Shield Controller till PC – men endast med Geforce

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Ah, du menar som AMD låser Mantle till sina grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Njääe. Då är väl snarare AMD Trueaudio eller AMD's exklusiva Anti Aliasing-alternativ bättre som exempel för de är exkluderande standarder och skall så vara enligt AMD.
Mantle är onekligen exklusivt för AMD i dagsläget men tanken är ju att det inte skall vara så framöver och där skiljer sig faktiskt mantle åt från denna handkontroll. Men vi får väl se vad som händer med det hela.
Oavsett så har ju AMD erbjudit diverse gränssnitt som inte är stängda. Så jobbar ju inte nvidia vad jag vet alls så företagen har faktiskt lite olika affärsstrategi på det här området. Det är inte så att AMD släpper in alla på allt de utvecklar, men en del standarder håller de ju öppna iaf.

Skrivet av lacrits:

Nä, helt fel! AMD har gjort Mantle som "open-source". Det är upp till vem som helst att ta det vidare och utveckla det efter eget behov.. AMD har visat vad Mantle kan på sina grafikkort, men dom har inte sagt att ingen annan får använda koden. Har för mig dom redan levererat hela source-koden till Kronos group som gör OpenGL.

Mantle är väl inte open source? Däremot är tanken att det ska bli en öppen standard så att fler ska kunna ta del av denna, men det är nog inte fritt fram för vem som helst att ta över och jobba vidare på koden för mantle.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jaså? Vilka miljögifter finns dessa handkontroller?

När någon argumenterar att ospecificerade barn i tredje världen drabbas av ditt och datt p.g.a. teknologisk utveckling så kan man vara ganska säker på att de ljuger i syfte att väcka sympati för sin sak hos läsaren.

Dessa handkontroller innehåller kretskort (PCB; plastic cirtcuit board) vilka är beläggda med flamskyddsmedel som är miljögiftiga.
Vidare bryts ofta kretskorten upp på soptippar av fattiga arbetare för att återvinna material (som metaller), och vid den processen så frigörs mikroskopiska partiklar från kretskortet som andas in vilket medför lungproblem.

Skrivet av Sisyfos:

Lite off topic men det har väl helt och hållet att göra med var man slänger sitt elektroniska skrot?
Har för mig att jag läste om det där någon gång och att det bara är oansvariga soptippar som gör det och inte i Sverige heller.

Nvidias Shield Controller är inte specifikt ämnad för den svenska marknaden, det är en produkt som marknadsförs globalt.

Permalänk
Medlem

Har jag missat något nu, eller är det alltså så att: 1. du måste ha Geforce Experience för att installera drivrutiner för att handkontrollen ska fungera. 2. Och Geforce Experience kräver ett
Nvidia kort för att starta?

Vad är det då som hindrar mig från installera drivrutiner manuellt? Om den nu följer Xinput standard, så kanske det går att få det att fungera ändå?

Verkar ju lite ohyfsat av Nvidia annars, att tvinga användare (med Nvidia-kort) att köra tilläggsprogram bara för att få en handkontroll att fungera?

Inte för att jag vill köpa, men bara undrar liksom...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Troligen inte, med tanke på deras trackrekord, dom tillåter ju tom nvidia att nyttja deras tekniker, kom ju nyligen att dom plockar freesync och displayport båda öppna standarder som amd har varit med och pushat. Men det var ju bara en tidsfråga HDMI ligger långt efter DP

Skrivet av Söderbäck:

Inte alls säkert.
AMD verkar faktiskt agera lite annorlunda mot nvidia när det kommer till slutna plattformar.
Senaste exemplet i raden är väl nvidia's låsta g-sync i kontrast till amd's öppna freesync. De har lite olika affärsstrategi när det kommer till en del egenutvecklade standarder.

Att jämföra FreeSync & G-sync mot Shield är inte ens jämförbart, det är 2 helt olika saker. Som ni jämför det nu så skulle ni vilja att NVIDIA Experience ska fungera med AMD's grafikkort och söka & uppdatera AMD's drivrutiner. I artikeln står det att NVIDIA Experience är tvunget att ha för att den ska fungera.
Jag ser absolut inga problem med att olika tillverkare söker olika lösningar för att locka till sig kunder, det är så tillverkare gör oavsett vad det gäller, alla försöker hitta sin egen nisch, även AMD.

Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda sånt här.

Det är konsumentfientligt, inlåsning, dåligt för konkurrens och hämnar utveckling och innovation.

Dessutom så blir enheten (handkontrollen) oanvändbar om man byter grafikkort vilket leder till ökad mängd elektroniskt skrot med miljögifter på soptippar.
Barn i Afrika och Indien lever på soptippar och dör av dessa miljögifter från elektroniskt skrot.

Inlåsning? Det börjar bli ett väldigt tröttsamt argument och i det här fallet inte ens ett problem, jag skulle lika gärna kunna hävda att du låser in dig själv för att du väljer ett AMD kort istället trots att du vill ha denna kontroll, är precis lika dumt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Att jämföra FreeSync & G-sync mot Shield är inte ens jämförbart, det är 2 helt olika saker. Som ni jämför det nu så skulle ni vilja att NVIDIA Experience ska fungera med AMD's grafikkort och söka & uppdatera AMD's drivrutiner. I artikeln står det att NVIDIA Experience är tvunget att ha för att den ska fungera.
Jag ser absolut inga problem med att olika tillverkare söker olika lösningar för att locka till sig kunder, det är så tillverkare gör oavsett vad det gäller, alla försöker hitta sin egen nisch, även AMD

Vad är den enorma skillnaden som gör teknikerna g-sync och freesync så annorlunda att de inte alls kan jämföras?
Båda teknikerna skall utföra samma sak men hur de valt att lösa detta skiljer sig. Hade nvidia velat hade de kunnat sätta en standard i kretsen som sitter i skärmen på g-sync skärmar så att konkurrenter också hade kunnat använda sig av tekniken men det valde nvidia att inte göra.

Men det spelar mindre roll. AMD har varit med och utvecklat fler tekniker som är en öppen standard som exempelvis displayport och de har utvecklat mantle som enligt utsago skall bli en öppen standard.
Nvidia har kanske gjort så också med lite tekniker men inget jag känner till på senare år. Min poäng var att AMD faktiskt är med och utvecklar tekniker som inte är låsta till sin egen plattform och så gör sällan nvidia. Stämmer inte det tycker du?

Jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel angående valet att ha en öppen standard eller ej. Men du påstod att AMD hade gjort likadant om de nu gjort denna handkontroll istället. Jag säger bara att det inte alls är säkert.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Nu får väl Nvidia ge sig.

Släpp detta proprietära tramset Nvidia detta börjar bli riktigt tramsigt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Vilket bara hjälper om man använder OpenGL? ...ganska värdelöst om man spelar spel där det inte stöds - och använder Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad folk gnäller!

Antagligen försöker ju företag särskilja sig från sina motståndare genom att erbjuda vissa speciella funktioner för att locka kunder över till sin sida.
Inget konstigt med det alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Segas:

Vilket bara hjälper om man använder OpenGL? ...ganska värdelöst om man spelar spel där det inte stöds - och använder Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Snälla jämför inte Nvidias idiotism med AMD Mantle det håller inte.

Skrivet av Tobbbe__:

Vad folk gnäller!

Antagligen försöker ju företag särskilja sig från sina motståndare genom att erbjuda vissa speciella funktioner för att locka kunder över till sin sida.
Inget konstigt med det alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi är inte förvånade tro mig. Däremot tycker vi det är förjävligt av Nvidia att köra med dessa metoder och det är inte att gnälla utan att säga ifrån.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Och ICAS egna varor säljs endast på ICA buhuhu fan vad de skjuter sig i fötterna hela tiden. Vad fan snackar ni om folk? ska inte företag ha exklusiva produkter eller? nu får ni fan ta och ge er. Samsung, apple, sony, microsoft etc har alla exklusiva produkter. Att nvidia inte vill att det ska funka med AMD kort är väl inte så förvånande och konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Och ICAS egna varor säljs endast på ICA buhuhu fan vad de skjuter sig i fötterna hela tiden. Vad fan snackar ni om folk? ska inte företag ha exklusiva produkter eller? nu får ni fan ta och ge er.

icas ketchup går att använda på coops korv, så jag antar att du tänkte lite fel där

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Vad är den enorma skillnaden som gör teknikerna g-sync och freesync så annorlunda att de inte alls kan jämföras?
Båda teknikerna skall utföra samma sak men hur de valt att lösa detta skiljer sig. Hade nvidia velat hade de kunnat sätta en standard i kretsen som sitter i skärmen på g-sync skärmar så att konkurrenter också hade kunnat använda sig av tekniken men det valde nvidia att inte göra.

Men det spelar mindre roll. AMD har varit med och utvecklat fler tekniker som är en öppen standard som exempelvis displayport och de har utvecklat mantle som enligt utsago skall bli en öppen standard.
Nvidia har kanske gjort så också med lite tekniker men inget jag känner till på senare år. Min poäng var att AMD faktiskt är med och utvecklar tekniker som inte är låsta till sin egen plattform och så gör sällan nvidia. Stämmer inte det tycker du?

Jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel angående valet att ha en öppen standard eller ej. Men du påstod att AMD hade gjort likadant om de nu gjort denna handkontroll istället. Jag säger bara att det inte alls är säkert.

Du dementerar det inte heller.

Skrivet av Tobbbe__:

Vad folk gnäller!

Antagligen försöker ju företag särskilja sig från sina motståndare genom att erbjuda vissa speciella funktioner för att locka kunder över till sin sida.
Inget konstigt med det alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis vad jag försöker säga.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Ah, du menar som AMD låser Mantle till sina grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers publicerade en nyhet för några månader sedan att AMD skulle ge Mantle till Kronos group precis som de lovat i slutet av året. Så nej. AMD låser inte Mantle till sina kort.. Iallafall inte direkt.

Skrivet av lacrits:

Nä, helt fel! AMD har gjort Mantle som "open-source". Det är upp till vem som helst att ta det vidare och utveckla det efter eget behov.. AMD har visat vad Mantle kan på sina grafikkort, men dom har inte sagt att ingen annan får använda koden. Har för mig dom redan levererat hela source-koden till Kronos group som gör OpenGL.

Var det inte i slutet av året? Har för mig att det var menat att Betastadiet ev. var klart då och först då skulle källkoden delas ut till Kronos Group. Kan ju iof. ha fel..

Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda sånt här.

Det är konsumentfientligt, inlåsning, dåligt för konkurrens och hämnar utveckling och innovation.

Dessutom så blir enheten (handkontrollen) oanvändbar om man byter grafikkort vilket leder till ökad mängd elektroniskt skrot med miljögifter på soptippar.
Barn i Afrika och Indien lever på soptippar och dör av dessa miljögifter från elektroniskt skrot.

Hela denna "Men barnen i Afrika.." hysterin är ju skenhelig som bara den. Sluta äta människa.. Barn i Afrika svälter. Dessutom skroten hamnar inte i Afrika eller Indien.. Förutom den skrot som de själva slänger där. Dessutom.. Vad får dig att tro att skrot inte återanvänds?

Skrivet av Segas:

Vilket bara hjälper om man använder OpenGL? ...ganska värdelöst om man spelar spel där det inte stöds - och använder Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu letar du bara saker att gnälla på. OpenGL är inget exklusivt för AMD kort..

Skrivet av Rajat:

Du dementerar det inte heller.

Precis vad jag försöker säga.

Men du kan inte styrka dina påståenden med bevis.. Och eftersom du kom med påståendet så ligger bevisbördan hos dig och inte hos Söderbäck.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vilket bara hjälper om man använder OpenGL? ...ganska värdelöst om man spelar spel där det inte stöds - och använder Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta nu här... Givetvis kan du inte använda DirectX och Mantle, oavsett vilket grafikkort du har. Implementeras Mantles förbättringar i OpenGL så kommer de fungera för både Nvidia och AMD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Du dementerar det inte heller.

Exakt. Det var ju det jag skrev redan från början. Att det inte var säkert.
Jag invände mot ditt säkra men grundlösa förhållningssätt i frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror du misstolkad det sandlådan säger. De flesta tycker Nvidia klantar sig som väljer att låsa in den eftersom de skjuter sig själva i foten. Den poängen är helt oberoende av tillverkare. Det är ett konstigt affärsmässigt beslut. Så nej ingen hade köpt den om AMD hade gjort samma manöver och folk hade gnällt lika mycket. Samma sak med Intel eller för den delen om Asus hade släppt en handkontroll för 570 kr som bara fungerade med deras hårdvara. Det är du som snöar in dig på företaget och inte på vad folk faktiskt säger. Så antar att det säger mer om dig om du väljer att av någon anledning försvara Nvidias manöver. Visst det är deras val men det är en väldigt konstig strategisk manöver som verkar sakna all logik. Det som ligger närmast är väl det någon sa att de planerar att bundla handkontrollen med grafikkort i ett senare skede och då dels kan skriva ett högt värde på det man får med och dels får in en låsning till deras hårdvara framöver. Men utanför det så finns det ju ingen som helst anledning att köpa en Shield Controller och det är det som folk reagerar på. Ett väldigt konstigt beslut från Nvidias sida.

Sen om det är storhetsvansinne eller en ren affärsstrategisk princip är oklart.

Även du har nog misstolkat vad jag skrev. Jag försvarar inte just nVidia, jag förespråkar företags (alla företags) rätt att välja hur dom säljer sina produkter, bonusprogram eller va nu dom gör. Vill AMD sälja en SSD som bara fungerar med ett vist moderkort, fine. Då får dom ju troligtvis inte mig som kund. Det må va en konstig strategi men trots det är det deras rätt.

Vill jag ha TressFx (eller hur det nu stavas) då köper jag AMD
Vill jag ha PhysX då väljer jag GeForce

Men det är väl som vanligt, folk vill inte välja dom vill ha allt.

Skrivet av JDM:

Och ICAS egna varor säljs endast på ICA buhuhu fan vad de skjuter sig i fötterna hela tiden. Vad fan snackar ni om folk? ska inte företag ha exklusiva produkter eller? nu får ni fan ta och ge er. Samsung, apple, sony, microsoft etc har alla exklusiva produkter. Att nvidia inte vill att det ska funka med AMD kort är väl inte så förvånande och konstigt?

Ja fy sjutton, jag blir så arg att jag inte får köpa Änglamark produkter på ICA

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Ja fy sjutton, jag blir så arg att jag inte får köpa Änglamark produkter på ICA

Jag med. Låt oss bojkotta ICA!

PS. TressFX fungerar på Nvidia kort medan PhysX kräver Cuda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

icas ketchup går att använda på coops korv, så jag antar att du tänkte lite fel där

Men du går väl fan inte till ica å köper ketchup och sen till coop för korven?

Permalänk

Varför skulle man ens ha en Shield Tablet m/ kontroller om man inte även hade ett Nvidia-kort i datorn för att streama till den till att börja med?

Jag tycker att det är oerhört fånigt att reagera så starkt mot detta som vissa gör, även om det är ett konstigt drag av Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Vad folk gnäller!

Antagligen försöker ju företag särskilja sig från sina motståndare genom att erbjuda vissa speciella funktioner för att locka kunder över till sin sida.
Inget konstigt med det alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Men samtidigt är det ju lika askorkat som om Sony skulle införa krav på att du måste äga en Sony-TV för att kunna använda PlayStation 4.

Sedan lockar nog inte Nvidia någon till att köpa ett Nvidia-kort genom att locka med en till synes vardaglig och vidrigt överprissatt handkontroll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

Men du går väl fan inte till ica å köper ketchup och sen till coop för korven?

Varför inte? De brukar ibland ligga bredvid varandra eller i närliggande område. Har coop billigare korv så går jag och köper där. När jag köpte mitt headset för ett par månader sedan så var det billigare på teknikmagasinet än i den lokala datorhandeln så jag tjänade nästan en hundring där.. För det får jag mycket korv på Coop.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ähh, strunt i det där med att låsa in. Företagen bestämmer ju själva sin målgrupp. nVidia kommer nog sälja en del kontroller, men bara en bråkdel av vad de skulle kunna sälja om det kvittade vilket grafikkort man har.

Som många tidigare skrivit, verkar det inte finnas mycket som talar för att man ska köpa den här kontrollen. Det är väl egentligen samma plagiat som gjorts de senaste 20 åren och inte tillför något nytt (?). Skillnaden är att det står nVidia och säljs till överpris.

Den perfekt kontrollen finns ju redan och det är PC-versionen av XBox 360's kontroll. Varför ska man ens fundera på att köpa någonting annat? Visst kan man hata MS och Xbox, men svälj stoltheten och införskaffa en för sketna 350 bagis

Angående diverse program som kan emulera direct-input (eller vad det heter), det är ganska knöligt och fungerar sällan bra. Jag har testat ett par kontroller, bla PS3 och Logitech Cordless Rumblepad 2.

Permalänk
Medlem

Hah diskussionen är nästan roligare än nVidias anledning till att låsa kontrollern till deras GE programvara. Skulle förstå om den skulle ha streamingmöjligheter och låsa det dit men att låsa kontrollern till en GPU är det dummaste jag någonsin hört. Men antar det blir bara problem för Windows användare då jag kan nästan garantera att den fungerar redan på Linux oavsätt GPU.

Sedan att det finns folk som försvararar inlåsningen är helt ofattbart då det inte gynnar någon av oss när nVidia gör på detta sätt och visar ingat annat än deras douche sida.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Även du har nog misstolkat vad jag skrev. Jag försvarar inte just nVidia, jag förespråkar företags (alla företags) rätt att välja hur dom säljer sina produkter, bonusprogram eller va nu dom gör. Vill AMD sälja en SSD som bara fungerar med ett vist moderkort, fine. Då får dom ju troligtvis inte mig som kund. Det må va en konstig strategi men trots det är det deras rätt.

Vill jag ha TressFx (eller hur det nu stavas) då köper jag AMD
Vill jag ha PhysX då väljer jag GeForce

Men det är väl som vanligt, folk vill inte välja dom vill ha allt.

Ja fy sjutton, jag blir så arg att jag inte får köpa Änglamark produkter på ICA

Du missar fortfarande det de flesta diskuterar. Det är inte en fråga om att Nvidia ger mervärde genom att låsa in sina kunder i det här fallet. Det är ju bara en likadan produkt som andra bara det att du inte kan använda den hur du vill. Så både du och personen framför dig köper fläskfilé för 99 kr/kg men du får bara använda den till Flygande Jakob och inget annat medan den andre får använda den till precis vad han vill. Varför ska du då köpa fläskfilé som bara får användas till en enda maträtt när samma pengar ger fläskfilé som går att använda till vad som helst? PhysX och G-sync ger någon sorts mervärde i utbyte mot begränsningen. Hade fläskfilén från Nvidia kostat 29 kr/kg hade man kanske accepterat att den bara går att göra en maträtt på men nu får du inget extra. Så varför köpa den då? Det är frågan folk ställer sig. Vill Nvidia göra väldigt konstiga beslut av ren princip får de väl göra det men då får de räkna med att folk kallar dem korkade också.

TressFX är en öppen standard men Nvidia har valt att inte optimera för den. TressFX använder DirectCompute som är en del av DirectX så den går att köra på alla kort som stödjer DirectX 11. Men som sagt, AMD har utvecklat den och optimerat den för sina kort. Nvidia har valt att inte optimera drivrutiner för att det ska fungera bra och därför fungerar det dåligt på deras kort. PhysX är helt stängt och Nvidia har till och med låst ner den så den inte går att använda om ett kort från AMD sitter i samma system. Det var tydligen inte ok att köra ett kort från Nvidia som dedikerat PhysX kort till ett kort från AMD utan båda korten måste vara Nvidia. Ser du den principiella skillnaden?

Är det så konstigt att folk vill ha allt? Vendor lock-in är på inget sätt bra för konsumenten. Det är enbart bra för företaget. Ingen konsument gynnas av att PhysX och G-synk är låsta till Nvidia. I fallet PhysX hade vi kanske sett fler än ett tjugotal spel som stödde tekniken om den inte var exklusiv. Du som kund tjänar exakt ingenting på exklusivitet. Det är bara Nvidia som tjänar på det eftersom det tvingar fram märkeslojalitet. Samma sak med exklusiva speltitlar till konsoler. Det är ingen som tjänar på det förutom de som betalar stora pengar för att låsa spelet till en viss konsol och därmed få folk att köpa just deras hårdvara. Du som konsument är förloraren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Siken tur man har en trådad xbox360 redan Oavsett om jag har ett Geforce eller inte hade jag kört på xbox kontrollen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Snälla jämför inte Nvidias idiotism med AMD Mantle det håller inte.

Vi är inte förvånade tro mig. Däremot tycker vi det är förjävligt av Nvidia att köra med dessa metoder och det är inte att gnälla utan att säga ifrån.

Idiotism? Jag får väl tycka vad jag vill?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Vänta nu här... Givetvis kan du inte använda DirectX och Mantle, oavsett vilket grafikkort du har. Implementeras Mantles förbättringar i OpenGL så kommer de fungera för både Nvidia och AMD.

Funkar inte Mantle i DirectX? Det trodde jag var halva grejen med det. Tycker mig minnas sekvenser av Battlefield 4 där Mantle presenterade storslagna siffror med det aktiverat.

Fast, Battlefield kanske kan köras via OpenGL.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Idiotism? Jag får väl tycka vad jag vill?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut precis som jag får tycka som jag vill.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Segas:

Funkar inte Mantle i DirectX? Det trodde jag var halva grejen med det. Tycker mig minnas sekvenser av Battlefield 4 där Mantle presenterade storslagna siffror med det aktiverat.

Fast, Battlefield kanske kan köras via OpenGL.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej och kommer inte göra det häller.

Har många missat denna artikel? http://www.sweclockers.com/nyhet/19168-amd-ger-khronos-group-...

Kommer hamna i openGL som konkurrerar mot den lite sämre directx (för konsumenter är det det). Så kommer bli riktigt bra kan köra mer fritt vilket os du vill och grafikkort:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Trevligt att se, ett givet köp!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"