Du gamer: varför ha stationär dator när man kan ha bärbar?

Permalänk

Hej jag har nyligen köpt min första bärbara dator och är emot min förmodan nöjd (tänkte som väldigt många andra här att jag aldrig skulle skaffa en bärbar dator, men hamnade i den sitsen att stationär inte längre var ett val och fick skaffa en laptop), men samtidigt så skulle jag kunnat fått en mycket bättre stationär dator för samma pengar. Men behövde en liten portabel speldator (ser inte meningen med att släpa runt på en 3-4kg+ laptop) då jag ska plugga och samtidigt pendla mellan boenden så bestämde mig för att offra prestandan hos en stationär mot smidigheten i en Laptop. Om jag hade haft en egen lägenhet och inte skulle hålla på att flytta runt och plugga så skulle jag uppgradera min gamla stationära direkt och troligtvis så skulle min bärbara mest stå och samla damm i det scenariot. Så ifall du inte behöver bara med dig datorn eller flytta på den ofta så skulle jag rekommendera att du skaffar en stationär dator utan att tveka då de är de bättre maskinerna, allt är relativt till vad man köper dock men det säger sig själv ;-).

Skrev en recension på laptopen som jag köpte, länk - http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det roliga är att du får en hyfsad gaming stationär och en billig laptop för de gånger man vill "sitta på en balkong i Spanien" för samma pris (ja nästan) som man får en hyfsad gaming laptop. Tål att tänkas på egentligen.

Bra poäng, är några som nämnt det tidigare och det ligger något i det.

Permalänk

En bärbar för långa tågresor. Inte ''gaming''.

Permalänk
Medlem

Alltså.. jag skulle inte vilja spela på en laptop även om den maxade alla spel. Stationär är bättre på alla vis.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Menar att den har presenterats av mer än en person som det vore någon form av superkonsol men i verkligheten är det bara ännu ett eller flera företag som sätter ihop en kraftig HTPC. Finns absolut ingenting med en steam machine (ja, förutom OS som går att fixa om man så önskar) som gör den speciell..

Det jag syftar på är minsta möjliga maskin som fortfarande huserar ordentlig hårdvara, för att uppfylla den önskan om bärbarhet TS nämnde (men som visade sig vara ett missförstånd från min sida).

För mig är det två saker som gör en Steam Machine speciell:

1. Minsta möjliga chassivolym
2. Avskalad (ingen onödig optisk enhet eller hårddiskar etc), med fokus enbart på högsta möjliga spelprestanda

En Steam Machine som inte följer dessa två är förstås som vilken htpc som helst, som du säger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baba Ghannouj:

Bra poäng, är några som nämnt det tidigare och det ligger något i det.

För att sätta det lite i perspektiv så presterar GTX 860M som laptopen en länkade till dig för över 10000kr hade cirka 3900 poäng i en populär benchmark som heter "3DMark Fire Strike".
GTX 750 Ti som kostar strax över ynka 1000kr presterar 4200 poäng i det testet.

Man betalar något oerhört för mobilitet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Billigare och byta t.ex GPU , CPU när det behövs än en ny laptop varje gång.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

För att sätta det lite i perspektiv så presterar GTX 860M som laptopen en länkade till dig för över 10000kr hade cirka 3900 poäng i en populär benchmark som heter "3DMark Fire Strike".
GTX 750 Ti som kostar strax över ynka 1000kr presterar 4200 poäng i det testet.

Man betalar något oerhört för mobilitet.

Absolut, jag köper det. Försöker bara hitta någon slags medelväg där jag kan hålla på med min hobby i relativ lugn och ro. Med familj i samma bostad som gör att det saknas rum för datorhörna så blir mobilitet och småskalighet guld. Det blir att antingen köpa en liten, flyttbar dator, eller köpa en villa, typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Ghannouj:

Jo, steam machine tycker jag låter rätt tilltalande (en av få verkar det som, att döma av responsen när de presenterades). Problemet med den är ju dock att den fortfarande är stationär. Tänkte att jag skulle kunna göra mer grejer än att bara spela på datorn. Sitta och skriva på forum på en balkong i Spanien t.ex, som jag gör nu

Det jag skulle rekommendera dig, är att bygga eller låta t.ex komplett eller Inet bygga en bra stationär för strax över 10000:-
Sedan har du någon surfplatta för slösurf och småspel. Då har du fått det bästa från två världar utan att behöva kompromissa.
För det blir just en kompromiss av dom två världarna, när man skaffar gaming-laptop. Låst hårdvara, Högre värmeutveckling, högre ljud, osv osv.
Så skall du fundera på att hoppa över till rätta sidan så skall du göra det med stil. Jag kan snabbt och effektivt ta fram ett bra paket åt dig, om du vill ha en bra byggmall.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Ghannouj:

Bra poäng, är några som nämnt det tidigare och det ligger något i det.

Det gör det absolut. Själv har jag en billig (under 4k) Asus Transfomer T100 för alla bärbara behov (inklusive bokläsning).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

För det blir just en kompromiss av dom två världarna, när man skaffar gaming-laptop. Låst hårdvara, Högre värmeutveckling, högre ljud, osv osv.

Precis, och urusel batteritid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

hehe

Permalänk
Skrivet av Baba Ghannouj:

Absolut, jag köper det. Försöker bara hitta någon slags medelväg där jag kan hålla på med min hobby i relativ lugn och ro. Med familj i samma bostad som gör att det saknas rum för datorhörna så blir mobilitet och småskalighet guld. Det blir att antingen köpa en liten, flyttbar dator, eller köpa en villa, typ

Om jag va i din sits så skulle jag nog satsa på en sånhär lösning -
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7178358/2014-09-22

HTPC/Steammachine som du kopplar till tv, alternativt bär med dig lätt till nån polare. Endast ström och hdmi-sladd behövs. Tyst kommer den va också!
När du inte kan ha tillgång till tvn eller ska sitta på balkongen så tar du din tablet och spelar/skriver med.
Detta för priset av en "game-laptop"..

Permalänk
Inaktiv

Av en enda anledning; det finns inte ens EN bärbar som på ett krävande spel kan vara i princip ljudlös. Det små irriterande fläktarna skulle driva mig till vansinne alldeles för fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det mesta har redan nämnts, men det är helt enkelt en sån jävla stor skillnad, i pris/prestanda, värmeutveckling, ljudnivå men framför allt upplevelsen. Får typ ont i huvudet av att använda bärbara datorer medans min stationära är en ren och skär fröjd att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis, och urusel batteritid.

det är ju inte sant. med nvidia optimus så får man helt ok batteritid. min laptop klarar sig en bra stund på batteri om man inte spelar och faktiskt 1½-2 timmar när man spelar på batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det är ju inte sant. med nvidia optimus så får man helt ok batteritid. min laptop klarar sig en bra stund på batteri om man inte spelar och faktiskt 1½-2 timmar när man spelar på batteri.

Allt är ju relativt, men för mig är 2 timmar uruselt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Spela på en bärbar? Usch! *ryser av obehag*

Utan att ens gå in på ergonomin, så undrar jag hur mycket man skulle tvingas spendera på en bärbar om man vill driva t.ex. BF4 i ultra-preset på 1440p och med 144 Hz.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

Spela på en bärbar? Usch! *ryser av obehag*

Utan att ens gå in på ergonomin, så undrar jag hur mycket man skulle tvingas spendera på en bärbar om man vill driva t.ex. BF4 i ultra-preset på 1440p och med 144 Hz.

Tror inte det går, knappt så att man får det själv med ett enda GTX 780 när man spelar i 1080p i BF4, sänker alltid lite i det spelet... (Borde köpa mig ett till nu i och med 970/980, hmmmm )
Men så vitt jag vet så är väl 880M SLI det bästa man kan få tag på mobilt och 2st 880M presterar enligt Notebooktech: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-880M-SLI.1090... ungefär som ett ensamt GTX 780/780 Ti.

PS. 880M SLI är inte billigt!

Dold text
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

I rest my case.
Hittade inte ens någon bärbar med 880M SLI på Komplett eller Inet.
Antar att man får kolla på Alienware eller liknande om man ens vill hitta den konfigurationen, och då lär det gå på minst 30.000:-

Isåfall köper jag hellre en stationär för 15.000:- idag, och en stationär för 15.000:- om 5 år.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

I rest my case.
Hittade inte ens någon bärbar med 880M SLI på Komplett eller Inet.
Antar att man får kolla på Alienware eller liknande om man ens vill hitta den konfigurationen, och då lär det gå på minst 30.000:-

Isåfall köper jag hellre en stationär för 15.000:- idag, och en stationär för 15.000:- om 5 år.

Kollade för skojs skull på "PC-konsulten" där man kan konfigurera själv och priset blev 21-22k för en konfigurerad dator med en i5:a och 880M i SLI.
Värt att nämna är att det kostar 9000kr att lägga till 880M SLIistället för den GPU'n modellen i fråga använder från början vilket är 290XM.
Alltså borde en 880M GPU kosta mellan 5000-6000kr.

2st 880M presterar sedan ungefär likadant eller värre än ett GTX 970 för 3000kr, det betyder alltså att man betalar 3-4 gånger så mycket för high end prestanda i laptops, helt sjukt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Baba Ghannouj:

Tack för alla svar! Känns som man borde kunna räknat ut det själv som många nämner, att man får mer prestanda för pengarna i en stationär dator. Men som konsolspelare tycker jag bara det känns så idealiskt att ha en liten platt burk kopplad till TVn via HDMI, som jag samtidigt kan plugga ur och ta med mig in i sängen och surfa på när jag bara vill slappa, eller åker bort tex.

