Permalänk
Medlem
Skrivet av Automan:

Hej bran. Kan du rekommendera någon riktigt bra kalibreringsenhet ? kan vara bra att ha hemma istället för att låna osv.

Använder http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=923328 tillsammans med LG-programvaran.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Man ska komma ihåg också att det är ganska svårt att fota så att det ger en bra representation av hur det ser ut i verkligheten.

Jag kör med brightness 40, vilket räcker långt och väl enligt mig.

Sitter heller aldrig i ett kolsvart rum med allting neddraget.

Ja, det finns glow i nedre vänstra hörnet. Nej, det syns i stort sett aldrig så det stör, letar man ser man det i väldigt mörka partier i filmer när det typ är kolsvart i rummet.

Jag använder skärmen mest för surf/foto/videoredigering samt lite spel och då störs jag aldrig av detta. Ibland kollar jag på film och eftersom jag aldrig sitter i ett helt mörkt rum så är det mer lr mindre ett icke-problem. På ex Hardforums finns det folk som fotar skärmen i kolsvart rum med brightness på hundra (man ser hur skärmfan lyser upp hela jävla skrivbordet typ), och då har man jättemkt glow/bleed från alla hörn. Men är det ett reellt problem, används skärmen verkligen så av folk?

Då jag även kalibrerat min skärm (vilket va jättesmidigt) är jag överlag kanonnöjd ångrar inte att jag slängde ut mina två Dell 24" IPS.

Tror du att jag blir lika nöjd när jag köper AOCs 34 tum 21:9 typ nästa vecka? Folk säger ju att de har samma panel så och LGs finesser bryr jag mig inte om samt att AOC faktiskt har en fot som man kan röra

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Tror du att jag blir lika nöjd när jag köper AOCs 34 tum 21:9 typ nästa vecka? Folk säger ju att de har samma panel så och LGs finesser bryr jag mig inte om samt att AOC faktiskt har en fot som man kan röra

Heh hur ska jag kunna svara på det

AOC foten ser ju mkt bättre ut iaf. Jag bytte som sagt ut min fot mot ett stativ/arm. Ärligt talat inte den blekaste, jag ville kunna kalibrera skärmen. Är det värt dom tusenlapparna vette fan, om det nu är det enda som skiljer.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Heh hur ska jag kunna svara på det

AOC foten ser ju mkt bättre ut iaf. Jag bytte som sagt ut min fot mot ett stativ/arm. Ärligt talat inte den blekaste, jag ville kunna kalibrera skärmen. Är det värt dom tusenlapparna vette fan, om det nu är det enda som skiljer.

kalliberingen och tunderbolt är det enda som LGs har som inte AOC har, om de nu som alla tror anv'änder samma panel också
inget som jag bryr mig om eller har nytta av heller

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Verkligen inte, Ett GTX 780 räcker knappt till en bra spelupplevelse i 1440p i nyare spel

va? >.>
Jag kör mitt 780 i bf4 på ultra med 60 fps .....

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

sitter här liksom.. ska köpa, ska inte köpa, ska köpa.. sitter ju med en 16:9 1440p o vet inte om jag verkligen vill ha en större skärm på bredden. Det blir ju någonstans 18-19cm mer på brädden vilket jag inte vet om det är värt D:

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Ni som har LGs 34 tummare, vad för grafikkort har ni? tror ni ett 780 OCed klarar av att driva spel bra? Kör för tillfället BF4 ultra utan msaa med konstant 60+ FPS. AOCs 34 tummare släpps ju i helgen för hoppningsvis. Sjukt sugen

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

780 ska kunna driva spelen bra. Kolla Linus Tech Tips om skärmen, han beskriver det ganska bra.
Kommer själv köpa ett till 780 nu när priserna börjar sjunka. Men inte för att jag behöver, mer för att jag är köpsugen

Men att gå från 1440 till 21:9 kanske är ett litet mindre steg än som för mig från 1080. Kommer ha kvar min gamla 16:9 skärm och ställa den i porträttläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

780 ska kunna driva spelen bra. Kolla Linus Tech Tips om skärmen, han beskriver det ganska bra.
Kommer själv köpa ett till 780 nu när priserna börjar sjunka. Men inte för att jag behöver, mer för att jag är köpsugen

Men att gå från 1440 till 21:9 kanske är ett litet mindre steg än som för mig från 1080. Kommer ha kvar min gamla 16:9 skärm och ställa den i porträttläge.

joda. det blirt ju 1/4 dels mer bredd endast då pixlarna också är lika tajta, dvs inte mer '' klarare'' bild tack vare pixlar. utan det är dom där 18 cm extra på bredden eller vad det blir, som man vill ha

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Ni som har LGs 34 tummare, vad för grafikkort har ni? tror ni ett 780 OCed klarar av att driva spel bra? Kör för tillfället BF4 ultra utan msaa med konstant 60+ FPS. AOCs 34 tummare släpps ju i helgen för hoppningsvis. Sjukt sugen

Nya preliminära leveransdatum från butikerna. Mellan 10 och 20 oktober står det nu hos återförsäljarna. Lite trist men inte helt otippat. AOC har skrivit om lansering oktober på sin site sedan väldigt länge för den här skärmen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nya preliminära leveransdatum från butikerna. Mellan 10 och 20 oktober står det nu hos återförsäljarna. Lite trist men inte helt otippat. AOC har skrivit om lansering oktober på sin site sedan väldigt länge för den här skärmen.

amen anus... trodde skiten skulle släppas denna månaden som andra forum skrivit..

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

amen anus... trodde skiten skulle släppas denna månaden som andra forum skrivit..

Jo, jag känner lite likadant.
Lugnar mig lite med att jag lovat mig själv att inte köpa den för över 6000:- vilket de inte kommer säljas för initialt ändå.
Går sådär med löftet so far... sneglar på LGskärmen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo, jag känner lite likadant.
Lugnar mig lite med att jag lovat mig själv att inte köpa den för över 6000:- vilket de inte kommer säljas för initialt ändå.
Går sådär med löftet so far... sneglar på LGskärmen ;).

enda anledninge ntill varför jag inte köpt LGs är för att då måste man köpa till väggfäste för ytterligare 1000 kr, dvs allt på 2000 kr mer än AOCs o de anväder ju samma panel. bryr mig inte om LGs finnesser som thunderbolt o det

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Har en Dell U2713H nu och funderar på att införskaffa en LG eller AOC men vet inte om det kommer vara värt pengarna för den uppgraderingen =/

Permalänk
Inaktiv

Kan man driva spel någorlunda i den här upplösningen med ett 280X? Jääääkligt sugen på AOCn som kommit nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick idag LGs 34" levererad från tyskland, verkar som jag knep den sista från hemsidan. Lite nervös efter allt tjafs kring den här skärmen, men den var billigare än vad AOCs 34 är i sverige, så jag slog till. Efter några timmars användning är intrycken mycket stabila. Upptäcker nästintill ingen lightbleed förutom en liten fläck nere till vänster när skärmen är helsvart, men inget som stör mig överhuvudtaget. Jag gillar programmet med split-screeninställningar som följer med, smidigt. Jag kommer inte köra spel så mycket på den, knappt alls troligtvits. Mest kommer jag jobba med photoshop/indesign/andra designprogram. För de ändamålen är den perfekt, att hoppa mellan två program bredvid varandra är underbart. Testade även lite filmtittande, helgrymt! Jag är nöjd trots det höga priset, från tyskland med frakt gick det på omkring 7100 totalt.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig denna version ! med G-sync eller free-sync , och högre HZ vore denna drömmen =P
edit, ganska saftigt pris...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206991-l...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Skulle kunna tänka mig denna version ! med G-sync eller free-sync , och högre HZ vore denna drömmen =P
edit, ganska saftigt pris...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206991-l...

https://www.youtube.com/watch?v=CcaktV1iiGk&list=UUXuqSBlHAE6...

Jag fattar inte varför de ska vara så satans dyra Eller jag förstår, men samtidigt det finns så många som vill köpa skärmarna som vänder sig om pga priset.
Hoppas att den går ner i pris fort. Ska köpa någon 21:9 skärm till julen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Jag fattar inte varför de ska vara så satans dyra Eller jag förstår, men samtidigt det finns så många som vill köpa skärmarna som vänder sig om pga priset.
Hoppas att den går ner i pris fort. Ska köpa någon 21:9 skärm till julen.

Jag håller med ! men det är väll för att den är ny också , kommer nog säkert gå ner , men det lutar att det blir en sån till nya setupen sen nästa år iaf!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Haft min i två veckor snart. Mycket härlig. Men foten är sisådär. Någon som har förslag på ett bra vesa 100x100 stativ?

Angående backlight bleed. Min hade en massa när jag fick den, men nu är det bara en nätt fläck i vänster hörn som jag ser bara för att jag tänker på den. Jag gjorde något de flesta som köper en åttatusenkronorsskärm kanske inte testar

Nämligen att jag började dra den undre listen (med LG-logga) utåt, tills den började klicka loss. Den sitter med plastfästen var tredje centimeter, och går att klicka tillbaks). På min skärm så satt denna list för tight mot panelens alla lager och orsakade backlight bleed i båda nedre hörn.

Nu har jag klickat loss några fästen på höger och vänster sida och den ser mycket bättre ut. Listen sitter fortfarande kvar och har bara separerats några milimeter från panelen så det syns inte det jag gjort.

Om man ska behöva göra så med en nyinköpt dyrgrip är ju en annan diskussion

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Jag håller med ! men det är väll för att den är ny också , kommer nog säkert gå ner , men det lutar att det blir en sån till nya setupen sen nästa år iaf!

Jag köpte en 34UM95 direkt dom fanns tillgängliga hos svenska återförsäljare (vilket iofs inte var så hemskt länge sedan), men man märker att priserna rasar rätt snabbt. Det verkar vara typ 5-10% i månaden första tiden. Jag kan nästan garantera att om den bara hinner börja komma in i butikerna ungefär nu, så lär den vara nere på <10k innan jul.

Permalänk

Låter bra!
http://www.kitguru.net/peripherals/monitors/zardon/aoc-u3477p...

Men undrar om man ska invänta de böjda lite. GAAAH!

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Låter bra!
http://www.kitguru.net/peripherals/monitors/zardon/aoc-u3477p...

Men undrar om man ska invänta de böjda lite. GAAAH!

ser ju nice ut! när är det sagt att den skall komma? den börja alltså.

hittade info här står bara senare...
https://pcmonitors.info/aoc/aoc-u3477pqu-with-3440-x-1440-res...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Låter bra!
http://www.kitguru.net/peripherals/monitors/zardon/aoc-u3477p...

Men undrar om man ska invänta de böjda lite. GAAAH!

Kikade runt och det verkar alltså som att den inte har Thunderbolt-stöd?

För 1.500 kr mindre ca och avsevärt bättre fot (?) än LG:n är den högintressant, men Thunderbolten är viktig..

Funderar på att uppgradera från min 24" 1080p TN BenQ med hål i skärmen

Permalänk
Skrivet av CROE:

Kikade runt och det verkar alltså som att den inte har Thunderbolt-stöd?

För 1.500 kr mindre ca och avsevärt bättre fot (?) än LG:n är den högintressant, men Thunderbolten är viktig..

Funderar på att uppgradera från min 24" 1080p TN BenQ med hål i skärmen

Ja, behöver man thunderbolt kan det ju vara avgörande. Men själv har jag bara tillgång till DP, så valet blir lätt.
Ska uppgradera från en 23tum, så är grymt sugen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle väldigt gärna köpa en större skärm som jag kan ha till datorn, men också till filmtittande i soffan bakom.

Om man kör en film på 21:9 och sitter 3-4m ifrån, är det för litet eller tillräckligt anser ni? Jag har bara en 24" och 40" som referens, och har inte sett en sådan här skärm IRL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Jag skulle väldigt gärna köpa en större skärm som jag kan ha till datorn, men också till filmtittande i soffan bakom.

Om man kör en film på 21:9 och sitter 3-4m ifrån, är det för litet eller tillräckligt anser ni? Jag har bara en 24" och 40" som referens, och har inte sett en sådan här skärm IRL.

Jag har den mindre varianten av 21:9, alltså 29 tum istället för 34 och det är helt magiskt att kolla på film på (särskilt filmer som är inspelad i 21:9, alltså nästan alla filmer som går på bio). Att sitta några meter ifrån är inga problem alls

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Jag har den mindre varianten av 21:9, alltså 29 tum istället för 34 och det är helt magiskt att kolla på film på (särskilt filmer som är inspelad i 21:9, alltså nästan alla filmer som går på bio). Att sitta några meter ifrån är inga problem alls

Fan, man blir ju riktigt sugen, tack för svaret! Tänkte på 34an, så det bådar ju gott.

Blir nog att slå till på versionen från AOC för ca 6.800 kr från Dustin med studentrabatt. LG:n med väggfäste vore trevligast dock, då jag gärna skulle använda Thunderbolt. Läste att någon hade köpt LG:n från Tyskland, vilka butiker handlar man från om man går den vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Fan, man blir ju riktigt sugen, tack för svaret! Tänkte på 34an, så det bådar ju gott.

Blir nog att slå till på versionen från AOC för ca 6.800 kr från Dustin med studentrabatt. LG:n med väggfäste vore trevligast dock, då jag gärna skulle använda Thunderbolt. Läste att någon hade köpt LG:n från Tyskland, vilka butiker handlar man från om man går den vägen?

Slog också till på AOCen hos Dustin men såg nu att det preliminära datumet har blivit skjutit på till den 19e december!? Pratade med komplett nyss och de ska ha ca 20 på g in nu i veckan. Har inte bestämt mig om jag ska avbeställa och köra vi komplett ist..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tunnland:

Slog också till på AOCen hos Dustin men såg nu att det preliminära datumet har blivit skjutit på till den 19e december!? Pratade med komplett nyss och de ska ha ca 20 på g in nu i veckan. Har inte bestämt mig om jag ska avbeställa och köra vi komplett ist..

Jag hade inte litat helt på vad någon butik säger här. Sweclockers hade en artikel två artiklar om att denna skärm skulle komma i september vilket ju inte stämde. Källan är okänd men jag misstänker inte AOC själv för de har på sin hemsida uppgett lanseringsmånad i oktober sedan i juli. Så antagligen är det väl någon leverantör eller återförsäljare som delgivit den lanseringsinformationen.
Sedan har alla butiker flyttat datumet minst 3 gånger var sedan september. Bara Dustin som flyttat det så sent som till december.
Men den kommer väl troligtvis innan årsskiftet iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled