Hårddisk borta?? :S

Permalänk

Hårddisk borta?? :S

hej
Inatt så stängde jag av datorn som vanligt allting fungerade och så men idag när jag startade den så tog det lite extra lång tid för datorn att starta och när den väl var igång så märkte jag att en hårddisk är borta från "den här datorn".

Jag provade att starta om men det hjälpte inte, på Disk hanteraren så står det "Disk 2 Dynamisk Ogiltigt"

Någon somv vet vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Om disken plötsligt fått attributet dynamisk kan det bero på att partitionstabellerna blivit sjuka. Kan ev. fixas med testdisk, se manualen

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Om disken plötsligt fått attributet dynamisk kan det bero på att partitionstabellerna blivit sjuka. Kan ev. fixas med testdisk, se manualen

Jag förstår inte riktigt hur jag ska använda test drive och vart kan jag hitta en manual?
Vill liksom inte förstöra något

Permalänk
Medlem

Ouch... Brukar gå illa när dynamiska diskar rasar. Gäller att hitta ett recovery program som kan hantera dem, annars förstör de allt.

Permalänk
Medlem

Frågan är om du har något på den disken du vill ha tillbaka.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Frågan är om du har något på den disken du vill ha tillbaka.

Ja

Permalänk
Avstängd

Kan du inte bara högerklicka på den och återaktivera?

Permalänk
Medlem

prova med gparted och gfdisk från en linux-dist brukar fixa dom flesta problem.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Kan du inte bara högerklicka på den och återaktivera?

Jag vågar inte klicka på något i fall det blir fel men höger klickar jag så får jag upp det här

Permalänk
Hedersmedlem

Reaktivera.

Om den återvänder från de döda så beror det troligen på felaktig avstängning eller liknande, så kör chkdsk för att kontrollera för mjukvarufel: "Egenskaper - verktyg - felkontroll".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Reaktivera.

Om den återvänder från de döda så beror det troligen på felaktig avstängning eller liknande, så kör chkdsk för att kontrollera för mjukvarufel: "Egenskaper - verktyg - felkontroll".

När jag klickar på egenskaper så finns det inte "Verktyg"

Permalänk
Medlem

MultiMan sa att du först väljer reaktivera alternativet som syns i din bild i inlägg 9.

"Om den återvänder från de döda" menar MultiMan om disken dyker upp i "Den här dator" igen. Det är därifrån du höger klickar på disken och följer resten av MultiMan instruktioner.

Skrivet av H2O iBlue:

Jag vågar inte klicka på något i fall det blir fel men höger klickar jag så får jag upp det här
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34....

Du får upp olika val i menyn beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden). När disken är formaterad och funkar så dyker också upp på den övre halvan av diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen (rutor/bilder) som disken syns.

Permalänk
Avstängd

Bara tryck på reaktivera, blir inget fel.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Bara tryck på reaktivera, blir inget fel.

Det här kommer upp då

Permalänk
Avstängd

Alright,
då föreslår jag att du laddar hem programmet HxD och installerar det
http://mh-nexus.de/en/hxd/

Kör programmet och se om du hittar din disk. Titta på sektor 0, plats 1C2 och se om värdet är 42 - ändra i sådana fall till 07 och starta om.

Med lite tur fixade det biffen

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Alright,
då föreslår jag att du laddar hem programmet HxD och installerar det
http://mh-nexus.de/en/hxd/

Kör programmet och se om du hittar din disk. Titta på sektor 0, plats 1C2 och se om värdet är 42 - ändra i sådana fall till 07 och starta om.

Med lite tur fixade det biffen

Jag har hittat sektor 0 plats 1C2 och värdet är 42 men jag kan inte ändra något, det står att den är skrivskyddad

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Alright,
då föreslår jag att du laddar hem programmet HxD och installerar det
http://mh-nexus.de/en/hxd/

Kör programmet och se om du hittar din disk. Titta på sektor 0, plats 1C2 och se om värdet är 42 - ändra i sådana fall till 07 och starta om.

Med lite tur fixade det biffen

Jag fixade det där med skrivskyddat och gjorde det som du sa men det hjälpte inte :/

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Alright,
då föreslår jag att du laddar hem programmet HxD och installerar det
http://mh-nexus.de/en/hxd/

Kör programmet och se om du hittar din disk. Titta på sektor 0, plats 1C2 och se om värdet är 42 - ändra i sådana fall till 07 och starta om.

Med lite tur fixade det biffen

Nu blev det många inlägg på samma gång, hårddisken är tbx i Diskhanteraren men den är inte uppdelad i 3 partitioner som den var förut och den finns inte heller på "Den här datorn"

Permalänk
Avstängd

Hmm, du borde nu behöva ge partitionen en enhetsbeteckning, alltså E: eller G:, för att den ska dyka upp i Utforskaren. Men jag tror inte det är vad du vill göra riktigt då du antagligen blir förfrågad om du vill göra en snabbformatering.

Det som hänt i ditt fall är att Windows eller hårddisken har tappat partitionstabellen, dvs vart en partition börjar och slutar, och därför är det nu endast en stor partition. Din data är dock kvar så det bästa du kan göra nu är att köra ett recoveryprogram på disken. Vanligen rekommenderar jag Getdataback som fungerar riktigt fint men kostar pengar. Däremot är Data Recovery Wizard gratis, men aldrig testat själv.

http://www.easeus.com/data-recovery/other-recovery-software/g...

När du återställt det du vill ha så kan du med gott samvete partitionera upp hårddisken igen, men kom ihåg backup nästa gång

Permalänk