Går det ens att hitta värdiga gaminglaptops under 10000?

Jag hade nog istället satsat på en mindre stationär, typ steambox kanske. Varför?

1. Du hittar inte en så vettig laptop för under 10k.

2. De flesta gaminglaptops är INTE "en liten platt burk" du vill ta med när du åker bort, och framför allt inte tar med till sängen. (De man får för 10k som är värda att spela på väger 3-4Kg, blir varma som fan, och drar så mycket ström att man inte använder dem någon längre tid utan att ta med nätadaptern överallt.

3. Är det spelandet som är i fokus får du många gånger högre prestanda för 10k, och kan få det i en liten nätt burk, som framför allt inte låter som ett mindre jetplan så fort du ska spela.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

2st 880M presterar sedan ungefär likadant eller värre än ett GTX 970 för 3000kr, det betyder alltså att man betalar 3-4 gånger så mycket för high end prestanda i laptops, helt sjukt

Skulle säga att det besvarar trådtiteln ganska bra. ^^

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Allt är ju relativt, men för mig är 2 timmar uruselt.

du tycker alltså att två timmars spelande på batteri är uruselt? två timmars vanlig användning håller jag med om men att det skulle vara dåligt att kunna spela en bra stund på batteri kan jag absolut inte hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du tycker alltså att två timmars spelande på batteri är uruselt? två timmars vanlig användning håller jag med om men att det skulle vara dåligt att kunna spela en bra stund på batteri kan jag absolut inte hålla med om.

Jajjemän, två timmars spelande är skräp. Förutom alla andra nackdelar med bärbart så är tiden dessutom kraftigt begränsad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Jajjemän, två timmars spelande är skräp. Förutom alla andra nackdelar med bärbart så är tiden dessutom kraftigt begränsad.

Nåja. Allt är väl relativt. men om man nu måste ha med sig speldatorn så klarar den ju sig rätt mycket längre än en stationär utan ström från väggen ;). För vad menar man annars med att tiden är kraftigt begränsad? I förhållande till vad?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jajjemän, två timmars spelande är skräp. Förutom alla andra nackdelar med bärbart så är tiden dessutom kraftigt begränsad.

Två timmar är bra mycket längre än en stationär klarar sig. En bärbar klarar sig, precis som en stationär, i obegränsad tid när den är inkopplad (och förblir även då någorlunda mobil och kan användas i t.ex. soffan eller på balkongen) och klarar sig även en bra stund utan vägguttag, speciellt om man ska surfa eller något sådant, men även en viss tid om man vill spela (dock på battery saving så inte så högs inställningar, high performance klarar sig inte så länge.)

Det är oerhört begränsande att endast ha stationära datorer och inget jag kan tänka mig att gå tillbaka till. Om jag bara fick välja en skulle jag välja bärbar utan tvekan då den även fungerar utmärkt som stationär med inkopplad skärm och hörlurar samt mus och tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satsa på en mindre högpresterande gaming dator, och komplimera med en portabel lösning för dina behöv.

Ska man inte kunna streama spel nu för tiden med t ex Nvidia Shield Tablet? Då behöver du inte offra spelprestanda om du vill spela i sängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Om jag bara fick välja en skulle jag välja bärbar utan tvekan då den även fungerar utmärkt som stationär med inkopplad skärm och hörlurar samt mus och tangentbord.

Ja, det vore det optimala. I framtiden alltså, när/om det kommer bärbart som har lika hög prestanda och låg ljudnivå som en stationär, med väldigt lång batteritid när den inte är dockad. Om 5-10 år kanske.

Till dess föredrar jag en ordentlig stationär för vardagsbruk + spel, och en simpel bärbar med lång batteritid för mobila utsvävningar. Jag föredrar skrivbord + kontorsstol med hög ergonomi långt framför slösoffan, men det är ju jag det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Håller med om mycket om det som står här! (prestandan etc etc)

Det jag tänkte flika in med är flera skärmar!
Har en stationär och 3st datorskärmar + en tv inkopplad. Älskar "skrivbordsytan" för det blir mycket lättare att jobba effektivt med tex skoluppgifter eller annat. Laptop är man ju rätt begränsad på bara en skärm om man inte kopplar in en extra eller två (om det ens går?) till den, men då försvinner ju laptop"känslan" om man ska hålla på med externa skärmar och så, då kan man lika väl ha en liten mini-itx istället/också. Sedan dem som spelar eyefinity måste ju ha en stationär dator, har själv lirat lite eyefinity och det skulle man väll inte ens komma i närheten av att kunna göra på en laptop/laptop+skärmar?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