Cooler Master lanserar tangentbordet Novatouch TKL med hybridbrytare

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Undrar varför folk tror att man blir en bättre spelare av att lägga tusen spänn på ett tgb. En dyr mus, det kan jag förstå.
Jag har ett Arrogant Tornado jag köpt hos Kjell och jag dör lika fint i spel som jag skulle med ett dyrt tgb.

Kvalitetskänslan och hållbarheten med t.ex. Ducky eller Filco är överlägsen vilket rubber-dome bord som helst. Jag har kört slut på ett G-11 bord inom ett år, innan det ett Saitek bord inom två år.. Saitek-bordet var banne mig mycket bättre än Logitechet! Dom tillsammans kostar lika mycket som ett Ducky Shine II och varade tillsammans under 3 år! Sen hade jag ett Logitech Illuminated med scissor-brytare som var grymt skönt skriva med.. Men det gick inte alls att spela - klarade inte vissa kombinationer av nertryck! Vilket fail det var från Logitech!!!
Så kör du på med dina Tornados från Kjell.. När du svurit 4 ggr och bytt 3 så sitter jag fortfarande på mitt trogna Ducky. Vi dör säkert lika fint i spelen för det..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm,
Texten i nyheten säger att "brytarens konstruktion är så gott som identisk med Topre", men vad innebär det?

Av vad jag läste på geekhack tidigare så hade jag fått intrycket att det ÄR Topre-brytare i grunden i de här tangentborden. Kan nån bekräfta?
(Isåfall är priserna möjligen någorlunda rimliga...)

Absolut, jag äger detta tangentbord och använt det ganska flitigt de senaste månaderna. Det är i grund och botten Topre 45g brytare men med Cherry MX keycaps kompatibilitet, och det är Topre som gör dessa självklart. Tyckte också att detta inte framkom i texten kära skrivbent. Det är svarta o-rings som ligger i kartongen om man nu föredrar att dämpa tangenterna lite. Personligen så har jag helt gått över till Topre på senaste tiden då jag tycker de känns mycket snabbare att skriva på och ger ett mer gediget intryck med högre stabilitet i knapptrycken än Cherrys MX switchar. Men som sagt detta är tycke och smak.

Och håller med dig att detta verkar bra prissatt med tanke på vad man får betala för andra tangentbord med Topre brytare. Tror många av kommentarerna beror på okunskap inom ämnet. I övrigt så följer CM sin vana trogen med Filco liknande chassi precis som på deras populära QuickFire Rapid serie.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Cherry-brytare lockar mig föga. Jag är skolad på Keytronics Ergoforcebrädor och vill ha ett multifunktionstangentbord som kör vettiga rubber domes utan att kompromissa med kvaliteten. I dagsläget är det bästa jag funnit från Lenovo: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=45878 Det har rubber domes, de mediaknappar jag vill ha och hyfsad kvalitet om man ser till priset och mina mycket smala preferenser. Det är långt ifrån perfekt, jag har flera gånger sneglat på Realforce Topre men har avstått att inhandla av ett par anledningar: Det finns inte tillgängligt att provklämma på, det är bara att beställa från UK som gäller, för en ganska ordentlig peng dessutom. Dessutom så saknas mediaknapparna som jag kommit att vänja mig vid att ha. Just nu står Lenovo ensamma att erbjuda ett tangentbord som jag är beredd att lägga pengar på.

Här kommer något som kör samma spartanska layout som Realforce och därför inte tilltalar mig direkt. Men det visar att det finns ett intresse att slå sig in på marknaden med Topre-switchar. Förhoppningsvis följer en mängd tangentbord som har fler funktioner och de mediaknappar jag saknar. Och jag kanske kan åka till en lokal datorbutik och faktiskt KÄNNA på Topre istället för att läsa på tok för mycket om det online.
Det finns fler alternativ än Cherry-switchar. Cherry är inte för alla. Jag blir nyfiken på om detta kommer få folk att få upp ögonen för Topre och göra det till ett jämförbart alternativ till alla gamingtangentbord med Cherry-switchar någon dag.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Mm, börjar låta som diskussionen om dyra ljudsladdar - få bättre ljud med sladdar som kostar en förmögenhet. Haha, kul.

Blindtest som visar att en kapad kabel som satts ihop med en gaffel låter bäst. JA! Säger ett ljudsladdsföretag. Då gör vi en sådan kabel och säljer den dyrt med argumentet att det är en "specialgaffel" som förbättrar ljudet.

Billigt skräp för dyra pengar är vad detta är. Topre borde hålla sig i prisklassen 50-100 kr. Betalar ni dyrare än det blir ni lurade.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Undrar varför folk tror att man blir en bättre spelare av att lägga tusen spänn på ett tgb. En dyr mus, det kan jag förstå.
Jag har ett Arrogant Tornado jag köpt hos Kjell och jag dör lika fint i spel som jag skulle med ett dyrt tgb.

jag hade förstått din kommentar om du inte sa det där sista om musen.
om du förstår hur det kan gå bättre med en bra mus, hur kan du då inte förstå att det kan gå bättre med ett bra tangentbord? båda har styrfunktioner i spel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer inte byta från mitt underbara Ducky Shine 2 med MX Brown, bästa tangentbordet jag någonsin haft och jag älskar det lilla "klickandet" och känslan.

Jag har ett likadant med samma brytare och det är verkligen helt underbart. Får känslan att när man väl har ett sånt här tangentbord så kommer man att ha det tills dess att det ger upp. Det går liksom inte uppgradera, möjligtvis "sidgradera" men det känns inte värt.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av backfeed:

Som jag förstått det är det nedslagsdämpning de är till för, även med hybrid-Topre (för nedslaget låter en hel del mer än vanliga Topre i de jämförande ljudinspelningar jag lyssnat på)? Eller så har jag fullständigt missförstått tråden på Deskthority...

Det är Topre switchar i tangentbordet och då är det väldigt svårt att dämpa nerslaget.
Det är på vägen upp det dämpas, om nu topre inte kommit fram med en helt ny switch till CM. Vilket känns väldigt långsökt.

Jag antar att anledningen till att de skriver att switchen är "nästan" identisk med Topre är att det sitter andra sliders på switcharna som gör att de är kompatibla med Cherry MX caps.

Skrivet av Erwya:

Mm, börjar låta som diskussionen om dyra ljudsladdar - få bättre ljud med sladdar som kostar en förmögenhet. Haha, kul.

Blindtest som visar att en kapad kabel som satts ihop med en gaffel låter bäst. JA! Säger ett ljudsladdsföretag. Då gör vi en sådan kabel och säljer den dyrt med argumentet att det är en "specialgaffel" som förbättrar ljudet.

Billigt skräp för dyra pengar är vad detta är. Topre borde hålla sig i prisklassen 50-100 kr. Betalar ni dyrare än det blir ni lurade.

Antingen trollar du, eller så har du ingen aning om hur Topre tangentbord är.
Din arrogans är dock underhållande.

Det kostar pengar för att det inte finns något liknande på marknaden, Topre är Topre och ingen har något i närheten av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Antingen trollar du, eller så har du ingen aning om hur Topre tangentbord är.
Din arrogans är dock underhållande.

Det kostar pengar för att det inte finns något liknande på marknaden, Topre är Topre och ingen har något i närheten av det.

Skillnad finns såklart och vissa tycker om att skriva på dem. Det säger jag inget om. Däremot syftar på att det är billiga tangentbord de säljer dyrt och det gör mig inte glad för de kostar inte mycket materialmässigt att tillverka men de lurar folk att köpa billigt för dyrt och får en rejäl belöning (pengar) för det.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Billigt skräp för dyra pengar är vad detta är. Topre borde hålla sig i prisklassen 50-100 kr. Betalar ni dyrare än det blir ni lurade.

Äh, var lite realistisk nu, Topre är inga vanliga rubberdometangentbord!
Kolla på den här genomskärningsbilden på en topreswitch:
http://xahlee.info/kbd/ikm/Topre_key_switch.jpg
Komplexiteten verkar jämförbar med tex Cherryswitchar, och är milsvida mer påkostad än enklast möjliga rubberdome... Det är alltså helt rimligt att det kostar mer än budgetbrädorna!
Sen betalar man förstås premium för "märket" även här som i alla andra branscher

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Äh, var lite realistisk nu, Topre är inga vanliga rubberdometangentbord!
Kolla på den här genomskärningsbilden på en topreswitch:
http://xahlee.info/kbd/ikm/Topre_key_switch.jpg
Komplexiteten verkar jämförbar med tex Cherryswitchar, och är milsvida mer påkostad än enklast möjliga rubberdome... Det är alltså helt rimligt att det kostar mer än budgetbrädorna!
Sen betalar man förstås premium för "märket" även här som i alla andra branscher

Förenklat skulle jag säga att det är en rubber dome med en konisk fjäder på insidan av mattan. Om en enkel RD kostar 50 så borde en enkel Topre kosta 100. Sedan har de lyxat till det med lite design och ibland makroknappar. Det är individuellt vad det är värt men jag skulle inte säga att en Topre generellt för över tusen kr är vettigt. Vid det laget har jag fått ett robust mekaniskt med både makroknappar och design.

Sedan finns det vissa som är glada för att de kunnat köpa Topre överhuvudtaget och tycker det varit värt det med den summa de lagt ut men material/bygg/kvalitetsmässigt håller det inte.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Förenklat skulle jag säga att det är en rubber dome med en konisk fjäder på insidan av mattan. Om en enkel RD kostar 50 så borde en enkel Topre kosta 100.

Kollade du ens på bilden?
Du har ju motsvarande åtminstone en halv cherryswitch ovanpå den koniska fjädern. Mycket mer pryttliga detaljer att tillverka och sätta samman än en vanlig rubberdome.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kollade du ens på bilden?
Du har ju motsvarande åtminstone en halv cherryswitch ovanpå den koniska fjädern. Mycket mer pryttliga detaljer att tillverka och sätta samman än en vanlig rubberdome.

Lägger in bilder för jämförelse.

Topre:

Cherry:

Rubber Dome:
Topp: Tangenten
Mitten: Hållkopp
Nederst: Gummikon

Topre:
Topp: Tangenten
Mitten: Hållkopp
Nederst: Gummikon med fjäder

Jag ser faktiskt inte var Cherry kommer in. Den är hur olik Topre som helst

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd

Tror helt klart detta tangentbordet kan vara ett bra alternativ till Cherry och det jäkla klickade ljudet som jag stör mig på!

Permalänk
Medlem

Sitter med ett Topre Realforce just nu, och kommer nog aldrig byta ut det. Trots att det "bara" är 6KRO. Priset är saftigt dock, men sett till att jag haft det lika länge som jag tidigare bytte 2-3 tangentbord och kommer ha det länge till så är det värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Förenklat skulle jag säga att det är en rubber dome med en konisk fjäder på insidan av mattan. Om en enkel RD kostar 50 så borde en enkel Topre kosta 100. Sedan har de lyxat till det med lite design och ibland makroknappar. Det är individuellt vad det är värt men jag skulle inte säga att en Topre generellt för över tusen kr är vettigt. Vid det laget har jag fått ett robust mekaniskt med både makroknappar och design.

Sedan finns det vissa som är glada för att de kunnat köpa Topre överhuvudtaget och tycker det varit värt det med den summa de lagt ut men material/bygg/kvalitetsmässigt håller det inte.

Den största skillnaden mellan Topre switcharna och vanliga rubber dome skulle jag tro är att det absolut inte tummas på några marginaler. Tangenterna sitter sjukt stabilt dessutom är det identisk känsla vilken tangent du är trycker ner. Det syns även på bilden till höger en cherryliknande konstruktion för att förbättra den taktila feedbacken. Bara för att saker inte ser så avacerade ut så betyder det inte att det inte kostar något att skapa det, allt har med hur noggrant du väljer att göra det. Sen är det klart de tar ut viss vinst också då de har patent på sin konstruktion.

I övrigt så finns det andra fördelar med Topre switchen som kan vara intressanta speciellt för gamers.
Det finns exempelvis möjlighet att (om man designar tangentbordet för det) i efterhand välja exakt var man vill ha aktiverings- samt deaktiveringspunkten, vore häftigt om det kom så att man kunde välja detta i tangentbordsinställningarna valfritt.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag får åtminstone delvis backa. Skillnaderna mellan topre och många rubber domes verkar vara mindre än jag trodde, sett till komplexitet.
Men se Skewgens svar ovan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Kvalitetskänslan och hållbarheten med t.ex. Ducky eller Filco är överlägsen vilket rubber-dome bord som helst. Jag har kört slut på ett G-11 bord inom ett år, innan det ett Saitek bord inom två år.. Saitek-bordet var banne mig mycket bättre än Logitechet! Dom tillsammans kostar lika mycket som ett Ducky Shine II och varade tillsammans under 3 år! Sen hade jag ett Logitech Illuminated med scissor-brytare som var grymt skönt skriva med.. Men det gick inte alls att spela - klarade inte vissa kombinationer av nertryck! Vilket fail det var från Logitech!!!
Så kör du på med dina Tornados från Kjell.. När du svurit 4 ggr och bytt 3 så sitter jag fortfarande på mitt trogna Ducky. Vi dör säkert lika fint i spelen för det..

Mitt Filco är ett rejält tangentbord men den har inget att komma med mot mitt Topre. Men jag håller med dig såklart.

Skrivet av Erwya:

Förenklat skulle jag säga att det är en rubber dome med en konisk fjäder på insidan av mattan. Om en enkel RD kostar 50 så borde en enkel Topre kosta 100. Sedan har de lyxat till det med lite design och ibland makroknappar. Det är individuellt vad det är värt men jag skulle inte säga att en Topre generellt för över tusen kr är vettigt. Vid det laget har jag fått ett robust mekaniskt med både makroknappar och design.

Sedan finns det vissa som är glada för att de kunnat köpa Topre överhuvudtaget och tycker det varit värt det med den summa de lagt ut men material/bygg/kvalitetsmässigt håller det inte.

Vad sa du om byggkvaliteten sa du?

Skrivet av skewgen:

Sitter med ett Topre Realforce just nu, och kommer nog aldrig byta ut det. Trots att det "bara" är 6KRO. Priset är saftigt dock, men sett till att jag haft det lika länge som jag tidigare bytte 2-3 tangentbord och kommer ha det länge till så är det värt det.

Nä det är inte ofta man känner så med grejer. Men just Topre-tangentbordet känns som att det bara kommer få leva på. Det känns som exakt det verktyg jag vill ha för ändamålet.

Skrivet av Roger W:

Hmm, jag får åtminstone delvis backa. Skillnaderna mellan topre och många rubber domes verkar vara mindre än jag trodde, sett till komplexitet.
Men se Skewgens svar ovan

Det finns, eller rättare sagt fanns, en hel del schyssta rubber dome-tangentbord. Så det är egentligen inte där problemet ligger utan i hur dålig kvalitet 99% av alla rubber domes är. Och sen har vi ju det där med aktiveringspunkten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är Topre switchar i tangentbordet och då är det väldigt svårt att dämpa nerslaget.
Det är på vägen upp det dämpas, om nu topre inte kommit fram med en helt ny switch till CM. Vilket känns väldigt långsökt.

Jo, fast... o-ringarna kommer separat, så man kan montera dem om man vill. Så vitt jag vet trär man dem på sina Cherry-anpassande tangenter som vanligt, och de dämpar nedslaget mot det övre "huset" i switchen. Om de skulle dämpa på vägen upp, skulle de inte behöva monteras inuti switchen i så fall?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Förenklat skulle jag säga att det är en rubber dome med en konisk fjäder på insidan av mattan. Om en enkel RD kostar 50 så borde en enkel Topre kosta 100. Sedan har de lyxat till det med lite design och ibland makroknappar. Det är individuellt vad det är värt men jag skulle inte säga att en Topre generellt för över tusen kr är vettigt. Vid det laget har jag fått ett robust mekaniskt med både makroknappar och design.

Sedan finns det vissa som är glada för att de kunnat köpa Topre överhuvudtaget och tycker det varit värt det med den summa de lagt ut men material/bygg/kvalitetsmässigt håller det inte.

Du har uppenbarligen aldrig känt på ett Realforce...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Kvalitetskänslan och hållbarheten med t.ex. Ducky eller Filco är överlägsen vilket rubber-dome bord som helst. Jag har kört slut på ett G-11 bord inom ett år, innan det ett Saitek bord inom två år.. Saitek-bordet var banne mig mycket bättre än Logitechet! Dom tillsammans kostar lika mycket som ett Ducky Shine II och varade tillsammans under 3 år! Sen hade jag ett Logitech Illuminated med scissor-brytare som var grymt skönt skriva med.. Men det gick inte alls att spela - klarade inte vissa kombinationer av nertryck! Vilket fail det var från Logitech!!!
Så kör du på med dina Tornados från Kjell.. När du svurit 4 ggr och bytt 3 så sitter jag fortfarande på mitt trogna Ducky. Vi dör säkert lika fint i spelen för det..

Alla har ju olika spelstilar och sliter olika på sina tgb. Jag är inte den som bankar in knapparna och har haft mitt tornado i ca 1,5 år. Den verkar tuffa på.
Det jag brukar slita ut, däremot, är A, S och D tangenterna. Själva trycket alltså, inte funktionaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Alla har ju olika spelstilar och sliter olika på sina tgb. Jag är inte den som bankar in knapparna och har haft mitt tornado i ca 1,5 år. Den verkar tuffa på.
Det jag brukar slita ut, däremot, är A, S och D tangenterna. Själva trycket alltså, inte funktionaliteten.

Har du kört ghosting-testet på din Tornado?
http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...
" Testa genom att hålla ned båda skift-tangenterna (inte bara en, inte caps lock - båda) och samtidigt skriva "the quick brown fox jumps over the lazy dog".
"jumps" med "s" på slutet och "dog" utan alltså."

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av backfeed:

Jo, fast... o-ringarna kommer separat, så man kan montera dem om man vill. Så vitt jag vet trär man dem på sina Cherry-anpassande tangenter som vanligt, och de dämpar nedslaget mot det övre "huset" i switchen. Om de skulle dämpa på vägen upp, skulle de inte behöva monteras inuti switchen i så fall?

Om så är fallet så har de designat sliderserna så att tangentbordet tar i plattan, vilket känns väldigt dumt. Men har inte läst på om exakt hur de har gjort dessa sliders.. Men om de gjort på det viset känns det ju dumt.

Mina topre tangenter tar inte i plattan hur hårt man än trycker, de låter enbart vid uppslag, och där har jag moddat slidersernas underdel så att de har oringar och dämed dämpar uppslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om så är fallet så har de designat sliderserna så att tangentbordet tar i plattan, vilket känns väldigt dumt. Men har inte läst på om exakt hur de har gjort dessa sliders.. Men om de gjort på det viset känns det ju dumt.

Mina topre tangenter tar inte i plattan hur hårt man än trycker, de låter enbart vid uppslag, och där har jag moddat slidersernas underdel så att de har oringar och dämed dämpar uppslaget.

Ok. Sannolikheten är större att det är jag som missuppfattat det hela, då du tveklöst har bättre koll på Topre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vad gör detta tangentbord 900:- bättre än mitt QPAD MK-80 för 600:- ?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Vad gör detta tangentbord 900:- bättre än mitt QPAD MK-80 för 600:- ?

Du kan läsa recensionen själv och sen kanske du blir lite klokare..
http://techgage.com/article/cooler-master-novatouch-tkl-review-the-keyboard-weve-been-waiting-for/

MK-80 är ju inte känt för att vara av så värst hög kvalitet. Novatouch verkar vara väldigt välbyggt och har en unik och relativt exotisk brytare. Klart man skulle ju gärna höra vad Huttala sagt efter att han kännt o klämt på ett Novarouch

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

- Disclaimer -
Jag har ett NovaTouch TKL sen ett tag tillbaka. Det är enligt utsago ifrån produktchefen på CM i EU den slutgiltiga modellen.
Motprestationen till att jag fått detta ex. är att jag agerar lite bollplank mot de som är nyfikna.
Jag har dessutom skrivit på ett NDA så jag kan inte yttra mig helt fritt, än.
- End Disclaimer -

