Permalänk
Medlem

Uppgradera HTPC, köpråd?

Har blivit trött på att min HTPC konstant krånglar och funderar på att byta ut en del av komponenterna. Jag kör nu en A8-5500 och en Asrock FM2A85x-ITX och det är det överlägset mest instabila system jag någonsin varit med om.
Trots ominstallation och att jag nästan inte har någonting installerat(har typ bara firefox, vlc, xbmc, 7-zip och ett övervakningsprogram från Asrock installerat) så är det hela tiden olika problem.

Tänkte därför byta till ett Intel system istället men jag har inte riktigt hängt med på vad som finns på marknaden som skulle passa bra i en HTPC.
Kraven är egentligen att det ska gå att kyla effektivt med min Noctua NH-L12, få plats i mitt ITX chassi samt ha tillräckligt med prestanda för att med lätthet kunna spela upp film i HD, surfa osv. Det får gärna vara lite överdimensionerat så att man slipper ligga på gränsen vad gäller prestanda.

Har funderat på en I3:a av något slag men har inte riktigt koll på vilken modell man bör satsa på eller vilka moderkort som är bra.

OS, SSD, 4GB RAM, Chassi osv. har jag redan.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket tid du spenderat på att felsöka ditt existerande system, men det du har är ju rätt bra grejer för vad du vill göra.

Om du ändå vill handla så skulle jag reka en haswell i3'a.
HD4600 i dom hanterar allt vad filmer kan slänga åt den samtidigt som den t.o.m klarar enklare spelande.
Som moderkort så är det ju helt upp till vad du behöver för extrautrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vet inte hur mycket tid du spenderat på att felsöka ditt existerande system, men det du har är ju rätt bra grejer för vad du vill göra.

Om du ändå vill handla så skulle jag reka en haswell i3'a.
HD4600 i dom hanterar allt vad filmer kan slänga åt den samtidigt som den t.o.m klarar enklare spelande.
Som moderkort så är det ju helt upp till vad du behöver för extrautrustning.

Håller helt med, TS nuvarande burk borde klara precis det han efterfrågar utan problem, känns som att TS kan ge det ett försök med felsökning innan han slänger ut 1,5-2 tusen på nya delar där det han gör med burken inte kommer påverkas speciellt mycket.

När det gäller intelsystem är en i3 med HD4600 att rekommendera, kolla noga dock då inte alla har den grafikenheten. Det kan även räcka med en Pentium och skulle de bli för klen grafikmässigt kan man stoppa i ett billigt litet grafikkort utan problem (om det ryms i chassit).

EDIT: Syftningsfel, ändrade till TS så det inte blev riktat till Svensktiger..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Vilken processor som helst + ett Nvidia Geforce 210 för 250 spänn så klarar man 1080p utan problem iaf.
Jag har en Intel Celeron Dual-Core G550 + ett moderkort för 500 spänn och 2gig ram, det fungerar utan problem till alla 1080p jag har testat än iaf.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Håller helt med, TS nuvarande burk borde klara precis det han efterfrågar utan problem, känns som att TS kan ge det ett försök med felsökning innan han slänger ut 1,5-2 tusen på nya delar där det han gör med burken inte kommer påverkas speciellt mycket.

När det gäller intelsystem är en i3 med HD4600 att rekommendera, kolla noga dock då inte alla har den grafikenheten. Det kan även räcka med en Pentium och skulle de bli för klen grafikmässigt kan man stoppa i ett billigt litet grafikkort utan problem (om det ryms i chassit).

EDIT: Syftningsfel, ändrade till TS så det inte blev riktat till Svensktiger..

Har lagt ner ganska mycket tid på att försöka fixa den men tyvärr inte lyckats. Det är inte så att den kraschat en gång och att jag sedan vill slänga bort den.

Det är konstant små problem så som senaste tiden då USB3 drivarna slutat fungera lite då och då och andra liknande grejer.
Största problemet är dock att det är lite av ett lotteri om den startar eller inte. Igår höll jag på med att försöka fixa USB3 drivrutinsproblemet genom att installera om drivrutinerna(med drivrutiner från Asrock) men då ville den inte starta igen sedan, fick blåskärm varje gång. Då lät jag den vara till idag och då gick det helt plötsligt bra att starta den igen.

Ända sedan jag köpte den för lite över ett år sedan har jag haft problem med att den inte startar riktigt då och då, den ger ingen bild efter att den ska ladda windows. Här är en bättre förklaring och det enda jag hittat om problemet:
http://forums.tweaktown.com/asrock/52363-asrock-fm2a85x-itx-o...
http://forums.tweaktown.com/asrock/52424-my-fm2a85x-itx-requi...

Hur fixar man något sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Har lagt ner ganska mycket tid på att försöka fixa den men tyvärr inte lyckats. Det är inte så att den kraschat en gång och att jag sedan vill slänga bort den.

Det är konstant små problem så som senaste tiden då USB3 drivarna slutat fungera lite då och då och andra liknande grejer.
Största problemet är dock att det är lite av ett lotteri om den startar eller inte. Igår höll jag på med att försöka fixa USB3 drivrutinsproblemet genom att installera om drivrutinerna(med drivrutiner från Asrock) men då ville den inte starta igen sedan, fick blåskärm varje gång. Då lät jag den vara till idag och då gick det helt plötsligt bra att starta den igen.

Ända sedan jag köpte den för lite över ett år sedan har jag haft problem med att den inte startar riktigt då och då, den ger ingen bild efter att den ska ladda windows. Här är en bättre förklaring och det enda jag hittat om problemet:
http://forums.tweaktown.com/asrock/52363-asrock-fm2a85x-itx-o...
http://forums.tweaktown.com/asrock/52424-my-fm2a85x-itx-requi...

Hur fixar man något sådant?

Hmm, jag har faktiskt haft liknande problem med mitt E-350 och precis som du tänkt köpte jag ett nytt system (intel tom) och är väldigt nöjd med det. Det visade sig dock sen att det inte var något fel på moderkort, felet var ett defekt PicoPSU (kopia) och kortet används nu som NAS. Tipset är att testa annat nätagg om möjligt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hmm, jag har faktiskt haft liknande problem med mitt E-350 och precis som du tänkt köpte jag ett nytt system (intel tom) och är väldigt nöjd med det. Det visade sig dock sen att det inte var något fel på moderkort, felet var ett defekt PicoPSU (kopia) och kortet används nu som NAS. Tipset är att testa annat nätagg om möjligt.

Nätagget jag har är ett 300W SFX agg som jag fick med chassit så det håller nog kanske inte jättehög kvalitet.
Har inte så mycket annat att testa med dock. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Nätagget jag har är ett 300W SFX agg som jag fick med chassit så det håller nog kanske inte jättehög kvalitet.
Har inte så mycket annat att testa med dock. :/

Inga datorbyggande kompisar i närheten? Var bor du? Det finns säkert Swec:are i närheten som kanske råkar läsa i tråden här och kan låna ut. Bor du i Kalmar kan jag hjälpa

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W