Samsung 840 och 840 Evo SSD lider av prestandaproblem

Permalänk
99:e percentilen

Så det är därför jag inte alls upplever SSD-prestanda i laptopen (840 250 GB)?

Skrivet av Dafydd:

Betyder det att skulle hjälpa att defragmentera SSD:n? Då flyttas ju grejor omkring hej vilt och snart sagt inte en enda fil kommer ligga kvar på samma fysiska ställe.

FÖRE DEFRAG:

EFTER DEFRAG:

SPECS:

  • Asus UX32VD

  • Core i7‑3517U

  • 10 GiB RAM

  • Samsung 840 250GB

  • SATA 6 Gbit/s enligt HD Tune

  • Windows 7 Ultimate

  • Windows inbyggda defragger

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

segt när man precis köpte en evo till min kompis datorbygge i söndags... aja hoppas man får pengarna tillbaka i fall dom inte lyckas fixa det...

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Nej, men att köpa deras "billig"-variant kanske inte var så smart.

Nee...de får bytas ut till Intel 730 480GB istället...då har jag en krets som jag litar på åtminstone.

Permalänk
Medlem

Har nog inte haft några problem med min, det är ju förstås bra om Samsung skulle släppa uppdaterad firmware så att folk som har problem får dom fixade.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Alling:

Så det är därför jag inte alls upplever SSD-prestanda i laptopen (840 250 GB)?

det påvärkar endast filer som är lagarde länge utan att röras och efter en viss tids användning..

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Är det något som kan fixas i en update eller måste man vänta med att köpa?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eftersom den har TLC minnen så kan den vara berörd. Alla SSDer som har de dyrare MLC cellerna är de som verkar vara de som inte lider av dessa problem.

Så här långt visar den inga symptom eller siffror som är katastrofala i alla fall.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Bara min som fungerar som den ska?
Inköpt för lite drygt ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Min gaming disk:
igång ca: 2år

Spelar för det mesta D3.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Tur att Intel 320 disken rullar på i full fart fortfarande då, nästa köp blir en 730.
Väntar dock med spänning på lösningen på detta problem, se vad Samsung kan trolla fram ur rockärmen.

Vem vet, de kanske är lika sjysta som WD var när de hade ett generellt omfattande firmware-problem för några år sedan. Jag kontaktade dem, de skickade bud som hämtade och sen lämnade tillbaka min disk fixad. Troligen är sådant något som företag försöker undvika pga kostnader. Men om de vill behålla kunder över sikt och ha bra rykte, då är det just så man ska göra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Så om man flyttar all data till en annan disk och sedan tillbaka så löser det problemet? Ska testa att köra HD Tune när jag kommer hem, har en 840 250gb som har över 1 år på nacken och en som är ny sedan 1 månad tillbaka.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Här är min. 90% full dock så planen är att installera om ASAP och splitta OS/spel till två olika SSD. Inköpt i Februari i år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Då måste du ha RAPID igång, det blir lite muppiga siffror då. Även i andra program.

Jao, vet att jag har rapid igång, tror dock inte jag har blivit drabbad av detta, åtminstone ännu. haft ssdn i ett år, som speldisk

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Inköpt i Mars 2014. Sitter i min arbetsdator som används flitigt. Allt annat än nöjd just nu.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

http://i.imgur.com/44dPMp4.png

Bara min som fungerar som den ska?
Inköpt för lite drygt ett år sedan.

Skrivet av Netforce:

Min gaming disk:
igång ca: 2år

http://i59.tinypic.com/30c4087.jpg

Spelar för det mesta D3.

Konstigt. Då får man hoppas detta är något som kan fixas med firmware. Min systemdisk som är 10 måneder gammal ligger på 7MB/s som lägst.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Undra vad alla säger nu som rekommenderar Samsung diskar. Bara att undvika dessa då och tråkigt för alla inblandade.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Tur man kör kingston

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ninjaflipp:

Även jag sitter på Samsung 830, två stycken till och med. Fungerar som en dröm ända sedan inköp

Åtta-trettiiiiiooooh! Dregel.

Mina två har fortfarande grym prestanda.

Skrivet av lord_vasagos:

Tur man kör kingston

Du menar V300 som är ökänt dåliga sen Flashbytet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag läste om det här redan för 3 veckor sedan när jag djupdök i information om SSDs inför köp av ny dator. Jag förstod inte varför alla har fortsatt att rekommendera samsung diskar under tiden.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem

Om det enbart gäller gamla filer torde det väl råda bot på problemet med en total formatering/ ominstallation av OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplan:

Jag läste om det här redan för 3 veckor sedan när jag djupdök i information om SSDs inför köp av ny dator. Jag förstod inte varför alla har fortsatt att rekommendera samsung diskar under tiden.

Du kanske glömde att informera oss?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Lider av detta problem också . 250GB 1 år
Problemet ligger på de första 100 MB sen blir det normal hastighet

Min 14 MB/s
Max 449 MB/S
Avg 358 MB/S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Åtta-trettiiiiiooooh! Dregel.

Mina två har fortfarande grym prestanda.