TL;DR:
Jag gillar tangentbordet, speciellt när man skriver längre text och får ett fint flyt i skrivandet. Jag använder tangentbordet i runda slängar 14hrs / dag.
Det är numera mitt standard tangentbord som jag tar med mig vart jag än är. Det är dock uppenbart en "David ibland Goliats" (HHKB/Realforce).
Är det värt pengarna? Gillar man varken budget rubberdome eller Cherry, men tycker att HHKB / Realforce är för dyra. Stog du i kö för att köpa en iPhone6? Då ska du definitivt titta på en NovaTouch TKL!

Jag har kört med div. olika typer av tangentbord under åren;
IBM (Buckling spring & Rubberdome)
Steelseries 6Gv2 (Cherry MX Black)
Ducky Pro-någonting (Cherry MX Brown)
Många olika Brand & No-name (rubberdomes)
Novatouch TKL

Utöver det har jag känt och klämt på ett otal andra tangentbord. Bland annat Realforce & HHKB med Topre.
Min första längre erfarenhet av Topre består av min bekantskap med mitt NovaTouch TKL och kan egentligen bara uttala mig om denna när det kommer till Topre.

Det har varit lite frågor här i tråden som jag tänkte svara på:
- JA, det är Topre switchar. Förmodligen står det "Topre liknande" för att inte förvilla / falsk marknadsföring. Tänk om någon köper tangentbordet och så tror de att deras gamla Topre keycaps ska fungera, vilket de inte gör.

- O-ringar, hissa / dissa? Jag kör just nu med O-ringarna som medföljer, efter några veckor utan. Jag tycker att känslan i nerslaget blir lite annorlunda, lite "stummare" på något vis. De får capsen att sitta bättre, men någon direkt ljudskillnad har jag inte märkt.
Efter att ha tittat på konstruktionen, så kan jag faktiskt inte förstå vad tanken med O-ringarna monterade på samma vis som på Cherry MX skulle göra för nytta. Det finns liksom inga rörliga delar på utsidan, och jag ser inget uppenbart sätt att montera dem på insidan.

- Hypad marknasföring. Well, det är det första tangentbordet i världen med Topre switchar med Cherry MX kompabilitet. Det är ett stort steg i rätt riktining, både för Topre och tangentbordsmarknanden, där Cherry i princip dominerar. Jag är personligen är väldigt glatt överraskad av resultatet av sammarbetet mellan Topre & CM.

Plus
+ Byggkvalitén känns väldigt bra. Det knakar inte när jag vrider och bänder det. Känns inte plastigt alls.
+ Inget "rubberized" skal, utan det har någon form av sammetslen matt svart färg, inger ett intryck av kvalité.
+ Mjuk skön känsla, när man lärt sig hur hårt man ska trycka för att inte bottna (Något jag fortfarande har svårt med, jag är hårdhänt)
+ Tyst. Jag vill generellt att mina prylar inte ska höras. Bortsett ifrån de gånger jag vill köra med Cherry MX Blue / Buckling Spring
+ En formfaktor och stilrenhet som tilltalar mig.
+ Cherry MX kompabilitet!
+ En rejäl microusb-kabel som går att byta ut. Jag kör med min egna då kabeln är vinklad ut åt höger istället för in mot tangentbordet. Produktbilder samt uttalande visar att detta kommer att ändras tills butikerna får tag i dem, kabeln ska gå åt vänster.
+ Ordentliga fötter i två lägen.
+ Bra grepp i gummifötterna. Trots att jag flyttar runt tangentbordet mycket så har jag inte behövt rengöra dem.
+ Snyggt svart "sammets fodral" för transport. Jag flyttar tangentbordet 2ggr om dagen och har ännu inte märkt något att klaga på.
+ Sammets fodralet har kardborren på rätt sida! Dvs, så det inte hakar i allting! (Liten detalj men något jag faktiskt anmärkte på)
+ Lite intressanta media/funktionsknappar.

Minus
- Går inte att konfigurera tangentbordet genom mjukvara. Jag hade hoppats på att kunna modifiera mycket mer.
- ABS plast. Jag har redan slitmärken på tangenterna. Men, det är ett tangentbord tänkt för att byta ut knapparna så det är inte hela världen.
- Vita trycket på knapparna blir skitiga fort. Det syns tydligt vilka knappar jag använder mest. Se punkten ovan.
- Kabeln "på fel håll", se plus punkten.
- De keycaps som följer med som standard sitter lite löst. Det ger ett "rasslande" intryck när man skriver mycket och fort. Det hjälper lite med O-ringarna som följer med. O-ringen "kilar fast" capsen lite mer mot "ytter-ringen".
- "Mods"-tangenterna låter mycket mer än de andra tangenterna. T.ex space och enter låter mycket. Jag tänker dock inte på det när jag skriver.
- Några av keycapsen sitter löst. Problemet verkar inte sitta i själva switchen utan i keycapsen. Jag har bytt knappar fram och tillbaka och 3e parts keycaps har inga problem.

Det finns förmodligen tusen andra saker man kan säga om detta tangentbord.
Jag gillar det, det är mitt dagliga tangentbord och jag använder det flitigt till både spel och arbete.

Har ni några funderingar så skriv i tråden eller skicka ett PM.
// noesc

Permalänk
Medlem

Kvalitet kostar pengar. Speciellt när det gäller mekaniska prylar som tex möss och tangentbord.

Att betala 1500 pix för att bra tangentbord tycker jag är billigt och inget som jag har något som helst problem med. Original tangentbord ifrån IBM kostade ju runt 4000 SEK för 30 år sedan. Kvalitet kostar - så enkelt är det.

Gällande Novatouch så har jag inte köpt ett sådant än, men är ju helt klart billigt för att vara gjort av Topre. Deras egna normala RealForce-tangentbord ligger ju på runt 2000-2500 pix. Testade några när jag var i Tokyo för hösten, och inte min favorit vid första enkel test i butik, men man måste ju ta hem och testa under några dagar/veckor innan man kan få en riktigt uppfattning om man trivs med ett tangentbord, eller inte.

Tycker det är bra att CM Storm säljer en Topre-variant för "folket" som är väldigt rimligt i pris (dvs samma prisklass som Ducky och Filco med mekaniska brytare) och som får bättre distribution än vad Topres egna skulle fått.

Oavsett om Topre är en favorit-brytare, eller inte, så är det fint att detta kommer ut till "massorna" (iaf av de som normalt kikar på produkter av kvalitet). Gillar men det inte så behöver man ju inte köpa, eller kan sälja om man köpt och inte trivs med det.

Enklare än så kan det inte bli.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Vad gör detta tangentbord 900:- bättre än mitt QPAD MK-80 för 600:- ?

1.

Det kostar ca 1500 (inte 900). Läs artikeln.

2.

Både SteelSeries och Qpad brukar ha tangentbord av usel kvalitet (säger inget illa om deras andra produkter som tex möss). Inte i närheten av kvaliteten hos vanliga mekaniska tangentbord som tex Ducky och Filco (som inte är perfekta på allt - men det är något för kanske en annan tråd).

Vill du hitta något tangentbord som är vettigt i din/den prisklassen, dvs runt 600.- och strax där över, så skulle jag faktiskt kika på just CM Storms produkter. Inte riktigt bra ur alla perspektiv, och självklart inte samma gedigna byggen Ducky/Filco, men ändå riktigt bra saker och mycket tangentbord för pengarna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

1.

Det kostar ca 1500 (inte 900). Läs artikeln.

Han skrev "900kr bättre" ... Dvs 900+600 kronor = 1500kr. Läs inlägget.

...

Håller med om att vissa CM-storm tangentbord är riktigt prisvärda dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Han skrev "900kr bättre" ... Dvs 900+600 kronor = 1500kr. Läs inlägget.

...

Håller med om att vissa CM-storm tangentbord är riktigt prisvärda dock

Ahh!

Var inte med på den får jag erkänna (lite ovanligt sätt att uttrycka det på, men egentligen inte helt fel när man tänker efter).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/