Vad vi tycker är irrelevant.
Vad tycker du? Behöver du mer kraft än vad du får ut av ditt GTX 660 Ti? Har du ekonomin till att köpa det? Kommer du få ångest om du gör det? etc.

Det enda vi kan säga är om kortet är prisvärt. Sen är det upp till dig att bedömma om det är prisvärt nog och om du verkligen har behov.

Skrivet av Woods:

Den presterar ju anmärkningsvärt illa i 4K och verkar ju bara vara snabbare än 780ti tack vare hög klock från fabrik? Visst är det trevligt med låg effektförbrukning, men om man ska överklocka med spänningshöjning lär man nog ändå landa nära 250w hur som helst?

Tror att antalet gamers som spelar i 4K är ganska få, relativt sett.
För dom som spelar i 1080p/1440p är det ju inga större fel.

Kan också vara omogna drivrutiner som spökar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

mycket pengar för att spela konsolports med

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carolus Rex:

mycket pengar för att spela konsolports med

Med väldigt fin kvalitet ja.
Bara för att många spel är konsolportar så betyder det inte att kvaliteten är dålig, långt ifrån.

Det är ju på PC de får rättvisa med mods, ordentlig anti-aliasing och ja framför allt hög framerate så som 120/144FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carolus Rex:

mycket pengar för att spela konsolports med

Förmodligen anledningen till varför dem utvecklade DSR.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Det är lite synd att man bara är som allra mest insatt i GPU-marknaden när man skall köpa in en ny dator, så tyvärr tappar man lite utav stinget. Jag vill bara ställa en noob-fråga, vad hände med generation 800? Jag köpte mitt 770 förra året och då var det -om jag inte minns åt helvete förstås- nästan helt nytt.

Har Nvidia alltså gått från generation 700 till 900? Varför har man valt att göra det isåfall?
Reagerar på att man refererar ständigt i denna artikel till "föregångaren" i 700 serien medan man prestandatestar 900 serien.

Inga ragers tack, bara en enkel noobfråga.

Mvh

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Ingen mer som har test i 4k SLI? Vill ha mer utförligt test än i PCgamer. Som det ser ut så är ju 980 en downgrade typ i 4k från 290x.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Karlzooon:

Det är lite synd att man bara är som allra mest insatt i GPU-marknaden när man skall köpa in en ny dator, så tyvärr tappar man lite utav stinget. Jag vill bara ställa en noob-fråga, vad hände med generation 800? Jag köpte mitt 770 förra året och då var det -om jag inte minns åt helvete förstås- nästan helt nytt.

Har Nvidia alltså gått från generation 700 till 900? Varför har man valt att göra det isåfall?
Reagerar på att man refererar ständigt i denna artikel till "föregångaren" i 700 serien medan man prestandatestar 900 serien.

Inga ragers tack, bara en enkel noobfråga.

Mvh

Jo, de hoppade över 800-serien, varför vet jag dock inte. Den finns ju dock i mobilserien, sitter själv på ett GTX 870M.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Inget test på ljudnivå? :/

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jo, de hoppade över 800-serien, varför vet jag dock inte. Den finns ju dock i mobilserien, sitter själv på ett GTX 870M.

Jag får tacka för det snabba svaret!

Kanske man kan anta då att 800-serien var enbart gjort åt mobilitykort. De kanske vill undvika att kunderna förväxlar ett 870M med ett vanligt 870? Tror det har hänt mig att jag tog hem fel drivrutin från AMD när jag satt på ett 5670M kort, tror jag råkade dra hem drivrutinen för vanliga AMD Radeon HD5670 istället.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karlzooon:

Jag vill bara ställa en noob-fråga, vad hände med generation 800? Jag köpte mitt 770 förra året och då var det -om jag inte minns åt helvete förstås- nästan helt nytt.

Har Nvidia alltså gått från generation 700 till 900? Varför har man valt att göra det isåfall?
Reagerar på att man refererar ständigt i denna artikel till "föregångaren" i 700 serien medan man prestandatestar 900 serien.

Skrivet av Lasergurka:

Jo, de hoppade över 800-serien, varför vet jag dock inte. Den finns ju dock i mobilserien, sitter själv på ett GTX 870M.

Av någon anledning så reserverade Nvidia 800-serien för just de mobila grafikprocessorerna (Förmodligen för att få 800M-serien att se bättre ut än vad den är då hela serien i stort sett är rebrandade 700M-GPU'er)
Detta är dock ingenting nytt och hände till exempel med GTX 300-serien för länge sedan, den blev bara reserverad för mobila kretsar och det hoppades direkt till GTX 400 från GTX 200-serien.

Riktigt fult trick tycker jag men som insatt så spelar det ju egentligen ingen roll.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Karlzooon:

Jag får tacka för det snabba svaret!

Kanske man kan anta då att 800-serien var enbart gjort åt mobilitykort. De kanske vill undvika att kunderna förväxlar ett 870M med ett vanligt 870? Tror det har hänt mig att jag tog hem fel drivrutin från AMD när jag satt på ett 5670M kort, tror jag råkade dra hem drivrutinen för vanliga AMD Radeon HD5670 istället.

