Permalänk
Medlem

En arbetslös ingenjör :(

Hej alla,

Jag är snart färdig utbildat som högskoleingenjör i medieteknik.Jag har redan börjat söka jobb,men inom min inriktning finns inte så mycket jobb.Det var fel val!

Jag funderar nu att läsa en KY/YH utbildning som jag kan kombinera med min ingenjörs utbildning ex.systemutvecklare, programmerare osv.

Jag vill veta vad ni skulle rekommendera? Vad hade ni gjort om ni var på samma situation?

Tack/
Eva

Permalänk
Medlem

Systemutveckling är ett bra val. Kvinnor med IT-kunskaper är enormt eftertraktade på arbetsmarknaden i dagsläget. Antingen tar du kurser eller så lär du dig själv! http://www.codecademy.com/ är en bra site!

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att kombinera med mer programmering säkert, men praktisk erfarenhet är också bra. Det är ju ett bra sätt att komma igång, så sök jobb inom närliggande områden på en gång kanske. Det finns magister och masterprogram utöver YH. Om du nu läst tillräckligt med poäng inom datavetenskap/informatik osv. Sen kan du läsa många högskolekurser fristående. Beror ju helt på vad man vill arbeta med. Det finns jobb inom media och reklambyråer, webbyråer med mera om man så vill. Vill man ska man ju satsa på det man brinner för, och bygger man upp kompetenser och erfarenheter så kan man ju också livnära sig på det. Vill man gå åt systemutveckling är det mest vilja också. Svårt att ta till sig kunskap på vettig nivå om man inte vill och inte är genuint intresserad. Alla jobbar ju inte med exakt det inriktningen på programmet var, och programmen är ju ganska breda så det i sig gör inget.

Program och kurser till våren är det ju dags att söka nu. Skolan borde ha studievägledning. Pröva att prata med dem.

Permalänk
Medlem

Det finns 2-års utbildningar som systemutvecklare i java(är mer intresserad av java),men det är en Yh utbildning.
Min högskoleingenjör på KTH + systemutvecklare i java, räcker det att få ett bra jobb med högre lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gladde:

Systemutveckling är ett bra val. Kvinnor med IT-kunskaper är enormt eftertraktade på arbetsmarknaden i dagsläget. Antingen tar du kurser eller så lär du dig själv! http://www.codecademy.com/ är en bra site!

Dock har ju code-academy enbart webbutveckling på sin sida. javascript, php, HTML och css mm. Är man intreserad av C++ eller liknande så får man inte mycket kunskap därifrån.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad har du läst för ämnen? Vad vill du jobba med? Vad kan du tänka dig jobba med? Lönekrav?

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Skrivet av Eva85:

Det finns 2-års utbildningar som systemutvecklare i java(är mer intresserad av java),men det är en Yh utbildning.
Min högskoleingenjör på KTH + systemutvecklare i java, räcker det att få ett bra jobb med högre lön?

Som kvinnlig systemutvecklare kommer du kunna välja och vraka mellan jobben, i alla fall som det är i dagsläget. Min mening är dock att .net är en bättre satsning i dagsläget än Java.

Permalänk
Medlem

Jag läste de här kurser;

Informationsteknik och ingenjörsmetodik 7,5 hp
Introduktion till medieteknik 7,5 hp
Ekonomi och organisation 7,5 hp
Multimediaproduktion, tekniskt projekt 7,5 hp
Matematik 7,5 hp
Gestaltning och design 7,5 hp
Programmering 7,5 hp
Medieteknik 7,5 hp
Elektroteknik och digitalteknik 7,5 hp
Kompetens och utveckling 7,5 hp
Audio- och videoteknik 7,5 hp
Differential- och integralkalkyl 7,5 hp
Miljö- och arbetsvetenskap 7,5 hp
Sannolikhetslära och statistik 7,5 hp
Databasteknik och datorkommunikation 7,5 hp
Ljud som informationsbärare 9 hp
Examensarbete inom medieteknik, 15hp
Laser med tillämpningar 6 hp
Internetkurs: Miljövetenskap. Fysiken med tillämpningar 7,5 hp
C-programmering med C++, grundkurs 6 hp
Grafisk produktion 7,5 hp
Medieekonomi och juridik 7,5 hp
Tv-teknik 7,5 hp

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är ingenjör från KTH. Idag är arbetsmarknaden ganska bra och det finns jobb till de flesta!

Den svåraste frågan är också den som ger mest svar: Vad vill DU jobba med när är färdigutbildad?

Om du kan svara på det så öppnas många dörrar. Vad är drömjobbet? Vad behövs för det etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eva85:

Det finns 2-års utbildningar som systemutvecklare i java(är mer intresserad av java),men det är en Yh utbildning.
Min högskoleingenjör på KTH + systemutvecklare i java, räcker det att få ett bra jobb med högre lön?

Vad innehåller denna utbildning och vem är huvudman (för YH-utbildningen)? Varför är den att föredra mot högskolekurser eller masterprogram inom datavetenskap/systemutveckling? YH är ju att börja från grunden igen, det kan ju vara bra, men det är ingen akademisk påbyggnad för det. Så då är det intressant att veta vad som gör den så intressant. Vi har svårt att veta om du kan bygga på din utbildning på högskola/universitet, det går iaf i vissa fall fast där måste man titta specifikt. Sen kan du ju titta utanför KTH när det gäller programmeringskurser eller master/magister-program. Men prata med studievägledare på högskolan om dina funderingar. Lön beror helt på vad man har för arbetsgivare och position. Finns inga garantier, kollektivavtal ger en inte 40k+ i månaden, det är förhandlingsutrymme.

Permalänk
Medlem

Leta efter en bra KY/YH-utbildning som är kombinerad med praktik hos företag i branschen, vi har många väldigt duktiga som kommit in den vägen där jag jobbar, vi samarbetar med Nackademin och tar emot praktikanter därifrån.

Hade jag behövt hitta ett jobb och jag inte hade personliga kontakter att få jobb via (vilket alltid kommer slå alla utbildningar i hela världen) så hade jag nog sökt dit.

Permalänk
Medlem

Sen lär man sig programmera och programmering generellt, inte direkt språket i sig sånt går att byta. Läser du C++, .NET/C# osv bör du ha förståelse för Java också och vise versa och bör kunna byta utefter jobb och projekt. Du bör ju få en kunskap du kan bygga vidare på och då är det att lära sig nya saker som gäller oavsett vilket språk man hamnar i. Det går inte alltid att kräva att de använder det språk och miljö du föredrar och det kommer ju skilja för olika projekt och syften inom samma firma ändå. Man blir ju inte expert inom något smalt område med en 2-årig utbildning, sånt får man inrikta sig mot senare.

Är det LIA du vill åt? Effektivt kanske Javaprogrammering specifikt är en termin av ett sånt program.

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle först fundera vilket område jag är minst insatt i av de du nämnt. Därefter skulle jag ta ställning till om den utbildningen kommer ge mig en del av kunskapen i det andra ämnet på köpet. Båda du nämner är viktiga men det är nog så viktigt att ha en förståelse kring hur ett datasystem fungerar både programmeringsmässigt och systemmässigt.

Jag skulle rekommendera att du väljer den akademiska vägen eftersom du kan använda en del av de kurser du redan har för att ta en ny examen, därav blir utbildningen kortare. Tänk också på att en KY/YH inte garanterar jobb. Den vägen skulle jag bara rekommendera om du vill byta miljö.

Om du väljer något inom programmering, tänk på att det är viktigt att börja med systemnära programspråk ex. C och få med förståelsen hur man nyttjar systemets resurser. Det finns gott om programmerare som kan programmera ihop ett program, men det är desto svårare att hitta programmerare som inte bara kan programmera, utan också gör det snyggt och nyttjar systemet på ett bra sätt.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simon253:

Dock har ju code-academy enbart webbutveckling på sin sida. javascript, php, HTML och css mm. Är man intreserad av C++ eller liknande så får man inte mycket kunskap därifrån.