Du menar V300 som är ökänt dåliga sen Flashbytet?

japp exakt den och den går som ett jävla skott

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

Det pratades om detta efter Sweclockers gjorde sitt test för 2 år sedan.
Recension: http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Har inte rekommenderat en enda person att köpa dessa diskar. Antingen 830, tills den tog slut. Sedan 840 Pro eller annat märke. Tror inte att de kommer med en bra lösning på detta fel

Skrivet av Viochee:

nvm läste inte...

fan att man inte såg det där tidigare?? någon gång kommer man tortera disken av "misstag"

Nu blandar vi ihop äpplen och päron, det ni tittar på är prestanda efter tortyrtest vilket är raka motsatsen till vad detta tapp beror på. I detta fall handlar det om filer som ligger statiskt på disken under längre tid.

Skrivet av Rich:

Tack för nyheten, hade tänkt beställa en Evo men blir att vänta.

Hur står sig Crucials motsvarigheter med MLC-minnen?

Crucial mx100 ska vara en vettig budgetdisk i dagsläget.

Skrivet av ronnylov:

Jag har också precis installerat Windows och Linux på min nya Samsung 840 EVO 240 GB mSATA i laptopen så lär väl inte märka problemet förrän senare. Funderar lite på det här med over provision. Jag lämnade 18 GB opartitionerat. Tänkte att då får den fler lediga minnesceller som den kan omfördela vid behov när den kör sitt inbyggda underhåll. Men den kanske ändå inte flyttar runt gamla filer utan detta påverkar mer var den placerar nya filer?

Man kanske kan tänka sig någon sorts underhållscript som testar läsprestanda för filerna en i taget och om en viss gräns underskrids så skriver den om filen till SSD-disken igen.

Extra over provisioning lär knappast hjälpa då det är statiska filer det handlar om. Hade disken velat flytta runt dessa hade den kunnat göra det med den over provisioning som finns från början.

Skrivet av warh0g:

Så om man flyttar all data till en annan disk och sedan tillbaka så löser det problemet? Ska testa att köra HD Tune när jag kommer hem, har en 840 250gb som har över 1 år på nacken och en som är ny sedan 1 månad tillbaka.

Skrivet av biorrith:

Om det enbart gäller gamla filer torde det väl råda bot på problemet med en total formatering/ ominstallation av OS?

Man kan köra en vända med DiskFresh för att läsa/skriva till hela disken. Återställer prestandan till dess att samsung kommer med en permanent lösning.

http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Det innebär såklart att man utnyttjar minst en p/e cykel för varje cell, men så länge man inte får för sig att göra detta en gång om dagen så är det inget problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du kanske glömde att informera oss?

Fo3

Jag fick intrycket av att det redan var allmänt kännt när jag läste om EVO 840. Den infon jag sökte mig till borde väl tusentals andra också tagit del av. Det fanns väl andra anledningar till att massan fortsatte köpa 840s som en hårdvaru-novis som jag inte visste om, tänkte jag

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Avstängd

Flott for de som har Samsung 840 pro da.

Permalänk
Medlem

Där gick det bidraget åt helvete.

Visa signatur

AMD Phenom II x4 965 | 8GB DDR3 @ 669MHz | GA-890FXA-UD5 | AMD Radeon HD 6950 | 1TB HDD | 250GB 840 EVO | FDD R4 | Lycosa | Deathadder | Sennheiser 363D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplan:

Jag läste om det här redan för 3 veckor sedan när jag djupdök i information om SSDs inför köp av ny dator. Jag förstod inte varför alla har fortsatt att rekommendera samsung diskar under tiden.

Men snälla? Det är ju bara TLC-varianterna som påverkas. Hur gör detta att man skulle låta bli att rekomendera en SSD ur deras pro-serie t. ex?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inte nog med att dom verkar tappa prestanda med tiden.
Dom fullständigt tappar fattningen om man plågar dom lite för hårt en stund:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1285312-seg-samsun...
Lyckligtvis så är "pro" modellerna helt utan båda dessa åkommor.

Får hoppas att Samsung's programmerare hittar en lösning snart.
Men med tanke på hur länge dom måste vetat om problemet nu så kanske vi inte skall hålla andan.....

Permalänk
Datavetare

Helt uppenbart att min EVO840 har detta problem, men kan inte säga att jag märkt någon skillnad under faktiskt användning. Tror den viktigaste parametern är latensen då det påverkar tiden det tar att läsa många små filer, den verkar i.o.f.s. ha försämrats på flera diskar när man tittar i de resultat som postas här.

Dock är latensen även på de med sämst resultat här långt mycket lägre än den snabbaste mekaniskt disk man hittar, vilket nog förklarar att de flesta nog bara märker detta problem om de kör ett test.

Får se hur Samsung hanterar detta, tycker det är lite förtidigt att svära åt dem redan nu. Det absolut viktigaste att få reda på är om detta påverkar tillförlitligheten på disken (även om alla borde ha backup på allt viktigt).

Har två SSD i min laptop, EVO-disken är den enda som har rejäla dippar i bandbredd. Anledningen att bilderna är lite suddiga är att jag inte ville posta dem i originalstorlek, blir rätt många pixels då laptopen har HiPPI-skärm... Båda diskarna är inköpta februari i år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer