Permalänk
Medlem

Artefakter R9 280X

Fler som får artefakter med sitt r9 280x?

Någon som har en lösning?
Eller ska man skicka tillbaka kortet till inet?

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag har två stycken 280x med artifekter på båda korten, men kan dock inte få artifakter att framstå vid benchmarking..
Väldigt märkligt, jag har fått min reklamation godkännd utav Inet, vet dock inte hur de ska kunna se felet när det bara uppstår random vid spelande.. Någon som har förslag på vad ja ska göra?..

Till TS: när uppstår dina problem? Mvh

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Hej mina artefakter syns inte heller på benchmarking, så är precis som du rädd att inet inte kommer hitta något fel.
Mina problem kommer helt slumpmässigt, kan funka bra en timme sen uppstår det artefakter sen håller det på så.

Jag får som en kvadrat mitt på skärmen i olika färger, får även sträck över skärmen, ibland så dör även drivrutinen.
Skrev tidigare att det funkar med 13.12 drivrutinen men så är inte fallet får artefakter ändå.
Jag skickade precis tillbaka mitt kort hoppas dom hittar felet.

Vad har du för problem?
Har du samma typ av artefakter på båda korten?
Vad är det för kort?
ASUS MSI?

Permalänk
Medlem

Fick detsamma på mitt XFX 280X och bytte ut det hos återförsäljare. Nya kortet händer detta inte alls på. Skicka tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Range:

Hej mina artefakter syns inte heller på benchmarking, så är precis som du rädd att inet inte kommer hitta något fel.
Mina problem kommer helt slumpmässigt, kan funka bra en timme sen uppstår det artefakter sen håller det på så.

Jag får som en kvadrat mitt på skärmen i olika färger, får även sträck över skärmen, ibland så dör även drivrutinen.
Skrev tidigare att det funkar med 13.12 drivrutinen men så är inte fallet får artefakter ändå.
Jag skickade precis tillbaka mitt kort hoppas dom hittar felet.

Vad har du för problem?
Har du samma typ av artefakter på båda korten?
Vad är det för kort?
ASUS MSI?

Hej, har du fått något besked ifrån inet. Hittade de några fel?

Visa signatur

ok

Permalänk
Avstängd

Är det vanligt problem på R9 280x?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Är det vanligt problem på R9 280x?

Ja, det var en period när 280X hade lanserats som många modeller, särskilt ASUS DCII modeller verkade drabbas av artefakter även under stockclocks. Detta har dock lugnat ned sig nu.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Hej, har du fått något besked ifrån inet. Hittade de några fel?

Nej står att felsökningen är påbörjad, väntar ännu på besked...

Har du skickat in dina kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Range:

Nej står att felsökningen är påbörjad, väntar ännu på besked...

Har du skickat in dina kort?

Hejsan.

Jag har inte skickat in mina kort, väldigt tveksam att de kommer finna något fel då det uppstår väldigt random, har inte haft några problem med ena kortet nu på flera dagar. Men det andra kortet värkar mycket värre och händer ofta med så ska nog skickain det iallfal.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Yes, får också artefakter ibland, verkar sjukt random och kan inte tvinga fram dom. Spelar mest final fantasy 14 och det är bara i det spelet jag sett dom. Verkar hyffsat vanligt förekommande så hoppas på att det kan vara en mjukvarubugg kan ju vara önsketänkande.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Hejsan.

Jag har inte skickat in mina kort, väldigt tveksam att de kommer finna något fel då det uppstår väldigt random, har inte haft några problem med ena kortet nu på flera dagar. Men det andra kortet värkar mycket värre och händer ofta med så ska nog skickain det iallfal.

Okej hoppas dom hittar felet.
Pratade med Inet förut och teknikern har inte hittat något fel än så länge...
Men han skulle testa på måndag också.

Men det är ju värt att skicka in kortet på en felsökning, man ska ju inte nöja sig med ett defekt kort.
Även om dom inte hittar något fel så har man gjort vad man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Range:

Okej hoppas dom hittar felet.
Pratade med Inet förut och teknikern har inte hittat något fel än så länge...
Men han skulle testa på måndag också.

Men det är ju värt att skicka in kortet på en felsökning, man ska ju inte nöja sig med ett defekt kort.
Även om dom inte hittar något fel så har man gjort vad man kan.

Jo men har ingen direkt lust att behöva betala för en felsökning.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Jo men har ingen direkt lust att behöva betala för en felsökning.

Nej det klart skulle vara det så fall

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen detta kort och har inte märkt något problem med artefakter men däremot har jag ett flimmer som uppstår lite nu och då. Kan surfa runt och helt plötsligt hoppar skärmen till lite grann. Har googlat och det verkar vara ett ganska vanligt problem med den här familjen kort, men ingen här som märkt av det nyligen? Har senaste drivarna och verkar ha senaste bios-uppdateringen till kortet också.

Permalänk
Medlem

Jag får också flimmer på mitt, men aldrig att skärmen hoppar till, har också läst att många får det.
Du ska inte överväga att skicka kortet på en felsökning om detta är ett problem för dig?

Jag kan uppdatera med att inet hittade inget fel på mitt kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Range:

Jag får också flimmer på mitt, men aldrig att skärmen hoppar till, har också läst att många får det.
Du ska inte överväga att skicka kortet på en felsökning om detta är ett problem för dig?

Jag kan uppdatera med att inet hittade inget fel på mitt kort...

Wow så du fick alltså betala för en felsökning och fick de defekta kortet tillbaka?

Visa signatur

ok

Permalänk

Har problem med detta jag med, Korten är en vecka gammla, Har kommit 4 gånger kanske, Vet ifan vad det beror på

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem

Det bror på att minnen just på 280x blir lite överhettad. Problemet är att amd fick panik när alla ville maina på amd kort så började de pumpa ut kort utan ordentligt testa skiten. Väldigt många 280x lider av de här problemen. Om man vill pilla så finns det faktiskt youtube klipp där killar sätter extra eller bättre kylning på minnen och deras problem var borta.

Jag köpte 280x och skickade tillbaka efter flimmer just bara på bf4. Komplett kunde inte hitta fel så jag ut ett nytt som har funkat bra sen dess.

Med andra ord skicka tillbaka

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med dustin och ska få ett nytt kort, hade övervägt att byta kort helt men tänker testa ett till åtminstone. Får se om det blir någon skillnad, annars blir det nog att nosa på ett GTX-kort istället om inte dustin bråkar...

Permalänk
Medlem

Jag ska ochså setill att få mina kort iväg skickade. Hoppas värkligen dom finner felet så man kan få de utbytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Edit: Artefakterna har börjat dyka upp igen.

sry om den här tråden är lite gamal men ville bara komma med en update. Jag installerade en äldre drivrutin för några dagar sedan (13.12) och har inte sett en enda artefakt sen dess. hände flera gånger dagligen med senaste stabila och senaste betan. Kan vara värt att testa för er andra som också har problem.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Men aashdda. Fick ett nytt kort från Dustin i måndags men har inte haft tid att installera det förrän nu. Verkar funka bra, får inget flimmer. Men helt plötsligt när jag spelar ett spel slocknar skärmen, allt är dött och jag blir tvungen att hardresetta datorn...

edit: märkte att sladden till nätagget satt lite löst när jag kopplade bort grafikkortet, kan detta leda till black screen of death? Tycker ju att det inte borde funkat alls om det var problem med strömtillförsel men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt msi r9 280x som köptes förra onsdagen.
Får screen tearing och datorn kraschar lite random då och då.
Testat att klocka ner kortet med afterburner, ibland har det fungerat en hel dag utan krascher, sen kan det helt plötstligt krascha/teara hela tiden.

Testade att updatera bios på grafikkortet, får se om det funkar.
Annars blir det nog en sväng till inet o snacka med dom i butik.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera om någon har samma fel, lämnade in grafikkortet hos inet och dom hittade fel. Så blev ett gtx 770 för mig istället.

Permalänk
Medlem

Vilka skit kort detta verkar vara!? Tur att jag har övervägt AMD då

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Jag har problem med Artefakter också på mitt 290x Lightning. Men endast i Archage. Visar inga problem i tex benchmarks.
De har även hänt att hela datorn låst sig och jag fått en helt rödfärgad bild på skärmen. Resetknappen är de ända som funkar då.
Men de är så dumt att de endast händer i Archage, pga de som jag dragit mig för att göra en felanmälan. :/

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippzor:

Tänkte bara uppdatera om någon har samma fel, lämnade in grafikkortet hos inet och dom hittade fel. Så blev ett gtx 770 för mig istället.

Jag gjorde samma fast på NoN.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma problem här. Hoppar til i desktop mode ibland. Artefakter i vissa spel. Furmark funkar feilfritt. Tror det blir ett GTX 970. hejdå AMD.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Jag har fick flimmer och artefakter när jag köpte mitt kort i februari! Skickade tillbaka det och de kunde inte hitta felet! Blåste datorn in med nya friska drivisar har funkat i 7 månader nu sen när jag uppdaterade till den nya så kom flimmer och artefakter tillbaka! jag pratade med inet och de sa att jag ska prova på en annan dator så jag får återkomma med detta tills jag vet vad mitt är! Obs jag tog bort den gamla innan jag installerade den nya drivisen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem

Jag har nu skickat inn båda mina kort, hoppas dom finner felen. Kommer med en liten uppdatering hur det gått.. Nyfiken

Visa signatur

ok