Haha, jag som alltid tänkt att de kallar de mobila kretsarna samma sak som de vanliga just därför att kunderna ska blanda ihop dem och tro att den mobila kretsen är nästan lika bra, eller iaf på något sätt relaterad till den vanliga

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Av någon anledning så reserverade Nvidia 800-serien för just de mobila grafikprocessorerna (Förmodligen för att få 800M-serien att se bättre ut än vad den är då hela serien i stort sett är rebrandade 700M-GPU'er)
Detta är dock ingenting nytt och hände till exempel med GTX 300-serien för länge sedan, den blev bara reserverad för mobila kretsar och det hoppades direkt till GTX 400 från GTX 200-serien.

Riktigt fult trick tycker jag men som insatt så spelar det ju egentligen ingen roll.

Re-branda kan jag tycka är ett fult trick om folk inte sätter sig in i vilka GPUer det sitter i, att de får egna namn för de mobila grafikdelarna tycker jag bara är bra, så att kunderna inte får för sig att t.ex GTX 780M är bara ett lite avskalat GTX 780.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Haha, jag som alltid tänkt att de kallar de mobila kretsarna samma sak som de vanliga just därför att kunderna ska blanda ihop dem och tro att den mobila kretsen är nästan lika bra, eller iaf på något sätt relaterad till den vanliga

Ja det ligger nog lite i det. Hehe när jag köpte min laptop så gick jag lite efter vilket grafikkort som satt i och det var nog lite onödigt. Satt vi det tillfället på ett AMD:s 4870 och när man behövde en laptop så ville man ju ha åtminstone i mobilitykort av mediumklassen och därav 5670.

Var dock medveten om att mobilitykort skiljer sig i styrka men trodde aldrig att skillnaden skulle vara så pass stor!

Aja, laptopen kostade mig drygt 5000 kr och den har tjänat mig väl ändå, så bedömer det inte som slöseri direkt. Skall man spela däremot så skall man ha stationär dator och min stationära dator är mitt hjärta. Surfplattor, mobiltelefoner, ultrabooks och laptops, dessa kommer aldrig ersätta min stationära dator! <3

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Skrivet av Karlzooon:

Ja det ligger nog lite i det. Hehe när jag köpte min laptop så gick jag lite efter vilket grafikkort som satt i och det var nog lite onödigt. Satt vi det tillfället på ett AMD:s 4870 och när man behövde en laptop så ville man ju ha åtminstone i mobilitykort av mediumklassen och därav 5670.

Var dock medveten om att mobilitykort skiljer sig i styrka men trodde aldrig att skillnaden skulle vara så pass stor!

Aja, laptopen kostade mig drygt 5000 kr och den har tjänat mig väl ändå, så bedömer det inte som slöseri direkt. Skall man spela däremot så skall man ha stationär dator och min stationära dator är mitt hjärta. Surfplattor, mobiltelefoner, ultrabooks och laptops, dessa kommer aldrig ersätta min stationära dator! <3

Well, laptopen med 870M klarar faktiskt spelande förvånansvärt bra, och är smal och lätt också, men det är ändå aldrig lika bekvämt som med stationär, det är något med att ha tangentbordet låst till skärmen som jag inte gillar, skärmen vill jag ha rakt framför, tangentbordet vill jag ha lite till vänster

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

... Visst är det trevligt med låg effektförbrukning, men om man ska överklocka med spänningshöjning lär man nog ändå landa nära 250w hur som helst?

Ja? Det där är väl bara en fördel. Att det slutar med att du använder ändå lika mycket ström som med andra kort men med mycket mer prestanda?

Det är ju inte som att man väljer Watt eller Prestanda helt uteslutande.

Själv tycker jag att förrän fler skärmar i 4K kommer ut och fler med adaptive-sync eller G-Sync så är det inte värt att uppgradera.
Framförallt inte innan Nvidia bekräftar om GTX 970/980 kommer att stödja adaptive-sync. Det verkar ju som att nvidia kommer att stödja adaptive sync. Så då är det ju bra att ha ett kort som klarar av båda tekniker, inte bara den ena.

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper en variant av Maxwell med 250 watt så man får se kortets riktiga potential
Medans jag som teknik nörd tycker det är as grymt att de kan få den här prestandan på så låg förbrukning, däremot så bryr jag mig faktist inte om hur törstiga korten är då jag vill se så hög prestanda som möjligt^^ förhoppningsvis kommer det en BIOS mod till 980/970 som det gjorde till 780ti så man får högre power target och kan klocka dem högre, för så dyrt är det inte med el i sverige^^,få jag välja att få ut högre prestanda för 100 - 300? Kr om året så väljer jag såklart.det:),så kom igen nvidea släpp ett 980 med 1700 core och 8000 på minnet!,

Skriver på mobilen så snyggt blir det inte;)