Enbart webbutveckling? Du kan hitta på ganska mycket med http://www.codecademy.com/en/tracks/python

Permalänk
Medlem

Människa-datorinteraktion ser ut att gå att kombinera med den existerande utbildningen. Om du skulle vilja fortsätta på KTH. Som sagt studievägledare och sätta sig in i det hela kan vara bra för att se vilka alternativ som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eva85:

Jag läste de här kurser;

Informationsteknik och ingenjörsmetodik 7,5 hp
Introduktion till medieteknik 7,5 hp
Ekonomi och organisation 7,5 hp
Multimediaproduktion, tekniskt projekt 7,5 hp
Matematik 7,5 hp
Gestaltning och design 7,5 hp
Programmering 7,5 hp
Medieteknik 7,5 hp
Elektroteknik och digitalteknik 7,5 hp
Kompetens och utveckling 7,5 hp
Audio- och videoteknik 7,5 hp
Differential- och integralkalkyl 7,5 hp
Miljö- och arbetsvetenskap 7,5 hp
Sannolikhetslära och statistik 7,5 hp
Databasteknik och datorkommunikation 7,5 hp
Ljud som informationsbärare 9 hp
Examensarbete inom medieteknik, 15hp
Laser med tillämpningar 6 hp
Internetkurs: Miljövetenskap. Fysiken med tillämpningar 7,5 hp
C-programmering med C++, grundkurs 6 hp
Grafisk produktion 7,5 hp
Medieekonomi och juridik 7,5 hp
Tv-teknik 7,5 hp

Det var en hel del som var väldans riktat. Bredda dina vyer! Mångt och mycket handlar om learning by doing och vara social i alla sammanhang. Gå på intervjuer för flera olika ingenjörsposter. Kanske försök hitta en praktikplats på företag du känner är intressanta? Oftast annonseras de nog inte ut, utan du får försöka söka dig rätt, helt enkelt.
Det är inte helt lätt, men du är studiemässigt långt ifrån oförberedd för verkligheten!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Jag får intrycket att du automatiskt har A-kursen inom data genom dina kurser. Sedan beror det på hur välvilliga de är på Universitetet i fråga. Jag skulle tro att med lite tur kan du sadla om med en ettårig kursplan.

Om det nu var din dröminriktning så tycker jag inte att du skall släppa den innan den är färdig och du fått ut en examen. Har du avslutat din ingenjörsutbildning i det ämnet du har nu så kan du alltid använda den examen i framtiden om du skulle få tillfället. Dessutom kan du söka jobb under tiden du läser en annan inriktning och skulle du nu få ett jobb på den kan du hoppa av studierna och börja jobba. Får du inget jobb under tiden har du i slutändan två examina att bifoga din arbetsansökan!

Jag skulle dock rekommendera att du börjar hos studievägledaren på det universitet/högskolan du studerat på för att se om du kan hitta en alternativ väg. Ha gärna lite egna önskemål med i diskussionen och var inte rädd för att ha lite krav.

Jag hoppas att allt löser sig för dig och att du får jobb tillslut. Men framför allt hoppas jag att du får jobba med det du drömt om i framtiden!

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eva85:

Hej alla,

Jag är snart färdig utbildat som högskoleingenjör i medieteknik.Jag har redan börjat söka jobb,men inom min inriktning finns inte så mycket jobb.Det var fel val!

Jag funderar nu att läsa en KY/YH utbildning som jag kan kombinera med min ingenjörs utbildning ex.systemutvecklare, programmerare osv.

Jag vill veta vad ni skulle rekommendera? Vad hade ni gjort om ni var på samma situation?

Tack/
Eva

men du måste väl ändå ha fått grundläggande ingenjörskompetens? vad säger konsultfirmorna, ÅF mfl?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Inaktiv

Läst Medieteknik.. Det ska vara en väldigt bra utbildning men hög konkurrens om jobb har jag hört..

Nå läst en master/magisterutbildning inom det område du vill läsa. Att börja om och läsa en KY skulle jag inte rekommendera. Det finns dock lite undantag såsom en projektledarutbildning m.m

Permalänk
Medlem

Tack alla för era fina svar! Jag ska prata med med studievägledare om att göra en ettårig kursplan med bara programmeringskurser. Vilka kurser rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

http://www.jenseneducation.se/JENSEN-yrkeshogskola/Utbildning... <--- gör det lätt att få jobb inom tex banksektorn!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att du ska prova att skaffa ett jobb innan du hoppar på ännu mer utbildning.

Som många tidigare har frågat, vad vill du jobba med? Och då menar jag vad du innerst inne tycker är roligt, inte var jobben eller lönen finns. Det blir så otroligt mycket lättare att leva om man tycker det är roligt att gå till jobbet varje dag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eva85:

Tack alla för era fina svar! Jag ska prata med med studievägledare om att göra en ettårig kursplan med bara programmeringskurser. Vilka kurser rekommenderar ni?

C# och Java. Java är eftertraktat då det används i Android. C# är dominant på windows-sidan.
Du får nog vara beredd på att inte få rena utvecklarjobb till en början men med de två språken har du stora möjligheter att få in en fot inom testning också.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med andra om att som kvinna inom systemutvecklings-, mjukvaruutvecklings-yrkena kommer du lätt få arbete. Skulle säga att Java är bra att lära sig. Används på många stora företag och är likt C# om du skulle söka arbete med det som inriktning istället. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eva85:

Det finns 2-års utbildningar som systemutvecklare i java(är mer intresserad av java),men det är en Yh utbildning.
Min högskoleingenjör på KTH + systemutvecklare i java, räcker det att få ett bra jobb med högre lön?

Mig veterligen så har KTH lagt ner högskoleingenjörsutbildningen med inriktning Medieteknik för ett bra tag sedan?

Sedan tycker jag att det är lika bra för dig att hoppa på någon av de Masters utbildningar som finns, MDI (HCI) är ett bra alternativ, interaktiv programmering en annan. Har man en högskoleingenjörsexamen så är det bara två år kvar till civ. ing. och då är det lika bra att skaffa en sådan om man ändå tänkt plugga två år till?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mig veterligen så har KTH lagt ner högskoleingenjörsutbildningen med inriktning Medieteknik för ett bra tag sedan?

Sedan tycker jag att det är lika bra för dig att hoppa på någon av de Masters utbildningar som finns, MDI (HCI) är ett bra alternativ, interaktiv programmering en annan. Har man en högskoleingenjörsexamen så är det bara två år kvar till civ. ing. och då är det lika bra att skaffa en sådan om man ändå tänkt plugga två år till?

Det är 2,5 år ska jag tillägga(går där själv), måste komplettera med vissa kurser. Vilka kurser det är har jag ingen aning om bäst om personen ifråga går till syon.

Permalänk
Medlem

Python och javascript har man också stor nytta av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eva85:

Tack alla för era fina svar! Jag ska prata med med studievägledare om att göra en ettårig kursplan med bara programmeringskurser. Vilka kurser rekommenderar ni?

Hej Eva! Jag läser också till ingenjör, vid KTH. Men jag undrar, varför läser du bara inte ett masterprogram inom något data/IT-relaterat område? Då får du kanske till och med en civilingenjörsexamen, kan göra ditt examensarbete på något IT-företag och har en väldigt god arbetsmarknad att leta jobb på.

Ett masterprogram är på två år, men tänk på att det är 90 poäng kurser och 30 poäng exjobb. Dessutom finns det utrymme för språk-, juridik och ekonomikurser och liknande inom programmet.

Jag hoppas att det var till någon hjälp

Permalänk
Medlem

Kanske off-topic och stötande för vissa, men min erfarenhet är att du inte behöver ha någon utbildning alls, eller ens kunna speciellt mycket för att få det jobb du vill ha. Det som däremot är en mycket stor del av jobbsökandet är att du måste ha lite kontakter och folk som kan hjälpa dig. Om inte kan du gå resten av livet på universitet utan att få nått jobb för mödan.

Bara en liten reflektion

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det du läst räcker till att hitta jobb som utvecklare. Komplettera med några enstaka kurser för att öka på din praktiska programmeringsfärdighet. Det är bra att ha gjort några projekt eller liknande på senare tid och inte tvingas säga att ni skrev några program i skolan för några år sedan.

Gå absolut inte YH efter den utbildningen du redan gått. Isåfall är det bättre med magister/master, men tänk på att alla sådana inte alltid är väldigt praktiskt orienterade, så om du verkligen vill jobba med att skriva kod, så kanske det är bättre att bara ta några väldigt praktiskt orienterade kurser där du får skriva mycket kod.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450